Diverse vragen over tegelen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben mijn toilet aan het verbouwen en dit weekend ga ik tegelen. Dit is voor mij de eerste keer en ik heb me aardig ingelezen. Toch kan ik op een aantal vragen niet echt het antwoord vinden.

Even een situatieschets:
De wandtegels voor de zijwand en het bovenste deel van de achterwand zijn 600x300x10 en worden horizontaal aangebracht. Tegen de achterwand komt de ombouw voor het hangend toilet en deze ombouw wordt voorzien van de vloertegels, zodat de vloer mooi doorloopt in de ombouw.
Om deze reden begin ik halverwege te tegelen ter hoogte van waar de tegels op de achterwand beginnen. Hiervoor breng ik rondom op de wanden steunlatten aan. Dit leek mij de slimste manier om te borgen dat het voegwerk op de juiste hoogte komt.

Ik ga een poederlijm gebruiken, geschikt voor zware tegels. Open tijd is 30min.

Tot zo ver de intro. Nu de vragen:

1)
Ik heb een lijmkam, vertanding 8mm. Diverse kluswijzers geven aan dat het 10mm zou moeten zijn. Maar nergens wordt verteld onder welke hoek je de lijmkam over de muur trekt. Want met een lijmkam van 8mm onder een hoek van 90 graden blijft meer lijm achter dan bij een lijmkam van 10mm onder een hoek van 45 graden.
In hoeverre is de maat van de vertanding en de hoek waaronder je werkt nu relevant?

2)
Maakt het uit of de lijmrillen horizontaal of verticaal worden aangebracht?

3)
Op een gegeven moment zal ik van boven naar beneden moeten gaan werken. Is het dan aan te raden om na het aanbrengen van een rij tegels de steunlat weer tijdelijk aan te brengen onder de onderste rij?
Hoe lang mag zo'n lat eigenlijk blijven zitten?

4)
In geval van een vloer zou de vloer begaanbaar zijn na 24 uur. Kan ik dan ook al boren in de wandtegels en starten met de houten balken t.b.v. de toiletombouw, zonder het risico te lopen dat ik de tegels lostril of -tik?

5)
Hoe ga je om met binnenhoeken?
Houd je beide tegels even ver uit de hoek of mag op 1 wand de tegel wel gewoon iets verder doorlopen?
 
Bij grote tegels, en vooral als je vloertegels gebruikt tegen de wanden, kun je het beste van beneden naar boven werken.
Want ook met de beste poeder tegellijm, zullen de tegels wat zakken.
Daarom kun je ook het beste tegel wigjes gebruiken, tussen de liggende voegen.

Wil je de voegen van de wand en vloertegels door laten lopen, dan kun je het beste eerst de vloer betegelen.
Als de wanden dan niet goed haaks staan, kun je dat met de wandtegels opvangen.

De hoogte van de ombouw van het reservoir, kun je bv op hele tegels uit laten komen.
Dat is gewoon een questie van goed uitmeten.

Hier het antwoord op je andere vragen.

1) 8mm lijmkam is voldoende mits de wanden goed vlak zijn. met 10 mm heb je wat meer speling om de tegels goed vlak te krijgen.
De lijm altijd afkammen met de spaan zo haaks mogelijk op de wand (hoek 90 graden)

2) Vertikaal afkammen heeft de voorkeur, en heb je de minste kans op knoeien met de lijm.

3) Begin altijd met grote tegels onder aan.

4) De ombouw kun je van te voren plaatsen, even goed opmeten.

5)
De tegels eerst op de achterwand plaatsen, de zijwanden laat je daar dan voor vallen.
 
Toevallig ben ik net met zo'n klus bezig, hierbij een afbeelding. Dat zegt meer dan 1000 woorden.

Steunlat voor tegels onderop aangebracht, afstand van vloer is iets minder dan tegelhoogte zodat je nog wat hoogteverschillen in vloer kan opvangen (onderste tegel moet wel in lengterichting op maat gemaakt worden). Bovenkant toiletombouw door laten stroken met voeg van tegels.

Bovenste tegelstroken van ombouw in 45 graden hoek gezaagd zodat je niet van die lelijke hoekstrips gebruikt.

De 30x60 tegels zijn recht boven elkaar gezet (na een eerder mislukt halfsteensverband) en de strookjes van de ombouw in halfsteensverband (een experiment om eens te kijken hoe dat staat).

De muren waren, ook na uitvlakken wat ongelijk dus ik had wel een 10mm lijmkam nodig.

Neem wel een lijm die een wat langere open tijd heeft zodat je nog wat kan stellen aan de tegels. Zet ze vlot op en controleer e.e.a regelmatig met een waterpas en een rei, zeker de eerste rijen.

20534_DSC02738_1.jpg
 
Oké, thanks.
Het lijkt me alleen zo'n gedoe met uitmeten als je op beide muren onderaan begint en dan maar moet hopen dat je halverwege op de achterwand goed uitkomt. Vandaar dat ik dacht dat het handiger zou zijn om halverwege te beginnen en dan naar beneden te werken.
Maar ik zal het nog eens in overweging nemen. Eerst maar eens een nieuwe waterpas aanschaffen, want volgens mij is de mijn niet zo best meer. Als ik denk dat iets waterpas is en ik draai dat ding om, dan is het ineens weer scheef...
 
Als je eerst de achterwand betegeld, kun je daarna naar de andere muren werken.
En koop inderdaad maar eerst een ander waterpas, want zoals jij het zo verteld, is dat ding rijp voor het oud ijzer.

Ja en goed uitmeten, is het halve werk.
 
Inderdaad zoals Peter zegt, beginnen bij de achterwand en vandaar doorwerken naar de zijwanden. Als je eerst 1 zijwand doet en daarna een ander en dan maar hopen dat de achterwand goed strookt met de zijwanden is vragen om problemen.

Rondom eerst waterpas de steunlatten vastzetten aan de muur helpt trouwens ook al, zo kan je rondom controleren of je waterpas bent en goed uitkomt. Of een roterende laser/kruislijnlaser gebruiken, maar dat is ook weer wat voor een toiletje ;)

Ik heb ooit eens een uitzending van 'het blok' gezien waar ze bij het tegelen van een badkamer uiteindelijk een centimeter hoogteverschil hadden toen ze de hele badkamer rondom hadden getegeld en dus weer bij de voegen van hun beginwand uitkwamen :mrgreen: dat kon er dus allemaal weer uit.
 
Ik heb ook net zo'n klus achter de rug (toilet&badkamer). De foto's van het toilet zijn
5508_20110613_Toilet_001c_1.jpg


Ik begin ook 1 tegel boven de vloer. De onderste wordt later op maat gemaakt. Meet alles eerst uit, zodat je ook bij het plafond meer dan een halve tegel overhoudt. De steunlat niet alleen per wand waterpas zetten, maar ook diagonaal over de ruimte. Teken eventueel heel de ruimte uit op papier (of 1op1 in de ruimte zelf) om te kijken hoe de tegels uit komen. Beter een paar uur extra uitrekenen/tekenen dan je tegelwerk over moeten doen.

Vraag 4: Het is handiger eerst de toiletombouw te plaatsen, voordat je met tegelen begint.

Ik heb alleen een lijmkam van 8mm gebruikt. Als er een dikker lijmbed nodig was, deed ik lijm op de tegen én wand (haaks op elkaar).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Reacties
2
Weergaven
4K
Binnenmuren, wanden en plafonds
Ilasbosch
Reacties
3
Weergaven
4K
Binnenmuren, wanden en plafonds
Lunaatje
Reacties
22
Weergaven
2K
Binnenmuren, wanden en plafonds
Boertje125
Reacties
4
Weergaven
799
Binnenmuren, wanden en plafonds
Erik/Sjors

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu