Hoe lostrillen inbusbouten in steigerbuis voorkomen?

Hoe voorkom ik het lostrillen van inbusbouten van steigerbuiskoppelingen?

Achtergrond: we voeren onze paarden in de wei door we grote bakken met daarin hooi en kuil. Om ze te dwingen gedoseerd te eten ligt er op het hooi een stalen frame met daartussen (trailer)net. Het frame is met sterk nylon-touw bevestigd aan de bodem, zodat de paarden het niet naast de bak kunnen leggen.

Het frame is gemaakt van gegalvaniseerde steigerbuis, diameter 26,9mm, met op de hoeken kniestukken. Die kniestukken zitten elk met 2 inbusbouten vast.
Het probleem is dat die inbusbouten lostrillen. Zo strak mogelijk aandraaien voorkomt dat niet. Is er een andere manier om lostrillen te voorkomen?
Ik vind wel wat over (chemische) schroefdraadremmers en schroefdraadborgmiddel. Dat is vrij kostbaar, maar is het ook geschikt voor deze toepassing?

Alvast dank voor het meedenken!
 
Grotere afmetingen buis gebruiken, die trilt minder, 26,9 mm is geen steigerbuis.
Chemisch borgmiddelen werken prima, de vloeibare variant is niet echt prijzig
 
Dank u. Dan zal ik me wat meer verdiepen in die chemische borgmiddelen. Eventuele toxiciteit kan een punt van aandacht zijn.

Ik heb die 26,9mm al, dus die wil ik blijven gebruiken. En inderdaad is het geen echte steigerbuis, al wordt het overal onder die naam verkocht. Overigens met die paarden is het tamelijk grof geweld; de term lostrillen dekt niet geheel de lading...
 
Er zijn borgmiddelen die in de voedingsmiddelen industrie gebruikt mogen worden.
 
Aan de zijkant van de inbusbout met een centerpunt een flinke borg-put slaan.

De put zal in de bout en hoekstuk zitten, en zo het lostrillen voorkomen.

U kan ook de buis doorboren, als de inbus verwijderd is, en er een doorlopende (slot) bout in zetten.
 
Als je er een gewone bout in kunt zetten met veerring er achter dan kan het ook met een inbusbout.
Alleen moet je dan wel een precies passende veerring zien te vinden en meestal zijn die dan wat kleiner.
 
117472_Screenshot_201801131107281_1.jpg
Een veerring hoort onder een boutkop, en nooit onder een bout, daar zit juist bij deze bouten de "holle" punt die in de buis een zeer kleine borging maakt

Deze inbusbouten hebben geen kop.
 
Inderdaad zou ik niet weten hoe ik hier een veerring kan gebruiken. Ik ga het eerst proberen met een chemisch borgmiddel. En ik hou de suggestie van de borg-put in het achterhoofd.

Ik kreeg ook een andere tip: wat teflon tape (of draad) om de bout. Dat ga ik voor de aardigheid ook eens proberen.

Dank voor de suggesties.
 
Met zo'n bout gaat dat inderdaad niet,
Maar dit zijn ook inbusbouten
3950_inbusbout_1.png

en daar past dus wel een ring onder.

Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe je zo'n soort inbusbout precies moet noemen.
 
Wat dacht je van inbusbout, schroef of stift ?

Onderstaande stift kan prima gebruikt worden, een klein gaatje in de pijp boren waar de punt van de stift in past, dieper is niet nodig.
Bij een 6 mm schroefgat een boortje van 5 mm gebruiken en de stift voorzien van moervast bij het indraaien.

89_1256_1.jpg
 
@Gerrit B: Dat is een cilinderkopschroef met binnenzeskant. Ook met Torx leverbaar.
 
Dat weet ik maar hoe noem je de schroef zoals TS die heeft en Jan laat zien?
Beide worden ze in de verkoop inbusbout genoemd maar er zit nogal verschil in.
Ik noem ze altijd deurkruk schroef omdat je ze daar veelvuldig tegenkomt en dan meestal iedereen meteen weet waar je het over hebt, maar stel je gaat naar een winkel en hebt zo'n schroef nodig hoe noem je die dan zonder eerst 10 verkeerde te hebben gezien?
 
Naast de eerder door mij genoemde worden ze ook wel borgschroef genoemd, daar worden ze ook het meest voor gebruikt.
 
Alle voorgestelden bouten zijn M draad, en passen niet.

Deze inbusbouten voor steigerpijp montage delen zijn/worden uitgevoerd met inch draad, 3/8 - 1/4.

Andere inbussen zouden speciaal besteld moeten worden, is helaas geen bouwmarkt product meer.
 
Voor deze koppelingen zijn speciale inbusboutjes verkrijgbaar: Inbusbout, type 97-5 (Ø 26,9 mm)

Vastzetten met borgmiddel in de kleur rood gaat er voor zorgen dat ze niet meer lostrillen. Wel met het juiste aanhaalmoment vastdraaien....
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan