Delonghi Magnifica koffiemachine probleem

G. Bouwer

  • #1
Hallo,

Mijn Delonghi Magnifica ESAM4200 koffiemachine maakt een raar geluid en zet geen koffie meer. Ook brandt het waarschuwingslampje. Ik heb de gewone dingen al uitgesloten als mogelijk oorzaak (ontkalken, afvalbakje leeg, voldoende water). De zetgroep lijkt het ook gewoon goed te doen, althans voor zover ik de werking van dat ding begrijp (de bewegende delen kunnen vrij bewegen).

Verder heb ik geen verstand van dit apparaat, maar wel 2 rechterhanden, dus ik zou het probleem graag zelf willen oplossen. Heeft iemand een idee in welke hoek ik de oorzaak van dit probleem moet zoeken?
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #2
Meestal verwarmingselement defect.
 

G. Bouwer

  • #3
Nu je het zegt, dat zou wel logisch zijn. Want het rode lampje gaat pas branden op het moment waarop er normaal gesproken wat warm water wordt afgelaten (rond 0:50 in het filmpje). Dat water komt niet. Ik kan me voorstellen dat het apparaat er op dat moment achter komt dat het verwarmingselement kapot is en stopt.

Het verwarmingselement is een prijzig onderdeel, zag ik. Zou ik het makkelijk kunnen vervangen als niet-kenner maar wel met 2 rechterhanden?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Of je dat kunt kan ik niet beoordelen, maar misschien helpt het als je wat reparatiehandleidingen kunt downloaden.

Die zijn hier te vinden.

Is helaas alleen in het Duits, maar wel voorzien van veel afbeeldingen.

Zelf heb ik geen enkele 'sjoegen' van die dingen, maar kende toevallig deze link. :wink:
 

G. Bouwer

  • #5
Waarvoor mijn hartelijk dank. Ik heb op Youtube een zeer duidelijke instructie gevonden om het element te vervangen Daarmee gaat het wel lukken.


Ik heb alleen nog niet vastgesteld of het verwarmingselement inderdaad de boosdoener is. Ik heb een eenvoudige analoge multimeter uit de grabbelbak, dus ik kan het niet zelf goed doormeten. Zou ik er (na demontage!) gewoon 230V wisselspanning op kunnen zetten om te zien of het element heet wordt, of doe ik nu een domme uitspraak? Misschien zijn er andere (veiligere) mogelijkheden om de werking te kunnen vaststellen?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
G. Bouwer schreef:
Zou ik er (na demontage!) gewoon 230V wisselspanning op kunnen zetten om te zien of het element heet wordt...
Lijkt me erg onverstandig. Je kunt dat moelijk echt veilig aansluiten. Bovendien zal het element, wanneer het niet gekoeld wordt door het water erin (of eromheen, ik ken dit element niet precies) veel te heet worden en doorbranden. Er zit meestal een temperatuurbeveiliging in die er (defintief!) uit springt (doorsmelt) wanneer de temperatuur veel te hoog wordt.

Je kunt zo'n element ohms doormeten. Dat kan ook met een analoge multimeter, want daar zit ook een ohmbereik op. Alleen moet je bij zo'n analoge ohmmeter wel weten hoe dat te gebruiken. Is lastiger dan bij een digitaal instrument (kortgesloten = nul Ohm = volle meteruitslag). En je moet er natuurlijk wel een werkende batterij in hebben zitten (die voor de overige meetbereiken niet nodig is).

Een digitaal meetinstrument is veel makkelijker en kost bij bijv. een bouwmarkt maar heel weinig. Waarom zou je je dan behelpen met iets uit een grabbelbak? Het koffiezetapparaat dat je hebt is nou ook niet echt iets voor arme sloebers, dan moet een digitale universeelmeter van enkele tientjes er toch ook wel afkunnen, nietwaar. Komt altijd weer van pas. :wink:

De weerstand van het element zou voor ca 1400-1300 W moeten bedragen: 35 - 40 Ohm.

Ohms meten doe je overigens altijd met de stekker van het apparaat uit het stopcontact!
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #7
Inderdaad 40 ohm.
Het zijn 2 elementen van 80 ohm die parallel staan.
Meet je 80 ohm dan is er één element defect.
Controleer ook de maximaal thermostaat op het heet water element.
 

G. Bouwer

  • #8
@Kees: ja, daar heb je wel gelijk in. Ik had altijd al een betere multimeter willen hebben, en dit is wel een goed moment om er een te kopen :D Bedankt voor de tip mbt het meten.

@S.oldeerbout: okee, helder, bedankt.

Word vervolgd...
 

G. Bouwer

  • #9
Daar ben ik weer. Met multimeter. Ik meet 83 Ohm door het verwarmingselement dat zich bovenop bevindt, waar die dikke rode draden aan vast steken (zoals te zien in het genoemde filmpje op 2:50).


Maar als ik jullie goed snap dan moet er dus ergens nóg een verwarmingselement zitten? Die zie ik zo gauw niet zitten. Op welke punten kan ik die handigst doormeten zonder de boel te moeten demonteren?
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #10
Wat ik al zei.
Er zitten 2 elementen parallel in dat blok van 80 ohm. Je meet 80 ohm dus is er één defect.
 

G. Bouwer

  • #11
Dat snap ik. Maar een kleine onduidelijkheid aan mijn kant: bevinden beide elementen zich in datzelfde U-vormige buisje?

Want ik heb het U-vormige buisje doorgemeten terwijl deze was losgekoppeld van de connectors en toen gaf ie 83 Ohm. En ik twijfel nu dus of ik nu beide elementen doorgemeten heb of slechts 1.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #12
Niet loskoppelen , je koppel dan ook de parallelschakeling los.
Onderin zit precies dezelfde u-vormige element.
Dus gewoon meten over de twee binnenkomende draden wat dus 40 ohm zal moeten zijn.
 

G. Bouwer

  • #13
Bedankt. Ik heb het meteen gemeten. Ik meet nu 41 Ohm. De elementen zijn dus okee. Maar wat is er dan aan de hand? Je schreef eerder al dat ik ook de maximaal thermostaat op het element moet controleren. Welke is dat op de foto hieronder? Ik heb er maar even 1/2/3 bij gezet.
En hoe moet ik die controleren? Ik ben gewend om de thermostaat van een motorfiets in een pan met heet water te leggen om te zien of ie open gaat, maar dat werkt hier vast anders :wink:

 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #14
1 maximaal beveiliging
2 temperatuursensor
3 schakelaar bovenste stand.

Als je gewoon 40 ohm meet over de draden die naar de print lopen is je thermoblock goed , evenals de maximaalbeveiliging.

Ik zou dan even controleren of de zetgroep de schakelaar 3 wel kan indrukken , het klinkt alsof hij dat niet meer redt.
De uitneembare setgroep verwijderen in de rustpositie en kijken of deze nog soepel loopt.
Als je op het zilveren filtertje drukt zou dit soepel moeten lopen.
 

G. Bouwer

  • #15
Bedankt voor de duidelijke instructie.

Er staat 40 Ohm op de draden richting de print. Alleen schakelaar 3 wordt niet ingedrukt! Mooi, dan is dat de reden van de storing!

Ik heb daarom de zetgroep nogmaals bekeken. Hij bewoog te strak. Er zit geen vet meer op. Ik heb hem schoongemaakt en gesmeerd. Hij beweegt nu soepel, maar als hij bovenaan komt dan hoor ik in de laatste seconde een stroef geluid en geeft de machine toch weer storing.

Ik heb vervolgens de generator gedemonteerd. Dat ronde doorzichtige ding met die veren erin zit vol met smurrie en 1 van de 4 o-ringen is uitgelubberd. Ik ga deze delen schoonmaken en de o-ringen vervangen. Ik realiseer me nu ineens dat de machine de laatste tijd soms minder water gaf waardoor hij er lang over deed om de mok te vullen.

--->> Is dit ronde doorzichtige ding de oorzaak van mijn probleem?
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #16
Ik vermoed inderdaad dat de elementzetgroep veel te waar loopt.
Als deze in de hoogste stand staat en de schakelaar kan indrukken staat deze in de spoel en koffiestand.
Normaal moet je al veel kracht zetten als je hem tussen je handen hebt.
Je hoort de motoraandrijving tegensputteren.
Een monteur zal de hele elementzetgroep vervangen.
Dus je zit op de goede weg.
 

G. Bouwer

  • #17
Yesss, hij doet het weer!

Het schoonmaken van dat ronde doorzichtige ding (de diffuser of brouwunit weet ik ondertussen) heeft goed geholpen, want die zat helemaal vastgekoekt. Nu die weer gangbaar is wordt de schakelaar ook weer ingedrukt en verloopt het proces verder zoals het hoort.

Wel diverse kanttekeningen:
De metalen plaat waar de diffuser op gemonteerd zit is bijna helemaal weggeroest. De demontage is bovendien zo belastend geweest dat de schakelaar na terugplaatsen ineens heel veel speling had. Met een paar vulringen heb ik de schakelaar weer strak kunnen monteren, als noodoplossing. Verder lekken er tijdens inschakelen een paar druppels kokend water weg uit de leiding bovenop op de aansluiting tussen het u-vormige verwarmingselement. Na een paar testbakkies gebeurde dat niet meer.

Kortom: voor een duurzame oplossing moet de diffuser helaas toch vervangen worden vanwege die weggerotte plaat en er moeten wat o-ringen vervangen worden.

Hartelijk dank voor het meedenken, echt top!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu