Even aanslaan van gasgeiser bij het doorspoelen WC in de hal

Herre

  • #1
Ben bezig met de badkamer aan het opknappen en ben volkomen verrast door een voor mij nieuw fenomeen (zie onderwerp).
  1. Badkamertoilet (Dal) in de badkamer is aangesloten op een 28 mm toevoerleiding die nu dmv verlopen omgezet is naar een 15 mm leiding. Reden een nieuw hangtoilet (wel aangesloten maar nog niet werkend gezien werkzaamheden aan een nieuwe afvoer).
  2. De open badgeiser - Naast de badkamer hebben we een gangkast met een open badgeiser. Heeft voldoende luchttoevoer en aparte dakdoorvoer voor na de verbranding). Merk Junkers WR 400 - cap.10-12 L/min. Geplaatst Aug 1986 (folder met tech.spec.is kwijt)
    Badgeiser heeft een koud water toevoer van 22 mm met verloop naar 15 mm, rest leidingen 15 mm. Geiser werkt prima en geeft een blauwe vlam.
  3. Toilet In de hal is nog een werkende "Dal toilet" met 28 mm waterleiding toevoer.
Probleem:
Na het verplaatsen en succesvol solderen van de diverse water leidingen slaat de gasgeiser even aan als er in de hal het Dal toilet doorgetrokken wordt (28 mm watertoevoerleiding). Dit vindt pas plaats aan het einde van de doorspoeling en het aanslaan van de geiser is heel kort. Afstand van geiser naar haltoilet is ongeveer 4 meter en ledingen in badkamer naar gangkast met geiser is 1 binnenmuur dik + 25 cm.

Ik neem aan dat het iets met waterdruk te maken heeft maar ik weet niet waar ik het zoeken moet.

Graag hoor ik van meer deskundigen dan ik ben wat ik moet doen en wat ik eventueel er tegen kan doen. Bij voorbaat hartelijke dank.

Herre
 

Fiesiekus

  • #2
Kunt u met een afsluiter de watertoevoer naar het toiletreservoir knijpen? Zo ja ga dan terug naar bijv. de helft zodanig dat het vollopen 2 x zo lang duurt (ongeveer)

Kijk dan eens wat het effect op de geiser is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Hebt u alle warmwaterleidingen goed ontlucht ?
Zet de geiser uit en laat iedere warme kraan even lopen tot u zeker weet dat er geen lucht meer in kan zitten.

Succes.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Het moet iets te maken hebben met onderdruk in het leidingsysteem.

Want als ik het goed begrijp, gaat het hier ("Dal") om een toilet-doorspoeling zonder reservoir, dus geheel op de waterdruk. Vandaar ook die dikke leiding naar het toilet. Als dat zo is, wordt het leidingsysteem heel even stevig leegge"zogen".

Watertoevoer naar het reservoir knijpen is er dan dus niet bij, want er is dan geen reservoir. :wink:

Het lijkt (redenerend) alsof de aansluitingen aan de geiser zijn verwisseld, maar dat zou betekenen dat hij het normaal ook niet doet.

Ik hoop dat deze bijdrage anderen weer aan het denken zet, om op de juiste oplossing te komen!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Badkamertoilet (Dal) in de badkamer is aangesloten op een 28 mm toevoerleiding die nu dmv verlopen omgezet is naar een 15 mm leiding. Reden een nieuw hangtoilet (wel aangesloten maar nog niet werkend gezien werkzaamheden aan een nieuwe afvoer).
 

Herre

  • #6
Fiesiekus,
Er is geen water reservoir voor het Dal toilet. Zie mijn antwoord op Kees zijn reactie.

Jan,
Ik begrijp niet waarom de geiser uit moet en de warm water kraan open gezet moet worden. Er is niet eens een koud nog warm water leiding connectie tussen het Dal toilet en de geiser.

Na de hoofdwaterkraan krijg je een splitsing voor de koud water leidingen voor de toiletten (28 mm) en een aparte koud water leiding voor de geiser naar de geiser (22 mm)... Was voorheen een boiler.

Ik weet niet of het mogelijk is maar ik heb geen lucht gehoord nog gesputter met lucht wannner ik ee warm water kraan open. Wil wat u suggereert best wel doen maar zie nog niet de logica hierachter. Graag hoor ik uw reactie en/of verduidelijking waarom dit noodzakelijk is.

Klopt Kees,
Geen waterreservoir met Dal, vandaar grote diameter toevoerleiding via Dal drukker (= veer voor tijd opening met de leiding).
Ja dat van die onderdruk en leegzuigen denk ik ook maar wat dat voor invloed heeft op de geiser weet ik niet en waarom nu wel en voorheen niet. Het enige wat er met betrekking tot toevoerleiding naar de geiser verandert, is dat is de dikke leiding een 30 cm in lengte eerder een overgang heeft naar een 15 mm leiding.

Ik denk dat mogelijk een 1-richting klep in de aanvoer koudwaterleiding
naar en bij de geiser mogelijk leegtrekken zou kunnen helpen?
Maar ik heb geen verstand van de invloed op de geiser als je dit zou doen, laat staan of zo'n klep bestaat?

Bovendien moet zo'n geiser toch met "de vraag" naar warm water (open draaien van de warm water kraan) moeten aanslaan en en niet met de "vraag" naar koud water?

Hoor graag meer hierover. Tot zo ver hartelijke dank voor deze reacties.

Herre

PS: daar ik me pas aangemeld heb weet ik niet hoe dit forum werkt. Het lijkt me wel zo beleefd om elke reactie een bericht te sturen.
Graag uw advies in deze.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Wanneer er lucht in de warmwaterleiding zit en er een kraan openstaat en daarna dichtgedraaid wordt kan er een drukstoot via de geyser lopen totdat de luchthoeveelheid op dezelfde druk is als het water.
De geiser kan hierdoor even opvlammen en snel weer uitgaan.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Herre schreef:
PS: daar ik me pas aangemeld heb weet ik niet hoe dit forum werkt. Het lijkt me wel zo beleefd om elke reactie een bericht te sturen.
Graag uw advies in deze.
Je hoeft echt niet op elk bericht een reactie te sturen. Als een bericht iets bevat, dat om aanvullende informatie vraagt, dan is een reactie op zijn plaats. Anders wacht je gewoon tot er meerdere reacties zijn, en eventueel reageer je er op.

De meeste vragenstellers reageren (helaas) helemaal niet op de gegeven adviezen, en zelfs als zij het (vermoedelijk!) verholpen hebben, horen we er niets meer van.

Dat is dan weer het andere uiterste, we willen altijd graag weten of het uiteindelijk gelukt is.

De onderwerpen gaan 2 weken na het laatste bericht automatisch op slot, maar als je dan een nieuw bericht plaatst met een verwijzing naar het oude, plaatst een moderator je bericht er weer achter en opent het oude bericht weer!
 

Herre

  • #9
Jan schreef:
Wanneer er lucht in de warmwaterleiding zit en er een kraan openstaat en daarna dichtgedraaid wordt kan er een drukstoot via de geyser lopen totdat de luchthoeveelheid op dezelfde druk is als het water, de geyser kan hierdoor even opvlammen en snel weer uitgaan.
Jan,

Alhoewel ik nog niet de connectie zie doordat er gescheiden koud water (geiser / toilet) en warm water leidingen (geiser/bad/keuken) zijn ga ik zeker je advies proberen. Geiser uit en alle kranen (warm water) open zetten.

Dit ga ik doen zodra ik tijd heb daar ik nog van alles te doen heb in de badkamer en ook nog alles monteren moet (de 2 thermostaatkranen, bad, badkamerwastafels). Verwacht midden volgende week.

Ik heb trouwens geprobeerd om te zien wat er met een kort indrukken van het toilet (de Dal veer) met weinig water toelating aan de toiletpot. Er is dan toch nog een korte extra vlam bij de geiser.
Ik hoop dat u gelijk heeft.

Bedankt, Herre

PS: KlusKees, bedankt voor uw advies mbt mijn PS.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Zolang u een hoofdleiding hebt kan deze drukstoot ontstaan, via de hoofdleiding hebben alle leidingen contact met elkaar.
 

Herre

  • #11
Jan schreef:
Zolang u een hoofdleiding hebt kan deze drukstoot ontstaan, via de hoofdleiding hebben alle leidingen contact met elkaar.
U heeft natuurlijk gelijk.
Alhoewel het een tijdje kan duren zal ik een bericht sturen via dit forum zodra ik uw advies heb uitgeprobeerd.

MVG,
Herre
 

MarcoDezicht

  • #12
Hallo, zet maar een keerklep in de leiding die naar de wc gaat en het probleem is verholpen .

Want de reden is dat je op het moment dat de dal spoeler sluit er een druk stoot in het leidingnet komt, waar de geiser op reageert en dit is alleen te verhelpen door een keerklep vlak na je aftakking naar de wc te zetten, waardoor de drukstoot niet je andere leidingnet in gaat.

Deze keerklep is bij de vakhandel te verkrijgen maar schrik niet van de prijs.
Veel succes en we horen het wel of het heeft gewerkt.
Ik denk persoonlijk van wel.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Inlaat combinatie voor de geiser misschien een idee?

Beredenering:

Als het toilet word doorgespoeld daalt de druk in het leidingnet in de woning, en de druk in de warmwater daalt ook.
Als nu de spoelkraan dicht gaat zal de druk in het net weer oplopen, en doordat de druk in de heetwater is teruggelopen zal deze nu ook weer op druk komen, dit word door de geiser gezien als warmwater vraag.

De inlaatcombinatie zorgt ervoor dat als de druk in het net daalt de druk in de warmwater leiding normaal blijft.
Daardoor zal er ook geen water lopen door de geiser als de druk weer normaal terugkomt.

Bijkomend mag warmwater ook nooit terug lopen in het koudwater net.

Wat is de gedachte van de echte experts hierover?
 

Gerrit

  • #14
Ik ben zeker geen expert maar de redenering vind ik klasse.
 

Fiesiekus

  • #15
Water is niet compressibel: je kunt de druk in een willekeurig systeem gigantisch opvoeren door een minieme hoeveelheid (orde promille) water eraan toe te voegen. Alleen als de geiser reageert op een drukstijging van het water zou ie aanslaan en dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Er zit ergens lucht in het systeem: lucht is goed te comprimeren; de drukstoot bij het sluiten van de spoelbeurt zorgt ervoor dat, conform Jan's beredenering, het luchtvolume kleiner wordt en er water door de geiser gaat stromen om de volumeverkleining op te vullen.

Waar die lucht zit doet in zoverre ter zake, dat in dit geval de lucht ergens na de geiser in het systeem zit.
 

MarcoDezicht

  • #16
De redenering is niet slecht maar zo is het in de praktijk niet.

Het probleem met de geiser komt niet door dat er teveel water wordt afgenomen maar door dat er een drukstoot komt door het snel sluiten van de spoeler. Hier heeft een inlaatcombinatie geen nut, want daar loopt het water door en werkt dan niet tegen de drukstoot, die wordt verwekt door de spoeler. Want het is een terugstroom beveiliging.

Dus ik blijf er bij dat het enige dat helpt een keerklep is in de waterleiding naar de spoelkraan.
Want hierdoor kan de drukstoot, die er veroorzaakt wordt tegengehouden worden.

PS. Het is trouwens niet eens toegestaan omn dit soort spoelkranen te gebruiken in een huis installatie.
Maar dat is nu bijzaak.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #17
Jullie hebben helemaal gelijk.
Stom was ff vergeten dat een vloeistof niet samendrukbaar is.

Water en elektra gaan ook niet samen. :mrgreen:
 

MarcoDezicht

  • #18
Als je mooi vuurwerk wil zien wel .
 

Herre

  • #19
Hallo allemaal die gereageerd hebben,

Ik heb alles gelezen en vraag me het volgende af.
  1. Marco Waarom zou ik een keerklep naar de spoelkraan (wat is dat en/of waar zit die?) in de waterleiding (voor of na de geiser?) plaatsen?
    Redenering:
    Voor de verbouw was er niets aan de hand dus waarom zou er nu plotseling een keerkklep ergens in geplaatst dienen te worden? Lijkt mij niet logisch.
  2. Dat er lucht ergens in de leiding zou zitten (solderen van leidingen) en dat pas aan het einde van de DAL WC spoeling de geiser even aanplopt doet mij, als leek, denken aan een drukverschil. Waardoor dit drukverschil er is weet ik niet. Dus Jan's beredenering sprak me aan.
  3. Daarnaast heb ik ook de indruk dat er na de verbouwing minder waterdruk is met de WC spoeling.
  4. Ook is mij onbekend dat zo'n DAL WC spoelings mechanisme (drukveer), niet mag. Waarom dan eigenlijk?
    Je vindt ze trouwens ook nog wel in hotels en bij ons in de buurt nog in diverse particuliere huizen. Jaren '60 woningen.
  5. Zelf denk ik dat ik allereerst (verwacht 2e helft volgende week) hetvolgende probeer wat Jan suggereerde: eerst de geiser uitzetten en dan alle warmwater kranen vol openzetten en doorspoelen. Daarna weer geiser aan en dan hopen dat het drukverschil (luchtprobleem in de warm waterleidingen?) verholpen is.
  6. Waarom denk ik dan toch nog dat de water hoeveelheid minder is in de DAL WC spoeling (koud water leiding !) dan voor de verbouwing? Zal die WC DAL spoeling dan ook gebruiken terwijl de warmwater kranen lopen...
  7. Ik ben benieuwd naar mogelijk reacties en advies van of de hierboven genoemde werkwijze dan de juiste is.
Allen hartelijk dank voor de reacties.
Herre
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #20
Staat je hoofdkraan wel helemaal open?

Daar je nu een lager debiet hebt lijkt het alsof de doorvoer gesmoord wordt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu