Geen warm water Intergas ketel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo lezers,

Ik heb een intergas ketel met een extern boilervat, de waterzijdige regeling geschied middels een 3 weg klep merk Honeywell type V8044C1123
Vandaag had ik plots geen warm water uit de kraan, ik heb de ketel gechecked, deze werkte prima, de leidingen van het cv gedeelte worden ook goed warm.

Het circuit naar de boiler werd echter niet warm.
Ik heb de aansturing (motoraandrijving) van de 3weg klep genomen en de klep met de hand bediend, dit ging soepel.

Toen ie in de stand boiler verwarmen stond werd de boiler wel warm.

Ik dacht ik laat de klep in de boilerstand staan, dan heb ik tenminste warm water, wordt het koud in huis, dan schakel ik de klep om met de hand.

Dit bleek echter niet nodig omdat de klep schijnbaar in de boilerstand ook c.v. water naar het c.v. gedeelte doorlaat zodat de verwarming het toch doet???

Lekt de klep, of zit deze functie erin ingebouwd.???

Nadat ik de klepaandrijving er een tijdje af had liggen, begon deze plots te klikken.
Inwendig was deze klep naar zijn uiterste stand gelopen en lagen de tandwielen uit elkaar, door verder te blijven draaien maakte deze een tikkend geluid.

Ik heb hem afgekoppeld om hem niet kapot te laten lopen.

Ik vraag mij nu af waar ik deze klepaandrijving/complete klep kan krijgen omdat het een oud type betreft??

Hoe weet deze klep dat zijn eindstand heeft bereikt??? het motortje was zo heet dat ik bijna mijn vingers verbrande?

Als ik een nieuwe klep monteer, moet deze in een bepaalde stand gemonteerd worden? of loopt deze automatisch in zijn juiste stand?

Zit er op deze intergas ketels een pompschakeling die ervoor zorgt dat de pomp continu kan draaien?
 
Hoi Mandyhan.

Als je de klep in de haakstand plaatst dan worden beide tegelijk warm dat hoort zo.

De motor wordt loei heet ook dat is normaal er zit geen eindafslag op de motor deze staat onder spanning en kan niet verder draaien als de klep om is.

Haal je de bovenkant, de klepmotor er dus af dan gaat het kleine tandwiel van de motor door tot groete ervoorbij is enals je het treft raspt die de tanden ervanaf, dit is helaas ook normaal.

Op het huis van de klep, dat messing gedeelte, zitten an de ene zijde 2 nokjes en aan de ander zijde maar 1nokje.
Als je de plaat waar het kogeltje aan zit er verkeerd oplegt zal het niet vlak op het klephuis liggen en dus lekken.
Wel even goed opletten dus.

Of ze hebben hem in voorraad of kunnen hem zo voor je bestellen bij een CV materialen zaak. Het Honywell onderdeel nummer is 4000 2826-008 en kost ca. € 100,00 ex BTW.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
veel sucses
 
Maar natuurlijk heb ik hier wat aan, ik kon nl. van heel die klep niks vinden!

Het is fijn om te weten dat deze motor(tje) continu bekrachtigd is en zodoende zo heet wordt.

Mijn tandwieltjes in het motorgedeelte hebben zo'n schade aan de messing tanden dat hij er soms overheen slipt, ik koop dus maar een nieuwe.

Weet ik alleen niet of er dan ook een nieuwe klep bij zit?

Ik heb de klep nooit uit elkaar gehad, maar er zitten wel leksporen en roestvorming aan de aandrijving, ook inwendig in het verzinkte behuizinkje.

Betekent bovenstaande dat iemand hem ooit uit elkaar heeft gehad?

Bedankt voor de info.
 
Hoi Mandyhan,

Het onderdeel dat ik je opgaf is een compleet motor gedeelte en een messing plaat met kogel mechaniek.

In het messingtussen plaatje zit een asje, daardoor onstaat vaak lekkage. deze vervang je dus ook gelijktijdig.

Het komt dus niet door reparaties maar door slijtage

Alleen de het messinghuis wat aan de leidingen zit blijft zitten omdat dit meestal niet defect gaat .

sucses ermee
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan