Fietsenberging maken - welk hout is geschikt?

DaanKT

  • #1
Ik ben gevraagd onderstaande fietsenberging te maken. De deksel kan omhoog klappen (dmv gasveer) en de deuren scharnieren naar buiten. De binnenmaat wordt ongeveer 100 x 200 cm. Het wordt een mix van onderstaande modellen, met een recht plat dak (zonder knik) maar wel met een schap van binnen.
De achterkant en bodem van betonplex. De deksel van betonplex, bekleed met bitumen of EPDM. Maar de rest?
SHED-65.jpg


Het leek mij handig om met geimpregneerd (vuren-)hout te werken, vanwege de duurzaamheid (en de prijs). Maar dan zit ik voor rabat / vellingdelen al gauw vast aan een dikte van 18mm en dan worden de deuren waarschijnlijk te zwaar! De deuren worden zo'n 90cm breed en ik kan mij voorstellen dat ze dan gaan doorhangen. Ook omdat de 'kist' daar geen bovenbalk krijgt. Bovendien heb ik die dikte niet nodig, 12mm zou al meer dan voldoende zijn, maar dat kan ik niet vinden voor buiten...

Wat raden jullie aan, 'gewone' kraaldelen en goed behandelen (beits)? Of toch geïmpregneerd en dan hopen dat het frame het gewicht kan houden? Of hebben jullie een andere goede tip? Dunne vellingdelen voor buiten? Geen plastic in ieder geval.
En de toekomstige eigenaars zijn niet van die klussers, dus het moet echt lang buiten kunnen zonder regelmatig schilderen...

Wie heeft de gouden tip?
Groeten, DaanKT
overdekte-fietsenstalling-voortuin-4.jpg
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #2
    Leuke klus. Wordt het geschilderd, of blijft het blank hout?

    Je kan beter een houtsoort kiezen die van nature een goede duurzaamheid heeft. Verduurzaamd hout kan ook. Maar liever niet geimpregneerd vuren. Dat is zeer slecht voor het milieu en ongezond, je moet elke keer als je het hebt aangeraakt je handen wassen.

    Er zijn tegenwoordig een helehoop verduurzaamde houtsoorten die uitstekend hiervoor geschikt zijn. Dan kan je ook dunnere planken kiezen om gewicht te beperken. Maar met de juiste scharnieren maakt het gewicht van de deurtjes niet uit.
     
    • Like
    Waarderingen: DaanKT

    DaanKT

    • #3
    Dank voor je reactie.
    Het hout wordt geschilderd of gebeitst. Maar de eigenaars zijn niet zo van het klussen dus het hout moet 'tegen een stootje kunnen'.
    Ik ben niet zo thuis in 'buitenhout'. Ik ga me eens verdiepen in verduurzaamd hout.
    Ik denk dat (óók met de juiste scharnieren) het gewicht van de deurtjes wel uitmaakt, om te voorkomen dat de constructie uit zijn verband wordt getrokken door het gewicht. Zoals je op je foto kunt zien, zit er geen bovenbalk in dus de stijfheid van de kist moet uit het 'schap' komen dat er in zit.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #4
    Ik ben heel nieuwsgierig naar het bekleden van het deksel. Enig idee wat voor materiaal is gebruikt. Vind dit wel bijzonder, zou haast zeggen veel te mooi gemaakt.
     

    DaanKT

    • #5
    Er zit EPDM op, een rubberachtig zeil. Het wordt veel gebruikt als dakbedekking
     

    DaanKT

    • #6

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #7
    Toch maar eens kijken hoe EPDM op een vlak aangebracht er uit komt. Die deksel is het eerste gezicht als de folie er niet keistrak opligt zou dat zeeeeer teleurstellend zijn.
     

    Rooster

    • #8
    "The timber framing and cladding is constructed using responsibly sourced Douglas Fir, grown here in the UK. As a durable softwood, with a high resin content, Douglas Fir has a natural weather resistance and strength. Left untreated Douglas Fir will last at least 20 years. Over time, exposure to the ultra-violet rays of the sun, will change the colour of the timber from a red-yellow to a beautiful silver-grey (if required, this can be prevented by our clear UV paint finish – see ‘What kind of finish is available?’). "

    Douglas dus.
     

    DaanKT

    • #9
    Rooster schreef:
    Ik had het gezien. Ik vroeg me af of 'gewoon douglas' niet veel te veel gaat werken. Als ik andere foto's bekijk, lijkt het er op dat ze het frame maken van 50x50 paaltjes, daar een sleuf in frezen en daar de vellingdelen in laten vallen. Nou kan ik de vellingdelen natuurlijk de ruimte geven om te werken in de breedte richting, maar ik ben bang dat ze de paaltjes uitelkaar drukken als ze gaan schotelen.
    Of hoef ik me daar niet druk over te maken?

    En gaat het hout niet krom trekken als je maar één kant behandelt (zoals het voorbeeld laat zien)?
     
    Laatst bewerkt:

    DaanKT

    • #10
    Wgb schreef:
    Toch maar eens kijken hoe EPDM op een vlak aangebracht er uit komt. Die deksel is het eerste gezicht als de folie er niet keistrak opligt zou dat zeeeeer teleurstellend zijn.
    Mee eens, als ik het zo zie is de EPDM een beetje opgespannen en afgewerkt met een lat.

    spokeshed-5-3.jpg
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #11
    Het hout gaat sowieso werken / krom trekken. Goed om daar rekening mee te houden. Zeker op plekken waar je het hout opsluit. Ruim detailleren dus. De levensduur wordt ook in belangrijke maten bepaald door de detaillering. Er mogen geen plekken zijn waar langdurig water op/tussen blijft.

    Sommige verduurzaamde houtsoorten werken veel minder (door de verduurzaming, bv. dmv hitte).
     
    • Like
    Waarderingen: DaanKT

    DaanKT

    • #12
    Dank voor je reactie! Ik heb wat vragen over de detaillering (een term die ik nog niet kende, even gegoogled)

    IJkenhout schreef:
    De levensduur wordt ook in belangrijke maten bepaald door de detaillering. Er mogen geen plekken zijn waar langdurig water op/tussen blijft.
    Het idee is om de zijkanten en deuren te maken met vellingdelen van 18mm douglas. De kopse kanten en zijkanten vallen in een groef van het frame. (zie foto in eerste bericht). Het frame wilde ik maken uit douglas palen van 50x50.

    Nu heb ik de volgende vragen;
    -hoe diep moet de groef worden? Ik wil natuurlijk niet dat er veel water in kan blijven staan
    -moet ik zorgen voor afwatering / ventilatie bij de onderste balken?
    -ik wilde het stuk van 22mm gebruiken om de hoekverbindingen te maken dmv lamello's. Gaat dat werken in de buitenlucht?
    -waar moet ik 'speling' inbouwen zodat het hout kan werken?

    De vellingdelen zelf wil ik met een steunlatje aan het frame maken met nagels. Of kan ik beter lijm gebruiken?



    groef.jpg
    velling.jpg
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #13
    Naar de afwerking van de EPDM mag je ook nog wel even kijken. Een lat die de nagels van de EPDM afdekt waar water tussen kan lopen is ook niet je dat.
     

    DaanKT

    • #14
    Wgb schreef:
    Een lat die de nagels van de EPDM afdekt waar water tussen kan lopen is ook niet je dat.
    Mee eens, ik weet ook niet zeker of ik wel EPDM ga gebruiken. Mijn deksel wordt uit één stuk, en ik denk dat het makkelijker is om bitumen shingles te gebruiken (mijn deksel wordt ook wat steiler).

    Of heb je een goed idee hoe ik dit zou kunnen doen?
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #15
    Ideen zat. :wink:
    Het idee van de fabriek is niet slecht mooi strak maar die houten latten hebben te lijden.
    Mijn deksel wordt ook wat steiler en met shingles een stuk zwaarder.
    Kijk naar een kunststofprofiel met RVS schroeven. Kan er wat water tussen kruipen zonder al te veel gevolgen.
    Onderzoek eens of PVC folie wat voor je is. Kleuren mogelijk. Die folie zou je op een strook PVC gecoate plaat kunnen lijmen cq lassen. Dus eerst de gecoateplaat op de deksel. Omvouwen en lijmen / lassen.
    Voor de echte knutselaar. Een systeem ala kraallat. Zie schets. Dus eerst een strook ik schat zo even 15 cm breed aan de deksel nagelen. Een lat met 3 ronde kanten. De folie op het dak en de strook erboven op. Dan is alles dicht. Anders om kan ook, eerst de strook en dan het vlak erboven op.
    Kraallat zal langer meegaan dan de oplossing van die fabriekant.
    EPDM en rondom een ongelijkzijdige alu hoeklijn. Blijft niet fraai op den lange duur.

    Kraallat verkeerd verbeterd.jpg
     
    • Like
    Waarderingen: DaanKT

    DaanKT

    • #16
    Wgb, ik denk dat ik het begrijp. Ik zat ook al een beetje te kijken hoe ik die overgang netjes kan maken.

    Op andere foto's die ik heb, lijkt het of er wat ruimte zit tussen het grote vlak van de deksel en de afdeklat.
    Ik heb die latten wel nodig, om de deksel wat stijfheid te geven.
    Ik dacht het (met jouw tip in het achterhoofd) zó op te lossen:
    Epdm strook over kraallat spannen (lijmen?)
    Grote vlak EPDM erop lijmen
    Latten rondom met plastic afstandsbusjes en rvs schroeven
    Daarmee is het niet 100% dicht, maar ik heb geen 'staand' water meer.
    Is dat een goed idee?

    Overigens is shingles / bitumen nog steeds een optie, het deksel krijgt gasveren dus gewicht is dan minder belangrijk.

    DSC_0771.JPG
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #17
    Prima idee die afstandsbussen, precies wat ik bedoel maar de meeste EPDMers zijn moeilijk eigenlijk niet aan elkaar te krijgen. Lijm en kit. Neus omhoog.
    Die afstandsbussen maken het mogelijk dat je de rubber kan omvouwen en met zinknagels kan vastzetten. Geen asfaltnagels maar zinknagels, deze hebben een betere bescherming tegen roesten.
    Die kraal is niet meer nodig. Kies je voor EPDM breng deze aan als de zon lekker schijnt. Zodoende krijg je dit materiaal keistrak op de deksel.
     
    • Like
    Waarderingen: DaanKT

    DaanKT

    • #18
    Dank voor je reaktie! Altijd leuk om te merken dat je tot steeds betere ideeen komt als je met anderen er over praat. Het idee voor de deksel is nu wel ongeveer klaar.
    Nu nog ideeen over het voorkomen van staand water aan de onderkant van de vellingdelen...
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #19
    Pffff. Dat is andere koek.
     

    Rooster

    • #20
    Deksel bekleden met zink is ook mooi.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu