Isolatie binnenzijde plat bitumendak

kranenlekker

  • #1
Goedemorgen,

Ons huis uit 1978 heeft een plat dak bij de keuken. De opbouw is vrij simpel: aan de binnenkant de dakbalken, daarop ligt een plaat hout en daarop de bitumen.

Ik wilde de ruimte tussen de dakbalken opvullen met steenwol, dan Miofol Active, dan de latten om de gipsplaten tegenaan te schroeven.
Mijn buurman denkt dat ik dan last krijg van vochtproblemen en dus houtrot. Mag ik vragen hoe jullie hier naar kijken?

Alvast bedankt.
 

BasGoed

  • #2
Hier ben ik ook erg benieuwd naar.. waarom zou je dan vochtproblemen krijgen? Omdat er een dampopen folie ontbreekt onder de plaat hout richting buiten?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #3
Met klimaatfolie zal dit goed moeten gaan. Zorg wel dat alle naden en aansluitingen permanent luchtdicht zijn.
 
  • Like
Waarderingen: kranenlekker

Frettie

  • #4
Isolatie aan de buitenkant levert geen vochtproblemen op, is dat mogelijk ? Het is wel moeilijker en je dak wordt hoger.
 

Hans9

  • #5
Dag Bas,

je creëert dan een koud dak constructie. Belangrijk is dat je zeker bent dat er geen isolatie aan de bovenzijde van het dakbeschot aanwezig is.

Risico in dat geval dat het dauwpunt van de constructie ergens rond het vochtgevoelig houten dakbeschot kan komen te liggen.

Als je daar zeker van bent zou het geen problemen mogen geven, wel even een dampremmer aan de warme / binnenzijde aanbrengen.

Gr. Hans
 

Hans9

  • #6
N.b. Overigens is om verschillende redenen in jouw geval isoleren aan de buitenzijde veel beter. Maar begrijp dat dat lastiger (zelf) uit te voeren is.
 

Charel

  • #7
Ik ben het eens met @Hans9 .
Hoewel het niet ideaal is en isolatie aan de bovenkant beter zou zijn kan het wel. Maar er zijn wel een paar aandachtspunten.
De dakopbouw zou in de zomer voldoende moeten kunnen opwarmen om eventueel in de winter binnengedrongen vocht terug te laten uitdampen naar binnen toe via een klimaatfolie. En dus zou het dak niet volledig in de schaduw mogen liggen, mag er geen pv installatie op gemonteerd zijn, geen groendak, geen belasting zoals kiezels of terrasvloer en geen isolatie boven de dakvloer.
En dan een raad die in feite voor elke situatie geldt maar die hier zeker van belang is: de binnenruimte constant ventileren zoals het op dit moment is voorgeschreven voor nieuwbouw. Dat kan zijn aan een debiet dat niet merkbaar, hoorbaar of voelbaar is maar wel constant.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #8
Charel schreef:
En dus zou het dak niet volledig in de schaduw mogen liggen, mag er geen pv installatie op gemonteerd zijn, geen groendak, geen belasting zoals kiezels of terrasvloer en geen isolatie boven de dakvloer.
Deze discussie hebben we al eerder gevoerd, maar ik kan echt nergens in de vakliteratuur terugvinden dat dit een voorwaarde is. En heb toch al heel wat boeken over dit onderwerp moeten bestuderen.
 

Charel

  • #9
Ik kan dat eerlijk gezegd ook zo dadelijk niet zwart op wit terugvinden maar het is nu eenmaal het principe van de werking van een klimaatfolie dat bij opwarming van de dakopbouw in de zomer de poriën in de klimaatfolie zich zullen openen zodat hierdoor de stijgende dampdruk naar de binnenruimte toe kan ontsnappen.
Geen of te weinig opwarming van de dakopbouw maakt dat dit principe minder goed of niet werkt en dat de waterdamp zich jaar na jaar kan opbouwen.
Hoeveel en hoe langdurig die opwarming dan juist moet zijn is moeilijk in te schatten maar ik zou dan denken hoe meer hoe liever.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #10
Het is wel zo dat een simulatie-programma als Ubakus vraagt of het dak zon of schaduwgeorienteerd is. Schaduw-georienteerd geeft langere uitdampduur.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #11
dat er dus een langere uitdamptemperatuur is geeft al aan dat opwarming van de constructie een rol speelt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Charel schreef:
Ik kan dat eerlijk gezegd ook zo dadelijk niet zwart op wit terugvinden maar het is nu eenmaal het principe van de werking van een klimaatfolie dat bij opwarming van de dakopbouw in de zomer de poriën in de klimaatfolie zich zullen openen zodat hierdoor de stijgende dampdruk naar de binnenruimte toe kan ontsnappen.
Dat zal je niet gauw vinden. Het past niet in het marketing verhaal.
Wat gaat er gebeuren als de ruimtes onder het dak op 20/24 graden wordt gehouden.
Wat vinden de porien daarvan. Hoever kan de warmte door de dakbedekkingsconstructie stralen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #13
Marketing versus aansprakelijkheid. Reken maar de fabrikanten schadeclaims krijgen als ze valse beloftes doen over producten.

Verder zijn de zomers in NL ondertussen zo warm dat direct zonlicht allang niet meer nodig is.
Als het meer dan 30 graden is in de schaduw wordt elke normale dakconstructie meer dan warm genoeg, die grens ligt trouwens best wat lager.

Hooguit een groen dak kan nog lastig zijn.

Als iemand denkt dat het niet kan, kom maar met de duizenden voorbeelden waarbij het fout is gedaan.
 

Charel

  • #14
Wgb schreef:
Hoever kan de warmte door de dakbedekkingsconstructie stralen.
Dat is de kern van de zaak: hoe ver die (zomerse) warmte kan doorstralen tot in de dakconstructie hangt voornamelijk af van de rechtstreekse bestraling door de zon.
En die kan serieus worden verminderd door schaduw, grindbelasting, terrasvloeren en vooral ook bovendakse isolatie. Als die dingen niet aanwezig zijn dan pas krijg je maximale opwarming van de dakopbouw en dus ook maximale uitdamping van aanwezig vocht.
Maar goed, ik wil hier niet aan bangmakerij doen, het risico dat het niet werkt zoals bedoeld kan je al voor een groot stuk compenseren met een constant werkende ventilatie.
Of had ik dat al gezegd :lol: ?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #15
" een constant werkende ventilatie. "
Leuke energierekening wordt dat.
 
  • Like
Waarderingen: Marcn.88

Charel

  • #16
Dat valt reuze mee hoor ! Naargelang het ingestelde debiet kan dat variëren tussen 3 € en 15 € per jaar !
Een product om schimmel te verwijderen kost wellicht meer.
Trouwens, in nieuwbouw waar de opbouw volgens de regels is gebeurd is het gewoon verplicht en daar kost de een constante ventilatie van een volledige woning ook maar ongeveer een 30 € aan stroomverbruik per jaar.
Maar je bent lang niet de enige die daar een verkeerd idee over heeft.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #17
Ga maar eens rekenen wat het kost om koude lucht op te warmen.
Teveel ventileren is net zo kostbaar als te weinig.

30,- per jaar gaat niet lukken.
10 watt continu kost bij 0,40 euro al 35,- per jaar
20 watt gemiddeld kan genoeg zijn, maar dat kan ook oplopen.
 

Charel

  • #18
Eigenlijk moeten we niet discuteren over wat het kost om te ventileren zoals het hoort, het is gewoon een must voor de gezondheid van de bewoners en van de woning.
Maar goed:
Je hebt gelijk dat 30 € per jaar voor mijn woning wat onderschat is. Ik zat nog bij mijn berekening van 11 jaar geleden.
Bij nader inzien zal dat nu bij mijn woning eerder 50 € per jaar zijn. Excuses voor de overdrijving.
Maar die kostprijs haal je dubbel en dik in door de warmterecuperatie van dat systeem. Je mag dus het elektriciteitsverbruik van zulk systeem niet aanrekenen. Het systeem bespaart meer dan het verbruikt.
Echter hier gaat het over een klein deeltje van de woning waarvoor slechts 1/10 van dat vermogen nodig is met een kostprijs van 5 € per jaar.
Laat ons nu nog het dubbele nemen en dan zitten we nog maar aan 10 € per jaar. Dat lijkt mij nu toch echt geen bedrag om daarom die terecht voorgeschreven ventilatie dan maar niet te doen. Zeker niet in een situatie zoals hier waar het risico op vochtproblemen groot is.
Het gaat hierbij niet om te veel ventileren, dat zou inderdaad niet efficiënt zijn en ook nodeloze kosten meebrengen.
Neen het gaat zowel in mijn voorbeeld voor een gehele woning als voor die badkamer slechts om het hoogstnodige ventilatiedebiet.
 

Charel

  • #19
Trouwens, zelfs met ventilatie zonder warmterecuperatie zal de verbruikskost aan verwarming lager uitvallen dan in een slecht of niet geventileerde woning. Bij slecht geventileerde woning heb je typisch een hogere relatieve vochtigheidsgraad en dat op zich vraagt meer verwarmingsenergie om hetzelfde comfortgevoel te krijgen.
Met andere woorden: een vochtige woning vraagt meer verwarmingsenergie dan een droge woning.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
Charel allemaal mooie zinnen maar zet er is wat getallen bij. Cijfers staan er genoeg maar ik bedoel getallen uit eigen ervaring. Dit valt bij mij allemaal onder Marketing.......... vul maar in wat ik denk.
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu