Damp open of damp dicht?

Hoe kom ik erachter of de folie tussen mn dakpan en houtwerk damp open of damp dicht is?
image.jpg
 
Normaal gesproken is aluminium dampdicht. Zo dampdicht dat het in een hele dunne laag op kunststof folie is aangebracht om die nog beter dampdicht te maken. Zonde van het aluminium want dat verdwijnt in de verbrandingsoven en zien we nooit meer terug. Moest verboden worden om niet nagroeibaar materiaal toe te passen in producten waarvan je zeker weet dat het wordt verbrand.
 
In sommige meerlaagse isolatiefolies perforeren ze de aluminium laag waardoor het dampopen(er) wordt. Misschien kan je dit zien of merken door erop te blazen.

Vanwaar de vraag?
 
He beiden,

Dank voor jullie reacties. Ik hoop dat jullie met mij kunnen meedenken.

Vanwaar de vraag:

Dit spul ligt tussen mijn panlatten en mijn dakbeschot (buitenkant). Het heeft een isolatiewaarde van niks dus ben van plan aan de binnenkant te isoleren.

Ik heb offertes opgevraagd voor het weghalen van dit materiaal en te vervangen voor damp open folie. Dit loopt flink in de papieren.

Daarom ben ik aan het onderzoeken wat ik zelf kan doen om het risico op vochtprobleem (ivm condens) te voorkomen.

Ik ben nu van plan de volgende maatregelen te nemen:

1. luchtspouw (1,5cm) tussen PIR isolatie en dakbeschot binnenkant
2. luchtspouw onderkant is in verbinding met buitenlucht
3. PIR met beide kanten aluminium laag, naden dicht met pur schuim
4. voor gipsplaat monteren van plan volledig luchtdicht te maken met luchtdichte folie.

Ik weet dat bovengenoemde maatregelen niet de juiste zijn en er nog steeds een risico is op condens want volledig luchtdicht is lastig te realiseren en luchtspouw wordt tegenwoordig afgeraden.

Ik dacht nog aan een 5e maatregel.

5. is het een idee om op bepaalde plekken van het dak paar dakpannen op te tillen, panlatten verwijderen, isolatie buitenkant verwijderen, en dus lokaal damp open folie toe te passen.

of

dakpan weghalen, isolatie tussen de panlatten wegsnijden, open folie over panlatten lokaal toe passen en dan dakpan eroverheen.

Ik weet het, het is aanklooien maar hoop dat jullie met mij kunnen meedenken om die giga investering te voorkomen.
 
Geef nog even de diktes op van alle materialen die er nu zijn en die later worden aanbracht.
 
Van binnen naar buiten:

Stuc
Gipsplaat 0,9cm
Tengel 2cm
Luchtdichte folie
Pir met alu beide kanten 9cm
Luchtspouw 1,5 cm
Hout 1,5 cm
Isolatie buitenkant (zie foto) 1 cm (waarschijnlijk dampdicht)
Panlat
Dakpan
 
Uitgaande van dat je binnen goed dampdicht gaat werken. (en dat is het plan)

Dan is het voldoende om een deel te verwijderen en te vervangen voor dampopen folie. Er komt nauwelijks vocht de constructie is, dus er hoeft ook nauwelijks wat uit te kunnen.
Voor de zekerheid dan op een mooie koude winterdag een keer het dak op om te kijken onder de isolatie.

Wat vocht betreft is het voldoende om een deel simpelweg weg te snijden, maar dat ben je de afwaterende laag onder de dakpannen ook kwijt. Of ligt die er toevallig ook al onder? (en is die dan dampopen of dicht)
 
Als je aan de binnenkant geen dampdichte laag doet maar klimaatfolie is volgens mij de luchtspouw niet nodig en doet de isolatie aan de buitenkant gewoon mee.
 
pir icm een alu laag is van zichzelf al dampdicht, het enige waar dan twijfel over kan zijn is de naden tussen de pir en constructie en onderling. Als je dit al goed dampdicht afwerkt en dan ook nog een dampdichtefolie toepast dan kan het doorbreken op meerdere plaatsen van de laag aan de buitenkant voldoende zijn.
Een klimaatfolie heeft dus weinig zin om toe te passen.
 
Jackd en Ijkenhout, dank voor jullie reacties.

@Jackd, ik dacht inderdaad voor de zekerheid op bepaalde plekken tussen de panlatten (dus zonder die te verwijderen) wat isolatiemateriaal wegsnijden. Dan daaroverheen die waterkerende folie (maar wel damp open). Eens?

@IJkenhout, ik snap jouw advies niet. Klimaatfolie is toch dampopen? Je wilt toch juist niet damp in je dak?

Groeten!
Jaap
 
Klimaatfolie is toch dampopen?
Nee, een klimaatfolie is naar 1 zijde dampopen. Dus bij een hogere dampspanning in de constructie kan deze er wel uit (meestal het geval in de zomer). Bij een lagere dampspanning in de constructie zal er vanuit de warme zijde van de folie geen damptransport mogelijk zijn (zoals in de winter vaak het geval is met droge lucht binnen.

Dat is precies wat je wil als de constructie naar buiten toe dampdicht is gemaakt (door toepassing van dampdicht isolatie).

Daarin verschilt deze folie dus van de standaard dampdichte folies.
 
Zelf nooit uitgetest maar volgens mij mogelijk en zeker te proberen:
Die aluminium laag is vrijwel zeker dampdicht tenzij je perforatie ziet.
Die perforatie zou je wellicht zelf kunnen voorzien door bijvoorbeeld met een stalen borstel de bovenkant overal te bekloppen zodat er overal minuscule gaatjes ontstaan.
 
Misschien kan je toch even de moeite doen om hier mee te stoeien. Door te simuleren krijg je een goede indruk van deze problematiek. Wat gebeurd er als ik dit of dat verander. Bijvoorbeeld een dampremmende laag van PE aan-of uitzetten. Of een isolatie plaat gebruik die wel of geen aluminiumfolie heeft. Wat als deze 110 dik neem of de luchvochtigheid van 55% verhoog naar 75%.
Als je er niet uitkomt meld je dat hier. Reuze leerzaam.
Als je op hier klikt boven in het scherm Wand veranderen in Dak.
 
Heren,

Ik ben het even kwijt.

Ik heb een dak die aan 2 kanten geïsoleerd is. Buitenkant isolatie laten weghalen is te duur dus ben op zoek naar alternatieve mogelijkheden.

Deze heb ik boven geschetst. Idee is om binnenkant volledig dampdicht te maken zodat er geen damp van binnenkant het dak in kan.

Welke folie moet ik daarvoor gebruiken over de pir plaat met alu heen? Ik wil zeker voor onzekere nemen dus neem extra werk voor lief. ;-)
 
Als reactie op Charel op het perforeren:
Dat moeten dan kleine gaatjes worden, want je wilt dampdicht maar wel waterkerend.
En je moet er helemaal doorheen, want ook de onderste alu laag moeten dan gaatjes.
Ik zie wel mogelijkheden.
 
Standaard PIR (met alu cache erop) is dampdicht.
Naden puren + alu tapen en verder is niks nodig.
Eventueel met breed tape de balken ook tapen of strepen folie over balken. Beetje afhankelijk van de situatie.

Extra folie is dan aan de binnenzijde overbodig.

Andere optie:
Een minerale wol met klimaatfolie. Dat kan de buitenkant dampdicht blijven. (dit heeft niet mijn voorkeur)
Hoeveel ruimte heb je voor isolatie?
Minerale wol isoleert minder als pir, maar als je 10cm pir van plan was en je hebt ook ruimte voor bijvoorbeeld 16 of 20 wol dan haal je dezelfde waarde.
 
Ik heb de Pir al ingekocht en ben al bezig.

Naden pur ik allemaal dicht. En wil toch een folie er overheen om zeker van te zijn dat die damp dicht is. Welke folie doe ik dan? Suggesties?

En doe ik eerste folie, dan tengel en dan gipsplaat?

En wanneer ik stopcontact erin boor? Hoe ga ik daar mee om? Elektrabuis gaan tussen tengel en gipsplaat.



E81CFA21-6AAA-41B4-98E5-28D4BCD1E0D1.jpeg
 
En doe ik eerste folie, dan tengel en dan gipsplaat?

En wanneer ik stopcontact erin boor? Hoe ga ik daar mee om? Elektrabuis gaan tussen tengel en gipsplaat.
Inderdaad, eerst de folie dan een tengel met voldoende hoogte zodat de schroef van de gipsplaat de folie niet kan raken.
Maak het stopcontact verdiept dus tussen de balken zodat je voldoende diepte krijgt voor die doos. Hoef je niets aan de folie te doen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan