Ervaring met CV spoelmiddelen als Restorer en Protector?

DENNIS1979

  • #1
Twee jaar geleden hebben wij een aanbouw laten plaatsen met daarin twee design radiatoren en een kleine "gewone" radiator. Al sinds het begin werkten met name de design radiatoren niet goed; er komt wel warm water in de radiator, maar dermate weinig dat de radiator niet werkelijk tot warmteafgifte toekomt (na ongeveer 1 uur, is enkel de meest linkse buis van een stuk of 20 buizen warm).

Vorig jaar heeft een installateur een aantal leidingen in (enkel) de aanbouw doorgespoeld, waarna de radiatoren het een paar weken goed gedaan hebben.

Inmiddels doen de radiatoren het deze winter weer niet of nauwelijks, en heb ik me zelf eens verdiept in de mogelijke problemen in het systeem die de slechte werking veroorzaken.

Het volgende is daarmee geverifieerd:
- systeem is volledig ontlucht;
- Vaillant HR solideplus 30-34 is krachtig genoeg om alle radiatoren te voorzien van warm water;
- toevoer aan radiator wordt warm (zij het na enige tijd pas), retour blijft koud;
- overige radiatoren (behalve kleine extra radiator in aanbouw) worden allemaal wel goed warm;
- bijvullen van de designradiatoren via aanvoer (retour dichtgedraaid) lukt niet, met retour open vullen de radiatoren zich via de retour.

Afgelopen weekend heb ik daarom zelf het systeem geleegd en de onderblokken losgemaakt van de designradiatoren. Wat mij opviel was dat er enorm veel zwartgrijze steenachtige pulp (slib?) in de aanvoerleidingen zat. Tevens is er in de aanvoerleiding van de aanbouw een soort van perlator verwerkt die eveneens enorm veel van dit pulp had verzameld.

Ik vermoed nu dat dit pulp voor een verstopping heeft gezorgd, en in de nabije toekomst weer zal zorgen.

Een rondgang over internet leert mij dat er middelen verkrijgbaar zijn als CV-restorer en CV-protector. Deze middelen zijn niet goedkoop, maar lijken wel mijn problemen te kunnen verhelpen.

Ik ben echter benieuwd of er wellicht mensen zijn die dot soort producten al wel eens gebruikt hebben en die mij kunnen aangeven in hoeverre deze middelen goed werken? En in hoeverre een CV spoelpomp van toegevoegde waarde kan zijn bij het verwerken van deze producten.
 

Panic

  • #2
Heeft u toevallig ook vloerverwarming?
 

DENNIS1979

  • #3
Nee, we hebben nergens in huis vloerverwarming.
 

Bernhard

  • #4
Kunststofbuizen laten bij hoge watertemperatuur, boven 40grd, zuurstof door. Door de opname van zuurstof ontstaan er magnetische ijzerdeeltjes, magnetietkorrels, deze hechten zich op de stalen gedeelten van de installatie. Remedie kunststofbuizen vervangen of hele grote radiatoren plaatsen. Bij hele grote radiatoren kan dan met een lage watertemperatuur worden gestookt. mvgr bernhard
 

Condensje

  • #5
Beste Dennis, ik zie nergens in je berichten iets over welk soort leidingsysteem je hebt, dus conclusies daarover lijken me wat voorbarig. Wat voor leidingen zijn er bij jouw toegepast?

En hoe kun je zekerstellen dat je systeem echt ontlucht is? Op radiator-niveau wil ik dat best geloven, maar kun je ook uitsluiten dat er nergens in het verdeelsysteem een luchtbel zit die een goede doorstroming belemmerd? Grap om dit uit te sluiten is om alle radiatoren op 1 na dicht te zetten en de pomp op maximaal te laten draaien. Is dit gebeurt?

Vreemd blijft wel de hoeveelheid slik die je tegenkwam. Raar in je verhaal is wel de perlator in je systeem. Een echte perlator brengt lucht in een vloeistofsysteem, maar dat is ongewoon in een CV-installatie,zou wel die bagger verklaren.

Kun je een foto van dat ding plaatsen? Weten we mogelijk wat meer over wat het nu echt is...
 

DENNIS1979

  • #6
Bernhard schreef:
Kunststofbuizen laten bij hoge watertemperatuur, boven 40grd, zuurstof door. Door de opname van zuurstof ontstaan er magnetische ijzerdeeltjes, magnetietkorrels, deze hechten zich op de stalen gedeelten van de installatie. Remedie kunststofbuizen vervangen of hele grote radiatoren plaatsen. Bij hele grote radiatoren kan dan met een lage watertemperatuur worden gestookt. mvgr bernhard
Ik vermoed dat het inderdaad een combinatie van kalk en magnetiet is.

Ik heb de design radiatoren ook afzonderlijk doorgespoeld, en dat gaat prima, wat er op lijkt te duiden dat eventuele aanhechtingen in ieder geval nog niet tot een blokkering leiden.

De middelen waar ik het in mijn begin bericht over heb, van bv. Griffon of Fernox zouden ook problemen met magnetiet moeten verhelpen. Vandaar dat mijn vraag ook gericht is op horen van ervaringen van anderen die dergelijke middelen tegen magnetiet gebruikt hebben.

Ik sta uiteraard ook met grote belangstelling open voor andere ideeën, tips of oplossingen!
 

Condensje

  • #7
Dag Dennis, geef dan ook even antwoord op mijn vragen. Bij een goed ontworpen en uitgevoerde installatie zijn deze middelen echt niet nodig. Er gaat bij jou iets anders fout.

-Ik ben zeer benieuwd naar wat die perlator mag zijn!

-En wat voor leidingen heb je?

-En is er ontlucht zoals ik scheef?
 

DENNIS1979

  • #8
Condensje schreef:
Beste Dennis, ik zie nergens in je berichten iets over welk soort leidingsysteem je hebt, dus conclusies daarover lijken me wat voorbarig. Wat voor leidingen zijn er bij jouw toegepast?
Het systeem in het woonhuis is in 2010 aangelegd met flexibele buizen tussen de houten vloeren en metalen buizen in het zicht. In de aanbouw weet ik het niet precies, maar is het ook een soort flexibele buis die in de betonnen vloer is verwerkt, wel een andersoortige buis dan die in het huis is gebruikt. Het betreft overigens een twee pijp systeem.
En hoe kun je zekerstellen dat je systeem echt ontlucht is? Op radiator-niveau wil ik dat best geloven, maar kun je ook uitsluiten dat er nergens in het verdeelsysteem een luchtbel zit die een goede doorstroming belemmerd? Grap om dit uit te sluiten is om alle radiatoren op 1 na dicht te zetten en de pomp op maximaal te laten draaien. Is dit gebeurt?
Ik heb eens alle radiatoren dicht gedraaid op de design radiatoren na; het systeem deed toen niets. Zodra ik een andere radiator open draaide werkte het systeem wel.

Afgelopen weekend heb ik het systeem helemaal leeg laten lopen en opnieuw gevuld. Bij de design radiatoren heb ik de retour dichtgedraaid, aanvoer voor een klein deel open, en ontluchting ook open. De radiatoren werden niet gevuld. Pas toen ik retour open draaide, vulde de radiator zich via de retour. (Dat heb ik gecontroleerd door te voelen aan de aanvoer/retour buizen: aanvoer bleef kamertemperatuur, retour werd koud vanwege stromend water)
Vreemd blijft wel de hoeveelheid slik die je tegenkwam. Raar in je verhaal is wel de perlator in je systeem. Een echte perlator brengt lucht in een vloeistofsysteem, maar dat is ongewoon in een CV-installatie,zou wel die bagger verklaren.

Kun je een foto van dat ding plaatsen? Weten we mogelijk wat meer over wat het nu echt is...
Ik heb er geen foto van, maar het zat verwerkt in een soort t-stuk, en leek te fungeren als zeef... Maar wat er nou precies gezeefd zou moeten worden... Komend weekend probeer ik er wel een foto van te maken... Dan maak ik de boel weer open.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Hoe zijn de radiatoren aangesloten, aanvoer en retour beide boven of beneden of aanvoer boven en retour beneden ?
Zitten er stijgbuizen in de design radiatoren ?
 

DENNIS1979

  • #10
Hoi Condensje, zie mijn reactie hierboven.
 

DENNIS1979

  • #11
@ Jan: Aanvoer en retour zitten beide beneden.

Voor zover ik kan overzien zitten er geen stijgbuizen in. Het betreffen twee JAGA Iguana Plus radiatoren.
 

DENNIS1979

  • #12
Ik heb alvast foto's gemaakt van het kruisstuk in de aanvoer. Opvallend aan het kruisstuk is dat drie van de vier uitgangen dezelfde diameter hebben, maar de onderste uitgang een beduidend grotere diameter heeft, terwijl er wel een relatief dunne buis in aangesloten is.


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Bij dit type is geen stijgbuis nodig zie ik in de documentatie.
 

Bernhard

  • #14
DENNIS1979 schreef:
Afgelopen weekend heb ik daarom zelf het systeem geleegd en de onderblokken losgemaakt van de designradiatoren.
Bij onderblokken is het vaak een 1-pijpssysteem. Als je dan 1 radiator afsluit doen de andere radiatoren die in dezelfde lus het ook niet meer. Als het een 1-pijpssysteem is moeten de radiatorventielen van de andere radiatoren heel erg geknepen worden. mvgr bernhard
 

DENNIS1979

  • #15
De onderblokken zijn voor een tweepijpssysteem. Ook in de aanbouw is een tweepijpssysteem aangelegd.

Het probleem zou daar dus niet in kunnen zitten. Bovendien, als ik het althans goed begrijp allemaal, zou dan ofwel de retourleiding warm moeten zijn, of in ieder geval één van de radiatoren zou dan warm moeten worden.
 

Bernhard

  • #16
Waar zit de verdeler voor de aansluitingen van de radiatoren? kan je daar een foto van maken. mvgr bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu