Gordingen dak 1967 isoleren

Marcellie

  • #1
Goedemorgen,

Na veel gelezen te hebben ben ik toch nog niet helemaal zeker van mijn zaak. Ik ben voornemens de gehele zolder te isoleren en af te werken en vind graag antwoord op mijn vragen.

Mijn situatie is als volgt:
Bouwjaar 1967, gordingendak. Dikte gordingen circa 16,5 CM
Dagbeschot bestaat enkel uit een soort vasspaanplaat / houtvezelplaat, aan de buitenkant zit niet meer dan een soort bouwpapier met daarop de tengels, panlatten en dakpannen bevestigd. Het bouwpapier is niet overal meer in even goede conditie en op enkele plekken heeft in het (verleden?) wel eens lekkage door het dakbeschot plaats gevonden. Dit is nu verder droog. Het kan ook zijn dat er toen tijdelijk een dakpan niet goed recht heeft gelegen bij de vorige eigenaar.

Nu wil ik vanuit binnenuit isoleren met glaswol door verticale regels te monteren tegen de gordingen (zie ander voorbeeld laatste foto), met daar tegenaan een damwerende folie of direct gebruik maken van isolatie met een alu spijerflens en daar uiteindelijk tegenaan de gipsplaten.

Nu zit ik zelf nog met de volgende vragen:
- Dien ik wel of geen koudespouw te houden tussen de isolatie en het dakbeschot? Wat raden jullie aan in mijn geval?
- Kan ik de gipsplaten zo op het folie en de regels schroeven? Of onderbreek ik dan het tochtdichte folie? Hoe kan ik dit voorkomen? Want als ik nog horizontale regels er tegen aan zet dan heb ik hetzelfde effect doordat ik de regels op de regels en het folie moet schroeven?
- In de nok zitten ventilatiegaten in het dakbeschot? Ook zit er soms een minimale spleet tussen de platen dakbeschot? Waar kan ik dit het beste mee dichtmaken? PUR schuim of een of andere kit? Hetzelfde geldt voor de buitenmuren en het dakbeschot.
- Glaswol lijkt me het fijnst werken omdat het flexibel is en het dak niet overal even recht meer is. Het is wat is door gaan hangen over de jaren heen. Of kan ik toch beter voor een ander materiaal isolatie kiezen?
- Ik vraag me wel af in hoeverre de extra isolatiewaarde het grote prijsverschil van hieronder het waard is? Kost bijna het dubbele voor minimaal verschil of mis ik iets?
Knauf naturoll 032 | 170mm dik - rol a 580mm breed (Rd 5,30 m²,K/W) / EUR 12,24 P/M2
Knauf naturoll 037 | 170mm dik - rol a 590mm breed (Rd 4,55 m²,K/W) / EUR 6,72 P/M2

Alvast bedankt voor het advies. Mocht ik verder iets over het hoofd zien hoor ik het graag!

IMG_4911.jpg IMG_4910.jpg IMG_4908.jpg IMG_4906.jpg IMG_4905.jpg IMG_4904.jpg IMG_4903.jpg IMG_4902.jpg IMG_4899.jpg Voorbeeld isolatie.PNG
 

Marcellie

  • #2
Iemand die hier boven over kan adviseren?
Nog een vraag; Kun je glaswol een halve centimer inklemmen? Ik heb gordingen van 16,5 CM, zou ik dan glaswol van 17 CM kunnen plaatsen zonder al te veel verlies
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #3
1. De meningen zijn daarover verdeeld. Ik hoor vaak dat het wel beter is een luchtspouw aan te houden maar het is ook weer niet per se nodig.

2. Gipsplaten kun je inderdaad door de folie heen in de regels schroeven. Dit klemt voldoende dat het de folie wel weer afdicht.

3. Het dak rondom kierdicht maken met een flexibele pur.

4. Veel gebruikt zijn minerale wol (glas of steen) of PIR platen. De eerste zijn wat gunstiger geprijsd en gemakkelijker te verwerken. Voordeel van PIR is dat het veel dunner is bij dezelfde isolatiewaarde. Als je voldoende ruimte hebt is glaswol dus prima. Mocht geluidsisolatie belangrijk zijn dan is steenwol beter.

5. Dat prijsverschil is inderdaad erg groot... kijk ook even naar de totale woning. Een woning uit de jaren 60 is nooit op en top geïsoleerd te krijgen. Het is dan onzin om het dak volgens nieuwbouw normen te isoleren terwijl de vloer, spouw en glas daar bij lange na niet aan voldoen. Maak een totaal plan voor je woning.

6. Ja glaswol kun je klemmen. 1 cm breder gaat ook nog prima.
 

Marcellie

  • #4
Bedankt voor het advies.
Wat betreft punt 1 zit ik er nu aan te denken geen luchtspouw aan te houden en gebruik te maken van een klimaatfolie i.p.v. dampwerende folie.

Klopt het dat een klimaatfolie een luxere en veiligere optie dan enkel een dampdichte folie?
Aangezien ik nu niks aan de buitenkant van het dakbeschot heb (wellicht in een later stadium een nieuwe een damp open folie wanneer ik het dak vernieuw). Kan ik dan beter voor een klimaatfolie kiezen dan voor enkel dampdicht? Nu heb ik alleen een bouwpapier welke me niet 100% waterdicht lijkt.

Wat betreft punt 6 gaat het niet om de breedte maar om de dikte van de isolatie. Maar ga er dus vanuit dat dit kan.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #5
Als je 17 cm glaswol samendrukt tot 16 cm bijv. dan krijg je de isolatiewaarde van een 16cm glaswol. Het kan dus gewoon maar gaat ten koste van de isolatiewaarde.

Ipv dampremmende folie kun je ook Klimaat folie toepassen ja. Dat is inderdaad beter zeker als je in de toekomst nog plannen hebt. Wel duurder, maar zoiets kun je maar 1 keer goed doen.

Let wel, dampdicht is wat anders dan waterdicht. Het dak moet aan de buitenkant gewoon waterdicht zijn, anders krijg je sowieso problemen, met of zonder folie.
 

Tiho

  • #6
De leveranciers van de isolatie zeggen dat je geen luchtspouw moet doen. Daar zou ik dan ook niet aan twijfelen.

Neem overal foto's van en bewaar de bonnen goed, voor een energielabel zul je die wellicht ooit nodig hebben.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #7
Dat ligt er maar net aan welke leverancier en welk soort isolatie...
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu