Door lussen 3 fase laadpaal kabel.

Klusser-1234

  • #1
Goede morgen.
Ik heb een laadpaal waar een 3 fase "snoer"uitkomt, ik moet deze door lussen op een ymvk kabel. Wat is de beste methode ? Een las doos met las klemmen of mag dat niet ?
Dank voor de hulp en reacties!!
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #2
Ja, dat kan in een kabeldoos met geschikte klemmen.

Wat voor een bijzondere laadpaal is dit met een aansluitsnoer er aan vast? Kun je niet gewoon de YMVK kabel direct in de lader invoeren?

Het klinkt alsof het misschien een minder gangbaar type lader is. Let dan wel op pf deze bijvoorbeeld beveiliging heeft ingebouwd tegen DC lekstromen >6mA, anders zou je volgens NEN1010 een type B aardlekschakelaar moeten toepassen. De meeste gangbare laders hebben dit wel, maarja. :wink:
 

Klusser-1234

  • #3
Dank XanderH voor je antwoord. Ga kijken of dat kan... heb lader nog niet binnen
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #4
Welke is het precies dan? Misschien kunnen we alvast even meekijken.
 

Klusser-1234

  • #5
Gaat hier om :-) Ik ga met CEE stekkers werken... denk ik.

x.jpg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #6
Ik kan niet terugvinden dat deze Feyree lader DC lekstroomdetectie heeft. Dat zou betekenen dat je een type B aardlekschakelaar hoort toe te passen (niet te verwarren met een B-karakteristiek automaat!). Let daar even op, deze zijn helaas wel een stuk duurder dan de standaard type A aardlekschakelaars.
 

Klusser-1234

  • #7
XanderH dank voor je advies.
Ik nheb deze, neem aad dat die goed is ?
Hager VKS14SB - B16 Aardlek Automaat 3P+N (30mA)

gr.jpg
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Volgens mij is dit een klasse A en geen klasse B.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #9
Dat is dus gewoon type A...
IMG-20230316-WA0028_copy_384x336.jpg


Dat voldoet dus waarschijnlijk niet volgens NEN1010.

722.531.2.6
Waar het laadstation voor elektrische voertuigen is uitgerust met een contactdoos of een voertuigconnector die voldoet aan de NEN-EN-IEC 62196-reeks, moeten beschermingsmaatregelen worden genomen tegen DC-foutstromen, tenzij hierin wordt voorzien door het laadstation voor elektrische voertuigen. De geschikte maatregelen voor elk aansluitpunt zijn:
— toestel voor aardlekbeveiliging type B of
— toestel voor aardlekbeveiliging type A, aangevuld met geschikt materieel dat uitschakeling van de voeding waarborgt bij een DC-foutstroom van meer dan 6 mA.
Ik kan niet vinden dat het laadstation hier al in voorziet, maar de specs zijn dan ook niet echt bijster uitgebreid...

Hager noemt het trouwens "Klasse A" / "Klasse B". Klasse B aardlekautomaten hebben ze niet in het assortiment, wel de losse aardlekschakelaars.
 

Klusser-1234

  • #10
Heb deze, van een web site, moet even na kijken van wie..... Kan deze dus niet gebruiken, raar dat ze het dan toch type B noemen.
 

Klusser-1234

  • #11
Dit is wat ik zie mbt tot beveiliging. Niet voldoende ?
1679003722805.png
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #12
Wie noemt de automaat die jij hebt type B? Dat staat toch nergens.

Het is een aardlekautomaat, die combineert een installatieautomaat en aardlekschakelaar in één component.

In dit geval:
- een 16A installatieautomaat met B-karakteristiek
- een 30mA aardlekschakelaar type A

Zoals ik al zei moet je niet de karakteristiek van de kortsluitbeveiliging (B, C of D) door elkaar halen met het type van de aardlekbeveiliging (AC, A, B).

Volgens de afbeelding die je hier eerder plaatste is de ingebouwde aardlekbeveiliging ook van het type A:
IMG-20230316-WA0033_copy_404x1000.jpg


Als de lader DC lekstroomdetectie heeft ingebouwd staat dat doorgaans heel duidelijk in de specificaties. Hier een paar willekeurige voorbeelden:
IMG-20230316-WA0032_copy_460x362.jpg

IMG-20230316-WA0031_copy_642x490.jpg
 

Klusser-1234

  • #13
Ok. Duidelijk. Op zoek dan maar naar de juiste schakelaar. Deze dan maar terug sturen.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #14
Het zou trouwens wel eens kunnen dat de meerprijs voor een laadpaal met ingebouwde DC lekstroombeveiliging minder is dan de meerprijs voor een type B aardlekautomaat.
 

Klusser-1234

  • #15
XanderH. Hier heb je een punt. Echter ik zie deze type B schakelaar van Chint - Type B 63A 4pol 30mA
wordt aangeboden voor 122 euro de Hager koste me 118 euro. Weet niet wat de kwaliteit van chint is maar dan is het verschil voor mij niet zo groot.
Bedankt trouwens voor je snelle reacties en de hulp !!!
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #16
Je hebt dan wel alleen een aardlekschakelaar he (geen aardlekautomaat). Daar moet dan dus nog een installatieautomaat achter. Maar dat hoeft je ook maar 3 tientjes te kosten bij de budgetmerken.

Tja we mogen hier geen merkgerichte adviezen geven. Chint is inderdaad goedkoper dan Hager. Van Hager zou je bijvoorbeeld op de CDB640D uitkomen en ben je ruim €400 kwijt. Ik laat het maar aan je eigen fantasie over waardoor dat prijsverschil komt.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker, Mn22 en BertPleizier

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu