Fermacell of eps of houtvezel platen droogbouw vloerverwarming

texas-radio

  • #1
Dag allen,

Voor droogbouw vloerverwarming zie ik tot nu toe verscheidene opties. Sommige zijn gebaseerd op het infrezen van 15 mm leidingen in fermacell platen h.oh 10 cm, anderen hebben voorgevormde (isolatie)platen waar de leidingen in geklikt kunnen worden en dan tussen metalen platen zitten voor warmteverdeling hoh 12.5 cm.

Heeft iemand enig zicht erop of er grote verschillen zijn mbt warmteopbrengst in de kamer tussen deze verschillende droogbouw systemen?

Ik wil graag droogbouw vloerverwarming installeren op de 1e verdieping (woonkamer bovenwoning) als hoofdverwarming. De vloer wil ik egaliseren dmv fermacell egalisatiekorrels. Ik wil op de droogbouw graag PVC zwevend leggen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mvg,
Tinus
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #2
Het frezen in fermacell platen (of gelijkaardige platen) klinkt aardig, maar is zeker geen voordelige oplossing. Daarbij komt dat de warmteoverdracht door aluminium warmtegeleiders aanzienlijk beter is. De warmteopbrengst van dat soort systemen is duidelijk hoger (ook al door de horizontale warmte verdeling wat bij gipsvezelplaten minder is)
Ook de opbouwhoogte is van belang: wil je in een fermacellplaat gaan frezen, dan moet die plaat wel zo dik zijn dat je er bij het frezen nier door heen gaat (je zult de eerste niet zijn, die op die manier een puzzel met losse stukjes maakt) Je zit dus al snel op minimaal 20 à 25 mm opbouwhoogte als je wilt gaan (laten) frezen.
Daarnaast kan je (dun) PVC niet zondermeer over een (geen enkel!) droogbouwsysteem leggen.

Elk droogbouwsysteem moet je weer glad maken om (dun) PVC daarover te leggen. Dat kan wel met een Fermacellplaat van 10-15 mm. Bij laminaat met een dikte van ca 12 mm of meer kan je dat weer wel rechtstreeks over een droogbouwsysteem leggen. Per saldo kan dat zelfs voordeliger uitkomen dan de door jou vermelde methode.
Egalisatiekorrels gebruiken over een droogbouwsysteem om de vloer weer glad te maken zou ik net als het traditionele egaliseren over droogbouw, niet adviseren.

Je hebt niet vermeld wat je max. opbouwhoogte kan zijn (let dan wel op de hoogte bij de eerste traptrede....)
 

texas-radio

  • #3
Dag Degooyer, dank voor je snelle reactie!

Even ter verheldering, ik zie dat dat niet duidelijk was: ik wil graag de ondervloer egaliseren met fermacell egalisatiekorrels. Deze is namelijk van hout en niet vlak genoeg om überhaupt droogbouw vloerverwarming op te leggen.

Ik ben van plan om klik PVC te leggen en niet plak. Er werd mij verteld dat dit zonder problemen direct op de fermacell platen gelegd kon worden nadat de naden van de leidingen dicht zijn gemaakt met epoxy. Maar dat klopt dus niet?

En die metalen platen geven dus wel veel warmtewinst? Ik zit een beetje met de afweging dat bij het systeem met de metalen platen wel een lastenverdeellaag nog nodig is en bij het fermacell systeem niet. Ik vroeg me dus af of dat niet tegen elkaar opweegt als het gaat om verliezen van warmteoverdracht.

De max opbouwhoogte die ik heb is 50 mm... Ik verlies helaas al 1 cm voor de egalisatie met de korrels en heb dus nog 40 mm over. Met een fermacell systeem met geluidsisolatie (vilt) + klik PVC, kom ik dan precies op 40 mm uit. Met het metalen platen systeem was er een optie van 20 mm die er goed uitzag, maar hiermee heb ik volgens mij minder geluidsisolatie en moest er nog een lastenverdeellaag op waarmee ik ongeveer gelijk uit zou komen qua hoogte. Ik weet om eerlijk te zijn ook niet of dat systeem gelegd kan worden op een vloer die ge-egaliseerd is met de korrels... Lastig! Stel dat het zou kunnen en de warmtewinst + geluidsisolatie zijn beter/goed met dat systeem dan is dat inderdaad wellicht beter.
 

Svdv

  • #4
Hallo

Zelf heb ik droogbouw vloerverwarmingeng met aluminium profielen en met 30 mm eps op een gedeelte houten vloer en gebeelte beton
H.o.h 10 cm en 10 mm buis
Ik heb hier voor gekozen toen omdat ik dacht dat t aluminium profielen goed de warmte kunnen opnemen en ik wou graag de kruipruimte behouden

De bedoeling was dat met de ondervloer het laminaat zo over het aluminiumprofiel gelegd kon worden .
Maar daar heb ik grote problemen mee gehad.
Het aluminium profiel drukte het laminaat omhoog daardoor voelde het laminaat aan als een spons, bij iedere stap zag je de vloer bewegen en ging het laminaat weer uitelkaar

Ik heb het laminaat er weer afgehaald.
Eerst een laagje egaline erover voor opvullen van naden holtes en kieren.
Daarna een dun laagje er erover voor de afwerking en daarna het laminaat er weer over.

Ik heb er veel werk van gehad.
En raad dit niemand aan ze verkopen het wel als heel mooi, maar heb er veel elende mee gehad

Mijn warmteafgifte werkt wel goed daar heb ik geen problemen mee gehad
 
  • Like
Waarderingen: texas-radio

texas-radio

  • #5
Beste svdv, dank voor je reactie, dat is erg verhelderend. Blij om te lezen dat het je uiteindelijk wel is gelukt. Ik heb recentelijk met een aannemer gebeld en die vertelde me dat zonder cement dekvloer (bij jou doet de egaline dit vermoedelijk) er niet genoeg warmtecapaciteit behaald kan worden met name bij de ramen ontstaat wat bekend staat als “koudeval” en dat is niet comfortabel. Omdat ik graag vloerverwarming wilde als hoofdverwarming en een egaline laag op mijn verdieping geen optie is... denk ik dat ik het project helaas op moet geven. Zonder radiatoren erbij wordt het dus niet warm genoeg onder de ramen. En het hele idee was juist om al die radiatoren ook kwijt te zijn in de woonkamer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Waarderingen: Svdv

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
kijk eens naar een magnesiet vloer dat is een nat systeem maar met een gewicht dat vrijwel gelijk is aan droge systemen.
 

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #7
texas-radio schreef:
Ik heb recentelijk met een aannemer gebeld en die vertelde me dat zonder cement dekvloer (bij jou doet de egaline dit vermoedelijk) er niet genoeg warmtecapaciteit behaald kan worden met name bij de ramen ontstaat wat bekend staat als “koudeval” en dat is niet comfortabel.
Wat een kletskoek is dat: die aannemer leeft nog in de vorige eeuw en heeft waarschijnlijk nooit iets geleerd over droogbouwsystemen.
Sorry hoor, maar dit soort meningen, slaan nergens op en zetten de leek op totaal het verkeerde been.
Door een dekvloer of egaline aan te brengen over een droogbouwsysteem verhoog je niet de capaciteit.
Momenteel weet de eindgebruiker vaak aanzienlijk meer dan de aannemer of installateur, omdat men bewust op zoek gaat naar het juiste systeem.
De aluminium warmtegeleiders, verlijmd over het EPS materiaal, zorgen ervoor dat de warmte gelijkmatig wordt verdeeld over de te verwarmen ruimte. Een "koudeval" wordt niet veroorzaakt door vloerverwarming
Een lastenverdeellaag is bij gebruik van dun laminaat noodzakelijk bij laminaat met een dikte van minder dan 12-14 mm. Een dikkere laminaatsoort kan dus per saldo voordeliger uitkomen dan het gebruik van dun (PVC) laminaat
 

Svdv

  • #8
texas-radio schreef:
Beste svdv, dank voor je reactie, dat is erg verhelderend. Blij om te lezen dat het je uiteindelijk wel is gelukt. Ik heb recentelijk met een aannemer gebeld en die vertelde me dat zonder cement dekvloer (bij jou doet de egaline dit vermoedelijk) er niet genoeg warmtecapaciteit behaald kan worden met name bij de ramen ontstaat wat bekend staat als “koudeval” en dat is niet comfortabel. Omdat ik graag vloerverwarming wilde als hoofdverwarming en een egaline laag op mijn verdieping geen optie is... denk ik dat ik het project helaas op moet geven. Zonder radiatoren erbij wordt het dus niet warm genoeg onder de ramen. En het hele idee was juist om al die radiatoren ook kwijt te zijn in de woonkamer.
ik heb geen problemen met het verwarmen van het huis en koude heb ik ook geen last van.
 

Svdv

  • #9
bij het systeem van warpsystems worden aluminium profielen niet gelijmd
 
Laatst bewerkt door een moderator:

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #10
Succes met je keuze, maar van buisjes van 10 mm buitendiameter (en nog geen 7,5 mm binnendiameter) moet je echt niet hetzelfde verwachten als van dikkere buizen. Ik raad aan om de eisen die producenten van warmtepompen stellen aan vloerverwarmingen eens goed te bekijken.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker en Marcn.88

Bernhard

  • #11
VVW buis met diameter 16mm is nog uit de tijd van de flintstones.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #12
Ben het geheel met degooyer eens minimaal is 16mm anders krijg je in de toekomst met de overstap naar een warmtepomp geheid flow problemen, de weerstand van een 10mm slang is veel hoger dan die van 16 mm.
Als je dan ook nog eens groepen maakt van ongeveer 70 a 80 mtr is het gewoon dramtisch als daar een wp op moet draaien.
Ik geef meestal aan als de installatie moet kunnen draaien op een wp zonder extra transportpompen, een pomploze verdeler te pakken met 16mm slang en dan de maximale groepslengte tussen de 60 en 70 mtr
 
  • Like
Waarderingen: In gedachten en Vonken_trekker

In gedachten

Specialist Vloerverwarming
  • #13
Bernhard schreef:
VVW buis met diameter 16mm is nog uit de tijd van de flintstones.
Niet zo gek doen, ik ben verstandiger antwoorden van je gewend.
Al die zogenaamde droogbouwsystemen met dunne buisjes vragen om problemen en adviseer ik niet.
We hebben ook een systeem met 12 mm buis en 15mm opbouwhoogte, maar zodra we horen dat het aangesloten wordt op een lage temperatuursysteem (dus met verdelers zonder pomp) maken we gewoon geen aanbieding.
De weerstand in zo'n dunne buis is zodanig, dat er korte groepen gemaakt moeten worden. Dus grotere verdelers, en dientengevolge hogere kosten.
Momenteel wenst men te vaak vloerverwarming, maar heeft daar maar 15-20 mm ruimte voor over. En dan moet er ook nog plakplastic (pvc) overheen. Nou, veel succes!!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu