Italiaanse inloop douche.

Nick wood

  • #21
Vandaag eigenlijk niets aan de douche gedaan, dat wil zeggen... ik heb zo'n 150km gereden om voegsel in de juiste kleur te vinden en bijkomend ook de gipsplaten voor de droge ruimte waar oa de wc in komt te staan.

Daarvoor moest eerst de aanhanger leeg dus om te beginnen een toertje naar de puinstort gemaakt. Samen met mijn meissie naar Angoulême gereden (70km hier vandaan) en eerst genoten van een uitgebreide Aziatische lunch. Daarna achter de materialen aan gegaan en ja, op het moment dat ik halverwege op de terugweg was schoot mij te binnen dat ik weer eens wat dingen ben vergeten mee te nemen. Elke keer neem ik me voor om een lijstje te maken en elke keer vergeet ik ook dat. Beginnende Alzheimer?? :denk: Nee hoor, zo ben ik mijn hele leven al geweest.

Nu hebbben we hier in het naastliggende dorp ook wel een DHZ maar die rekent gewoon 4x de prijzen. Welke grote stad dan ook is vanaf mijn locatie gewoon 70km verderop. Voor Franse begrippen geen afstand maar in Nederland zijn we gewoon gewend dat de bouwmarkt "om de hoek" is. Ja, en dat we ook nog keus hebben bij welke we willen kopen. Dat kan hier best, zij het dat het een stukje rijden is.

Enfin, rond 4uur vanmiddag was de aanhanger uitgeladen en had ik geen moed meer om nog ergens aan te beginnen.

Oh ja, die stomme PEX koppelingen blijven lekken, daar heb ik mijzelf wel even mee bezig gehouden vanmiddag. Ik kwam er achter dat er 2,2 bar op het verwarmingssysteem stond, hoe dat zo gekomen is weet ik echt niet maar ik heb er vanmiddag wat druk afgelaten en op 1,4 bar vond ik het mooi genoeg. Nu zal het morgen wel duidelijk zijn of de koppelingen op een normale druk nog steeds lekken. Ik hoop het niet. Voordat ik alle leidingen achter een gipsmuurtje schroef moet het eerst volledig waterdicht zijn.

Ik gebruik die PEX leidingen en koppelingen waarschijnlijk verkeerd, indien er iemand is die mij kan vertellen waarom die dingen lekken hou ik mij van harte aanbevolen.

Het zou een "fool-proof" systeem moeten zijn maar op de één of andere wijze doet het niet wat ik wil en dat is waterdicht zijn. Waar is de tijd van bochten buigen in koperen leidingen gebleven, het solderen van de aansluitingen en zeker weten dat het daarna waterdicht is......
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #22
Pex koppelingen horen tot 10 bar dicht te zijn, dus er gaat vast iets verkeerd. Welke materialen gebruik je precies? En welk persgereedschap?

Als ze nu lekken MOET je ze vervangen, dat gaat gegarandeerd ellende geven.
 

Nick wood

  • #23
Dat het ellende gaat geven heb ik geen twijfels over, ik zal morgen foto's maken en laten zien wat ik gebruik. Hopelijk kan je mij verder helpen want er gaat definitief iets helemaal fout.
 

Nick wood

  • #24
Ik heb het probleem van die PER-koppelingen gevonden! Ik heb me vergist, het is PER, geen PEX, waarvoor mijn excuses.

Het bleek dat er 5/8inch koppelingen en bochten enzo als zijnde 16mm zijn verkocht. Dat is dus 0,125mm te klein, het lijkt niet veel maar je moet de 16mm slang dus behoorlijk meer aandraaien. Zelfs tot het punt waar het mechanisch niet meer gaat.

Ik had al problemen om de sluitmoeren en de ringen over de leiding heen te krijgen en nu begrijp ik ook waarom.

Hier een foto van de aansluiting:



Die rubber ringen sluiten de leiding aan de binnenkant niet af als de metalen ring, deze, aan de rechter kant dus:



tijdens het sluiten (of aandraaien als je wilt) in de leiding snijdt en niet echt gaat sluiten.

De oplossing was voor mij simpel, ik heb een paar zakjes met échte 16mm ringen gekocht (links op de foto) en de sluitmoeren op de draaibank exact 16mm gemaakt ipv 15,875mm. Het is op die momenten zo fijn om een draaibank te hebben. Nu is het niet meer belangrijk of de ringen aan de binnenkant afsluiten, de massieve koperen (uhh, messing) ring zorgt na het aandraaien voor een waterdichte afsluiting.

Na deze ingreep was het een kwestie van opnieuw installeren en de waterdruk erop zetten. De 2 aansluitingen die nog een druppel lekkage vertoonden kon ik met minder dan een kwart slag extra helemaal dicht maken.

Ja, het is een "mix en match" van koppelingen geworden, de rede is dat die dingen duur zijn (tussen de 6 en de 9 €) dus als er een oplossing verzonnen kan worden ga ik ervoor.

Ik ben blij en kan nu eindelijk het gipsplaten wandje plaatsen waar de leidingen achter komen te zitten. Het was echt geen optie om dat met lekkende koppelingen te doen, maakt niet uit wat voor vloer eronder ligt, beton verzadigd over tijd ook en gaat op zijn minst schimmelen. Mijn houten vloeren verrotten gewoon dus dat was al helemaal geen optie.

Nog één ding, het lijkt tegenstrijdig dat een koppeling die iets krapper is niet wil afsluiten. Krapper is over het algemeen geen probleem maar met die stugge PER-leidingen dus wél. De juiste maat is wat er gebruikt moet worden.

Ik heb iets geleerd en ik let in het vervolg wel op dat er geen 5/8" ding in een zakje zit waar 16mm op staat. Dat is met het blote oog natuurlijk niet vast te stellen maar normaal gesproken staat het ook op het onderdeel zelf, kwestie van lezen. Mijn fout dat ik het niet gechecked heb.
 

Nick wood

  • #25
Tja, ik mag mijn bericht al weer niet meer wijzigen...

Wat ik nog wilde toevoegen is dat je er nooit vanuit mag gaan dat corrosie uiteindelijk dat kleine lekje wel zal "dichtrotten". Dat gaat niet gebeuren en blijf je met een potentiële tijdbom zitten als de zaak niet 100% waterdicht is.
 

Nick wood

  • #26
Enfin, nu alle koppelingen waterdicht zijn kan ik verder gaan bouwen. Als eerst heb ik de separatie geplaatst die tussen de wastafels en de douch komt.





De bovenkant zit in een balk achter het plafond geschroefd en gaat nergens heen. Natuurlijk wel de onderkant en de achterkant afgekit of eigenlijk in de PU-lijk geplaatst en vast geschroefd.



En zo ziet de buitenkant ofwel het droge gedeelte eruit.



Met het plaatsen van het chromen profiel heb ik rekening met de dikte van de tegels gehouden inclusief de tegellijm die erachter komt.



Tijd om aandacht aan het plafond in de douche te besteden, het moet naadloos aansluiten op het bestaande plafond. Hier de eerste grove laag aangebracht.



Ook het kader voor de lichtbak moet afgewerkt worden en dat heb ik zo gedaan.





Ondanks dat ik de verstekken "uit de hand" zaag zien ze er prima uit.



Tot zover voor vandaag, ik moet een versnelling opschakelen want mijn meissie wordt ongeduldig. Mijzelf wassen in één van onze andere 4 badkamers voelt toch nog steeds aan als kamperen in je eigen huis. Hoe verwend kan iemand zijn? :oops:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #27
Nick wood schreef:
ik moet een versnelling opschakelen want mijn meissie wordt ongeduldig. Mijzelf wassen in één van onze andere 4 badkamers voelt toch nog steeds aan als kamperen in je eigen huis. Hoe verwend kan iemand zijn? :oops:
:lol: :denk:

Ik dacht eerst wat een vreemde werkvolgorde, eerst het glas plaatsen en later de tegels. Maar zo te lezen denk je het wel goed uit. Flinke klus, succes!
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #28
Als ik het goed lees, heb je andere knelringen gebruikt.
De linkse knelring is niet geschikt voor dit soort koppelingen.
De rechtse worden juist door het aandraaien strakker gezet, zodat de leiding goed afsluit tegen de rubberen ringen.

Dus hoop niet, dat je de linkse ringen hebt gebruikt, want dat gaat lekken na een poos, ook al zijn ze nu waterdicht.
De leiding trek je bijna zo van de koppeling af met wat moeite.

 

Nick wood

  • #29
Ijkenhout,

Hartelijk dank!



Peter,

Dat heb ik op één koppeling wel gedaan, oeps! Wel, daar kan ik nog bij dus daar gaat dan maar een hele nieuwe koppeling tussen met de originele ringen. Ontzettend bedankt voor dit advies Peter! :D

De voortgang dan nu:

Het plafond licht opgeschuurd en een 2e laag geplaatst, nu loopt het naadloos in het bestaande plafond over.



Daarna de waterleiding op de juiste punten gebracht, warm en koud voor de wastafels en helemaal naar de hoek toe de water aansluiting voor het toilet.



Ja, klopt! Ik had het direct van de 20mm aanvoerleiding af kunnen takken en die 2 meter extra leiding kunnen besparen. Feit is dat ik dan weer met verloopstukken moet gaan werken want de DHZ hier heeft geen T-stuk wat 20-16-20 is. Overigens heb ik de drie aansluitingen, dus voor de wastafels en het toilet gereduceerd naar 12mm. De douche blijft gewoon 16mm vanuit de 20mm aanvoer. Voor het moment alles even afgedopt totdat ik ga tegelen. Zei er iemand iets over tegels plaatsen? Er staat nog niet eens een wand waar ze op kunnen.

Oké, de volgende stap is het wandje plaatsen, daarvoor heb ik een raamwerk gemaakt van niet al te dikke balken. Die balken zijn met chemische ankers wel in de muur vast gemaakt dus kans op beweging in de muur is er niet. Dat is dan met afstandblokjes gedaan om de gipswand 100% recht te maken.



Ja, de 2e balk vanaf de rechter kant staat iets verder weg. Dat heeft een rede en dat is dat er een zware spiegel aan komt te hangen. De bevestigingspunten van de spiegel dicteren de afstand. Oh ja, de onderkant van de eerste gipsplaat heeft een ruimte van 2,5cm tot de vloer. Er komt nog een laag van waterdicht boarden (10mm) en tegels (8mm) op de vloer dus die ruimte is nodig want dat is zo'n 2,3cm inclusief tegellijm. De gipsplaten mogen de vloer niet raken, zodoende kan er ook geen water in de wanden komen. :cool:

De wateraansluitingen voor de wasbak in de balk vast geschroefd en op dat moment was ik nog aan het verzinnen hoe ik het aansluitpunt van het toilet zou gaan doen. Je kunt hier van alles krijgen maar geen muurplaat met achter-invoer. Nu is dat voor de wastafels niet zo'n probleem want die sluit je 1x aan en dat zit voor jaren. Het toilet is een ander verhaal, omdat ik geen dure toiletpotten koop moet ik ze zo af en toe eens vervangen. Natuurlijk zit de wateraansluiting van een ander toilet nooit op dezelfde plaats en kan het zomaar zijn dat ik het stukje flexibele slang moet vervangen voor een langere of ja, een kortere.
Voor de wastafels kom ik wel weg met een koppelstukje als het écht nodig mocht zijn, buiten dat zitten die aansluitingen niet in het zicht.

Enfin, een boel tekst maar zo heb ik het opgelost en tevens de 2e gipsplaat geplaatst. Het is misschien wat lastig te zien maar de aansluitingen van de wastafels liggen onder de gipsplaten waar de aansluiting voor het toilet erop gemonteerd is.



Tot slot, op de volgende foto zie je de eerste balk waar de spiegel aan komt te hangen in de hoek en dan is de 3e balk het 2e bevestigingspunt.



Omdat het wandje achter de spiegel niets te houden heeft en achter de wastafel-combinatie zit heb ik er geen extra balk in verwerkt.

Even een vraag aan de professionals op dit forum, kan ik gewoon over normale gipsplaten tegelen? Ik denk zelf van niet omdat er eigenlijk een isolatie laag op moet komen zodat de gipsplaten het vocht uit de tegellijm niet opzuigen.
 

Nick wood

  • #30
Vandaag niet veel gedaan, het was mooi weer en ik ben erop uit getrokken om een soort van isolatie voor de gipsplaten te vinden. Bij de dichtsbij zijnde DHZ was een busje voor 20 vierkante meter het lieve bedrag van €32,89. :(

Ik heb ongeveer 7 á 8 vierkante meter te behandelen dus ben ik een paar dorpen verderop gaan kijken. Daar hadden ze een fles die voor 10 vierkante meter voldoende zou zijn en die heb ik tegen een vergoeding van €11,50 van mij gemaakt. Ik vind het nogal een prijsverschil want neem de helft van de eerste fles, dan moet het spul voor 10m/2 €16,45 kosten. Enfin, ik heb het en ga het gebruiken.

Vanmiddag de lange wand afgemaakt.



Even moeten nadenken over hoe ik het korte wandje exact plat tegen de andere aan ga krijgen. Deze dus.



In een huis waar geen ene muur recht is en geen enkele hoek haaks, was het toch wel een uitdaging.

Uiteindelijk is het dan toch gelukt om in ieder geval het nieuwe gedeelte haaks op de lange muur te laten aansluiten en volledig vlak te maken.



Het begint langzaam aan weer te lijken op een leefbare ruimte.

Daarna nog maar een paar gipsplaatjes gesneden om de laatste kleine stukjes mee te bekleden.

Boven de deur zitten ze beide met 1 schroef vast voor het moment omdat ook die ondergrond niet vlak is. Morgen maar weer verder.



Ja, op het muurtje rechts hangt een uitdraai van de bouwtekening. :cool:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #31
Wat bedoel je met isolatie voor de gipsplaten?
 

Nick wood

  • #32
Ik heb het dus niet over isolatie achter de platen maar erop zodat het water wat in de tegellijm zit niet in de gips trekt. Zeg maar een voorstrijkmiddel om erop te gaan tegelen. Ook wel bekend als primer of een hechting verbeteraar.
 

Nick wood

  • #33
Vandaag heb ik het plafond in onze slaapkamer gerepareerd wat waterschade had opgelopen van het oude, lekkende dak. Vorige herfst heb ik een nieuw dak geplaatst met nieuwe pannen, balken en dakplaten, een vochtscherm over het hele dak geplaatst en sindsdien is het waterdicht. Daken in Frankrijk, en zeker in deze regio, zijn een behoorlijk ander verhaal dan in Nederland. Daar ga ik nu niet op in omdat het over de douche gaat in dit topic. Toch wil ik jullie de foto van één van de plekken niet onthouden en dit is nog niet eens de ergste schade.



En er waren meer en zeker grotere plekken om te behandelen.

Enfin, de isolator heb ik op de gipswanden aangebracht wat het effect geeft van een Amsterdams binnenstads-pandje waar dingen gedaan worden de je niet wilt gaan omschrijven. :lol:



Voor het moment is het nog oranje maar de tweede laag zal uiteindelijk rood zijn. Volgens de fabrikant is één laag voldoende maar ik ben er graag zeker van. Ik heb geen zin om over 10 jaar (of mogelijk eerder) de zaak te moeten slopen en opnieuw op te bouwen. Over 10 jaar ben ik 73 jaar oud en ik weet niet of ik dan nog de moed heb om dat aan te pakken.

Nee, ik heb de naden tussen de gipsplaten niet afgedicht. Dat heeft twee redenen:
  • op de eerste plaats bestaat er een rek en krimp van de platen zelf wat een harde afdichting naar de knoppen helpt.
  • Op de tweede plaats is het minder dan 1% oppervlak van de platen die dan wel vocht kunnen opnemen (hoeken en voegen tussen de platen). Dat is te verwaarlozen omdat die platen niet in een natte ruimte geplaatst zijn.

Ik zorg er gewoon voor dat de tegellijm niet over de randen heen gesmeerd wordt wat die ene procent elimineert en toch een zo goed als 100% hechting van de tegels waarborgd.

Daarbij gebruik ik tegellijm en voegsel wat elastisch blijft, niet over grote afstanden want het is nu ook weer geen elastiek. Een paar tienden van een millimeter moet het wel aankunnen, dat zou dan de bewegingen van dit oude huis moeten kunnen opvangen. De tijd zal het leren.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #34
Ik zou toch zeker een wapeningsband over de naden plakken. En een voegenvuller helpt om dit wapeningsband op zijn plaats te houden. Het is geen rocketscience...
 

StucDennis

Specialist Stukadoor Werkzaamheden
  • #35
Wapenings band is niet om het geheel bij elkaar te houden! Het vangt evt lichte spanningen in de eindafwerklaag op. In dit geval betreft het geen pleisterlaag dus ook niet nodig
 

StucDennis

Specialist Stukadoor Werkzaamheden
  • #36
Trouwens gipsplaten zelf zetten niets tot nauwlijks uit.En als ze uitzetten gaat dit in de lengterichting van de plaat. 0.35 mm per meter.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #37
Goed te weten maar is dat per ?? celcius.
 

StucDennis

Specialist Stukadoor Werkzaamheden
  • #38
Luchtdroge gipskartonplaten hebben, bij een aan waterdamp verzadigde lucht (20°C, 95% RV)
en een waterdampopname van 1,0 - 2,0% m/m, een lengteverandering door uitzetting van
ca. 0,35 mm/'m. Dit heb ik overgenomen van uit mijn oude schoolboeken. De platen achter de tegels zullen wel de temperatuur bereiken maar niet de RV. Dus dan maximaal 0.35 mm/'m uitzetten. Zo heb ik het altijd begrepen.
 

Nick wood

  • #39
Goede info! Bedankt hiervoor. :wink:

In de afgelopen 2 dagen heb ik de volgende dingen gedaan, op de eerste plaats het plafond van de slaapkamer gerepareerd.



Een heel verschil met wat het was.

Daarna het plafond van de badkamer gewit.



Toen kwam ik erachter dat er toch nog een soort van kuil in de vloer voor de douche zit en dat wil ik niet. Hier hoe diep het is. De lat is ongeveer 30mm hoog zodat je een beetje een idee krijgt.



Op het laagste punt een millimeter of 4. Hier heb je een overzicht waar het precies is.



Het afschot van de vloer is dan weer wel goed, sorry voor de wazige foto maar het loopt naar de douche toe af.



Recht voor de douche is de vloer overdwars waterpas.



Met flexibele tegellijm het "gat" gevuld en met de lange lat vlak gemaakt.

Er komen nog waterdichte platen overheen zoals ik in de doucheruimte gebruikt heb, alleen op de vloer omdat er geen deur in de douche komt. Dat betekent dat ik op het moment dat ik ga tegelen de lijm gewoon egaal kan uitspreiden.

Het is beslist geen goed idee om dit zo te laten, er blijft dan water staan in de badkamer wat zou moeten afwateren naar de afvoer van de douche.

Ik heb vorig jaar in een hotel eens meegemaakt dat de vloer niet goed afwaterend was, het was één grote plas in een behoorlijke ruimte van ruwweg 2,5 x 3 meter. Zou je wat langer nodig hebben in die douche dan loopt het de kamer in. Dát wil ik beslist niet. Ja, dat was ook een Italiaanse inloop douche.

Enfin, hier de egalisatie met behoud van het afschot.



Dat mag 24 uur drogen en dan kan ik morgen (als het meezit) de vloerplaten plaatsen. Die komen in gekamde tegellijm te liggen dus dan kan ik, indien nodig, nog wat met de lijm onder de platen doen. :cool:
 

StucDennis

Specialist Stukadoor Werkzaamheden
  • #40
Prima toch dat je het zo uitgevlakt hebt👍
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu