Druk CV ketel nag een dag weg

JohanPG

  • #1
Na wat werkzaamheden aan de badkamer heb ik de CV ketel weer gevuld tot 1,8 bar. De radiatoren een aantal keren ontlucht en steeds bijgevuld tot ca. 1,8 bar.
Echter blijft de ketel druk verliezen. Na een dag is hij ongeveer weer op 0.

Nu is de verwarmingsleiding in de kruipruimte op 1 plek gaan lekken op een oude knelkoppeling. De koppeling is al verroest en niet meer los te krijge, dus waarschijnlijk in het verleden vaker gebeurd.

Kan de lekkende koppeling vervangen, wat ik natuurlijk hoe dan ook ga doen, de oplossing al zijn? Of is het aannemelijk dat er meer aan de hand is?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Dat weet je pas als je de koppeling hebt vervangen. Het is in ieder geval zeker een deel van de oorzaak. Mocht je daarna alsnog druk verliezen dat weet je dat je verder moet gaan zoeken. Op voorhand speculeren over meerdere oorzaken heeft weinig nut.
 

JohanPG

  • #3
Helder! Misschien dat op voorhand al te zeggen was dat één lekkende koppeling niet zo snel tot drukverlies zou leiden. Ik ga de koppeling vanavond vervangen en dan gaan we het zien. Ik laat het even weten.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
Sluit de vulslang aan en laat deze in een emmer hangen.
Laat de druk 1 bar dalen en kijk dan hoeveel water je opgevangen hebt in de emmer.
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #5
Ik neem aan dat je de slang eerst vult met water voor je hem aansluit, om zoveel mogenlijk inbreng van lucht te voorkomen?

Anders na het vervangen van de lekkende koppeling eventueel de slang er na het bijvullen op laten zitten, zodat je na onluchten alleen water toevoegd en geen nieuwe lucht.

Als je helemaal klaar bent uiteraard de slang wel loskoppelen.
 

JohanPG

  • #6
Bedankt voor de tip over het vullen van de slang.

Inmiddels de koppeling vervangen.

Nu de CV ketel weer bijgevuld tot 1.8 bar; alle radiatoren ontlucht en nogmaals bijgevuld tot 1.8 bar.

Echter krijg ik nu de melding 'E 13' op mijn Vaillant CHR-V ketel. Handleiding geeft aan: 'te weinig doorstroming - meer radiatoren opendraaien'.

Ik heb alle radiatoren open staan. Wat kan ik nu doen om het probleem te verhelpen?

Aanvullende info:
In het toilet zit een onderblok welke nog niet op een radiator is aangesloten. Ik weet niet of dit invloed kan hebben, maar misschien het vermelden waard.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #7
Geen dopje laten zitten in de koppeling?
 
  • Like
Waarderingen: JohanPG

JohanPG

  • #8
@Walker: hij lekte op een verroeste knelkoppeling T-stuk. Na wat bijschijnen zag ik dat enkel de moer verroest was. Uiteindelijk met wat moeite de moer losgekregen met een moersleutel. Hier een nieuw stukje 15mm leiding met nieuwe moer en knelring op gezet.
Op dat stukje buis is vervolgens een koppeling 15mm knel naar 16mm pers gezet om aan te sluiten op de leiding die naar de radiator loopt.

Maar om op je vraag terug te komen: een dopje op de koppeling lijkt me niet aan de orde in deze.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #9
in de ketel zit een automatische ontluchter op de pomp, deze is of dicht of defect.
u kunt de pomp eventueel handmatig ontluchten door de grote schroef voorop wat te lossen.
de wisselaar zelf kun je ook nog ontluchten door de nippel voorop wat te lossen (let op bij beide komt water vrij)
 

Ceeshobby

  • #10
Vaillant is gevoelig voor lucht in de ketel. Goed ontluchten.
Tip van de pomp zeker toepassen
 

JohanPG

  • #11
Na handmatig ontluchten van de pomp door losdraaien van de 'schroef' begon de boel weer te stromen. Foutmelding is verdwenen en alles wordt alles weer warm.
Dank voor deze fijne tip!
 
  • Like
Waarderingen: Walker

JohanPG

  • #12
Afgelopen dinsdag werden de radiatoren allemaal gloeiend heet. Na controleren van de driewegklep bleek deze een scheur te bevatten dus deze heb ik, met succes, vervangen.

Echter sindsdien wordt de radiator met thermostaatkraan in de badkamer niet meer warm. Ik heb hem natuurlijk ontlucht, evenals de andere radiatoren en ook de pomp volgens de eerder in dit topic genoemde wijze.

Wat kan hierin de oorzaak zijn? Dit is ontstaan na vervangen van de driewegklep.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #13
Waarschijnlijk zit er nog ergens lucht in het circuit.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Of de stift onder de knop van de radiator zit vast.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu