Juiste manier van aanleggen buisventilator en buizen?

Klus K.

  • #1
Hallo beste vakmensen!

Ik zou heel graag zelf mijn nieuwe buisventilator (diameter 125 mm) voor mijn badkamer plaatsen op zolder (eigenlijk een iets te krachtige ventilator voor mijn badkamer maar elders op dit forum is mij verteld dat dat geen probleem hoeft te zijn).

Ik ben handig maar zoiets heb ik nog nooit gedaan (en ik las op dit forum dat er van alles mis kan gaan op het gebied van geluid en vocht/condens...). Ik heb wat foto's bijgevoegd om de situatie op zolder te schetsen:

- Er zit op zolder al een doorvoer door het dak naar buiten (buisdiameter ongeveer 130/140). Buiten zit een kap op de buis.

-Vlak onder het hoekje waar de ventilator op zolder moet komen (op de foto's links onder, waar het lampje naar toe is gericht..) loopt in de douche een schuine wand (van het schuine dak) dus ik heb niet zoveel keus in plaatsing. Eigenlijk is dat het enige hoekje waar hij kan en nog enigszins boven de douche zit.

- Vlak naast het hoekje waar de ventilator moet komen lopen toevallig net twee waterleidingen voor de douche (wel heel vlakbij.

Foto's:









Mijn vragen:

1) kan ik de buisventilator beter horizontaal of verticaal hangen,zoals op tekening A en B ? (op tekening B zit de ventilator verticaal maar wel het verste van mijn badkamer af. i.v.m. geluid?)

2) Is het een probleem dat de buis door het plafond van de badkamer zo dicht langs de warm watertoevoer loopt? Ik zou er wat isolatiemateriaal tussen kunnen frommelen.

3) Wat voor materiaal moet ik gebruiken voor het stukje door het plafond van de douche? Het moet stevig vast gemaakt kunnen worden want er moet nog zo'n ventilatie ventiel in kunnen worden geklikt (ik las zelf iets over PVC buis?).

4) Wat voor flexibele buis moet ik gebruiken? (geisoleerd of niet geisoleerd?)

- klopt het dat deze flexibele buis er voor zorgt dat ik zo min mogelijk geluid van de ventilator hoor?

- en klopt het ook dat dit eigenlijk maar hele korte stukjes hoeven te zijn? ( 50 cm ofzo) En dat ik de rest van de buis dan ook weer van PVC of van een ander soort buis kan maken? (ik las dat bij PVC de sokken en de knieen niet zo duur zijn)

- als ik dit verkeerd doe kan dat dan de oorzaak van condens vorming zijn? Op zolder wordt niet gestookt.

5) Van welk materiaal moet het verloop naar de reeds bestaande dakdoorvoer zijn? (en bestaat er wel zoiets?)

6) En hoe sluit ik alle soorten buizen op elkaar aan? Doe ik dat met zoiets?




Nou, dat was een heel verhaal. Ik hoop dat jullie mij er mee kunnen helpen! Ik sta te trappelen om te gaan beginnen.

Met vriendelijke groeten, Karin
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Als je zoveel ruimte hebt, waarom dan een buisventilator en geen ventilatiebox?

Beter zoveel mogelijk rechte buis ivm capaciteit en vervuiling. Een klein stukje flexibel om aan te sluiten. Als je echt geen geluid wil, kan je er een demper tussen zetten.
 

Klus K.

  • #3
Bedankt voor jouw reactie IJkenhout. Ik had de buisventilator al in huis. En wat is een demper?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Http://www.google.nl/search?q=demper%20ventilatie
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #5
De buisventilators die ik ken, moeten verticaal gemonteerd worden.
 

Klus K.

  • #6
Aan IJkenhout:

welke bedoel je?

of


Aan Peter:

Maar op de verschillende plaatjes op internet zie ik ze ook horizontaal bevestigd worden... liggend op een zoldervloer of hangend aan een balk of plafond (ik heb zelf een s en p td-350/160t. Ik weet niet of dat nog uitmaakt?).

Ik hoop ontzettend dat er ook nog mensen zijn die mij met de andere vragen willen helpen. Zodat ik alles deugdelijk kan aansluiten!!

Alvast weer bedankt!!
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #7
Type nr van de ventilator door google halen, en kijken of er info opduikt. Het type lager bepaald hoe hij wel en niet gemonteerd mag worden.
 

Klus K.

  • #8
Aan Rola:

Hallo Rola, dank voor jouw antwoord.

Ik heb al eindeloos op internet en op dit forum gezocht naar de juiste informatie maar het is mij nog steeds niet duidelijk. Ik zou bijvoorbeeld niet weten hoe ik herken wat het type lager is.

Ik was ook in de veronderstelling dat dit forum juist is voor de 'enthousiaste (handige) leek' die wel wat hulp van een vakman zou kunnen gebruiken. Van iemand die misschien wel dagelijks met dit soort klusjes te maken heeft en voor wie dit een 'eitje' is

Groeten, Karin
 

Monteur Bert

  • #9
Buis langs heetwaterleiding geen probleem.Ik zou er wat isolatiemateriaal tussen kunnen frommelen. Prima.

3) Wat voor materiaal moet ik gebruiken voor het stukje door het plafond van de douche? Het moet stevig vast gemaakt kunnen worden want er moet nog zo'n ventilatie ventiel in kunnen worden geklikt (ik las zelf iets over PVC buis?). Ja, zie onder.

4) Wat voor flexibele buis moet ik gebruiken? (geïsoleerd of niet geïsoleerd?) PVC slang is al van zichzelf redelijk geïsoleerd. En neemt direct de lucht temp. aan. Plaats de motor om die reden ook niet te ver weg om condens tegen te gaan.

- klopt het dat deze flexibele buis er voor zorgt dat ik zo min mogelijk geluid van de ventilator hoor? Ja.

Ga naar een bouwmarkt waar al deze onderdelen ruim verkrijgbaar zijn. En Google eerst naar bijv. luchtverversing slang om je te oriënteren.
Beide zelf gemaakte schetsen zijn uitstekend toepasbaar!
Zoek een plafonddeel en bijpassende buis van pakweg 50 cm lang. 100 mm is het meest gangbaar.
Plaats dat strakzittend in het plafond, eventueel met een borgschroef.
Plaats geluidsarm (of uitproberen) de afzuigmotor.
Koop flexibel slang inclusief benodigde verlopen. En plaats dat tussen de delen.
Isoleren is in eerste instantie niet nodig, Maar hou de grotere metalen delen -zoals motor- wel een paar dagen in het oog. Kan altijd nog extra met bijv. glaswol.

Staat er niets over de motor over verticaal of horizontaal? Monteren zoals het makkelijk uit komt.
Bochten zijn niet benodigd: alles is flexibel.
Verloop en buizen zijn dunwandig.
De flex. slang kun je over de buis schuiven en vastplakken of een trekband, of 2 banden in serie.

- als ik dit verkeerd doe kan dat dan de oorzaak van condens vorming zijn? Op zolder wordt niet gestookt.-
Normaal is er zoveel aanvoer van lucht dat deze na korte tijd niet meer condenseert.

5: materiaal verloop naar de reeds bestaande dakdoorvoer zijn? (en bestaat er wel zoiets?) Probeer het zo te monteren dat eventueel condens in het begin binnen de leiding blijft. Wat je daar precies nodig hebt kan ik niet overzien.
Ik hoop dat je met dit haastig getikte verhaal wat kunt. O ja, dempers en andere zaken zijn -nu nog- overbodig.
Succes, Bert.
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #10
Ik zou persoonlijk de flexibele slang zo veel mogelijk vermijden. En zeker niet gaan toepassen om bochten te maken.
Slang geeft vreselijk veel weerstand.
Pijp is makkelijker te beugelen, goedkoper, stiller.
Groeten b
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Bij een badkamer maakt het geluid minder uit. Dus je kan het best eerst zonder demper doen. Die ronde blokken zijn om een bestaand systeem iets te verbeteren. Maar de capaciteit verandert daardoor flink, dus ik raad ze niet aan. Die lange aluminium dingen zijn de juiste.

Het wordt aangeraden om centraalboxen aan een voldoende zware wand te hangen, zodat deze zijn trillingen niet door kan geven. Ik denk dat dit voor een buisventilator ook geldt. Kan deze tegen de muur, of is het niet verstandig dat er nog zo'n grote afstand is naar buiten?
 

Klus K.

  • #12
Bedankt voor jullie reacties!!! Heel fijn!


Aan Bert: Bedoel je met een flexibele slang zoiets?




AanBoudewijn0318: Bedoel je met 'een pijp' gewoon een hemelwaterafvoer buis van pvc? Zoiets?




En ik zag van pvc 125mm alleen bochten van 90 graden. Is dat oké voor een ventilatiekanaal? Of moeten de bochten flauwer zijn? Als ze flauwer moeten zijn zou ik ze misschien weer van flexibel kunnen maken?

Aan IJkenhout: Is dat een vraag aan mij? De ventilator wilde ik aan één van de dikke balken van het schuine dak van de zolder bevestigen. Is dat massief genoeg?
 

Monteur Bert

  • #13
Wat betreft het type slang: ik doelde de plastic uitvoering met versteviging daar in. Is ook goedkoper dan dat aluminium.
Het is meestal wit en vrij taai. Dit aluminium kan ook maar is gevoeliger voor condens.
Zet de afzuigunit ook niet te vast. Probeer het eerst maar uit. Neem maar 100 mm. dunwandig.
Rioleringsbuis is vrij prijzig en 125 mm. Dat is eigenlijk te groot is diameter. Succes, Bert.
 

Klus K.

  • #14
Bedankt Bert, Oké ik ga opzoek naar de plastic variant van de flexibele buis.

En een goede tip van het niet té vast zetten van de afzuigunit (trilt hij zichzelf dan niet kapot?)

De in- en uitgang van mijn ventilator heeft een diameter van 125. Op dit forum werd mij gezegd dat 100mm meer voor een toilet is:
https://www.klusidee.nl/Forum/topic...et-te-hoge-afzuigcapaciteit-schadelijk.93950/
Ook omdat mijn ventilator wat meer vermogen heeft dan ik eigenlijk nodig heb.

Toch maar 100mm doen dan?

Groeten, Karin
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Normaal gebruik je spiraliet buis. Geen PVC gebruiken. Montage beter aan de stenen wand. Aan het dak of een gording is minder handig, met het oog op trillingen. Maar zoals gezegd maakt het voor een badkamer allemaal wat minder uit.

 

Monteur Bert

  • #16
Kijk maar wat je in de bouwmarkt kunt bemachtigen, en wat op elkaar past. wanneer je de motor simpel op de muur kunt monteren is het nog beter. Via de gording of dak kan het ook hoorbaar zijn bij de buren..
Maar die motor behoort niet te trillen. Dan is die vervuild. Succes, Bert.
 

Klus K.

  • #17
Super bedankt IJkenhout en Bert!!

Wordt het dan uiteindelijk zo?


1) Een kort stukje Spiraliet buis (of dunwandig pvc...daar zijn IJkenhout en Bert het niet over eens..) door het plafond. Goed vast zetten!






2) Dan een kort stukje flexibele pvc slang (tegen het geluid)




3) Dan de buis ventilator aan de MUUR bevestigen.




4) Dan de rest (tot de buis die door het dak gaat) weer de flexibele pvc slang (tegen het geluid en tegen de condens)




5) Dan een verloop tussen de de slang en de buis die door het dak gaat




6) Een ventilatie ventiel in de spiraliet buis klikken




Dan rest nog de vraag: 100 mmm of 125 mm? voor het geld maakt het dan nu voor dat kleine stukje niet meer zoveel uit (aangezien de rest met de goedkopere flexibele pvc slang wordt gedaan)
 

Monteur Bert

  • #18
Als het maar past. 100 of 125 mm.
En of het PVC of spiraliet buis is maakt niets. Alleen in het zagen.
Sluit het eerst maar eens aan. Zo te zien is alles bekend. Succes, Bert.
 

Klus K.

  • #19
Oké ga ik doen!!! Dank je wel Bert!
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #20
Waar "monteur" Bert het vandaan haal dat pvc geen probleem is weet ik niet.
Gebruik gewoon spiraliet buis. Bij pvc heb je kans op statische elektriciteit. Het is niet voor niets dat elke afzuig installatie word uitgevoerd in spirobuis.
En gebruik zo weinig mogelijk flexibel, want geeft zoveel weerstand.
Groeten b
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu