internetsignaal via wifi slechter geworden na wijziging groepenkast

Ik heb mijn 1x 35 A om laten zetten naar 3x25 A. Ook meer groepen erbij e.d.

In mijn meterkast hangt ook mijn modem. Ik heb ADSL. Nu valt het me op dat ik na de wijziging in de meterkast qua bedraad internet (naar mijn laptop) geen verschil merk, maar naar mobiele telefoons e.d. wel. Het internet is superonstabiel. Filmpjes kijken e.d. gaat eigenlijk niet meer sindsdien. Terwijl de Wifi sterkte prima is zie ik in de schermpjes. Het lijkt dus in het internetsignaal te zitten dat wordt verstuurd via Wifi. Zou dit veroorzaakt kunnen zijn door de wijzigingen in de meterkast? Zo ja, wat is daar aan te doen? Ik heb het modem al opnieuw opgestart, helpt niets...
 
Kun je de router (tijdelijk) verplaatsen naar een ander punt in de woning, verder bij de meterkast vandaan?
 
ja dat kan ik wel even doen waarom denk je dat dat mogelijk een oplossing zou kunnen zijn?
Omdat @Walker nog niet gereageerd heeft even een reactie daarop van mij:

Soms gebeurt het, dat het wifi signaal verstoord word door iets in de slimme meter. Een slimme meter moet namelijk met een bepaalde regelmaat verbinding leggen met een mobiele-telefoon mast in de omgeving. De ene slimme meter is wat dat betreft meer van invloed op Wifi en GSM signalen dan de andere. Bovendien wordt er bij aanleg van nieuwe slimme meters altijd eentje geïnstalleerd die GSM 4G ondersteund, 2G wordt namelijk binnen afzienbare tijd afgeschakeld.

Het zou daarom denkbaar zijn, dat de router door te dichtbij staan t.o.v de elektravoorziening geen goede wifi- of gsm signalen verzendt of ontvangt. Om te zien of dat hier van invloed is, zou je de router (tijdelijk of uiteindelijk permanent) wat verder weg van de meterkast kunnen opstellen.
 
Ik had de vraag terug niet gezien, maar dat is idd de goede uitleg.
 
top mannen dank ik ga eens wat uitproberen en kom bij jullie terug overigens, de klachten zijn gekomen sinds men de mk voorbereid heeft van 1x35 naar 3x25. Vandaag heeft enexis daadwerkelijk de 3 fase aangesloten en een andere slimme meter geplaatst dus wellicht is het dan al opgelost begrijp ik uit de woorden van Kees ik houd jullie op de hoogte!
 
Vandaag heeft enexis daadwerkelijk de 3 fase aangesloten en een andere slimme meter geplaatst dus wellicht is het dan al opgelost begrijp ik uit de woorden van Kees
Eigenlijk begreep ik het zo, dat tijdens de uitbreiding al een andere slimme meter was geplaatst en dat het probleem (eventueel) daardoor ontstaan zou kunnen zijn.

Wanneer er nog geen wisseling van die meter had plaatsgevonden en de router zich toch anders gedroeg dan voorheen, zou het niet door de slimme meter moeten kunnen komen. Want pure uitbreiding of vervanging van een groepenkast zou geen invloed mogen hebben op de werking van wifi.

Tenzijn die router echt pal onder of naast de groepenkast zit en de uitbreiding van draden daarin een grotere 'afscherming' zouden veroorzaken. Maar dan moet de router er echt pal naast hebben gestaan (lijkt me). Verder zou ik het dan niet echt kunnen verklaren.

In elk geval is het meestal zo, dat wat verder weg zetten van zo'n ding van elektriciteitskabels en van een slimme meter zonder meer beter is voor de signaalsterkte. Je praat hier over zodanig hoge frequenties waarbij een kort stukje draad al een antenne of afscherming kan vormen. Is ook een beetje on(be)grijpbaar bij dergelijke frequenties, dus de antenne van de router wat verder weg van bedradingen is vaak beter.
 
Om daadwerkelijk te testen of je wifi verbinding er tijdens die strubbelingen ook uit ligt, kun je ook even een continue ping aanzetten met de output naar een tekst filetje. Daarin kun je dan zien of de verbinding inderdaad verbroken wordt.

ping www.google.com -t > filename.txt
 
Een update: heb het modem buiten de mk geplaatst (kon vanwege de kabels maar 30 cm ofzo), daarna het modem aan de andere kant van de mk gehangen en ook nog adapter van het modem op een andere groep aangesloten middels haspel. Helaas, niets helpt het probleem oplossen, merk ook geen verbetering zelfs... iemand nog een suggestie?
 
ping www.google.com -t > filename.txt
Ik denk niet dat iemand die hier deze vraag stelt ook weet hoe je zo'n ping uit kan voeren.
En als dat al lukt, weet hij of zij dan hoe je die continu ping moet onderbreken...

Type via de zoekbalk (als je Windows 10/11 hebt) CMD in en druk op enter.
In dat nieuwe scherm vul je de tekst in ping www.google.com -t >ping.txt

Na een tijdje druk je op ALT F4
Dan ga je naar de map waarin het CMD scherm geopend was en daar open je het ping.txt bestand.
En dan moet je alsnog weten wat je er mee moet doen.

Niet zo'n handige tip volgens mij.
 
Zou een ander modem t op kunnen lossen? Of zit t toch echt ergens in de mk. Hetzij in de groepenkast of elektraleidingen, hetzij in de slimme meter? Maar ja dan zou het toch moeten schelen als je t modem er uit haalt, al is het maar 30 cm? Of zou ik eea mieten verlengen zodat ie een meter ofzo buiten de mk kan?
 
Heeft de router na het uit- en aanzetten soms een update van de firmware geactiveerd?
 
Je zou eens kunnen beginnen met merk en model van die router te vermelden.
En, indien je in staat bent om de wifi gegevens daarvan te bekijken, te kijken waar die wifi op ingesteld staat.
Dat doe je door de interface van die router te openen in je browser.
Meestal een netwerkadres zoals (bij mij) http://192.168.178.1/ (geheel afhankelijk van het netwerk en de toegepaste router).

Op veel routers is het namelijk mogelijk te kiezen voor alleen de 2,4 GHz band, alleen de 5 GHz band of beide.
En te kiezen voor een bepaalde 'band' of dat over te laten aan de router ('Auto channel' in de screenshot).
Op mijn FritzBox router wordt dat zo weergegeven:

000118.jpg

Zelf heb ik bewust de 5 GHz band uit staan, omdat die slechter door sommige muren heen komt en ik de hogere snelheid daarvan niet nodig heb. Maar jij zou er juist baat bij kunnen hebben en spelen met die instellingen zou kunnen helpen. Zolang je maar even zorgt dat je van alle instellingen eerst even een screenshot maakt zoals het aan het begin van je 'experimenten' stond, kun je het altijd weer zo terugzetten.

Bij mij staat bijv. de max. transmitter power op 100%, indien dat lager staat zou je ook problemen kunnen krijgen.

Als je dat aandurft tenminste, anders zou het handig kunnen zijn even in je kennissenkring te vragen of iemand er verstand van heeft. Van afstand advies geven voor een dergelijk probleem is toch wel lastig.

Of een ander modem het kan oplossen is toch wel wat afhankelijk van wat de werkelijke oorzaak is en die weten we niet. Als we dat al te weten kunnen komen via vragen op afstand...
 
  • Informatief
Waarderingen: wgb
Die kan je ook handmatig op een rustig kanaal instellen in het menu kan je zien hoe druk de kanalen zijn.

de fritsbox kan zowel het 2,4 en de 5 GHz in de lucht houden.
als je ze de zelfde naam geeft kiest de fritzbox de besten maar soms werk een andere naam beter dan kan je handmatig 2,4 of 5 kiezen door je aan dat netwerk te verbinden

Heb je de meest recente firmware draaien?
 
dank ik liep iets achter qua firmware, dat heb ik net geinstalleerd ik zal daarna even kijken of ik iets met de kanalen kan doen dank ik hou jullie op de hoogte
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan