Kamertemperatuur blijft 1 graad lager dan thermostaat en ketel blijft draaien

puree_met_kaas

  • #1
Beste,

- cv-ketel, geiser, boiler: Bosch Condens iW7000
- thermostaat: Bosch CR10
- installatie: 1 pijps-systeem met radiators
- soort kranen: thermostaatkranen

Ik heb de thermostaat ingesteld op 20° en de verwarming warmt de kamer op tot 19.3° en dan blijft de ketel non-stop draaien (het vlammetje blijft staan) met het water op 75° om de kamer op temperatuur te houden. Als ik de thermostaat op 21° zet dan wordt het warmer (19.7°). Zet ik de thermostaat flink hoger (op 25°) dan wordt het ook flink warmer, maar nooit wordt het precies zo warm als de thermostaat aangeeft en nooit slaat de ketel af (tenzij ik de thermostaat lager zet dan de temperatuur in de ruimte of tenzij wanneer het nachtprogramma aanslaat, wat ook de thermostaat verlaagt naar een temperatuur lager dan die van de ruimte). De ketel draait wel niet op volle vermogen vermoed ik.

Is dit normaal dat de ketel blijft draaien om de kamer op temperatuur te houden? Of zou die normaal moeten stoken tot de kamer helemaal op temperatuur is en dan voor een tijdje aflsaan? Zo ja, wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn en hoe kan ik het oplossen?

Alvast bedankt,
puree_met_kaas
 
Laatst bewerkt:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Thermostaatkranen in de ruimte met thermostaat verwijderen of op de hoogste stand zetten, er mag maar 1 de leiding hebben.

Mogelijk dat er ergens radiatoren zijn diie niet juist zijn ingeregeld waardoor er niet voldoende capaciteit is voor de woonkamer.
 

puree_met_kaas

  • #3
De thermostaatkraan stond op de hoogste stand. Ik heb nu even de kraan er volledig afgehaald om zeker te zijn dat het dat niet is, al betwijfel ik het want als ik de thermostaat hoger zette werd het wel warmer.

De radiator heeft ook heel warm en is aangesloten met een 100% voetkraan, dus het zou me verwonderen dat die nog beter kan worden ingeregeld. Er is naast dit circuit nog een ander naar de radiators in de slaapkamers, de badkamer en de hal maar ook die worden goed warm als ik ze open zet (ik heb ze meestal dichtgedraaid om het verbruik te beperken).
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Wat voor thermostaat heb je een standaard aan/uit of iets meer geavanceerd?

als het dat laatste is moet je mischien eens resetten naar fabriek instellingen
 

puree_met_kaas

  • #5
Ik denk een modulerende thermostaat.
 

Auto-Geen

  • #6
De CR-10 is een modulerende thermostaat.
In het servicemenu onder E.1
– 3.0 ... 0.0 ...+ 3.0 Correctiewaarde
voor de getoonde kamertemperatuur
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #7
Je schreef
dan blijft de ketel non-stop draaien (het vlammetje blijft staan) met het water op 75° om de kamer op temperatuur te houden.
Het lijkt me belangrijk naar de oorzaak hiervan te zoeken. Je stookt niet zuinig als bij deze zachte dagen al een aanvoertemperatuur van 75 graden nodig is, en het is maar de vraag of je het redt met de maximum temperatuur van 80 of 90 graden als het goed gaat vriezen.
Worden de radiatoren van boven tot onder warm?
 

Bert pit

  • #8
De vraag is: staat je aanvoer op een max van 75, of heb je de aanvoertemperatuur gemeten? Opentherm wil snel opwarmen (hogere aanvoer) en dan op een lagere aanvoer de woning op temperatuur houden. Dus dat je CV blijft stoken bij de huidige buiten temperatuur nattigheid en wind is niet vreemd.
 

Bernhard

  • #9
Installatie moet worden ingeregeld.
Inregelen betekend dat voor elke radiator de juiste aantal liters water per minuut ingesteld moeten worden middels de inwendige afstelling van het radiatorventiel.
Dus niet met de thermoknop.
Bij het afstellen van de ventielen moeten de thermoknoppen worden verwijderd.
De veel te hoge cv-watertemperatuur is de aanwijzing dat het goed mis is met verdeling van het cv-water.
 
  • Like
Waarderingen: The headhunter

Lammy1

  • #10
1pijps best altijd met evenwichtsfles en zwaardere pomp erachter … en installatie hydraulisch correct inregelen
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #11
ik ben geen installateur maar een 1 pijp systeem wil toch zeggen dat de meest afgeknepen radiator bepaald hoeveel water door het systeem kan?
of zitten in een dergelijk systeem toch groepen met een bypass bijvoorbeeld voor de gang of boven?

begin eens met alles open te zetten ook de eventuele voetventielen
kijk hoe dat uitpakt.
 

Bernhard

  • #12
Bij een-pijpssysteem moeten radiatorventielen worden toegepast met een lage inwendige weerstand.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #13
ja dan kan je een radiator afsluiten terwijl de rest wel warm wordt
maar zitten die ventielen er altijd?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #14
ik heb zelf altijd een twee-pijps systeem gehad
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Er zit altijd een bypass leiding onder of een onderblok met die functie, anders geeft het afsluiten van een radiator idd een probleem bij een andere radiator.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #16
ik zou toch eens proberen wat er gebeurd als alles open staat
als het dan wel warm wordt is het een kwestie van zoeken waar e.e.a. niet juist is aangesloten
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu