Gordingbalk verstevigen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik heb het nodige gelezen over het verstevigen van gordingbalken, maar volgens mij is de situatie bij anderen ernstiger dan bij mij. Desondanks wil ik de door mij bedachte oplossing graag eens voorleggen aan jullie.

De gordingbalken van mijn huis (1966) zijn door het gewicht van de dakpannen en een kleine dakkapel (130cm breed) in ruim 45 jaar tijd doorgezakt, ongeveer 5cm over de hele breedte van 360cm. Het zijn balken van 16,5 x 6,5cm. Van buitenaf zie je er niets van - de overburen hebben oudere huizen en daar zie je echt duidelijk dat het dak hol staat - maar vooral van binnen kun je het wel zien omdat ik de gordingen in het zicht wil houden.

Nu had ik gedacht om de doorbuiging optisch te camoufleren door er bredere planken aan weerszijden tegenaan te schroeven, met PU-lijm en flinke schroeven. Draadeinden met moeren, ringen e.d. lijkt me overkill en de gaten verzwakken m.i. de gording. Ik vroeg me af:

1) of deze methode goed zal helpen om (zoveel mogelijk) te voorkomen dat de gording in de toekomst verder doorbuigt (iemand ervaring?)
2) welk materiaal ik het beste kan gebruiken. 18mm multiplex lijkt me behoorlijk sterk maar dat is volgens mij niet in planken van 360cm te krijgen, of is een dikke plank vurenhout ook sterk genoeg?
3) ik neig ernaar om "gewone" flinke schroeven (6mm) te gebruiken, die ik om de 20cm erin draai. Bij de achterste regel verschuif ik dan 10cm t.o.v. de voorste. Is er winst - of juist niet - om hier houtdraadbouten te gebruiken?

Dank alvast!
 
Hier heb ik dat ook met twee balken, maar ik denk eerder dat ze al krom waren. Dat was rond dezelfde tijd en zo nauw werd er toen niet gekeken geloof ik. In dat geval zullen ze ook niet krommer worden. Of zijn alle balken hetzelfde?

PU lijm met gewone spaanplaatschroeven moet in ieder geval voldoen. Als je dan kortere stukken hebt en beide zijdes laat verspringen, is het net zo sterk als een hele plank. Onder en boven schroeven maakt het stijver dan alleen het midden hoewel dat bij verlijmen wel goedkomt.
 
Haal er een bouwkundige bij.
Het is mogelijk de gordingen op te krikken en daarna te verstevigen zodat ze na de ingreep weer vrijwel recht lopen, dat kan alleen goed gebeuren onder gecontroleerde omstandigheden.
 
Dank voor de reakties! @Jan: is het echt nodig om er een bouwkundige bij te halen als je alleen het verder inzakken van de gordingbalk wil tegengaan? De huidige doorbuiging is voor mij niet storend dus opkrikken - waar ik het nodige over gelezen heb qua risico's en waarvan ik het belang van expertise dus zeker zie - zou voor mij persoonlijk niet hoeven. De huidige doorbuiging kan ik ook prima camoufleren met bredere planken op de gordingbalk.
 
U mag zelf weten hoe u het uitvoert maar er kan spanning op het glas komen te staan als het niet goed uitgevoerd wordt.
Een bouwkundige advies uit laten brengen is een kleine investering t.o.v. de verbouwing en het risico dat het glas gaat barsten.
 
Als het raam in een stevig kozijn in de zijwang zit, zal de gordingbalk daar veel invloed op hebben dan? Zijn de balken van de kapel zelf ook krom?
 
De zijramen (andere topic) zijn nu nog niet aan de orde, die zal ik eventueel pas aanbrengen als de gording verstevigd is, zoals Jan al eerder voorstelde. Ik denk dat Jan het huidige kozijn en ramen bedoelt waar mogelijk spanning op komt te staan?

De dakkapel rust op twee gordingen met slapers ertussen en hij is ongeveer 1.30m breed en de slapers zijn ongeveer 2.00m. Voor zover ik heb kunnen zien hangen de beide gordingen wat door maar de slapers zijn recht.
 
Ik bedoelde wel degelijk de nieuw te plaatsen zijramen.

De gordingen verstevigen kan door aan beide kanten (dikke) planken aan te brengen met lijm en schroeven of door een balk aan de gording te lijmen en te schroeven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan