Houtdraadbouten van pisbakkenstaal

Debed80

  • #1
In het verleden heb ik al vaker meegemaakt dat houtdraadbouten afbraken bij het indraaien, en dat is dus een drama want die krijg je er niet meer uit. Ik boor altijd voor en vet de bouten in, maar het mag niet baten.

Nu heb ik op internet wat informatie gevonden over verschillende trekstrekten voor verzinkte en rvs bouten. Het gaat hier om:
- Verzinkt: 4.6, 5.6, 5.8, 6.8, 8.8, 10.9 en 12.9
- RVS: 50, 70 en 80

Deze aanduidingen zouden dus op de kop van de bout moeten staan. Nu heb ik in de schuur een heleboel van die dingen liggen. Ze komen bij de bouwmarkt en óók bij de betere ijzerhandel vandaan. Verzinkt staat 4.6 op of helemaal niks. RVS staat 50 op en die komen bij de betere ijzerhandel vandaan! Men kan dus gemakkelijk aan het meest goedkope pispakkenstaal komen. En dan zit je dus in alle onwetendheid te tobben met spul dat afbreekt.

Mijn vraag, weet iemand waar je de betere kwaliteiten vandaan kan halen en is er als particulier überhaubt wel aan te komen?

Bvd.
 

Michiel_H

  • #2
Wie zegt jou nou dat 4.6 slechter is dan 8.8...? Dat hangt helemaal af van de toepassing. Ankers in bouwkundige constructie worden altijd als 4.6 voorgeschreven, terwijl voor bouten 8.8 een gangbare kwaliteit is. Om die conclusie te trekken moet je eerste weten weer die cijfers voor staan.
8.8 kun je gewoon bij de betere ijzerhandel halen.
 

Debed80

  • #3
Hoe hoger het getal hoe hoger de treksterkte van de bout. Dus als ik met een ratel de bout aandraai zal de kop er eerder afbreken bij een 4.6 dan een 8.8 bout.

Ik kan uit ervaring de conclusie trekken dat 4.6 in mijn geval niet voldoet omdat te vaak de kop eraf breekt. Dus ik wil gewoon het zekere voor het onzekere nemen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ook voor houtdraadbouten geldt vast is vast, vrijwel iedere bout is kapot te draaien.
 

Black Knight

  • #5
Bouten halen wij gewoonlijk niet in de doe-het-zelf zaak of bouwmarkt, maar bij een echte ijzerwaren zaak. Kwaliteit is gewoonlijk 8.8.

Inox bouten met kwaliteit 50 ben ik zelfs nog nooit tegengekomen, heb hier alleen 70 en 80 liggen.

Probleem bij houtdraadbouten is dat de sterkte vaak niet op de kop vermeld staat.
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #6
Als je alle houtdraadbouten afdraait, dan zou het best wel eens kunnen zijn dat je de gaten die je voor boort te klein zijn of zoals Jan vertelde vast=vast

Als je blijft krachtzetten breekt bijna elke bout of schroef.
 

Debed80

  • #7
Voorboren gat 0,5mm groter dan de kerndiameter van de bout. Voorboren gat zelfde diameter/diepte als bovenste gedeelte zonder draad. Beetje kopervet op de bout. Indraaien met ratel bij max. 40Nm. Bout is nog niet eens helemaal ingedraaid en de kop zegt pang. Hout is Angelim Vermelho en Azobé.

Graag een beetje slimmere reacties waar ik iets aan heb.

Excl. Black Knight bedankt voor je reactie, klopt wat je zegt. Meestal staat er geen informatie op de kop. De fabrikant heeft dan waarschijnlijk wat te verbergen; 4.6 :) Maargoed ik zal wel bij nog andere ijzerwaren winkels kijken dan waar ik normaal kom om betere te vinden...

Dank jullie,
 

Michiel_H

  • #8
Debed80 schreef:
Graag een beetje slimmere reacties waar ik iets aan heb.
Op die manier weet je de reacties wel los te krijgen ja...
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #9
Ik gaf maar aan wat er eventueel verkeerd kon gaan.
Ik werk zeer vaak met dit materiaal nl

Het is niet altijd dat het materiaal slecht is?
Ook de manier van verwerken kan fout zijn
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #10
Houtdraadbout uit staal 10.9 of 12.9? :shock:

Dergelijk staal wordt in de praktijk alleen gebruikt in de machinebouw, hydraulische installaties e.d. Ik heb het nog nooit toegepast gezien voor houtdraadbouten. Het heeft ook veel nadelen, waaronder brosheid en de heel kleine marge tussen vloeimoment en treksterkte.

Ik heb nog even bij mijn gebruikelijke groothandel voor dit soort spullen gekeken. Ze hebben heel veel bouten met metrische draad tot staal 12.9, maar alle houtdraadbouten zijn daar uit 4.8 staal. Waarschijnlijk zul je ze nergens vinden uit sterker staal.

Het hout is normaliter ook het eerste dat het begeeft. Hout heeft een treksterkte van rond de 40N/mm2 dus dat is een factor 10 lager dan 4.8 staal. Bij Azobé ligt dat op ongeveer 60N/mm2. Weinig zin dus vanuit het oogpunt van de constructie om sterker staal te gebruiken, mits je de bout uiteraard met beleid aandraait.
Indraaien met ratel bij max. 40Nm. Bout is nog niet eens helemaal ingedraaid en de kop zegt pang. Hout is Angelim Vermelho en Azobé.
Aanhaalmoment zegt niets zolang je de boutdiameter niet weet. Je hebt veel ervaring waarschijnlijk als je zeker weet dat je die bouten met een ratel tot 40 Nm aanhaalt. De meeste mensen hebben daar een momentsleutel voor nodig :?
 

Debed80

  • #11
Ben gisteren bij een grote ijzerwarenhandel in Amsterdam geweest en daar vertelde ze mij dat idd 4.6 of 4.8 gangbaar is voor houtdraadbouten. Sterker bestaat wel maar is zeer moeilijk verkrijgbaar. Iig. konden hun het niet leveren.

De treksterkte tussen de bout en het Azobé kan je volgens mij niet op die manier vergelijken. Zeker met een langere houtdraadbout heb je z'on groot oppervlak wat in het hout zit, dat de kracht om de bout rond te draaien dusdanig groot word dat de kop eraf breekt.

P.S. het betreft idd. een momentsleutel van het formaatje ratel.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #12
Gebruik je dan niet te lange bouten?
Op de juiste wijze voorboren helpt ook. Dus op de diameter van de schacht van de bout. Desnoods over de hele lengte met een kleinere diameter, en 3/4 van de lengte met de schachtmaat.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Maar als je in een goede kwaliteit hout schroeft kan je toch voor een kortere bout kiezen.
*wgb*
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Bij een houtdraadbout loopt de draad taps toe, in azobé een gewone schroef draaien valt al tegen en is het risico van breuk al snel aanwezig.
Met een lange houtdraad lukt dat gewoon niet of de schroef moet voorgeboord worden met een boor die groter is dan de kern van de schroef.
Ik heb wel constructies van azobé gemaakt met bouten met gewone schroefdraad, net zo voorboren bij het tappen en de bout er in draaien, niet tappen dus.
Zit muurvast, misschien iets voor u ?
 

H@ns

  • #15
In Azobé kun je ggen houtdraadbouten draaien. Je dient te werk te gaan alsof het massief staal is
(slim genoeg voor je?)
 

Azijnpisser

  • #16
4.8 --> 400 N/mm2 treksterkte, vloeigrens op 80% van sterkte. (dus netto is er 320 N/mm2 aan sterkte, daarna gaat het staal vloeien.

Gebruik een lik vet om de bout in te draaien. Dat helpt altijd. En idd goed voorboren, en niet te lange, voldoende dikke bouten gebruiken.

RVS is in het algemeen zwakker, dus dan is het helemaal oppassen geblazen.
 

Red

  • #17
Een tapse bout in Azobé ? in een zware kwaliteit hardhout of eik lukt dat al amper, zeker niet zonder voorboren.

Zoals hierboven aangegeven gewoon een bout + moer + revetten gebruiken. Het punt is dat het aanhaal moment vooral gaat zitten in het klemmen van de bout in het hout en niet in de sterkte van de verbinding zelf, terwijl het daar juist om gaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu