Beste koffieliefhebbers,
Apparaat heb ik gekocht bij mediamarkt. Kennis was hier niet aanwezig en zij wilde dat ik de koffiemachine opstuurde voor onderzoek. Ik trok de stoute schoenen aan en nam direct contact op met DeLonghi. Zij gaven mij de onderstaande reactie die ik graag deel. Bij mij heeft het namelijk gewerkt en ik heb een torax schroevendraaier gekocht voor drie euro :)
Probleem is opgelost!!
Geachte heer Newport,
Een ratelend geluid van de maalmolen betekent normaliter een verstopping in de maalmolen van uw espresso volautomaat.
Waarschijnlijk wordt de maalmolen door een steentje of schilletje geblokkeerd. Deze kunnen wel eens tussen de espressobonen terecht komen.
Vaak kunt u een steentje of schilletje zelf eenvoudig verwijderen door onderstaande stappen te volgen:
- Schakel het apparaat uit en haal de stekker uit het stopcontact;
- Haal het bonenreservoir helemaal leeg;
- Verwijder het beschermkapje van de maalmolen;
Sommige modellen hebben een beschermkapje die in het geheel niet meer verwijderd kan worden, in dat geval kunt u deze stap overslaan.
- Zet de stofzuigerslang op de ingang naar de maalmolen toe en zuig alles uit;
- Met een Torx schroevendraaier (maat T-20 ) kunt u tegen de klok in de molen langzaam een kwartslag omhoog draaien en de onzuiverheid verwijderen;
- Zuig opnieuw alles uit met de stofzuiger, zodat alle restjes weg zijn;
- Plaats het beschermkapje terug;
- Vul het bonenreservoir;
- Het apparaat zal weer naar behoren werken
Indien bovenstaande tips het euvel niet hebben verholpen dient de verstopping verwijdert te worden door een De’Longhi monteur. De kosten hiervoor bedragen € 113,44 (incl. BTW).
Er zit mogelijk een steentje, stukje boomschors of een andere onzuiverheid tussen de espressobonen.
De Maalmolen van uw volautomatisch espresso volautomaat is een van de belangrijkste onderdelen van het apparaat. Om een goede werking te verzekeren,
heeft De’Longhi er alles aan gedaan om deze te beschermen in het geval er een vreemd voorwerp in terecht komt.
Een stukje hout of een steentje tussen de espressobonen, is dat mogelijk?
Jammer genoeg wel. De meeste groet koffiemerken schenken veel aandacht aan de schoonmaak van espressobonen. Vaak worden er minimaal 4 verschillende types
filters gebruikt om alle onzuiverheden weg te halen die zich bevinden tussen de onbewerkte espressobonen. Deze filters kunnen jammer genoeg geen 100% efficiëntie
garanderen en soms kan uw pak espresso bonen een steentje of andere onzuiverheden bevatten dat toch door de filters is heen gekomen.
Wat zijn de mogelijke gevolgen? Kan er ernstige schade aan de volautomaat ontstaan?
De volautomatische espressoapparaten van De’Longhi hebben een systeem dat de aandrijving van de maalmolen stopt om te voorkomen dat de maalmolen beschadigt.
Indien dit systeem zou falen om de maalmolen op deze wijze te beschermen, neemt De’Longhi de kostprijs van de maalmolen op zich.
Prima, maar wie is er verantwoordelijk? En wie betaalt de werkuren van de monteur?
Alle grote espresso merken hechten veel belang aan de tevredenheid van hun klanten. Indien er een onzuiverheid in de espresso de maalmolen van de espresso
volautomaat blokkeert, kunt u contact met de desbetreffende koffiebrander opnemen. Zij zullen vaak het volgende van u vragen:
- de verpakking van de espresso bonen
- een (kopie) aankoopbon van het pak espressobonen
- Het steentje, stukje hout of de onzuiverheid dat de schade heeft veroorzaakt (deze haal de monteur uit de
maalmolen en geeft deze aan u)
- Een kopie van de werkbon en factuur van de reparatie uitgevoerd door een erkend De’Longhi monteur
Vriendelijk verzoeken wij u om in dat geval de exacte datum en winkel van aankoop en het serienummer ( deze barcode vind u aan de zijkant van de volautomaat
op het moment als u het waterreservoir verwijderd) als reactie op deze e-mail aan ons door te geven, plus uw volledige NAW gegevens zodat wij een service opdracht voor u aan kunnen maken.
Met vriendelijke groet,
MR Newport725