Intergas H22 VRTW stopt niet met verwarmen

REP

  • #1
Ik heb een dubbel probleem met mijn Intergas H 22 VRTW wandmodel (1999).

1. Ook al zet ik de thermostaat op afkoelen de CV ketel blijft verwarmen. Hierdoor wordt het in het huis warmer en warmer. Lager schakelen heeft geen zin. De ketel blijft continu stoken.

2. Verder is de warmwater voorziening voor douche en bad niet constant. Het warm water wordt niet echt heet en wisselt in temperatuur.

Ik hoop dat er experts zijn die mij van een advies kunnen voorzien.

bij voorbaat dank
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Beste REP, ik ben niet een van de echte experts, maar even het volgende:

Je zou even kunnen proberen wat er gebeurt indien je de draadjes van het thermostaat (bij de ketel) even los maakt. Vergeet niet eerst even de draadjes met een (lak!)viltstift een kleurtje te geven en te noteren welke draad op welke aansluiting zit, anders weet je straks niet meer wat op wat zat. Je kunt ook om elk draadje een etiketje wikkelen daarvoor. Wel even de spanning van de ketel halen, je weet maar nooit.

Indien de ketel nu stopt met verwarmen, heb je denk ik een probleem met het thermostaat, indien niet is het hoogst waarschijnlijk de ketel.

Omdat ik geen deskundige ben, weet ik niet wat een ketel in zo'n geval met een modulerend thermostaat doet.

Vermeld daarom (zoals in de aanwijzingen genoemd!) even wat voor merk en type thermostaat je hebt! En wat er gebeurde bij bovenstaande test...
 

REP

  • #3
Beste Kees,

Allereerst bedankt voor de reactie en het meedenken. Ik heb de test uitgevoerd. Terwijl de CV stond te verwarmen (thermostaat staat op laag) heb ik de draadjes even losgemaakt. Ik heb de CV toch maar even op spanning gelaten omdat ik anders het effect niet kan zien. De CV ging (helaas) gewoon lekker door met verwarmen.

Overigens de CV schiet steeds even aan (een minuut of 2 ofzo), stopt dan en gaat daarna verder (verwarmen).

De thermostaat is een Honeywell Chronotherm III.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dan is het inderdaad beslist niet de thermostaat, want de Honeywell Chr.III ken ik, heb ik ook gehad, is een normale aan/uit thermostaat.

Je zult nu moeten wachten op de echte experts, Sil, Ben, Mik of wie hebben we tegenwoordig allemaal op dit forum? :P
 

Sil

  • #5
Klinkt als een defecte driewegklep.
Bij een model uit '99 verwacht ik al een VC 8010, dan zou er onder het toestel een blauw/grijs motortje zichtbaar moeten zijn.
In het midden daarvan zit een witte pal voor vergrendeling en visualisatie in welke stand de klep staat.
Verwijder dit motortje door een grijs palletje in te drukken en de motor een kwartslag te draaien (bajonet sluiting). Controleer of het binnenwerk soepel heen en weer kan (Is de grote veer gewoon even indrukken en naar buiten laten komen).
Als dit goed functioneert ruik dan even aan de binnenkant van de motor als deze erg verbrandt ruikt is deze doorgebrand en in CV stand blijven staan. Het witte palletje staat dan helemaal onderin.

Laat je bevindingen even horen en Succes.
 

REP

  • #6
Ik heb de klep verwijderd. Witte palletje zit/ligt helemaal onderin. Kan witte palletje gewoon indrukken maar hem niet op een 'andere' stand zetten. Witte palletje en veertje bewegen op zich soepel.

Is dit voldoende duidelijkheid ?
 

REP

  • #7
Oh ja. Verbranding kan ik niet echt ruiken. Stinkt wel een beetje.

REP
 

Sil

  • #8
Als je het witte palletje heen en weer in de sleuf kan halen is het goed.
Als de witte pal onderin blijft staan is hoogstwaarschijnlijk de motor stuk.

Controle:

Voorplaat eraf (Witte thermostaat eruit), op 4 en 5 rode draad naast de kamerthermostaat aansluiting loshalen.
Toestel heeft nu geen warm water detectie bij terugplaatsen stekker moet klep teruglopen naar neutraal (witte knop in midden).
 

REP

  • #9
Ok, ik heb de stekker eruit gehaald. De klep teruggezet. Draadje 4 naar 5 losgehaald. Stekker er weer ingedaan (waakvlam brandde nog). CV start niet op/gaat niet branden. Witte palletje op driewegklep blijft aan de onderkant staan.

REP
 

REP

  • #10
Ik kan overigens het witte palletje op de klep gewoon heen en weer halen.

REP
 

REP

  • #11
Ik heb de draadjes op 4 en 5 losgelaten en de CV schijnt het weer goed te doen (bij verwarmingsvraag start de verwarming, als de thermostaat uitslaat stop de CV). Alleen het tapwater blijft nu koud.

REP
 

Sil

  • #12
Als je nu wel gewoon verwarming hebt wil ik het volgende van je weten.

Krijg je de motor er met gemak op of moet je de veer iets indrukken met de behuizing?

Als dit niet zo is en je verbind 4 en 5 weer met elkaar dan moet de motor omlopen als deze dit niet doet is hij stuk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu