Ketel bijvullen lukt niet

Hi!

Ik zit met een uitdaging en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Elke keer als ik mijn cv-ketel wil bijvullen heb ik één grote water explosie.
Via youtube en andere websites probeer ik te achterhalen wat ik verkeerde doe, maar helaas ben ik het juiste antwoord nog niet tegen gekomen.

De ketel is uit 2005. Hier heb ik de stekker uitgehaald. Daarnaast staan alle radiatoren open.
Er zit bijna geen lucht in de slang op het moment dat ik hem aansluit.Het kleine zwarte kraantje aan de rechterkant draai ik vervolgens een kwartslag over, waardoor er al water uit de ketel komt. Als ik dan vervolgens de hoofdkraan opendraai, spuit het water alle kanten op, maar vult deze de ketel niet bij.

Wat doe ik verkeerd. Ik zie ergens iets over het hoofd, maar ik zie het niet.

WhatsApp Image 2021-04-24 at 15.43.05.jpeg
 
Tussen de kraan en de grijze dop? Of tussen de grijze dop en de slang?

Zit er wel netjes een rubberen ring in die grijze dop? Is die dop goed vastgedraaid? Zit de slangklem op de slang goed vast?

Slang kan natuurlijk ook nog gewoon lek zijn.

Ik snap alleen niet waarom het pas lekt als je de kraan links open draait, als er iets lek is zou je verwachten dat het CV-water er ook uit komt spuiten als je de vulkraan rechts opendraait. Of staat er echt geen druk meer op?
 
Helaas is er geen rubberen ring te bekennen in de grijze dop.
Zou dat het probleem kunnen veroorzaken?

Er staat minder dan 1.0 bar op, dus nog wel enige druk.

Het lijkt er op dat als ik de waterkraan openzet en het water door de slang komt, dit simpelweg geblokkeerd wordt voordat het de cv-ketel in probeert te komen en er daardoor uitspuit.
 
Ik heb daar enkel het zwarte "kraantje/schroef" zoals op de foto staat. Deze kan ik inderdaad wel opendraaien, dan loopt het water dat nu nog in de ketel zit er uit.
 
Dan zou het toch ook moeten lukken om te vullen.
Waterkraan kleinstukje open, Eerst zwarte kraantje open zetten. Dan de waterkraan verder open.
 
Natuurlijk moet er een rubber ring in de grijze koppeling.

Je moet wel overdruk geven om de ketel te vullen. Ook de koppeling van de wasmachinekraan moet voorzien zijn van een rubber ring. Dus eerst de kraanzijde vast zetten. De koppeling aan de ketelkant licht lekkend dicht draaien, de kraan iets openzetten, de slang vullen en dan de koppeling vastzetten en de stopafsluiter op de ketel openen. En dan met de wasmachinekraan de doorstroming regelen. Als je de slang niet ontlucht blijf je bijvullen, want door het ontluchten zakt de druk weer.
 
Laatst bewerkt:
Ik vrees dat het ontbreken van de rubbere ring mij hier opbreekt. Want alles lijkt verder te kloppen.
Is zo een ring los aan te schaffen om moet ik daarvoor een nieuwe koppeling aanschaffen?
 
Ja die zijn bij de bouwmarkt gewoon te koop, vaak in setjes

zoek naar
gummiring assortiment
 
Laatst bewerkt:
Het is gelukt! Zojuist het gummiring assortiment opgehaald bij de Gamma, rubbere ringetje geplaats in het aansluitstuk, en het probleem was gelijk verholpen!

Dank voor jullie hulp jongens!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan