Extra mini verdelers in meterkast ivm plaatsgebrek

Klusser_nl

  • #1
Beste,

Ik verwijs graag even naar dit topic aangezien de vergelijkbare situatie, namelijk plaatsgebrek (ik heb overwogen van het gas af te gaan dat scheelt weer wat plek maar is nu wat voorbarig :wink:).
Mijn situatie is vergelijkbaar alleen heb hier een aantal andere/aanvullende vragen over.
De aansluiting betreft 3 x 25A en het is de bedoeling dat ik ook 3 fase ter beschikking heb in de mini verdelers voor 2 x 3 fase aardlekautomaat (3 fase omvormer zonnepanelen en krachtgroep) en wellicht nog wat extra ruimte mocht het ooit nodig zijn.

Ik probeer de vragen zo helder mogelijk te formuleren:

  1. Is het toegestaan 2 mini verdelers rechts tegen de wand te plaatsen? Uiteraard met voldoende mm2 kabel dikte + veilig uitgevoerd in PVC en met adereindhulzen. De mini verdelers onderling kunnen tegen elkaar aan worden geplaatst en intern bedraad worden.
  2. Uitgaande van 6mm2 - hoeveel kabels kunnen en mogen er in een 3/4 of 5/8 PVC?
  3. In de foto geel omkaderd is een 100A verdeelklem waar ik nog 1 plek vrij heb voor de 3L en N - mag ik eenzelfde verdeelklem toepassen in de mini verdeler? Hebben jullie hier andere tips of alternatieven voor?
  4. In de foto met groene lijnen - de aardrail links bovenin de huidige meterkast zit vol:
    • Mag ik hiervoor een extra aardrail toepassen en die 2 doorlussen? Indien nee, hoe los ik dit op?
    • Mag ik in mini verdeler ook een aardrail toepassen en met 1 x 2.5mm2 naar aardrail hoofdkast gaan? Of moet dit per groep in mini verdeler rechtstreeks naar aardrail hoofdkast?
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite in het meedenken!!

Groepenkast.jpg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #3
1. Ja, dat is toegestaan zoals je zelf al had gevonden in dat andere topic. Echt netjes is het niet echt, maar je houdt niet veel plek over door die kunststof kanalen aan beide zijkanten... Dus tenzij je daar iets mee doet heb je niet veel opties vrees ik.

2. Als je uitgaat van de standaard aangegeven "vulfactor" en gladde buis, maximaal 2x in 5/8" en maximaal 4x in 3/4". Voor 5 draden zou je naar 1" moeten.
Nu is die vulfactor bedacht om te garanderen dat bedrading niet beschadigt bij het in de buis trekken, wanneer je het over een kort stukje hebt en de draad voorzichtig invoert zal beschadigen wel meevallen en kom je met een maat dunner ook wel weg.
Maar eigenlijk zou ik gewoon een stukje YMVK 5x6mm² bestellen voor zoiets.

3. Ja dat mag. Wel zonde van de ruimte, je bent meteen een halve miniverdeler kwijt aan zo'n blok. In de normale Hager kasten zou ik liever verdeelklemmen zoals de VKG91T gebruiken, daar heb je meestal al wel genoeg aan. In een miniverdeler passen die helaas niet. Heb je echt geen plek voor een 22cm brede kast daar? Ik zou verder zoveel mogelijk proberen op te lossen met een combinatie van kamrails en dubbele adereindhulzen.

4. De steekcontacten zitten vol maar daar onder zitten toch nog 4 lege kooiklemmen (met de schroeven)? Gewoon met 6mm² naar de uitbreiding toe en daar een aardrailtje met alle afgaande aarddraden aansluiten.

Je hebt nog een hoop ruimte in de hoogte, ik zou bijna voorstellen om die onderste 22cm hoge kast te vervangen door een 33cm hoog exemplaar, dat geeft je 12 modules extra ruimte. Maar je hebt helaas ook al geen buisinvoeren meer over dus dat wordt ook niets helaas. :(
 
  • Like
Waarderingen: Klusser_nl

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
In ieder geval voldoet de meterkast niet aan de minimaal vereiste afmetingen voor nieuwbouw...

Hoe oud is het pand?
 

Klusser_nl

  • #5
@XanderH geweldig dat je me hiermee hebt geholpen. Dank voor de uitgebreide feedback. Hiermee kan ik verder aan de slag.

Een 22cm kast past net alleen ben ik bang dat dan de diepte ervoor zorgt dat de kasten elkaar in de weg zitten. Ik moet zeg.masr helemaal tegen die goot aan om 22 te laten passen. Ik denk goed dat ik even een kast koop bij de bouwmarkt en kijk hoe eea past en niet goed geld terug.

Vwb de 5x6mm2 YMVK dan pak ik die op lengte zodat ik met aarde in die kooiklem geraak? En ik kan vanuit binnenkant kast in 1 van de 4 vrije kooiklemmen monteren (niet zoals vertinde draad vanuit buitenkant kast)?

Verder heb ik ook gekeken naar kleinere/smallere verdeelblokken. Die zijn er maar niet 4-polig.
Je zegt zoveel mogelijk werken met kamrails of dubbele adereindhulzen - prioriteit zijn de 2 x 4-polige aardlek automaten, dat betekent dat ik 3 x L en N dus gewoon kan aansluiten als volgt?
Verdeekblok huidige kast > 4p automaat 1 > 4p automaat 2? Dan ben qua ruimte het voordeligst uit door de 2 automaten met elkaar door te lussen?

Nogmaals dank voor de hulp!

@Walker ik krijg inderdaad soms claustrofobische trekjes als ik al naar de foto's van het resultaat kijk. De woning is van bouwjaar 1956. En dan te bedenken dat Enexis bij opleveren 3 fase ook nog wat ruimte voor me heeft gewonnen aan de onderzijde :idea: thv waar nu de hoofdschakelaar zit zat voorheen ongeveer de smelt zekering :-|

Dat zou me toch wel wat zijn overigens als je nieuw bouwt en dan niet voldoet aan de vereisten :shock:

Ik hoop dat straks bij mogelijke komst verplichte SCIOS scope keuring alles goed zit. Maar ik heb er vertrouwen in met alle deskundige en professionele adviezen verkregen op Klusidee :prima:
 
Laatst bewerkt:

XanderH

Specialist Elektra
  • #6
Als je een 22cm brede kast kwijt kunt zou ik daar voor kiezen. Meer ruimte, en sowieso een meer volwaardige kast. Je kunt in zo'n kast bijvoorbeeld de eerder genoemde verdeelklemmen (VKG91T) kwijt, mits je natuurlijk wel een kast van datzelfde merk koopt. En dergelijke kasten hebben fatsoenlijke buisinvoeren, dat mis je bij zo'n mini-verdeler...

Inderdaad zorgen dat de kabel lang genoeg is zodat je aan beide kanten de aardrail kunt bereiken. De andere aders kun je natuurlijk wel korter knippen als dat zo uitkomt. En inderdaad, je kunt gewoon aan de binnenkant op die klemmen aansluiten.
IMG-20221008-WA0000_copy_300x300_1.jpg


Die 2x 4-polige aardlekautomaten kun je op een kamrail zetten:
IMG-20221008-WA0001_copy_500x165.jpg

(Wederom: Mits je bij hetzelfde merk blijft)

Je sluit dan onder één van de automaten de 4 draden aan, de andere automaat is dan via de kamrail ook meteen verbonden. Eventueel kun je onder die 2e automaat zelfs weer draden aansluiten om weer "door te lussen" naar andere componenten.

Een verplichte SCIOS keuring in een woonhuis is nieuw voor me. Of is dit een bedrijfsinstallatie?
 
  • Like
Waarderingen: Klusser_nl

Klusser_nl

  • #7
Wederom bedankt voor de heldere uitleg, stel ik zeer op prijs!
Ik ga het wagen een 22cm te kopen om te passen en zal tzt foto's plaatsen van het eindresultaat.

Die SCIOS keuring hoorde ik via via dat dit mogelijk toekomstmuziek wordt. Maar ik twijfel nu of dit te maken heeft met PV installaties waar dakdekkers zich electriciens wanen :lol:

Dat gezegd hebbende moet ik zelf ook beter maar mijn mond houden als kantoor pikkie zijnde die zijn huis installatie zelf in elkaar heeft gebeund :wink:
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #8
Gaat het zo'n zelfde Vision kast worden?

Let er op dat deze standaard open zijn aan de onderkant, als je hem niet boven het meterbord monteert moet daar een plaatje in. Als je slim bent kies je de variant met voorgestanste openingen voor een M25 / M32 wartel:
hager_inzetstuk_onderzijde_vkg79t.jpg


Neem daar een M25 wartel bij en je kunt die 5x6mm² kabel netjes invoeren.

Voor de invoer in de bestaande kast zul je aan de zijkant geen wartel kwijt kunnen, maar misschien dat je hier mee wegkomt:
344751_41.jpg

Een schoonheidsprijs zul je daar niet mee winnen maar dat doet die kabel van de kookplaat ook al niet.

SCIOS kent verschillende elektra keuringen, Scope 8, Scope 9, Scope 10 en Scope 12. Geen van allen zijn wettelijk verplicht, al kun je als werkgever zijnde wel de op NEN3140 gebaseerde Scope 8 en Scope 9 keuringen gebruiken om aan arbowetgeving te voldoen.

Meestal zijn het de verzekeraars die zo'n keuring verplicht stellen, Scope 10 en als er zonnepanelen liggen ook Scope 12. Maar dat zijn eisen in zakelijke verzekeringspolissen, voor je woning ga je daar bij mijn weten nog geen "last" van krijgen.
 
  • Like
Waarderingen: Klusser_nl

Klusser_nl

  • #9
Hoi @XanderH

Alweer een hele poos terug :o
Sta op punt eea te installeren maar zit even met een (beginners) vraag…

Bij mijn “gewone” groepen worden vanaf boven de ALS gevoed en verdelen de kamrails alles over de automaten.

Maar als ik die KDN463 kamrails wil gebruiken in de 2e kast voor de 2 x 4 polige aardlek automaten, hoe voed ik die dan vanuit het verdeel blok van de hoofdkast?

Als ik kijk naar de kook groep die wordt gewoon vanuit de onderkant met 4 draden gevoed en boven gaat naar kookplaat.
Moet ik de draden gewoon bij de kamrails bijsteken in 1 van de 2 4P?

Ik snap ‘m even niet :cry:
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #10
Gewoon 4 draden aansluiten aan de onderkant van één van de automaten inderdaad.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #11
Even met de botte bijl door je kast:
16 normale 16A groepen slaat eigenlijk nergens op op een 3x25A aansluiting. 16x16=256A terwijl je er maar 75 hebt. Die 256 is natuurlijk overdreven, maar het geeft wel een beetje aan dat er iets scheef zit.
Dan wil je er ook nog een krachtgroep bijzetten.
Als je echt al die groepen nodig hebt: Wel eens jouw gelijktijdigheidsfactor berekend? Zou zo maar kunnen dat 3x35A niet eens genoeg is.
Het is vaak makkelijk groepen schrappen, met bijvoorbeeld een warmtepompdroger en wasmachine bij elkaar en een keukenboiler die met een energieverdeler bij de vaatwasser kan. Zou zomaar kunnen dat je zelfs terug kan naar 8 groepen en dan ineens ruimte zat.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu