Groepenkast vervangen - tot hoever weghalen?

Ik wil een nieuwe groepenkast hebben. Moderner, meer groepen en 30mA aardlekschakelaars. Ik overweeg om de klus zelf aan te pakken. Ik vraag me echter af tot hoever ik de oude spullen kan/mag weghalen. Uiteraard verdwijnen de panelen met de stoppen en met de oude aardlekschakelaar, maar hoe zit het met het kastje dat ik hier heb omlijnd? Het is een verlengstuk van de kast waarop de elektriciteitsmeter zit en de rail loopt ook door op dit kastje. Mag dit ook weg? Scheelt in de beschikbare hoogte voor de nieuwe groepenkast.


10943_430E7D28FFD447868B032C99723FF1D2_1.jpg
 
Zolang je geen zegels hoeft te verbreken mag je het weghalen.

Ik heb in meerdere topics gelezen dat bij het vervangen van de groepenkast ook alle achterliggende bekabeling gemoderniseerd moet worden, en alle wcd's door randaarde exemplaren vervangen moeten worden.

Je kunt trouwens kasten krijgen die al volledig of grotendeels ingericht zijn, scheelt een hoop arbeid en risico op fouten in de aanleg.
 
Alles in een keer moderniseren, gaat niet lukken. Te veel werk. Deze wijziging is vooral voor de badkamer. Toch wel lekker om 30mA aardlekschakelaars te hebben. Daarna de zolder, etc., maar dat gaat nog wel even duren. Ik moet ergens beginnen. Als alle plannen zijn uitgevoerd, is de installatie helemaal modern :-)

Kant en klare groepenkasten ken ik. Zit ik ook naar te kijken, maar past niet 100% bij mijn wensen. Ik denk dat het een kant en klare wordt met modificaties.

Dit paneeltje is niet verzegeld. Weghalen heeft het bijkomende voordeel dat ik langere draden overhoud.

Bedankt voor je advies!
 
Je kunt niet spanningsvrij werken en zou voor je eigen veiligheid een installateur met zegelrecht erbij moeten halen die tenminste de groepenkast aansluit op de meter. De groepen op de nieuwe kast aansluiten kun je dan weer zelf doen.
Je hebt trouwens een DIN-railkast. Afhankelijk van wat je nodig hebt,kun je ook overwegen om er nieuwe componenten in te zetten.
 
Dat ik niet spanningsvrij kan werken, is de reden dat ik nog twijfel of ik het zelf doe. De draden een voor een uit de aardlek trekken en meteen afdoppen, zou op zich goed moeten gaan, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ik vraag me wel af of een gemiddelde installateur zijn bed uitkomt om een groepenkast aan te sluiten die hij niet heeft geleverd. En als hij hem wel levert, betaal ik waarschijnlijk hele andere prijzen dan bij de bekende online groepenkastverkopers. Maar vragen staat vrij, dus ik zal eens een belletje eraan wagen.

Grappig dat het een DIN-rail kast is. Ik heb hem jaren geleden aangepast, maar dat kon ik me niet meer herinneren. Mijn wensen passen echter niet in dit kastje:

Hoofdschakelaar 3P+N
Drie sets ALS 1P+N met ieder 4 automaten
Een aardlekautomaat 3P+N voor fornuis
Twee aardlekautomaten 1P+N voor tuin en vrijstaande garage (grondkabel).
Beltrafo
WCD

Ik ga denk ik voor een dubbele twee rijen kast. Plaats voor 48 modules, lekker ruim.
 
Dat gaat er inderdaad niet in passen. Ik zou wel nog een even een berekening maken van het verwachte opgenomen vermogen. Als je nu 8 groepen hebt, dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat je er straks het dubbele nodig hebt. Dan geld kun je beter aan iets leuks besteden.
 
Moet ik onderdaad nog precies bepalen. Maar het gaat best hard:

Aparte groep voor zolder (nu samen met eerste verdieping)
Extra groep voor badkamer i.v.m. elektrische verwarming en fohn.
Extra groep voor qooker (geplande verbouwing)
Extra voor stoomoven (idem)
Extra voor Koffiezetapparaat (idem)
Dan zit ik al aan krachtgroep + 2xalamat + 9xautomaat. Drie groepen over is niet overdreven. Misschien nog een voor de keuken, of een elektrische straalkachel voor terras.
 
Eerste deel van de spullen is binnen. Heb een kant-en-klare kast met 12 groepen gekocht en daarbij een losse kast met losse componenten die ik zelf afbouw,

Ik zat me nog wel het volgende af te vragen: met meerdere 16A groepen achter één 25A hoofdzekering is het een koud kunstje om de hoofdzekering er uit te laten springen. Als ik direct na de hoofdschakelaar in elke fase een 25A snelle zekering zet, is er een goede kans dat mijn zekering eruit springt in plaats van de hoofdzekering. Achter deze drie zekeringen komen dan de aardlekschakelaars. Klopt dat en mag dat?
 
Hoevaak komt het voor dat je alle verbruikers vol aan hebt staan?

Daarnaast heb je 3x25A. De grote verbruikers verdeel je over de verschillende fasen. Daarom had je voor alle groepen beter 3P ALS-en kunnen nemen.

25A achter 25A mag niet. Ivm selectiviteit ga je van 25 direct naar 16A.
 
Dat komt niet vaak voor, maar kán wel voorkomen. Bijvoorbeeld een oven die aanslaat terrwijl je net een kookplaat maximaal aanzet die op dezelfde fase staat. Ik zie niet hoe je kunt zekerstellen dat dit soort situaties zich niet voordoen. Niet wassen terwijl je kookt, kun je wel onthouden, maar welke combinaties in de keuken wel en niet mogen, dat lijkt me onpraktisch.

Ik begrijp niet waarom 3P ALS-en een voordeel opleveren? Uiteindelijk zit iedere groep op één van de fasen. Ik heb overigens wel een 3P alamat voor de krachtstroomgroep voor het fornuis.
 
Toch moet je op deze manier wel eerst op papier een indeling maken.

Heb hier 14 groepen achter 3x25A met daarbij inbegrepen een warmtepomp en een uitbreide keuken met inductie kookplaat, 2 ovens, quooker en inbouwkoffiezetter. En zonder problemen.
 
Zo'n snelle 25A zekering bestaat niet. Je hoofdzekering springt ook niet direct, als je boven de 25 A komt. 13% overbelasting moet die een uur lang volhouden.
Als je structureel een fase met meer dan 25 A belast, dan ben je toe aan een zwaardere huisaansluiting.
 
@Walker:

Die indeling op papier heb ik gemaakt. Die laat natuurlijk ook gewoon zien dat het mis gaat als het fornuis vol aan gaat en bijvoorbeeld een wasmachine op dezelfde groep. Daar kun je niet omheen (volgens mij) met een 10kW kookplaat en een aantal grootgebruikers zoals wasmachine, wasdroger, vaatwasser, stoomoven en espressoapparaat.

Goed te horen dat het in de praktijk geen problemen hoeft op te leveren. Het leek mij geruststellend om een eigen zekering er eerder te laten uitgaan dan de hoofdzekering. Dan kun je lekker zelf op zoek naar een oplossing, zonder meteen kosten voor vervanging van de zekering te riskeren.

@Tom345:
De vraag is natuurlijk hoe je weet dat je structureel over de 25A heen gaat. Mijn idee was om daar een eigen zekering voor te gebruiken.
 
Dat is lastig om vooraf helemaal uit te rekenen. Een kookplaat trekt per fase ongeveer 3.600 Watt. Een wasmachine meestal 2000 W. Dat doen ze niet continu, maar in het geval van de kookplaat alleen als je beide kookzones die op één fase liggen op vol vermogen aanzet. In het geval van de wasmachine, alleen als het water wordt verwarmd. Met die 2.000 en de 3.600 Wat bij elkaar lig je nog steeds onder de 25 A. Maar dan moet je niet op dezelfde fase ook nog een oven hebben die op hetzelfde moment op temperatuur moet komen.

Bij nieuwe installaties worden er hoofdzekeringen als automaat toegepast. Die kun je zelf weer aanzetten, als ze zijn gesprongen. Je zou je netbeheerder kunnen vragen of dat achteraf bij jou kan worden aangelegd. Dan kun je ook spanningsvrij je groepenkast vervangen.
 
Ik heb de aansluitwaarde van mijn (onderhand vintage) Miele wasmachine nagekeken en die bedraagt 2,7-2,9kW. En de ‘betere’ kookplaten kunnen ook 3,6kW trekken voor één plaat. Alleen als je de andere plaat niet gebruikt vanzelfsprekend. Dus het is goed mogelijk om die 25A te overschrijden. 3x35A is veel beter omdat je dan per fase twee 16A groepen kunt opentrekken, maar iemand heeft verzonnen dat dat 600 euro per jaar meer moet kosten...

Goed idee om Stedin te vragen de hoofdzekeringen te vervangen. Ben benieuwd wat hun reactie is! :super:
 
De dame van Stedin die ik vanochtend sprak, was niet bekend met de mogelijkheid om smeltzekeringen te vervangen door automaten en ook haar collega's wisten niets. Dus ofwel Stedin past geen automaten toe, of ze vervangen nooit smeltzekeringen door automaten, of de klantenservice is hiervan niet op de hoogte. Ik kwam in ieder geval geen steek verder.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan