Dakafvoer voor HR-ketel

Gijser

  • #1
Hoi,

Ik ben aan het oriënteren geweest voor een nieuwe ketel en hoorde dat ik een nieuwe dakafvoer moest. Het zou met ijspegels te maken hebben en agressieve gassen die de schoorsteen zouden aanvreten.
Het zou ook een dubbele pijp moeten zijn.

Situatie nu (huis is van 1993):
Ik heb een dunwandige alu 80 afvoer naar de schoorsteen.
(Dit moet een dikwandige worden. Kan ik me indenken i.v.m. hitte.)
De pijp (plm. 2,5 m) komt uit in een pijp die door de schoorsteen naar buiten gaat. De pijp eindigt in een rond puntig dakje. Condens zou dan volgens mij aan de zijkant een ijspegel kunnen vormen die dan naast de pijp naar beneden zou moeten vallen.

De lucht inlaat gaat nu via een 80 kunststof pijp naar de schoorsteen.
De inlaat zit aan de zijkant van de schoorsteen plm. 60 cm onder de uitlaat.

Is bovenstaande goed genoeg voor een HR-ketel?
Zo niet wat is het probleem dan?
 

Fiesiekus

  • #2
De condens van een HR ketel is behoorlijk zuur en tast uw bestaande afvoer aan. Daarom is voor een HR-afvoer een speciale legering noodzakelijk.

Het luchttoevoerkanaal om het afgaskanaal draagt bij aan het hoge rendement.

De dakdoorvoer kan indien de nieuwe piip erdoor past, gehandhaafd blijven.
 

Xr8

  • #3
Met de hitte heeft het niets te maken, de rookgassen van een Hr ketel zijn veel minder warm dan van een VR ketel.

Het beste is om een Hr dakdoorvoer te plaatsen, en te zorgen dat de rookgaspijp afschot naar de ketel toe heeft.

Succes.
 

Cweb

  • #4
Fiesiekus schreef:
De condens van een HR ketel is behoorlijk zuur en tast uw bestaande afvoer aan.
Hoe kan dat nou? Condens is toch gewoon waterdamp ; gedestilleerd water?

Wat ik me wel zou kunnen voorstellen, is dat een HR ketel meer condens veroorzaakt door de koelere 'uitlaatgassen'... maar zuren die mee condenseren? Hoe zit dat?
 

Fiesiekus

  • #5
Dat is een beregoeie vraag.

Zonder al te diep er op in te gaan: bij het verbrandingsproces (van pak em beet 1800 K) in het vlamfront boven de brander, onstaan heel veel chemische verbindingen, o.a. zogenaamde radicalen. Dat zijn bijvoorbeeld zuurstof- en stikstofradikalen (N en O). Die radicalen reageren heftig met elkaar waardoor o.a. NO en NO2 ontstaan, de zgn stikstofoxiden = NOx. Die zijn in de uitlaatgassen van auto's en E-centrales verantwoordelijk voor zure regen (zuur!) en fotochemische smog.

In de schoorsteen lossen die NO en NO2 heel makkelijk op in het condens dat her en der in de ww en de pijpen neerslaat. Dat leidt o.a. tot HNO3 (via een ingewikkelde reactie) en dat is niets anders dan verdund salpeterzuur.

De pH van het condens kan dalen tot 2 (pH =7 is neutraal, zeg kraanwater) en pH =2 is pittig zuur, dat giet je niet in je zinken dakgoot of op aluminium zonder schade.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #6
Helemaal eens Fiesiekus, alleen de hoogte van de gemiddelde pH waarde bij een goed werkende HR ketel is ca. 3,5a 4 als laagste grens.

Deze vermelding doe ik omdat er ook vaak met de pH methode wordt gezocht naar wisselaar lekkage. en dan deze lage waardes niet voorkomen.

Ter info, de vlamtemperatuur is ca. 1240°C van de moderne Hr ketels met de hangende brander van steen met de laagste NOx.

Vr Gr
 

Fiesiekus

  • #7
Zondermeer interessant die ontwikkeling van diffusiebranders :roll: . Inderdaad loopt de NOx productie sterk terug bij daling van de vlamtemperatuur.

Ook een slimme methode om ww-lek via pH methode op te sporen :idea: .
 

Cweb

  • #8
Ah, zo zit dat dus!

Blijft een zeer leerzaam forum dit!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu