EPS 60 of 100 onder betonnen vloer

JaapKnaak

  • #1
Hoi,
  1. Is het ook mogelijk om op een EPS-60 plaat een betonnen vloer te leggen?
  2. Of moet dit perse een EPS-100 van 10 cm zijn?
  3. Als je twee panelen van EPS-60 (dus 2x 6cm maakt 12 totaal) haaks op elkaar legt, mag je dit dan technisch beschouwen als EPS-120?
    Ik wil een oud stuk vloer vervangen + gelijk isoleren en zit een beetje met de kosten te worstelen. Vandaar deze vraag.
  4. Moet je een betonnen vloer altijd wapenen?
  5. Is het ook mogelijk om bijv. voor een huiskamer (geen dierentuin met olifanten etc.) een vloertje te leggen van ca. 6 cm, met kunststof vezels als toeslagmiddel, ter vervanging van de metalen wapening?
    Het betreft in totaal ca. 32,4 m², ik wil het als liefst in 1 geheel leggen.
    Ik denk aan 1-2-3 beton, portland hoogovencement en een combinatie van 8-16 grind (2/3 deel) en fijn grind 0-5 (1/3 deel van het grindtotaal) om een betere massa te krijgen. Ik mix het zelf met een stucmixer en kuip.
  6. Iemand rekenkundig over hoeveel je dan nodig hebt? (loop ermee te worstelen, bang dat ik een fout maak) voor 33 m2 en 6 cm dik.
  7. Wat leg je aan de zijkant, kan dat gewoon EPS 1 cm zijn, tegen de muur omhoog?
  8. Hoe groot is de kans op barsten, zonder wapening?
    Die EPS-laag zorgt toch voor een goede drukverdeling mag ik aannemen...
  9. Kan je ook van die tuinrekken (gegalvaniseerde netten met 6x6 mazen, ca. 3-4 mm dik) gebruiken als wapening?
  10. Als je het grind weglaat, spreek je dan automatisch over zandcement en is dit beter, of moet je een betonnenvloer altijd voorzien van een zandcementen dekvloer, voordat je een ondervloer+laminaat legt (ter egalisatie)?
  11. Wat doe je precies met zo'n trilnaald? (Trillen, ok, maar hoe uit te voeren?)
Oh ja, de vloer onder het EPS is gewoon aangeperst zand/klei, vrij hard en ge-egaliseerd.

Alvast bedankt voor een reactie!

M.v.g., Willem
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik wil wel een poging doen om op een aantal vragen in te gaan.
  1. Weet ik niet neem eventueel contact op met leverancier van het spul.
  2. Idem.
  3. Idem.
  4. Ja, heb je enige reden om het niet te doen?
  5. Houd 10 cm aan als dikte met gewone bewapening van 8 mm dik minimaal.
  6. Is simpel, 33 m² maal 0.06 m is 1.98 m³ is 2 kuub.
  7. Daarom dus een betonmolentje huren want zo'n hoeveelheid mixen met een stucmixer in een kuip geeft een hoop werk en rommel. En zorg voor hulpkrachten, voor het eerst beton draaien, wegkruien, storten, egaliseren is vermoeiend werk. Kan je niet een ervaren kennis inschakelen?
  8. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gaat een ongewapende vloer scheuren.
  9. Is te dun, maar misschien wel goedkoper? Zo'n vloer stort je maar 1 keer dus waarom voor een paar honderd euro het risico lopen om de boel er weer uit te moeten hakken?
  10. Grind niet weglaten, is niet hard genoeg.
  11. Trilnaald zorgt voor een betere verdichting van het beton, alle luchtbellen worden eruit getrild; resultaat is sterker.
 

Constructeur

  • #3
1. De EPS-60 platen zijn niet drukvast genoeg om onder een vloer te gebruiken.
Hiervoor moet minimaal EPS-100 worden gebruikt. De dikte van het PS maakt op zich niets uit. Enkel het bouwbesluit vereist voor verbouwing een Rc-waarde van 2,5. Dit komt neer op een PS dikte van 100 mm.

3. De drukvastheid van twee platen EPS-60 blijkt in het totaal 15 N/mm².

4. Als je geen scheuren in je vloer wilt hebben wel.

7. Langs de zijkanten kun je inderdaad 1 cm EPS-60 zetten.

8. De EPS geeft enkel de druk door aan de ondergrond. Aangezien beton geen trek op kan nemen, zal de vloer ongetwijfeld scheuren. Denk aan vervormingen van de vloer door plaatselijke belastingen als kasten ed.

9. Dit is niet mogelijk aangezien je de wapening op afstandhouders moet leggen om een betondekking te verkrijgen van 30 mm. Als je op deze netten gaat staan tijdens het storten buigt je net en heb je geen dekking en aanhechting meer voor je wapening in de beton.

10. Je kunt je betonvloer ook vlak afwerken om daar zonder zandcement vloer een laminaatvloer op te leggen.
 

Chathanky

  • #4
Een bewapening kan alleen weg gelaten worden als de vloer zelfdragend is. Dit zou in dit geval kunnen. Maar om overal op te beknibbelen ga je later spijt van krijgen. Een aannemer zou het liefst ook zo goedkoop mogelijk willen bouwen en laten deze genoemde zaken ook niet achterwegen.

Spaar dan wat langer door en maak het dan goed, het zou wel erg zuur zijn dat je later met nog grotere reperatiekosten komt te zitten.
 

Willem.S

Specialist Hout/Bouw
  • #5
  1. Niet aan te raden;
  2. Zie 1.
  3. Nee; blijft 60 Kpa (60 kg/m²) bij 10% vervorming;
  4. Ja
  5. Globaal 0.84 m³ grind / 0.6 m³ zand / en 13 zak/25kg cement per m³ beton. - vezels; meestal 1000 gr / m³ beton Droog Mengen !! - Nodig is 2 m³ beton.
  6. Zie 5.
  7. Ja; kan
  8. Heel groot.
  9. Niet doen; tenzij het voor een kalkhoudende marmer-vloer is; beton houdt beter op roestig ijzer dan op glad/gegalv.
  10. Mag ook "egaline"
  11. Eigenlijk niet nodig bij 6 cm.
 

JaapKnaak

  • #6
Ok, hartstikke bedankt, jullie zijn top! :D

Ik ga een beperkt deel van de vloer repareren met een laag van 4-5 cm, ongewapend, op de oude stenen/klinkers die weer op de zand/kleivloer liggen (aangestampt met stamper) met folie onder het betonmengsel.
Hier meng ik kunststofvezels doorheen en een waterkerend middel. Dan zit ik op ca. 0,360 m³.

Apart dat je daar nog zoveel spul voor nodig hebt. Ik heb een sheet gevonden van een betonfabrikant op inet, met de juiste hoeveelheden voor 1 kub. Nooit bij stilgestaan dat 1-2-3 beton staat voor de natte mortel en dat je voor droge spullen meer nodig hebt!
Ik zal het zaakje met een bezemsteel verdichten...heb weer veel geleerd over betonnen vloeren de afgelopen 24 uur!

Ik laat het achterwege om de hele vloer te doen, ik leg wel wederom een houten vloer neer met folie eronder (tegen het vocht).

Bedankt!, Willem007

Vraag naar tweedehands materiaal verwijderd. Dit is geen tweedehands site. Moderator
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Toch zit ik me even af te vragen of je het nu goed gaat aanpakken.
Mijn twijfel zit bij de folie en de 4 tot 5 cm dikke laag.

Zou het niet beter zijn om de oude klinkers aan te branden met een portlandpapje en daar het betonmengsel op storten. Ik ben bang dat een dergelijke dunne laag op plastic folie ook gauw gaat scheuren. En dat gaat vervolgens kraken en verder afbrokkelen. Door de klinkers aan te branden en daar op te storten wordt het meer een geheel en dus steviger.

Waar dient die folie laag voor?
 

JaapKnaak

  • #8
Ja, misschien heb je gelijk... in de oude situatie hebben ze (in 1907) ook gewoon een dunne laag beton over de klinkers gegoten.
Ik dacht aan folie, omdat de grond handvochtig is. Optrekkend vocht tast beton toch aan?

Ik zal daarom kiezen voor hoogovencement, heb begrepen dat dit beter bestand is tegen diverse invloeden.
Bij deze laat ik de folie dan maar weg en brand ik het aan met een 'papje' van het cement, alleen: hoe maak je het beste papje? (water/cement factor?)
En smeer je dit met een kwast/bezem erop of zo, of gewoon gieten?

Aan vier zijden is het de betonnenplaat omsloten door muren, dus echt schuiven kan het niet, het fungeert als een soort bekisting.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #9
Maak het zo dik als dunne yoghurt :roll: . Ik neem dan een ouwe stoffer en klets het er daarmee op. hHt oppervlak moet vooral een beetje ruw blijven. Is goed voor de hechting.

Je vloertje blijft echt wel liggen, ik was echter bang dat het door de geringe dikte makkelijk zou barsten. Dan krijg je vervolgens dat de betonvloer gaat kraken als je er over loopt (eigen ervaring). Vandaar het advies om de folie weg te laten maar juist d.m.v. aanbranden een betere hechting met de onderlaag te creëren.

Succes ermee.
 

JaapKnaak

  • #10
Ja top Frank, jij hebt er verstand van zie ik... ik doe het zo als je het gezegd hebt, er komt nog een houten vloer overheen, maar ik schijt zo de balen van dat vocht, dat ik probeer te voorkomen dat er nog iets doortrekt.

Mijn vorige vloer heb ik compleet moeten verwijderen, omdat het gewoon verrot was. Nu plaats ik de folie wel na het beton, maar moet je 28 dgn. wachten voordat je je houten vloer (met folie) er overheen plaatst?

Ik heb in het verleden scheikunde gehad op school en er staat me iets bij dat beton eigenlijk gewoon gehydrateerd zout is, en dat de verharding zonder lucht plaatsvindt... dus de verharding tot 70-80% vd sterkte kan toch ook gewoon doorgaan onder de vloerlaag die er boven komt?

Aanbranden met een papje... zijn er nog geitenbreiers in de zaal? :wink:

M.v.g. (ome) Willem
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #11
Folie op het beton en onder de houten vloer is wel een goed idee.
Het moet dan wel een dampdichte folie zijn.
Wacht een dag of 10, en flink ventileren dan is je vloer droog genoeg om, nadat je er folie op hebt gelegd, er een houten vloer overheen te leggen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Constructief kan het wel maar wat gebeurt er met het optrekkend vocht in de muren ?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #13
Ik begreep dat de TS de vloer t.o.v. de muren wilde isoleren met EPS 60?
 

JaapKnaak

  • #14
De houten vloer wordt beschermd door dezelfde folie onder vloer, deze staat tegen de rand omhoog. De muur zelf, ja dat is een probleem waar we in de wijk al jaren mee kampen, helaas. Injecteren (zat te denken aan (merk verwijderd, mod)) is te kostbaar en ik zoek hier nog een oplossing voor...

Je schijnt ook mortels te hebben die waterdicht zijn, weet hier nog niet zoveel vanaf, maar wil ook voorkomen dat mijn buur alle vocht krijgt, ondanks dat ie niet wilde meebetalen aan evt. injecteren.

Aangezien hij alles met goudband gedaan heeft, lijkt me het beste om dit ook te doen, zo ontstaat er een gelijke verdeling?

Goed stoken en ventileren helpt daarbij ook, denk ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu