Iemand ervaring met kunststofvezel wapening?

gerrit1985

  • #1
Zoals de titel al verraad is er iemand met ervaring met kunststofvezel wapening?

Ik kwam dit tegen bij hornbach als alternatief voor wapening. Ik ga binnenkort een strokenfundering aanleggen voor mijn nieuw te bouwen schuur.

Paar vak die zakjes toevoegen lijkt mij veel makkelijker dan de wapening leggen maar kan er op internet eigenlijk bar weinig ervaringen over vinden.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Kunststofvezel vervangt geen standaard wapening. Is eerder toeslagmiddel voor in een cementdekvloer.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Een paar netjes op maat in de bekisting leggen is toch ook het werk niet.
Het goed door de mortel mengen van die vezels is nog niet zo makkelijk.

Vezels worden op het moment hoofdzakelijk gebruikt als middel om scheurvorming te voorkomen
in combinatie met traditionele wapening.
 

gerrit1985

  • #4
dank! dan weet ik voldoende, dan word het gewoon ijzer.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #5
Toevallig was ik daar ook naar op zoek geweest en in tegendeel wat hier boven beweerd wordt blijkt het dus wel zeker een vervanger voor ijzer te zijn en dan ook nog milieu vriendelijker en een stuk lichter dan ijzer en net zo sterk en zelfs sterker. (aldus het artikel wat ik had gevonden in een bouwmagazine)
Het is hier alleen nog niet zo bekend gaf men daar aan.

Ik had ook een artikel gevonden waar men het had toegepast in een trap waar normaal toch flink wat bouwstaal in zit en deze trap had men met 6 ton belast en de trap gaf nog steeds geen krimp.
Als ik dat artikel nog terug kan vinden dan zal ik een linkje plaatsen.
betontrap versterkt met kunststofvezel.jpg


Hierbij de trap versterkt met kunststofvezels en belast met 6 ton aan betonblokken (veel zwaarder dan wat normaal toegestaan zou zijn)

was dus een berichtje op linkedin
kunststof vezel versus stalen bewapening

wel een reclame tintje er aan maar toch zeer interessant om te lezen.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Henk E

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #6
Dan ook graag een vermelding van de gebruikte betonsterkte... Want daar zal ook wel verschil in zitten.

En ik denk dat er een zeer groot verschil is tussen vezels uit de bouwmarkt, en de vezels die af betoncentrale in de juiste dosering zijn gemengd...
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik schrijf hoofdzakelijk niet uitsluitend.
Er worden momenteel hier en daar pilot projecten opgezet en onderzoek gedaan.

Vezel gewapend beton of micro beton wordt ook al jaren als prefab toegepast
maar ter plaatsen gestort is toch een wat ander verhaal.

(Een prefab trap van die afmeting vervaardig met traditioneel bouwstaal kan een veelvoud van die belasting aan afhankelijk van het wapeningspercentage)

Als je echt met oog op hergebruik en milieu wapent dan heeft basalt wapening een flink streepje voor op kunststof
basalt wapening bestaat zowel als traditionele wapening als in vezels
basalt kan je gewoon door het puin vermalen en geheel hergebruiken
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #8
Men zal toch ergens moeten beginnen.
Lachten we ook niet toen de 1e auto's wel 50 km konden rijden op 1 accu lading en werd dit niet als onwerkbaar bestempeld?
Op dit moment rijden er al heel wat 350 km en meer op 1 lading.
Oké nog steeds niet om over naar huis te schrijven en onbruikbaar voor een vakantie met de sleurhut naar Spanje maar de techniek gaat steeds verder.
Zo ook met dit kunststof versterkt beton
en andere site geeft dit
Deze unieke vezels geven de betonmatrix superieure hechtingskenmerken. Het resultaat is dat de scheurvorming wordt voorkomen en de levensduur van uw betonconstructie wordt verlengd. Verder biedt kunststof verstevigd beton u de volgende voordelen:

  • Krachtoverbrenging tussen de randen van een scheur (de scheurbreedte kan in het gebarsten bouwelement worden overbrugd
  • Duurzaamheid - minder scheuren in het bouwelement - het betonnen bouwelement is beter bestand tegen externe omgevingsinvloeden - duidelijk verbeterde dichtheid van het bouwelement.
  • Breuktaaiheid - minder afbrokkeling
  • Flexibiliteit bij het ontwerpen - de wapening is gemakkelijker in het materiaal te verwerken - geen risico op corrosie - slankere en lichtere bouwelementen
  • Brandveiligheid - minder afbrokkeling in geval van brand
  • Kunststofvezels roesten niet
  • Gemakkelijk te gebruiken - de vezels zijn al in het stortklare beton aanwezig
  • Het volledige systeem is kostenefficiënt
Toepassingen van kunststof vezels:
Vezelbeton heeft zijn nut al talloze keren bewezen in de volgende toepassingen:

  • Betonnen prefabelementen
  • Industriële vloeren / openluchtzones
  • Schacht- en buissystemen
  • Spuitbeton voor tunnelbouw
  • Tuin- en landschapsarchitectuur
en natuurlijk zullen er best haken en ogen aan maar denk dat iedereen zich de betonrot uit de jaren 80 en 90 nog wel kan herinneren in woningen gebouwd tussen 1950 en 1975
Dat was dus met staal versterkt beton omdat men toen die techniek ook nog niet goed onder de knie had.
Ik verwacht dat het dan ook nog een kwestie van tijd is dat kunststof uiteindelijk staalbewapening zal gaan vervangen omdat het een stuk lichter is, makkelijker te verwerken en bovenal niet roest.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #9
Op de HTS in Groningen was een van de vakken betontechnologie. Scheurvorming in het oppervlak: Prima op te lossen met korte vezels. Daarom ook cementdekvloeren met vezels erin.

Trekkrachten opnemen welke door belasting ontstaan: Gebruik staalwapening, met voldoende dekking en verankeringslengte. Dat ga je nooit opvangen met korte vezels. Want de overbrenging tussen de korte vezels bestaat uit beton. En beton kan geen (of zeer beperkt) trekkrachten opnemen.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #10
En hoe lang geleden was die HTS opleiding?
Dacht dat de term HTS opleiding al in 1986 is opgeheven en ondergebracht is in het HBO onderwijs.
In een kleine 40 jaar zijn veel technieken die toen als nieuw en innovatief werden beschouwd nu alleen nog in oude lesboeken terug te vinden en als achterhaald beschouwd.
Ik weet nog de opkomst van de digitale fotografie
Door fotografen verguist en als onwerkbaar beschouwd, vandaag de dag is het
filmrolletje.jpg

en maakt men complete reportages met de GSM telefoon.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #11
Appels en peren...
 

Rooster

Specialist Geluid
  • #12
Dit is wat "chat.open ai" er van vindt:

"Vezels kunnen worden gebruikt als een gedeeltelijke vervanging van traditionele stalenwapening (rebar) in beton, afhankelijk van de specifieke toepassing en ontwerpeisen. Het toevoegen van vezels aan beton kan de mechanische eigenschappen verbeteren, zoals treksterkte, taaiheid en weerstand tegen impact.

Vezels worden doorgaans gemaakt van materialen zoals staal, glas, synthetische polymeren of natuurlijke vezels. Deze vezels worden tijdens het mengproces aan het betonmengsel toegevoegd. Wanneer het beton uithardt, vormen de vezels een driedimensionaal versterkend netwerk binnen de matrix, waardoor de scheurbestendigheid en ductiliteit verbeteren.

Het is echter belangrijk om op te merken dat vezels op zichzelf mogelijk niet volledig de noodzaak van stalenwapening vervangen in bepaalde structurele toepassingen. Stalenwapening biedt aanzienlijke treksterkte en draagvermogen, vooral bij grotere en veeleisendere constructies. Vezels worden meestal gebruikt als secundaire wapening om de primaire wapening die door stalenwapening wordt geleverd, aan te vullen.

De beslissing om vezelversterking te gebruiken in plaats van, of in combinatie met, stalenwapening hangt af van factoren zoals de specifieke projecteisen, structurele ontwerpoverwegingen en lokale bouwvoorschriften. Raadpleeg een constructeur of een bouwprofessional met ervaring in vezelversterkt beton voor waardevol advies bij het bepalen van de meest geschikte wapeningsstrategie voor een specifiek project."
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #13
Gerrit B schreef:
Op dit moment rijden er al heel wat 350 km en meer op 1 lading
Er rijden zelfs vrachtwagens al 500 KM elektrisch op 1 lading!
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #14
Zal best maar die eerste auto's kwamen per kwh verder.
Die focus op de maximaal te rijden afstand is een probleem

Uit milieu redenen is het met de huidige accu's veel logischer een steker hybride te gebruiken die een gewone dagelijkse rit elektrische kan afleggen en als je een keer ver wilt zijn eigen elektra op kan weken uit een makkelijk mee te nemen brandstof zoals benzine.
Die accu's zijn zo zwaar dat ze goed zijn voor de helft van het energie gebruik van de auto's
waardoor de milieu winst veel kleiner is dan zou kunnen
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu