Gebruik gereedschap door installatiebedrijf

Lampje45

  • #1
Als een installatiebedrijf standaard werkt met perskoppelingen ( ROTHENBERGER ACCUPERS ) is het dan redelijk dat dit gereedschap, zonder dat daarom is gevraagd, bij een reparatie, apart boven de normale bedragen van de reparatie in rekening wordt gebracht?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Dat zal aan hun algemene voorwaarden liggen. Maar wat is de klusvraag in deze?
 

Lampje45

  • #3
Dank je wel Walker, dat is een goeie!
Die heb ik intussen gevonden.
 

Sander 1972

  • #4
Ik bereken ook speciaal gereedschap. Sommige zaken zijn duur, en daar mag je gewoon wat voor rekenen
 

Willem52

  • #5
Ik dacht dat zoiets normaal in het uurloon zit inbegrepen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Bij een garage betaal je toch ook werkplaatskosten?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #7
Als aanvulling De rekening is blijkbaar op onderdelen, gereedschap en arbeidsloon gespecificeerd. Op zich niet eens verkeerd: Dan weet degene waarbij dit gereedschap niet wordt gebruikt dat er ook niet voor betaald hoeft te worden. En misschien hebben ze het om belastingtechnische redenen moeten doen, omdat het gebruik van gereedschap niet onder een lager tarief mag vallen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Het is redelijk dat je betaald voor het gebruik van materieel en of gereedschap.
dat kost immers genoeg en gebruik betekend slijtage, vervanging of slijpkosten van snijdende onderdelen en dergelijke.

Ik kan het alleen maar toejuichen als bepaalde zaken duidelijk worden benoemd en niet zijn verborgen in een algemene prijs.

het is alleen raar als je een offerte had aangevraagd of vaste prijs had afgesproken en nu meer moet betalen
 

Lampje45

  • #9
Bij mijn garage betaal ik nooit werkplaatskosten, maar zit de hele overhead gewoon in een uurloon verwerkt. Want je krijgt toch ook geen rekening van administratiekosten?
En de kosten voor de leidinggevende?
Als daar ook nog eens gebruik van allerlei gereedschappen bij moet komen dan gaan we richting zorgstelsel, daar is de administratieve last intussen volkomen uit de hand gelopen. Daardoor loopt het personeel weg en wordt het allemaal nog erger.
 

Lampje45

  • #10
Walker schreef:
De rekening is blijkbaar op onderdelen, gereedschap en arbeidsloon gespecificeerd.
Nee Walker, was het maar waar, op Voorbereiding-, materiaal- en reistijd.
Lekker ondoorzichtig.
 

Charel

  • #11
Geen enkele vakman kan werken zonder gereedschap te gebruiken maar dat je daar extra voor zou moeten betalen is op zijn zachtst gezegd zeer ongebruikelijk.
Moet je dan ook betalen voor de gereedschapskist die iemand nodig heeft ? Voor die dure set sleutels, voor een schroefmachientje, een boormachine...?
Neen, want net zoals zijn magazijn, zijn werkplaats, bestelwagen, ladders, stellingen, bureelmateriaal, pc enzovoort, hoort dat allemaal bij de investering die hij moet doen om zijn vak te kunnen uitoefenen en hiervoor een behoorlijk loon te kunnen aanrekenen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Het is een keuze om het in een uurloon te verrekenen of appart in rekening te brengen.
 

Nth

  • #13
Een bedrijf doet dat vaak wanneer ze iets moeten huren.
Denk aan steiger, grondverzet machine, muurzaag etc.
Dat zetten ze dan op de offerte als los onderdeel maar nooit achteraf.
 

Ijssel87

  • #14
Wat heeft dit nou met een specifieke klus te maken? Hoort hier geen slotje op?
 

Sander 1972

  • #15
Eenvoudig gereedschap zit bij het uur loon, maar een afzuiging, lasmachine, sloopmachine, muurfrees enz.enz niet
 

Lampje45

  • #16
Maar dat ligt wel helemaal afhankelijk van de beroepsgroep die je een opdracht geeft.
Als ik een stratenmaker een opdracht geef mijn tuin te betegelen, dan verwacht ik gewoon dat hij gereedschap heeft die standaard gebruikt wordt en dat is tegenwoordig met een slijper of diamantzaag.
En als ik mijn huis helemaal laat schilderen, dan wil ik later geen rekening krijgen van een ladder of steiger, dat hoort er gewoon bij.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #17
Dus die schilder moet maar voor elke klus een passend uurtarief berekenen?
ik vind het vrij normaal om een prijs te bepalen aan de hand van de arbeid en het materiaal en materieel wat moet worden ingezet.

als je een offerte aanvraagt staat er 1 bedrag onder de streep
daar komt niets meer bij als het goed is
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
Je kan het vreemd vinden, ik vind het duidelijk, basis gereedschap zit in de uurtarieven speciaal gereedschap niet ook al is dat speciale gereedschap onderdeel van mijn basis uitrusting.
Je kan 2 dingen doen 1 de toeslag verrekenen in het uurtarief of apart vermelden, het is aan de ondernemer hoe deze dat doet.
Bij een offerte is het klaar ,het eindbedrag is hetzelfde, is het een regieklus dan breng je alles in rekening.en hoe je dat omschrijft is aan de ondernemer.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #19
Bij een schilder zit bijna alles in het uurloon, kwasten en normale ladders horen daar in.
Een steiger of hoogwerker niet, dat is geen standaard gereedschap.
Ik heb een eigen steiger, maar inladen en weer opbergen kost ook tijd. De is werk bij mij thuis, waar de klant niks van ziet, dus steigerwerk kost iets extra.
Diamantboor, zware sloophamer kost ook iets extra. De grens vind ik ook lastig, maar huren is duurder.
Een accupers vind ik twijfelachtig, dan zou ik eerder wat marge pakken op de koppelingen.

Denk ook aan de totaalprijs, goed gereedschap kan tijd schelen, waardoor de klus sneller klaar is.
Met een 10kg sloophamer is een stukje beton zo weg, met de hand of met een 3kg boorhamer zou ik op uurloon een stuk meer verdienen, dan met het beetje dat ik voor het gereedschap reken.
Het hoort wel van tevoren duidelijk te zijn.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #20
De praktijk is dat het extra berekenen van gebruikt gereedschap nogal eens gebruikt wordt om de omzet te verhogen.

ik had ooit een werkgever die besloot een ict opslag toe te passen. Dat was een percentage van de omzet die we op de betreffende klant maakten. De klant zou voordeel hebben van onze investeringen in ICT........ Commercieel was dat echt niet uit te leggen richting de klanten. Bij een timmerman betaal je immers ook geen hamertoeslag.

Ik bestelde een jaar geleden 4 stuks hr++ beglazing inclusief plaatsing. Deze glashandel rekende daarbij € 50 administratiekosten ex btw (tijd van het inmeten was ook berekend). Deze partij krijgt dus nooit meer een opdracht van mij.

Er zijn best gevallen waarbij het redelijk kan zijn om iets extra in rekening te brengen, maar dat hangt ook een beetje van de rest van de factuur af.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu