Droogbouw vloerverwarming combinatie noppenplaat/fermacell

Goedenavond,

Ik ben al een tijdje op zoek naar de best passende oplossing om mijn woning vloerverwarming aan te brengen. In eerste instantie kwam ik uit op zwaluwstaartplaten, maar in mijn situatie kom ik dan toch uit op een vrij kostbare situatie, een hoop gedoe en veel werk uit handen moeten geven (daar ben ik niet zo van)

Nu las op een leverancier site, dat je op noppenplaten ook fermacell platen (25 dik) kunt plaatsen. Hiermee kwam op het volgende plan:

- De oorspronkelijke houten verdieping vloer verwijderen.
- Tussen de balken boven de kruipruimte wil ik dan isolatie plaatsen (glaswol, evt icm polystyreen platen)
- Houten verdiepingvloer maken met OSB plaat (evt underlayement maar is prijziger)
- Daarop noppenplaten plaatsen
- In de noppenplaten vloerverwarming leiding, 16 mm HOH 10 cm (moet hoofdverwarming worden)
- Fermacell 25 mm platen
- multiplank parket

Het plaatsen van zwaluwplaten lijkt mij ingewikkelder dan houten vloerconstructie aanbrengen (met hout ben ik vrij handig) en bovendien voorkom ik een hoop gedoe met beton/mortel laten storten, uitharden etc.

Ik lees bij leveranciers van de noppenplaten dat er ipv een dekvloer ook prima die fermacell platen gebruikt kunnen worden, scheelt dus dikte en uitharden.

Nu, een paar vragen:

1. Heeft iemand ervaring met een oplossing als deze? Ik kan er eigenlijk niet superveel over terugvinden (evt nadelen etc)
2. Is het verstandig nog een warmtereflecterend folie te plaatsen tussen de houten vloer en de noppenplaten (de isolatiewaarde van glaswol is hoger als noppenplaat met polystyreen isolatie, dus lijkt me eigenlijk niet echt nodig, misschien voor betere warmte afstraling?

Met dit idee kom ik in ieder geval op een totale hoogte van zo'n 78 mm, met een zwaluwstaart oplossing kom ik op zo'n 76 mm zo'n 500 euro extra, nog even niet lettende op het gedoe met die dekvloer storten.

Zie ik nog iets over het hoofd? Zijn er nog algemene tips?

alvast bedankt!

- edit -
nog een vraag: wat is nu praktisch gezien het verschil tussen pe-rt en pex-al-pex slangen? en wat verdient de voorkeur en waar?
 
Zie het plaatje.
De opbouw van dit systeem is:
- gipsplaten met groeven voor de slangen
- in de groeven wordt een strook aluminium profiel gelegd
- het profiel ligt met de zij-flappen op de gipsplaat
- op de gipsplaten en de buis worden 2 staalplaten gelegd,
de 2 platen kunnen tov elkaar schuiven en hiermee wordt
de uitzetting opgevangen
- met speciale lijm wordt de tegel direct op de staalplaat
gelijmd
Staalplaat kan zijn 2x 0,4mm, senzimirplaat. mvg bernhard


Foto met bedrijfsnaam verwijderd, mod.
 
@Bernhard: Ik maak bezwaar tegen het vermelden van een leverancier/systeem-naam, zoals in voorgaande bijdrage.
Van dat soort systemen weet ik er nog wel minimaal 5 op te noemen, die duidelijk voordeliger worden aangeboden.....
Het antwoord heeft totaal geen betrekking op de vraag die gesteld wordt.
Noppenplaat wordt in de regel bedekt door een dekvloer.
Bij fermacell over noppenplaat dien je m.i. zeker de ruimte tussen de buizen op te vullen voor een betere warmtegeleiding onder de fermacellplaat (lucht onder de platen werkt isolerend)
 
Verder niemand ervaring met een dergelijke opbouw van droogbouw met noppenplaten?

Dan denk ik, dat ik toch maar terug moet vallen op de zwaluwstaart constructie, de droogbouwsystemen met die geleideplaten zoals Bernard voorstelde zijn wel erg kostbaar.
 
Gezien het uitblijven van nieuwe reacties, ga ik er vanuit dat er geen verdere ervaring met voorgestelde oplossing is. Ik val daarom maar terug op het eerste idee, nl. Lewisplaten met slangen erop, daarop beton en daarop parketvloer.

Ik heb nog wel wat vragen over die constructie, met name het betongedeelte.

De fabrikant geeft aan dat er bij gebruik van vloer verwarming minimaal 56 mm fijngrind beton op de platen dient te komen.
Ik had een offerte opgevraagd hiervoor, maar de beronleverancier geeft aan dat 56mm te weinig is en zal gaan scheuren. Wat is nu wijsheid?
Daar naast gaf de betonleveranvier aan dat dit beton niet vlak genoeg zal zijn om parket op te verlinken. Zijn er geen mogelijkheden om de betonvloer vlak genoeg te storten om direct op te verlijmen zonder dat deze gevlinderd hoeft te worden?
 
Je kunt bedenken wat je wilt en opnieuw het wiel uitvinden, maar ik vermoed dat je gewoon uit komt op een droogbouwsysteem. Er zijn diverse systemen op de markt en dan kom je op zo'n 25 euro/M2 (excl.de buis van 14 mm).
Wil je dat niet uitgeven en is 25 euro/M2 "te duur", vergeet het dan maar.
Je dient bij de laatst genoemde oplossing wel rekening te houden met het totaal gewicht van zo'n constructie. Bij ca 5-6 cm beton is het gewicht al snel 80-100KG/M2 en ik zou eerst maar eens goed nagaan of de balken dat kunnen dragen.
 
@degooyer,

Ik probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden. Wat ik wel probeer, is een zo goed mogelijkpassende oplossing voor mijn situatie te vinden en tegelijkertijd de prijs daar waar mogelijk te drukken, dit lijkt mij niet heel bijzonder...

Dat verbouwen geld kost, dat begrijp ik, en dat heb ik er ook voor over, maar voor iemand zonder ervaring met vloerverwarming systemen ga ik dan wel op zoek naar een voordelig systeem, kosten en baten daarbij in overweging nemende.... Daarbij probeer ik dus een weloverwogen keus te maken tussen prijs/kwaliteit/vloerdikte, met de hoop daar jullie hulp bij te kunnen gebruiken (daar zijn forums voor)

Nu, vanmiddag heb ik contact gehad met een bedrijf dat gietvloermortels stort. Deze kwam met de volgende aanbeveling:

-evt isolatie tussen vloerbalken
-underlayment platen op balken
-warmtereflecterende folie
-verwarmingsbuizen vastgezet op underlayment
-2,5 cM anhydriet giet vloer (zwaarste sterkte) er boven op

Totale dikte vanaf de balk is dan 18+5+16+25=66mm.
Dit lijkt mij een uitstekend plan, wat vinden jullie?
 
  • Like
Waarderingen: michielsweb
Jammer dat niemand mij kan helpen met mijn vragen of natbouw met zo gering mogelijke opbouwhoogte en kosten..

Ik probeer ook de eerder genoemd droogbouw oplossing te zoeken, maar heb nog niet echt een goede gevonden. Misschien zoek ik verkeerd, of zie ik gewoon zaken over het hoofd.

Klopt het dat bij de droogbouw systemen voornamelijk word voorzien in meanderende patroon?

@degooyer, je vertelde eerder al dat je verschillende leverancier weet in droogbouwsysyemen die voordelig kunnen zijn, zou je die in een pb kunnen sturen?
 
In droogbouw is een slakkenhuis moeilijker te realiseren dan meander. Want iedere ruimte is anders, dus kom je met prefab niet uit, dus is het idd meestal meander. Wel kun je dmv de velden eea slim opbouwen.

Maar als je weinig ervaring hebt, kom je zeker niet op het goedkoopste systeem uit. Persoonlijk zou ik dan voor een beproefd systeem kiezen waarvan ik weet dat het werkt.

En ja, daarvan is de investering soms wat hoger.

Voor je optie met beton storten: Zorg eerst dat je een constructieve vloer hebt, en leg daarna de buizen in de cementdekvloer die je vlak kunt strijken. Totale hoogte ca 10-12 cm, met een stevig gewicht.
 
Waarom wil je eigenlijk parket op vloerverwarming hebben?
Ik zou kiezen voor een afwerking die beter geschikt is voor vloerverwarming. Hier zijn best mogelijkheden in die een houten vloer goed benaderen.
 
Alweer zo'n vooroordeel: vloerverwarming onder parket gaat niet.....

Dat gaat zeker goed, maar dan wel met het juiste systeem en niet zoals hierboven. Laat het aan de professional over, voordat je een dure parketvloer over vloerverwarming legt.

Ik ben het eerder eens met Walker
 
Ik ben het eens met Ingmar.
Ingmar heeft het goed uitgelegd.
Dik parket is geen voordeel maar een nadeel.
De benodigde watertemperatuur zal beduidend hoger liggen dan bij een tegelvloer of een vloer met een PVC toplaag.
Waar is de uitleg van het vooroordeel door de Degooyer?
De uitleg van Degooyer is "het is zo".
Degooyer schrijf regelmatig dat je beter voor duurzame installatie techniek kan gaan. Daar ben ik het mee eens.
Maar welke onderdelen en systemen zijn duurzaam?
mvg bernhard
 
@ingmar89, @Bernhard Ik ben het niet helemaal oneens met jullie, want bij een te dik pakket hout, zal het lastig worden om een goede verwarming te creëren.
Ik vertel mijn klanten altijd, dat de huizen in Oostenrijk en Zwitserland niet voor niets van hout zijn: het isoleert goed. En met een isolerend materiaal verwarmen, gaat niet goed samen.
Maar om er maar vanuit te gaan dat parket niet geschikt zou zijn, is ook niet waar.
Wanneer aan diverse voorwaarden voldaan wordt, kan het wel. Maar het is een samenspel van de leverancier van het parket en degene die de vloerverwarming gaat leggen.
Als ik dan hoor, dat de verkoper van het parket de klant heeft verteld, dat de vloerverwarming maar zeker 6-7 cm diep de vloer ingefreesd moet worden, vraag ik me af of zo'n figuur wel weet waarover hij praat..... Of zoals deze:
Hophophoppaa schreef:
De fabrikant geeft aan dat er bij gebruik van vloer verwarming minimaal 56 mm fijngrind beton op de platen dient te komen.
Geen mm meer of minder, maar 56 mm.....waar praat je dan over.....?

Als het ook alleen maar om "de prijs" en "zo voordelig mogelijk" gaat, haak ik al snel af, want goedkoop is duurkoop. Dat geldt zeker bij vloerverwarming.
De "leek" op het gebied van vloerverwarming, die alleen maar op prijs vergelijkt, wordt maar al te vaak van alles in de maag gesplitst.
Als je al begint met de buizen te ver uit elkaar te leggen, gaat het m.i. al fout.
Ik zie in hetgeen we dagelijks leveren, ook wel een verschuiving van infrezen naar droogbouwtechnieken, die geschikt zijn om te werken in combinatie met warmtepomp of zonneboilersystemen.

Woorden als "duurzaam" en "slim" gebruik ik in principe niet, want die worden al te veel misbruikt door lieden die alles maar onder die noemer willen verkopen.
 
@ walker, 10 tot 12 cm ruimte heb ik helaas niet, vandaar dat ik naar deze alternatieven aan het kijken ben.

@ingmar, wij vinden hout het mooiste, en overal komen we berichten tegen dat parket prima kan op vloerverwarming, mits je je houd aan een geringe dikte (12/14 mm) multiplank.

@ degooyer, nogmaals, ik vergelijk niet enkel op voordeligste, ik vergelijk op opbouw dikte, installatie gemak van het geheel (dus niet alleen de vloerverwarming maar ook de constructievloer en ja, daarbij wil ik natuurlijk wel proberen om niet de hoofdprijs te bepalen. de prijs is hierbij niet leidend maar voor ik neem dat iedereen wel begrijpt dat je, als de mogelijkheden er zijn, liever minder betaald dan veel.daarbij wil ik wel natuurlijk wel een solide systeem en daar wil ik best voor betalen.
Als ik dan de mogelijkheid krijg om zomaar even 700 euro te besparen, dan wil ik die graag onderzoeken (wil natuurlijk niet zeggen dat ik daar zonder meer voor ga, van daar dit topic)
Vwb die 56mm, dat is de minimum dikte die de fabrikant van de lewisplaten aangeeft als die zou gebruiken icm vloerverwarming. De beton leverancier daarentegen meld dat dienbetonvloer niet vlak genoeg zal zijn om op te verlinken. Dit is met een anhydriet vloer niet het geval, vandaae dag ik contact heb gezocht met een anhydriet vloer specialist om te vragen wat daar de mogelijkheden zijn. deze kwam dus met de laatste optie van 25mm anhydriwt bovenop de buizen (dus incl buizen 41mm), met underlayment als ondervloer....

Willen jullie nu zeggen, dat het óf de droogbouw oplossong van Bernard/ degooyer moet zijn, óf minimaal 10cm dikte word?

Zijn al die andere opties die leveranciers en fabrikanten leveren bij voorbaat 'nothing done'? En op basis waarvan, is dat op basis van ervaring met de eerder geboemnde systemen, of omdat de systemen onbekend zijn voor sommigen?
 
@Hophophoppaa Ik heb je in een PB al een link gegeven met 5 verschillende droogbouwsystemen.
In jouw situatie zou ik droogbouw adviseren, mede vanwege de warmteopbrengst bij parket of laminaat

Maar ja, voordelig is droogbouw nooit, maar meestal gezien de draagkracht van de vloer, wel de beste oplossing.
Je bespaart wel een zware dekvloer en opbouwhoogte + je hebt een gelijkmatig verwarmd vloeroppervlak.
Ook dat is van groot belang als je met parket/hout wilt gaan afdekken.
Gezien je toepassing zou ik niet dunner gaan dan 2 cm. Mijn advies in deze zou zijn droogbouwsysteem 3 cm hoog, met aluminium lamellen en buis van 16 mm op 12,5 cm h.o.h.
Je slaat dan meerdere vliegen in één klap: isolatie, licht in gewicht, hoge drukvastheid, goede warmteverdeling en hoge warmteopbrengst (en je kunt het zelf aanleggen)

Over welke oppervlakte hebben we het eigenlijk? Dat heb ik in al die tekst gemist, maar is wel van belang.
 
@Hophophoppaa,
Je kan ook plafond en wandverwarming toepassen.
je hebt dan geen probleem met de opbouw van de vloer.
Voor deze systemen gebruik je 10mm buis. Deze buis kan je makkelijk op een afstand van 10cm leggen.
mvg bernhard
 
De vloerverwarming methode gaat prima.
Ik zou alleen nog fermacell korrels gebruiken om de dichtheid te bevorderen.

Parket is geen probleem. Wel degene kiezen die voor vloerverwarming geschikt is. Hoe dunner hoe beter.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu