Kaeser compressor repareren

HenkWijnen

  • #1
Heb een kaeser compressor. Als ik hm aanzet lijkt het erop dat er lucht blijft komen uit de drukschakelaar. Het is net of het niet afsluit. Hoe kan ik dit repareren?
Groet
Henk
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Komt de compressor wel normaal op druk ?

Er loopt een slangetje vanaf de aansluiting op de tank naar de drukschakelaar, daar kan bij de aansluiting op de drukschakelaar rommel in zitten.
Er zijn veel soorten drukschakelaars dus ik kan niet zeggen hoe het slangetje eruit moet, even goed kijken want bij sommige moet de drukschakelaar gedemonteerd worden, bij andere kan het van buitenaf.
 

HenkWijnen

  • #3
De eerste keer dat ik hm aanzette sloeg ie goed af en kwam dus op druk. Bijn de tweede keer sloeg ie niet meer af en komt dus niet op druk terwijl ik wel lucht voel komen bij de schakelaar. Ik zal er dadelijk even naar kijken.Weet niet of ik een foto toe kan voegen anders kan ik je het laten zien
 

HenkWijnen

  • #4
Jan ik heb even gekeken, maar de schakelaar zit rechtstreeks op het tankje. Deze maar proberen??
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Plaats even een (paar) foto's.
 

HenkWijnen

  • #6
Zie de foto

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Hier kan ik niet zoveel mee, maak even een grotere foto van drie kanten van de drukschakelaar met voldoende licht, geen flitslicht.
 

HenkWijnen

  • #8
Hallo Jan
maar goed dat je me naar buiten gestuurd hebt want ik zie dat de lucht ergens anders vandaan komt. Heb een foto van het kraantje erbij gedaan, want daar zit een gaatje achterin. Ik merk dat als ik de kraan helemaal uitdraai( tegen de klok in) dat de schakelaar wel werkt, maar dan heb ik wel een lage druk. Draai ik de kraan met de klok mee dan bouwt hij wel druk op, maar begint meteen te blazen uit dat kleine gaatje. Lijkt wel overdruk? terwijl hij nog niet op druk is.
Misschien kun je hier iets mee. In ieder geval veel dank voor alle moeite die je met mij hebt.
Heb de fotos van de drukschakelaar er toch maar even bijgedaan


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Demonteer de kraan en controleer de afdichting, die kan kapot zijn of er kan rommel tussen zitten. Anders nog even een foto van de onderdelen van de gedemonteerde kraan want er zijn diverse soorten van.
 

Poster

  • #10
Hallo

Het is wel zaak dat u de manometer die nu stuk vervangt voor een ander exemplaar, dan weet u de tankdruk.
Dat de compressor afslaat bij een terug gedraaid reduceer- ventiel is normaal, hij zet alleen de tank op druk, en slaat dan af. De twee "uitgangen" krijgen geen druk.
Weet u hoe de tankdruk is, aan de defecte meter?
Het reduceer-ventiel dient alleen om de uitgaande druk te reduceren, i.v.m. aangesloten apparaten.

Om bij de ontlastklep te komen kan u het reduceer-ventielhuis open schroeven ,(let op want er zit een drukstift in die eruit kan vallen) dan komt u de membraan/membraanplaat en veer tegen,(die zitten dan weer vast aan de knevelstift) en kunt u waarschijnlijk de ontlastklep met regelveer/klepring enz. zien, deze klep hoort netjes in een zitting te zitten, zit misschien wat scheef of een veer gebroken.

Het is ook mogelijk dat u de klep vanaf de achterkant/buitenkant kan benaderen, maar dat is niet te zien op de foto,(achterkant reduceer-ventiel), dus kijk daar eerst naar, voordat u het ventiel open schroeft.

Als u een product nummer kan vinden op de tank, wordt het wat makkelijker, ik ga nu uit van een standaard reduceer/ontlastings ventiel.

Suc6
 

HenkWijnen

  • #11
Hallo Jan
hieronder enkele foto's van de gedemonteerde kraan. Het leertje was niet echt vies, wel zat er wat water tussen. Heb hm droog gemaakt maar het zelfde euvel blijft. Of moet ik de schroef met het pinnetje ook even losdraaien en kijken of daar vuil achterzit?

 

HenkWijnen

  • #12
Poster, ik ga de meter vervangen. Laat het dan weten
 

Poster

  • #13
Waar u tegen aan kijkt is de ontlastklep, en die moet open
Kijk wel uit er zit een veer achter, die is er in verschillen zwaarte, naar gelang de werkdruk.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
De laatste foto's is de drukregelaar van een vorige generatie.

Wacht even met een nieuwe meter tot de oorzaak van de lekkage bekend is, als de compressor niet te repareren is of als het te duur wordt zit u met een manometer.
U kunt aan de manometer na de drukregeling zien hoe veel de druk op de tank is, gewoon de drukregeling naar rechts draaien, gangbaar is 8 a 10 bar voor dit soort manometers.

Het slangetje met ontlastventiel is gewoon van buitenaf te verwijderen, er zit een lipje o.i.d. aan de buiten tussen de twee elektra aansluitingen, zie foto's.
In de ontlastklep zit een pinnetje dat niet te verwijderen is, een membraan o.i.d. komt u niet tegen, het is 1 geheel.
Bij de rode pijl zit een borgstripje, dat kunt u er gewoon uit trekken met enige kracht.
Bij de blauwe pijl komt de lucht er uit als de afdichting van de ontlastklep niet in orde is.
De groene pijl verwijst naar drukbeveiliging, als er teveel druk op de ketel komt wordt dat daar afgeblazen.
De tweede foto is de ontlastklep met de bevestiging.


 

HenkWijnen

  • #15
Ik heb de ontlastklep opengeschroefd. Zie de foto's . Buiten dat ie goed vies is, zit er ook een kapot rubberen ringetje tussen. deze zal ik ook vervangen. Maar daar is als ik het goed snap het probleem niet mee opgelost en zal ik nog even naar de aansluiting moeten kijken bij de schakelaar?


 

Poster

  • #16
Dat is dus het ontlast/overdruk klepje van het ventiel, waarover ik het had, die zitten standaard op dit soort RV's.
Alles goed reinigen, ringen vernieuwen, kijk ook even naar beschadigingen op het plunjertje, en vooral de zittingen niet beschadigen, en alles weer monteren,en zorgen dat het weer soepel loopt, maar zonder vet of olie.!!
Als deze lekkage is opgelost zal het wel weer werken, want dat was daarvoor al zo.

Van de overdrukklep op de drukschakelaar weet ik niet of daar een slangetje opzit, u heeft u iets anders, dan dat de foto's laten zien. het is nogal een oud model, het kan ook nog zo zijn dat de drukschakelaar rechtstreeks zelf onlast, of dat u ergens op de tank een extern overdrukventiel heeft.

Suc6
 

HenkWijnen

  • #17
Heb de ringen vervangen, goed schoongemaakt en compressor aangezet. Loopt goed op tot zo'n 12 bar.
Dan slaat de schakelaar goed af.
Doch na zo'n 5 seconden begint die klep weer leeg te lopen. Lijkt wel een ventiel. Opnieuw geprobeerd maar nu weer het oude euvel. Zou dat ventiel vervangen moeten worden??
Heb ook nog even foto's van de schakelaar erbij gedaan

 

Poster

  • #18
Ja, de ouderdom/slijtage speelt u parten, mede door de hoge druk, 12 bar.

Er zijn op de markt ventielen de koop, (foto-10 bar) voor rond de € 20,=, met meter en al, u moet er wel op letten dat die dan minimaal 14 bar of meer kan hebben, en die zullen wat duurder zijn. Google op reduceer ventielen.
Die u nu heeft zijn ook te koop, zijn ook voor het wat "zwaardere werk", maar wel prijzig.

Van de schakelaar zie ik alleen een voeding naar de schakelaar, en daar vanuit een voeding naar de motor, verder gaan afblaas.
Of het zit intern in de schakelaar, of er zit ergens extern op de tank een via een afblaas/ontlast klepje.
Ik zie wel op, de onderste foto, iets wat op een afblaas kan lijken.(midden) maar dat kan ik op afstand niet verder beoordelen.

Suc6


 

HenkWijnen

  • #19
Wat die afblaas betreft, ik heb enkele foto's erbij gedaan van enkele dingen die op het tankje elders zitten. De ene is volgens mij om de vocht af te blazen. de andere weet ik niet.
Misschien een rare vraag, maar war is de functie van die regelaar. Stel dat ik niet aan zo'n ventiel kan komen, kan ik hm dan niet gewoon er tussenuit halen? En de koppelingen elders zetten? Of is het ook een beveiliging


 

Poster

  • #20
Die bovenste foto met ringetje is de afblaas, wat ik al zei, waarschijnlijk een 14 bar klep, hij zit dus wel ergens op de tank, dan heeft u drukschakelaar geen ontlastklep/slangetje enz. het andere kraantje is om u systeem te legen, als u hem volledig open zet, blaast hij gelijk het weinige vocht mee, wat in de tank komt door het compresseren.

U kunt het reduceer-ventiel wat stuk is makkelijk er tussen uit halen, en de aansluitingen met T stuk gelijk op de tank schroeven maar dan is u uitgaande druk altijd 12 bar, en erg veel, de meeste machientjes tackers/beitel hamers/slijptollen enz. werken van 5,5 tot ongeveer 6,5 bar, maar als u hem alleen gebruikt voor schoonblazen/banden op pompen enz, is dat geen punt, u kan ook altijd de afslag op de drukregelaar nog terug stellen naar de bar's die u wenst.

De meter die dan overblijft kunt u op de tank schroeven i.p.v. die defecte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu