Kaeser compressor repareren

HenkWijnen

  • #21
Ik heb ook nog een andere meter van 15 bar liggen met dezelfde schroefdraad. Die zou ik daar ook gewoon opschroeven? verder wou ik de olie nakijken, maar zie alleen een gat zitten. Kan ik daar gewoon in peilen of er nog iets instaat? Met die 14bar klep hoef ik verder niets te doen? Bv zo nu en dan kijken of ie nog werkt??
 

Poster

  • #22
Als de 15 bar meter nog heel is moet dat lukken, maar als u het RV, er tussen uit haalt, houd u een meter over, en tot hoeveel bar gaat deze ?

Als u aan het ringetje trekt van het druk/ontlast klepje op de tank, moet hij afblazen, en daarna weer sluiten.
Schrik niet, bind er even een touwtje aan, staat u wat verder weg.

Olie moet u kunnen aftappen en vullen, maak wat foto's van compressor. 3 kanten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #23
Poster schreef: Dat is dus het ontlast/overdruk klepje van het ventiel, waarover ik het had, die zitten standaard op dit soort RV's.
Het reduceerventiel wordt hier verwart met een ontlastventiel.
Het reduceerventiel is te zien op de foto, jammer dat er zo weer verwarring veroorzaakt wordt.
Hier de betreffende foto.


Als de onlastklep afblaast zit er gewoon teveel druk op de tank, met de veren in de drukregelaar is de druk zodanig af te stellen dat het ventiel niet maar afblaast.
Een ontlastklep kan in de loop der jaren iets verlopen maar nooit veel.

@ Pukkie3, hebt u de de drukregelaar al eens afgzeept om precies te zien waar het lek zit ?
Een beetje afwasmiddel in het water en opschuimen, vervolgens met een dikke kwast alle aansluitingen aanstippen, waar het lekt ontstaan er belletjes.
Stom van mij dat nu pas te vermelden, zal wel beroeps blindheid zijn.

Voor u het rubbertje in het reduceerventiel vervangt ook de membraan (die met het metalen plaatje) goed nakijken en eventueel vervangen hetgeen overigens bijna nooit voor komt.
Het grote lek dat u hebt kan daar nooit vandaan komen.
 

Poster

  • #24
Daar gaan we weer

Het RV heeft een ontlast ventiel ingebouwd, met als dienst het RV te beveiligen, en heeft niets te maken met een veiligheids ventiel van het systeem, elke RV van dit soort heeft dat.
Dus totaal geen verwarring, maar de zuivere waarheid !!!!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #25
Dat heeft dus niets te maken met een normaal ontlastventiel, het gaat hier om een kleine ontluchting waar iets lucht uit kan blazen als het reduceerventiel naar beneden bijgesteld wordt.
Een ontlastventiel zit alleen op de tank, het zou prettig zijn wanneer je niet van alles door elkaar haalt.
 

Poster

  • #26
Ik heb het niet over een normaal ontlast ventiel, lees alles eens rustig door, voordat je weer commentaar geeft.

En als je niet erg vind, concentreer ik mij op TS, dan weer op deze zinloze zoek actie, en lees het topic even goed en rustig door. A.U.B.

Prettige avond
 

HenkWijnen

  • #27
Jan misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Het is eigenlijk geen lek, maar bij die kraan zit achteraan een gaatje. En daar komt de lucht uit. Dus het lijkt op een soort ontlaadklep/ventiel.
 

HenkWijnen

  • #28
Poster schreef:
Als de 15 bar meter nog heel is moet dat lukken, maar als u het RV, er tussen uit haalt, houd u een meter over, en tot hoeveel bar gaat deze ?

deze meter gaat maar tot 12 bar

de foto zal ik nog maken
 

Poster

  • #29
Hallo

Dat gaatje had u op de eerste pagina uitgelegd.

Als de meter op het ventiel 12 Bar is, dan slaat deze volledig uit, want u heeft de 12 Bar afgelezen.
Ik zou graag een meter nemen die minstens 2 Bar of meer hoger gaat, voor de veiligheid.

U kan ook de drukschakelaar wat terug stellen naar 8/9 bar, dan kan u ook kijken of de RV het houd,(al moet deze ruim wat overdruk kunnen hebben) of een grotere meter monteren, want 12 Bar is wel een leuke werkdruk, het is een flinke machine.
 

HenkWijnen

  • #30
Ik heb de kapotte meter vervangen (15 bar) en deze meter werkt.
Bij de rv zit een meter van 12 bar. Zal eens kijken of ik daar ook een 15 kan vinden.Want nu komt er bij 12 bar een klein beetje lucht uit het gaatje bij de rv.
Bijgaand de foto van het olie-verhaal met de vraag: Hoe kan ik zien hoeveel olie erin moet?
 

Poster

  • #31
Normaal moet het kijkglas moet gevuld blijven.
De plug eronder is de aftap.

Zit er ergens nog een pijlstokje of vulopening ?
De plek van de vulopening bv. aan een zijkant, kan ook het olie niveau bepalen.

Staat er nog ergens een product nummer ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #32
U kunt ook de drukmeter wat terug stellen naar b.v. 12 bar, dan hebt geen nieuwe
Er is weinig gereedschap dat zo'n hoge druk nodig heeft, door de dikke veren wat terug te draaien kunt u de druk verminderen, zodat de compressor eerder af slaat.

De zeskant op de foto is voor het aftappen van de olie, ik druk er altijd een stukje karton onder, dan loopt de olie niet over het deksel en tank.
Het doorzichtige zeskant is het peil, als de olie in het midden staat van de rode ring zit er voldoende olie op, gebruik compressorolie.
 

Poster

  • #33
Hij slaat al af op 12 Bar, dus dan maar wat lager, ik gaf al aan naar bv. 8/9/10 Bar te gaan.
 

HenkWijnen

  • #34
Is het gat boven niet om olie te vullen? Dat dacht ik
 

HenkWijnen

  • #35
Overigens, ik heb nu verschillende keren door kraantje vocht laten weglopen. Heb het idee dat dat al heel lang niet gebeurd is. Gewoon doorgaan totdat er totaal geen vocht meer inzit? En als dat zo is, hoe vaak moet ik hm dan vocht/ontluchten?
 

Poster

  • #36
Zit er nergens aan de onderkant een plugje, waarmee u het vocht nu kan in één kan afvoeren/leeglopen.
Anders doorgaan met afblazen via het kraantje, er zal nog wat restvocht in zitten, als u regelmatig afblaast zal het meevallen.

Of de bovenste opening een vulplug is kan ik zo niet zien, wat zit daarin ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #37
In de bovenste gat hoort de peilstok te zitten en is tevens bedoeld voor het (bij)vullen met olie.
 

Poster

  • #38
Deze compressor heeft geen peilstok, alleen vullen zou misschien nog kunnen, maar is niet duidelijk op deze foto (afsluiting)
 

HenkWijnen

  • #39
Ben in genoemde gat met een peilstokje gegaan en dat geeft olie te zien. ongeveer 2 cm. Wat wel gek is...of niet.....als de compressor aanstaat komt uit datzelfde gat lucht
 

Poster

  • #40
U heeft een peilglas voor controle van het niveau.

Bij zuiger compressors/motoren, lekt er wat lucht/druk langs de zuigerveren, vooral bij de wat oudere machientjes, en moet via een carterontluchting ergens weer uit, dus de uitstroom die u waarneemt is normaal.

Wat voor afsluiting heeft die opening, misschien een schroefdraad/plug, met/zonder ontluchting.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu