Dichten van kieren gevel - dakbeschot bij naisoleren van 'geventileerd' platdak

Rogier Gr

  • #1
Ons jaren-30 huis heeft een zogenaamd geventileerd dak. Het dak bestaat houten constructie van balken, die het dakbeschot met bitumen dragen, en waar het rietplafond aan hangt. De tussenruimte tussen dakbeschot en rietplafond wordt licht geventileerd om vochtproblemen te voorkomen. Hiervoor zijn door het dakbeschot heen twee ventilatiepijpjes (“dakpijpje”) aangebracht en is er een kier tussen de gevel en het dakbeschot (1-2 cm) waardoor lucht kan stromen. Het dakbeschot en gevelrand worden omsloten door een boeideel, met openingen aan de onderzijde, voor de beluchting.
warm dak situatie .png


We hebben het dak van bovenaf geisoleerd, en de dakpijpjes wegggehaald. De ventilatie kan immers achterwege blijven nu de binnenzijde tussen dakbeschot en plafond deel is van de warme ruimte.
oorspr situatie.png

De kier tussen dakbeschot en gevel is echter nog open. Er kan dus nog steeds warme lucht van binnen door wind (onder/overdruk) uit het huis getrokken worden, en zo voor warmteverlies zorgen. Deze kier moeten we m.i. dichten om zo de warme lucht binnen te houden. Dit soort kieren hebben we aan de achterkant bij de het boeideel maar ook met de burenmuur. Immers, als wij het dak isoleren maar de buren niet, dan kan er warme lucht via de kier boven de burenmuur naar de koude ruimte van het geventileerde dak van de buren stromen.

Nu het rietplafond er geheel uit gaat kunnen we de kier naar de gevel en naar de burenmuren dichten. Daarna komt er weer een plafond in, maar m'n idee is dat dat plafond nooit helemaal luchtdicht wordt, en dat de binnenruimte tussen dakbeschot en plafond ‘warm’ is, waardoor er geen condens kan optreden.
Vragen:
  • Is het raadzaam om de kieren te dichten?
  • Zo ja, waarmee? Met flex pur? Met flexpur + LiquidRubber? HybriSeal 306?
  • Hebben jullie ervaring hiermee?
Ik hoor heel graag jullie advies, en wat jullie ervaring is. Hier nog wat foto's

kamer-IMG_4255.jpeg
closeup-IMG_4202.jpeg



boeideel-IMG_4254.jpeg
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Die kieren kunnen inderdaad dicht. Combineer dit met het isoleren van de gevel (op de schets staat alleen baksteen). De luchtdichte laag hoort namelijk gelijk te lopen met de isolatielaag. Het beste gebruik je een middel dat langdurig luchtdicht (en dus voldoende flexibel) is, zoals liquid rubber of tape. De kier zelf opvullen met (een willekeurig) isolatiemateriaal.

Rogier Gr schreef:
Immers, als wij het dak isoleren maar de buren niet, dan kan er warme lucht via de kier boven de burenmuur naar de koude ruimte van het geventileerde dak van de buren stromen.
Als dit zo is, dan is de brandscheiding niet in orde. Dat is belangrijker dan een luchtlek naar de buren.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Die kieren moeten dicht. De aansluiting muur dakbeschot moet je winddicht maken.
PUR uit een bus is, denk ik, het meest handzaam om te doen.
Wat voor isolatie en hoe dik is deze.
 
  • Like
Waarderingen: Walker

Rogier Gr

  • #4
Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Hebben jullie misschien foto;s of voorbeelden hiervan? (want ik wil ook mijn buren laten zien dat dit een vaker toegepaste methode is. )
@IJkenhout, wat betreft de brandscheiding, ja die is niet volgens huidige standaard, hoe zou je dat praktisch kunnen oplossen? Is het voldoende om die kier met pur (vulling) dicht te maken en daarna af te schermen met fermacell of iets anders? Moet de pur-vulling ook onbrandbaar zijn, welk vulmiddel kan ik dan beter gebruiken ? Het blijft een houten constructie. Ik hoor graag nog even ... .
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #5
Steenwol of brandwerende pur.
100 % krijg je dit niet, de planken lopen door.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #6
Wat ook helpt is om een strook langs de vloer en de balk te voorzien van een laag brandwerend plaatmateriaal. Daarbij kun je de naden weer dichtmaken met een brandwerende kit tegen tocht.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #7
Als het maar luchtdicht is en dat langdurig blijft, verder maakt het weinig uit.
Ik denk flex pur. Grotere naden met stukken pir plaat en flex pur.

Als je er slecht bij kant met een standaard pur-pistool, neem er dan een met een extra lange.

Vloeibaar rubber is toch alleen voor plekken met water belasting? Ook te dun en waar ga je het op smeren? Hooguit nuttig op plekken waar pur vol in de zon komt.
Tape vertrouw ik hier niet genoeg, zeker niet op steen en oud hout.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Jackd schreef:
Tape vertrouw ik hier niet genoeg, zeker niet op steen en oud hout.
Dikke plus.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Brandwerende pur is alleen bedoeld tussen steenachtige materialen (al gaan de ontwikkelingen ook door, kijk dus in de verwerkingsvoorschriften).

Walker schreef:
Wat ook helpt is om een strook langs de vloer en de balk te voorzien van een laag brandwerend plaatmateriaal. Daarbij kun je de naden weer dichtmaken met een brandwerende kit tegen tocht.
Dit is een prima werkwijze. Ik zou eerst de kieren dichtzetten met steenwol, en daarna het plaatmateriaal.
 

Rogier Gr

  • #10
Bedankt voor al jullie reacties.
Als we het hebben over brandwerende kit, is dat een acrylaatkit?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu