Dunne zijkanten deur bij slot afgebroken

Slot moest eruit (dagschoot zat vast), maar bleek volledig vast gezet met polyester plamuur. Daarnaast braken de zijkanten van de deur op keurige nette lijntjes af, zie de foto's. Eén grote ravage dus. Ik zie eigenlijk maar 1 mogelijkheid: het lijkt wel of er ooit een blok hout in is gezet (zie de detail foro's) en dat weer doen. Hele stuk eruit halen (hoe?), blok (28,7mm dik) op maar maken en met constructielijm (?) vast zetten. zorgen dat het mooi aansluit, plamuren met polyester (epoxy?), slotsleuf (of hoe dat ook heet) maken. Schroefpunten oude slot kunnen herbruikt worden, die vallen buiten het blok..

En dan ook nog ergens de inspringingen en profieltjes netjes maken zodat het aansluit.
Makkelijk opgeschreven, maar hoe ga ik dat ooit voor elkaar krijgen.

En, belangrijker, zijn er wellicht andere oplossingen?

20241022_071522.jpg

20241022_071529.jpg

20241022_071547.jpg

20241022_071557.jpg

20241022_071619.jpg
 
Ik zou een groot stuk uit de deur halen. Diepte evenveel als de dikte naast het slot. En daar een nieuw stuk hout inzetten (bij voorkeur zelfde houtsoort als de deur).

1729677059023.png
 
dat kan ook maar is niet wat eikenhout bedoeld.
hij bedoeld dat je daar een dun stukje hout aanbrengt dan hoeft je geen nieuw slotgat te hakken.
en de stukken zitten veel vaster.

altijd iets dikker aanbrengen en dan vlakschaven/schuren
 
Omdat er meer beschadigingen zijn net rond het eerdere ingezette stuk hout, ga ik een groter stuk dan de lengte van het slot vervangen. Consequentie is dan idd. dat ik opnieuw het slot moet uithakken. De truc van IJkenhout was idd. een leuke. Ik gok dat zo'n deur grenen was destijds? Of vuren? Of kan dat steigerhout ook prima? Of is dat te lastig om te bewerken?
 
Je kan ook kijken of je zo'n deur op mp of bij een handelaar in gebruikte bouw materiaal kan krijgen.
Die deur is oud en droog, je gaat er een vers stukje hout in zetten. Tenzij je een stukje vind wat al 10 jaar droog ligt en bijna niet meer werkt.
Anders blijft het werken.
 
Anders blijft het werken
Ik probeer wel iets uit een oude balk te maken, de hassle van een deur vinden die matcht (het is een overloop waar een aantal identieke deuren bij elkaar komt), vervoer, op maat maken, afhangen, etc. wordt dan wel heel groot. Ik neem het risico, maar idd. geen steigerhout (was exact de dikte). Gelukkig nog best wat oud hout in de schuur en maar een klein stukje nodig.
 
Oud hout werkt volgens mij hetzelfde als nieuw hout (van dezelfde kwaliteit). Zorg gewoon dat de vochtigheid van het hout laag genoeg is.

Gebruik dezelfde dikte hout als de zijkant naast het slotgat, dan hoef je het slotgat niet uit te hakken. Alleen de gaten moeten dan geboord worden.

Het gele vlak wat ik tekende is bewust een stuk groter dan het slotgat, want dan heb je oppervlak om aan vast te lijmen. Maak het meteen op de juiste dikte. Vooraf op dikte maken is veel makkelijker dan achteraf.
 
Het gele vlak wat ik tekende is bewust een stuk groter dan het slotgat, want dan heb je oppervlak om aan vast te lijmen. Maak het meteen op de juiste dikte. Vooraf op dikte maken is veel makkelijker dan achteraf.
Stel even dat de ruimte voor het slot 12,7mm is, dan heb ik dus "plankjes" van ieder 8mm dikte nodig. Maar omdat je er een groter deel uithaalt dan de lengte van het slot, moeten er dus ook nog bovenin en onderin in de sleuf stukken hout worden gelijmd voor de gaten van de patentboutjes en natuurlijk de beide schroefgaten die het slot vastzetten, dus zoiets:

screenshot.1729753254.jpg
 
Ik zou idd. er een nieuw blok hout in zetten en dan wat groter zodat je meer houvast krijgt.
Maar dan niet alleen een dun plaatje maar gewoon het gehele stuk vervangen en er een nieuw slotgat in maken.
Wat ik nu zie is dat het slotgat gewoon veel te groot is uitgehakt met als gevolg dat ook de wandjes die dan nog overblijven te dun zijn geworden en daardoor te zwak zijn.
Alternatief is natuurlijk om het bestaande blok te verwijderen en dan aan beide zijden een plaat hout te gaan bevestigen met de juiste dikte zodat het slot er zonder hakken in past.

De genoemde 12,7mm zal waarschijnlijk te smal zijn je moet de dikte van het slot gaan meten op de plek waar de deurkruk er door gaat en het slotgat met die maat uit gaan halen.

Haal je het slot netjes uit dan hoef je dit ook niet bij te plamuren oid. vandaar dat ik altijd het advies aan klanten geef om er bij het schilderen op te letten dat de schilder de voorplaat niet mee schildert om te voorkomen dat het schilderwerk beschadigd als het slot ooit vervangen moet worden.
 
Nou, aardig wat moeite gekost, maar een stuk erin gezet wat redelijk past. Plamuren is natuurlijk altijd nog nodig. Maar... hoe ga ik het stuk vastzetten? Ik heb houtlijm, ik heb high tack kit spullie. Ik wil natuurlijk vermijden dat ik op een gegeven moment als ik de deur iets te hard dichttrek, ik met alleen die inzet met klink eraan in mijn handen sta.

Ik denk dat ik constructielijm moet kopen omdat die de ruimte van onzuiverheden in mijn zaagwerk vol maakt, maar als het niet echt nodig is, dan idealiter met de lijmen die ik al heb, anders gebruik ik het weer niet meer, zonde van het geld.

20241028_162213.jpg

20241028_162227.jpg

Overigens, eerst geprobeerd met een ijzerzaag in te zagen, maar ik weet niet wat dat is met mij en ijzerzagen, maar gaat altijd scheef (/), de multitool bleek heel handig hier!
 
Je had eigenlijk de buitenste plankjes langer moeten laten en die uitstekende delen dan inlaten in de deur. Dan heb je geen doorlopende naden.
Bruislijm is ongeschikt om ongelijke vlakken te lijmen. De luchtbellen die ontstaan hebben geen sterkte.
 
Je had eigenlijk de buitenste plankjes langer moeten laten en die uitstekende delen dan inlaten in de deur. Dan heb je geen doorlopende naden.
Dat zou best lastig worden, dan zou ik op het stuk voor en na dit in te lijmen blok, die dikte weg moeten frezen, of begrijp ik je verkeerd?
Bruislijm is ongeschikt om ongelijke vlakken te lijmen. De luchtbellen die ontstaan hebben geen sterkte.
Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik dacht dat die bruislijm door het bruisen zorgde dat die in alle hoeken en gaten terecht kwam, waardoor dat weer juist extra stevigheid zou bieden.
 
Als het slecht past kan je houtrotvuller gebruiken waarbij het vol en zat verlijmd wordt. Als het aardig past, gewoon witte houtlijm. De kieren later plamuren.
 
Schroef hem ook op een aantal punten vast via het gat aan de binnenkant. Hou wel rekening met de schroeven die je nodig hebt om het slot naderhand vast te zetten. Je wil niet dat de schroeven elkaar in de weg gaan zitten.
 
Update, weer een stapje verder. Ruzie met de houten blokschaaf uit ca. 1925, maar na een uur elektrisch schuren met P80, is dit het resultaat:

20241101_155250.jpg

Nu polyesterplamuur halen. Helaas is het schuren daarvan wat slecht voor mijn schuurmachine (en mijn longen).

Voor de rondingen van de 3mm dikke "slotplaat" (of hoe heet dat?) denk ik voorzichtig een speedboor te gebruiken. En dan de rechte stukken nog: hier nog even geen idee, behalve een beitel...
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan