Hout gestookte CV

Cbda

  • #1
Hallo,
Ik heb een houtgestookte CV installatie in gebruik. Deze maakt gebruik van een zogenaamd opensysteem. Dat wil zeggen vanaf de ketel loopt een buis recht omhoog tot net boven het dak. Daardoor kan ik ongeveer 0,5 bar druk op het systeem zetten. Omdat ik merk dat bij zeer koude dagen de kachels in de uiterste hoeken van het huis niet echt goed op temperatuur komen wilde ik daar een voorziening voor treffen. Vermoedelijk heeft men indertijd een iets te smalle diameter van de buizen gekozen en/of is het systeem na de montage uitgebreid. Het kan ook zijn dat men te vroeg naar een kleine diameter buis is overgegaan.
Nu denk ik aan twee oplossingen.
Ten eerste: Een druk ventiel plaatsen in de verticale buis die naar het dak loopt, dat b.v open gaat bij 1,5 bar, Waardoor ik de druk in het systeem zou kunnen verhogen, maar dan wel zodanig dat als het systeem gaat koken de klep opent.
Ten tweede: Een extra pomp ergens aan het einde van het huis zetten waardoor er daar een beter doorstroming gaat plaats vinden.
Overigens is het wel zo dat als ik de CV pomp op maximale snelheid zet ik, de kachels die nu niet voldoende warm worden, het probleem ook over is. Het vervelende is dan dat er erg veel geluid uit het CV systeem komt.

Het liefst plaats ik een druk ventiel omdat volgens mij de overige kachels ook een beter rendement gaan geven.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #2
De hoeveelheid water die stroomt naar je verste radiatoren wordt niet bepaald door de absolute druk in het systeem, maar door het drukverschil tussen de koude en warme zijde van het leidingnet. Dat drukverschil wordt bepaald door de CV-pomp, niet door het wel of niet afsluiten van een overstortbuis in het CV systeem. Met afsluiten van het CV systeem verhoogt u praktisch gesproken alleen het kookpunt van het systeem, maar niet het drukverschil over de radiatoren. Zoals u opgemerkt heeft levert de CV pomp op volle capaciteit voldoende water om de verste radiatoren van heet water te voorzien. Dus kennelijk zijn installatieafmeting en CV pomp wel redelijk met elkaar in evenwicht.

Ik zou nooit een als open ontworpen CV systeem afsuiten met een drukventiel. Het is daar niet voor ontworpen en er kunnen mogelijk door de hoge druk bij koken van het water zeer gevaarlijke situaties ontstaan. Een thermostaat werkt immers niet bij een houtgestookte CV installatie dus de enige veiligheid tegen exploderen van het systeem door stoomvorming is uw huidige open buis naar buiten.

Wanneer stromingsgeruis door de CV pomp op hoogste snelheid voor u toch voor teveel overlast zorgt zou ik beginnen met leidingdiameters binnenshuis te vergroten. Dat pakt het probleem bij de wortels aan.
 

Cbda

  • #3
Hallo Krunnie,
Bedankt voor je reactie. Het vergroten van de buis diameter is door mij ook overwogen maar omdat in mijn huis alle leidingen in de vloeren verwerkt zijn is dit niet direct een optie. Ook ik ben niet echt gecharmeerd van een drukventiel in het overloop systeem. Ik kwam op dit idee omdat in een eerdere woning ik een gesloten systeem had. Werd de druk daar te laag dan merkte ik dat de kachels aan het einde van het systeem ook niet echt warm wilden worden. Overigens is mijn CV installatie wel voorzien van thermostaten. De kachel zelf is inmiddels een jaar of 35 oud maar is voorzien van twee mechanische thermostaten.
Vooral de thermostaat die de water temperatuur regelt is bij normaal gebruik bijna tot op de graad in te stellen.
Een thermostaat werkt op de water temperatuur en met de andere wordt de temperatuur van de ingaande leiding van het huis geregeld. Het gevaar begint pas te ontstaan als de stroom uitvalt terwijl de CV net gevuld is met hout. Overigens wil ik daar een voorziening voor aanleggen die gevoed wordt door een accu, zodat bij het uitvallen van de stroom er gedurende ongeveer 6 tot 8 uur nog een pomp in werking blijft.
 

Fiesiekus

  • #4
Krunnie's verhaal t.a.v. de druk klopt helemaal. Een alternatief is misschien m.b.v. voetventielen of knoppen in de aanvoer, de radiatoren die wel wel warm worden, te knijpen en dan kijken of die te koude radiatoren weer wel op temperatuur komen.

Of het pompgeruis voor lief nemen, zo vaak is het toch niet zo koud als nu?
 

Cbda

  • #5
Hallo Fiesekus,

Bedankt voor je bericht. De CV is volledig voorzien van thermostaat kranen en die functioneren naar behoren. Ik had er misschien bij moeten vertellen dat wij in het noorden van Zweden wonen. De winter duurt hier normaal zo een kleine 6 maanden. De eerste sneeuw komt meestal ergens in november en is begin mei verdwenen. Gedurende die tijd kunnen de temperaturen schommelen tussen de min 40 en plus 5. Waarbij dan meestal de december maand en de maand februari erg koud kunnen zijn.
Overigens maakt dat voor binnen niet uit. Daar is een constante temperatuur van rond de 22.5 graden.
Een tweede pomp aan het einde van het systeem zou dat een oplossing kunnen zijn??
 

Fiesiekus

  • #6
Hemeltje lief zeg, daarbij vergeleken is die winter van ons in '62 -'63 .....

Is je systeem een 2-pijpssysteem? Nadeel van dit forum is dat we weinig bekend zijn met (de aanleg van) buitenlandse installaties.
 

Cbda

  • #7
Het is inderdaad een twee leidingen systeem. Eigenlijk het zelfde systeem wat er in NL gebruikt wordt met dien verstande dat de verwarming niet gevoed wordt door gas of olie maar door hout. Dus ook een ketel met een pomp. Deze ketel voorziet ook het huis van warm water. Het probleem is niet echt erg groot maar meer een beetje lastig en elk jaar neem ik mij voor om het probleempje op te lossen en elk jaar komt er niets van terecht. Het probleem wordt mede veroorzaakt dat wij in een lang huis wonen van anderhalve verdiepeing. De kachel staat in het midden van het huis. De totale lengte van het huis is ongeveer 21 meter en slecht 6 tot 7 meter breed.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #8
Een tweede pomp in het laatste deel van het circuit kan onderdruk veroorzaken in het systeem omdat uw systeem van zichzelf al een lage overdruk heeft. Die onderdruk kan vervolgens via minime lekkages van koppelingen die meestal ontworpen zijn om overdruk in het systeem af te dichten weer zorgen voor lucht in de radiatoren zodat die periodiek ontlucht moeten worden. Het is mogelijk zo'n tweede pomp hydraulisch neutraal aan te sluiten, ongeveer zoals je een vloerverwarmingssysteem aan een CV ketel koppelt maar daarvoor moeten leidingen omgelegd worden. Bij een hydraulisch neutraal systeem heb je het probleem van onderdruk in de leidingen niet omdat de tweede CV pomp niet aanzuigt vanaf de warme zijde van de CV ketel, maar vanaf de lagedruk zijde van de retour van de veraf gelegen radiatoren.

Wij hebben zelf in Kazachstan een kolengestookte CV ketel die met twee kogelkranen parallel staat aan een gasgestookte Bosch ketel dus ik herken de problematiek. We stoken op gas wanneer dat beschikbaar is en gaan anders over op kolen. Het grote nadeel van vaste brandstoffen zoals kolen en hout is dat je het brandproces niet thermostatisch kunt uitschakelen bij oververhitting of calamiteiten. Wanneer in uw geval alle thermostaatkranen dichtsturen omdat het huis voldoende warm is, of wanneer de stroom uitvalt zodat de circulatiepompen niet meer draaien kan in minuten tijd kokend water ontstaan in de CV installatie. Bij gas of olie wordt dan met een failsafe klepje de brandstof toevoer uitgeschakeld en het gevaar is geweken. Bij vaste brandstoffen kun je hooguit de zuurstof toevoer afsluiten met koolmonoxide productie tot gevolg.
 

Cbda

  • #9
Het klopt inderdaad dat het verbranding proces niet nauwkeurig geregeld kan worden. Ik heb een veiligheid klaar liggen om te plaatsen. Een simpele relais schakeling. Op het moment dat de stroom uitvalt valt het relais af en wordt de pomp gevoed door een omvormer van 12 naar 240 volt. Deze wordt gevoed door een accu en kan ongeveer 6 tot 10 uur de pomp van stroom voorzien. Normaal is 3 tot 4 uur meer dan voldoende om de aanwezige brandstof te doen verbranden. Ben ik thuis op het moment dat de stroom uitvalt dan wordt door mij het aggregaat gestart en is het probleem geheel verholpen.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #10
Hierbij een verduidelijking van een niet-hydraulisch neutrale en een hydraulisch neutrale aansluiting van een extra circulatiepomp.



In het eerste plaatje uw originele situatie. In het tweede plaatje is een extra pomp tussen radiator R2 en R3 geplaatst. Dit is waarschijnlijk heel eenvoudig te doen, maar kan voor ongewenste problemen zorgen. In deze opstelling kan kan vóór die pomp onderduk ontstaan. Bovendien kan het zijn dat in radiator R2 het water omgekeerd gaat stromen, dus van de koude kant naar de warme kant als de nieuwe circulatiepomp veel dichter bij die radiator zit dan de CV ketel.

In de derde afbeelding is de pomp hydraulisch neutraal geschakeld. Er is een extra mengkamer nodig waar het retourwater van R3 en R4 inkomt. Via een regelbaar ventiel dat eenmalig moet worden afgestemd op het vermogen dat radiatoren R3 en R4 vragen wordt warm water bijgemengd vanaf de ketel. Bij een standaard temperatuuval van 20 graden over de radiatoren moet 42 liter heet water per uur in de mengkamer worden toegevoegd voor elke kilowatt radiatorvermogen. Het overschot aan koud water wordt vanuit de mengkamer in de koude leiding richting de CV ketel gestort.

Hydraulisch neutraal aansluiten heeft een aantal voordelen:
  • Geen kans op onderdruk aan de zuigzijde van de tweede circulatiepomp
  • Geen negatieve drukval over radiatoren dicht bij de zuigzijde van de tweede circulatiepomp
  • Het water in het tweede circuit circuleert voornamelijk lokaal waardoor de pomp in de ketel minder belast wordt en waarschijnlijk een tandje lager kan, zodat het geruis wordt verminderd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu