Dakafvoer ketel ism mechanische ventilatie

Wilco

  • #1
Heren,

De dakafvoer van mijn (VR) ketel is gecombineerd met de afvoer van de mechanische ventilatie.

Kortgezegd: De 2 pijpen uit de ketel gaan dmv een Y-stuk naar het dak toe via een kunststof pijp, op deze zelfde kunststof pijp zit echter ook die mechanische ventilatie.

Volgens een techneut is dit niet de bedoeling, zelfs verboden, omdat de ketel nu de "vieze" lucht van de mechanische ventilatie gebruikt om te stoken.

Kunt u hierover iets zeggen aub?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik ben geen vakman op dit gebied, maar bij mijn weten mag je nooit een ventilatiekanaal combineren met een af- of toevoer van een installatie, die verbrandingsgassen voortbrengt. Ongeacht of dat een kachel of een cv is.

Want als er iets fout gaat, krijg je de verbrandingsgassen het huis in.

Maar ik kan er wel helemaal naast zitten...
 

Wilco

  • #3
Heb voor de zekerheid ff een fotootje van de situatie gestuurd naar de webmaster.

Het zit hier echter bij alle huizen zo, en dat zijn er honderden.
Wellicht moet er, na advies van jullie, overgegaan worden tot actie!

Waar het uiteindelijk (ook) om gaat... moet ik na aanschaf van een nieuwe ketel een extra gat in het dak laten maken, of kan dit beter opgelost worden. (Of is er helemaal niks aan de hand?)

Foto van de situatie:

 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Je zou haast zeggen, dat het een speciaal voor dit doel geconstrueerd systeem is, dus zou me niets verbazen als dit gewoon mag.

We laten het oordeel maar aan de specialisten!
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #5
Normale situatie.

Binnenste buis 80 (rookgas naar buiten)
2e buis ong 130mm (Luchttoevoer ketel)
3e buis ong 160mm (Luchtafvoer-ventilatie)

Het zijn er dus geen 2 maar 3 buizen in elkaar.

Niets aandehand dus..
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Als ik het goed heb is dat inderdaad een speciaal voor dit doel geconstrueerde dakdoorvoer.

De binnenste pijp is de rookgas uitvoer.
Daaromheen zit de lucht toevoer buis voor de cv.
En daaromheen weer een buis voor de mechanische ventilatie.
Het zijn dus 3 gescheiden buizen.
Op het dak zitten de openingen ook in etages uitgevoerd waardoor ze mekaar niet kunnen beinvloeden.
 

Wilco

  • #7
Wederom bedankt voor de snelle reactie(s).
Men moet (blijkbaar), voor de nieuwe te plaatsen HR-ketel, een nieuwe dakdoorvoer installeren.

Ik vraag me nu dus af of dit echt nodig is, sowieso zit ik niet te wachten op een 2e gat in het dak. Tenminste... als 't niet hoeft, dan hoeft het niet toch?
 

Ketelman

  • #8
Je hebt eerder al eens gevraagd naar de noodzaak van het vervangen van de rookgasbuis. Je gaf toen aan dat de installateur zei dat de buis vervangen moet worden voor een HR ketel.

Of dat ook nodig is weet ik , na het zien van deze foto, nog zo net niet.

Het lijkt zo te zijn dat de rookgasafvoerbuis een buis is zonder naden en dikwandig,
lijkt me wel geschikt voor een HR ketel.
Een extra buis op het dak is zeker niet mooi, indien mogelijk weglaten.
 

Wilco

  • #9
Excuses als ik de vraag meerdere malen heb neergelegd (of dit in ieder geval de indruk wekt).

Vorige keer vroeg ik eigenlijk of die afvoer verschillend was tussen VR en HR, nu kwam dat mechanische ventilatie gebeuren er nog bij. Waarom sta ik hier zo lang bij stil?

Tussen de verschillende bezoekjes die ik heb gehad voor de nieuw te plaatsen HR-ketel zit zoveel verschil tussen de diverse monteurs, dat ik het ook niet meer weet. Heb sowieso weinig verstand van ketels, als dan ook de verhalen die men mij verteld niet erg op elkaar lijken dan is dit forum voor mij natuurlijk een goed medicijn.

Natuurlijk begrijp ik dat diverse monteurs een andere benadering kunnen hebben, het uiteindelijke resultaat moet toch wel hetzelfde zijn? Een veilige ketel, met goede aan- en afvoer.

Ik wilde graag een ketel met RVS warmte-wisselaar, daar zit standaard een RVS dakdoorvoer bij...
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Het kan natuurlijk zijn, dat RVS niet samengaat met aluminium.
Als dus de rookgas uitvoer van de ketel van rvs is en je daar een aluminium pijp aan zet dat deze mekaar gaan opvreten.

Dit is dan ook de reden dat de dakdoorvoer vervangen moet worden.


Let op kan zijn!
 

Chathanky

  • #11
Dit ben ik nog nooit tegen gekomen, ik ben wel bekend met het systeem, dat de afzuiglucht van de ventilatie wordt gecombineerd met de aanzuiglucht van de cv ketel en zo bij koud weer nog wat extra rendement geeft aan de ketel. Of dit hier het geval is, is niet zo goed te zien. Volgens mij staat er op de site van agpo een dergelijk systeem beschreven.

Zoals eerder opgemerkt, zal deze niet rechtstreeks gekoppeld zitten aan de afvoer, want dit zal niet goed gaan, naar de toevoer is wel een optie en kan minder kwaad.
 

Ketelman

  • #12
Nee ik bedoel er niets verkeerds mee Wilco, ik wilde alleen zeggen dat een foto zoveel duidelijker maakt. :wink:
 

Ketelman

  • #13
The headhunter schreef:
Het kan natuurlijk zijn, dat RVS niet samengaat met aluminium.
Als dus de rookgas uitvoer van de ketel van rvs is en je daar een aluminium pijp aan zet dat deze mekaar gaan opvreten.

Dit is dan ook de reden dat de dakdoorvoer vervangen moet worden.

Let op kan zijn!
Dit is absoluut waar, vraag het goed na of de fabrikant een alu rookgasbuis accepteert op zijn rvs ketel!
Een erg belangrijk punt headhunter.
 

Wilco

  • #14
Het blijkt nu wel waarom ik 3 verschillende antwoorden te horen kreeg (van monteurs die de situatie bekeken hebben). Het is blijkbaar nog best een moelijke situatie.

Het gaat er mij maar om dat de ketel zijn rendement kan (en moet) halen en uiteraard dat het veilig moet zijn. Tenslotte moet je 15 jaar lang, dag in dag uit kunnen vertrouwen op zo'n apparaat.
 

MarcoDezicht

  • #15
Het is niet mogelijk een aluminium rookgas afvoer te gebruiken op een rvs ketel.
De rookgas afvoer wordt door de rookgas van de ketel aangetast: de gaten vallen er in de loop van de tijd in.

Wat je bestaande rookgas afvoer betreft, is het misschien wel mogelijk om de nieuwe er doorheen te maken. Ik heb dit al meerdere keren toegepast in de praktijk.
Want het is vaak zo dat de rookgas afvoer er los in zit.
 

Gerrit

  • #16
Marco heeft (uiteraard) gelijk.
Mij is het overkomen dat de afvoer a.h.w. oploste, de schilfers vielen in de ketel en verstopten de condenswaterafvoer volledig.
De branders stonden dus onder water en daar heeft zo'n ketel toch last van.
 

Wilco

  • #17
Allemaal weer hartelijk dank voor uw interesse en antwoorden.

Zojuist heb ik wederom een offerte laten maken voor een nieuwe ketel, hoogstpersoonlijk kwam de directeur van dat bedrijf (wat al jaren een betrouwbaar en groot bedrijf is) kijken naar de huidige situatie.

Hij voorzag (net als een aantal van jullie) totaal géén problemen met de huidige aansluiting, zoals die op de foto te zien is.....

Dus of ze hebben geen zin om er iets aan te doen, of hij heeft ook geen ervaring met deze dakafvoer. Het is mij echter niet geheel duidelijk of het nu wel of niet een "slechte" situatie is.

A.s. woensdag komt de laatste monteur die een offerte opmaakt...... Zou hij weer iets anders te melden hebben? Of is het misschien zo dat mijn foto niet gedetailleerd genoeg is (ik maak met alle plezier een betere!).
 

Wilco

  • #18
Samenvatting:

Van de 6 personen die gekeken hebben naar de huidige dakafvoer concluderen er 3 dat ie vervangen moet worden, de andere 3 zien geen problemen en zouden hem dus laten zitten (bij het vervangen van de VR ketel => HR ketel). De laatste monteur zei dat er nu een enkelwandige pijp inzat, wat dubbelwandig moest worden.

Het is mij, zelfs na al uw reacties, toch nog steeds een raadsel waarom de ene zonder pardon zegt dat de pijp eruit moet, en de ander me heel vreemd aankeek als ik zei "moet die pijp niet vervangen worden??.

De offertes zijn hierdoor bijna niet met elkaar te vergelijken, zo'n dakdoorvoer kost al 90 euro (volgens hen) en wat ze voor arbeidsloon tellen weet ik uiteraard niet, ik kijk alléén naar het bedrag dat onderaan in de offerte vermeld staat.

Bovendien vervangt de ene wel de inlaatcombinatie en de gaskraan, de rest keek er niet eens naar.
Al met al en moeilijke keuze, de keuze van de ketel is al zwaar genoeg, het bekijken van de offertes nog veel meer...

Heren wederom bedankt, eventuele tips zijn (wat mij betreft!) nog van harte welkom. Groeten Wilco,
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #19
Ach, Wilco, het probleem is dat met verschillende mensen, er verschillende meningen zijn.

Eigenlijk is het vanaf nu meer een afweging op financieel en "zekerheid" gebied, dan een zuiver technische, want de technische facetten zijn al redelijk besproken.
Je zou hoogstens ook hier x stemmen voor en y stemmen tegen kunnen hebben, maar dat brengt je dan alleen maar nog meer in vertwijfeling.

Enerzijds kan ik me voorstellen dat je zo min mogelijk geld uit wilt geven, anderzijds is het met een andere afvoer wel zo dat je op zeker speelt. Doe je het niet, dan bestaat een (gerede) kans", dat de "negatieve" meningen over die alu/rvs combinatie na verloop van tijd toch waar blijken te zijn.

Je kunt het dan wellicht verhalen op een installateur, omdat hij het werk niet goed heeft gedaan of je niet goed heeft voorgelicht, maar daar schiet je niet zo veel mee op.
Je moet dan toch je gelijk eerst weer zien te halen.

Zelf ben ik geneigd volledig te geloven in het aluminium/rvs verhaal, en dus niet van de bestaande pijp gebruik te maken. Maar aan jou toch de uiteindelijke beslissing wat je gaat kiezen!

"Sterkte" bij die keuze! :wink:
 

Wilco

  • #20
Heren, voordat ik de verkeerde indruk wek... uiteraard geloof ik uw reacties over dit onderwerp.

Het gaat me niet eens om het geld voor die nieuwe ketel, dat bedrag voor zo'n dakdoorvoer kan er ook nog wel bij. Ik vind het gewoon jammer dat ik straks tegen een (ervaren) monteur moet zeggen: "Of je ook even die doorvoer wilt vervangen..." terwijl hij stellig beweerde dat dat niet nodig was.

Langzamerhand krijg ik het idee dat men hier gewoon geen zin in heeft, en zoals Klusidee Kees al zegt: probeer later, als er zich problemen voor gaan doen, je gelijk maar eens te krijgen indien die doorvoer toch vervangen had moeten worden.

En, wat ik al eerder meldde, het is nu lastiger om offertes te vergelijken. Ik moet nog 2 offertes binnenkrijgen, dan ga ik die beruchte knoop doorhakken. Na het vervangen van die ketel hoop ik jullie hulp eigenlijk niet meer nodig te hebben.(Tenminste, niet voor mezelf!)

Overigens heb ik de afgelopen maanden aardig wat kennis verzameld over CV ketels, en heb ik al diverse mensen op weg geholpen met hun klachten!
Die eer komt u allen toe!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu