CV-watertemperatuur + pomsnelheid bij waterzijdig inregelen?

Hvdk

  • #1
Ik ga volgende week thermostaatkranen op mijn radiatoren plaatsen. Ook wil ik mijn cv waterzijdig inregelen.

Hoe hoog moet ik de temperatuur van de ketel instellen? Vaak lees ik: Hoe lager hoe beter.

In mijn boekje staat:
Nefit ProLine HRC 24/CW4

Instelbereik: 30 - 85 °C.
Voorbeeldinstellingen:
• 40 °C vloerverwarming,
• 75 - 85 °C radiatoren,
• 85 °C convectoren.

Volgens mij staat de ketel nu ingesteld op max 75°C.
Is dit de beste stand voor deze ketel, vanwege tabelwaarde: • 75 - 85 °C radiatoren


Aanvoer - retour moet zijn factor 0,8, Dus bij 75°C aanvoer -> 60°C retour?

Pomp eventueel lager? Of alleen lager zetten als ik stroomgeluiden/ ruisen ga horen na het afknijpen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Die ketel gaat zelf zijn werkpunt opzoeken gewoon op 85 graden laten staan.
Je verlaagt de pompsneheid als de temperaturen dicht bij elkaar blijven.

Je regelt niet af op 0.8 maar op gelijkheid.
Je probeert bv alle radiatoren op bv 75 65 te krijgen, word het 75 70 dan kan de pompsnelheid omlaag.

Heb je alles op 60 50 draaien is het ook goed.
 

Hvdk

  • #3
Mijn ketel staat op 75 ingesteld.

Ik begrijp dat je alle radiatoren gelijk probeert te krijgen. Maar als je de ene knijpt kan de andere retour weer omhoog gaan, omdat deze nu wel voldoende warm water krijgt.

Wat is dan je uitgangspositie. Ik dacht dan dan 0,8x aanvoertemperatuur temperatuurverschil.
In mijn geval dan als de aanvoertemperatuur 70 is, dan retour 56.

Maar jij zegt 75-65: Dat is maar 10 verschil. Dat geeft toch minder rendement: hoe lagere retour hoe beter rendement bij HR?

Maar lager instellen keteltemperatuur geeft geen besparing? Of duurt het dan te lang voordat alles opgewarmd is? Aangezien fabrikant • 75 - 85 °C radiatoren opgeeft.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #4
Waarom zou je twijfelen aan de voorbeelden van de fabrikant?
Men schrijft toch niet voor niets een handleiding?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Je regelt nooit af om binnen het HR bereik te blijven.

Als je installatierendement het toelaat gebeurt dat nl. vanzelf, is je installatie daarop niet uitgelegd dan is het economisch gezien ook niet rendabel om toch in dat bereik te blijven je stookt dan veel te lang om de temperaturen toch te halen.

Idd is het zo dat knijpen een grotere stroming geeft op andere punten.
Daarom duurt juist inregelen ook wel even.
Je begint gewoon met een meetronde, vervolgens maak je een +0-lijst op de gemiddelde dT.
Alles wat boven de Gemiddelde zit knijp je een beetje de rest laat je eerst met rust.
Je wacht tot de balans weer is herstelt en doet de volgende meetronde,je maak weer een +-lijst en doet weer een ronde net zolang totdat je verschillen bijna gelijk zijn.
Dan kan je ook zien of je de pomp kan terug toeren.

Het verschil is ondergeschikt belang, zolang het overal maar hetzelfde verschil is of dit 10 15 of 20 graden is hangt af van je installatierendement.
.
 

Hvdk

  • #6
Okidoki,

Ik ga er mee aan de slag volgende week dinsdag.
Eerst alle radiatorkranen vervangen door thermostaat dubbel-instebaar, behalve de woonkamer.
Daar heb ik voor de 2 radiatoren voetventielen gekocht. Ik moet ook wel wat leidingen waarschijnlijk vervangen ivm de nieuwe thermostaatkranen.
Hopelijk kan ik dan nog inregelen of ik doe dat de volgende dag.

Samenvattend:
1) Alle retourtemp. meten en delen door het aantal radiatoren= gemiddelde retour.
2) De te hoge knijpen. De te lage nemen dan waarschijnlijk toe in retourtemperatuur?
3) Net zo lang tot dat alle retour temperaturen gelijk zijn.
4) Klaar?

* Ik hoef dus niet te letten op een bepaald temperatuurverschil, als het maar overal gelijk is?
* Stel dat de aanvoertemperatuur verschillend is (verder van de ketel), moet ik daar ook rekening mee houden of sla ik dan door?
* Pompsnelheid eventueel verlagen als ik geruis ga horen, anders niet?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Ik kan mij niet voorstellen dat je bij een normale woning verschillen in aanvoer krijgt die zodanig zijn dat ze er toe doen.

Voetventielen zijn niet om in te regelen, je vraagt om stromingsgeluiden en verstoppingen, zet daar een dubbelinstelbare radiatorknop op.


Volgens mij word het hier wel goed uitgelegd.
 

Hvdk

  • #8
Heb ik het voor de rest wel goed begrepen: verhaal inregelen?
Bedankt voor de link.

Ik heb voetventielen van Danfoss gekocht:
RLV.

Hier staat toch duidelijk bij dat je deze ook kunt gebruiken om de debiet-waarden in te stellen.

Ik neem aan dat Danfoss dat toch niet voor niets schrijft?
 

Kacheltje

  • #9
Dat kan ook gewoon met een voetventiel.
Danfoss heeft ook een te raadplegen grafiek mbt het inregelen van het voetventiel.

Overmatig geluid overlast is een gevolg van verkeerd inregelen of een slecht ontworpen leidingsysteem.
Problemen zullen zich ook voordoen met dubbel instelbare radiatorkranen.
 

Hvdk

  • #10
Bedankt, ga ik toch de voetventielen in de wk gebruiken. Had ze nl al aangeschaft.

Maakt het nog iets uit hoe ik ze plaats?
Regelelement: boven, onder of naar beneden. Zelf denk ik van niet, maar ik ben ook geen professional.
 

Hvdk

  • #11
In het filmpje hebben ze het over 80% open zetten van de kranen bij de metingen. Ergens anders las ik weer dat je ze helemaal open moet zetten.

Wat is nu het beste?

Probleem bij mij: Ik heb Danfoss thermostatische kranen met zo'n ring met cijfers RAN15. Als ik de beschermkap tevens handmatige knop voor 80% open draai, kan ik niet meer bij de ring.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Om te kunnen regelen moet er weerstand zijn, zet je ze 100% dan kan je alleen terug, zet je ze op 80% kan je ook omhoog bijstellen.
 

Kacheltje

  • #13
Tussen de 80% en de 100% open zetten geeft niet zoveel verschil meer. Zeker niet als je bedenkt dat de kranen van radiatoren een grote doorlaat hebben tov wat ze aan water moeten doorlaten.

De meeste voetventielen staan vaak niet meer dan 2 slagen open. vaker 1 slag open dan naar de 2 slagen toe. Dit is mede afhankelijk of ze aan het eind zitten en wat het vermogen is van de radiatoren.

in het filmpje zie je kranen die je kan vergrendelen, oftewel voorinstellen. wordt niet aangegeven om na te gaan of ze al een voorinstelling hadden. Als je alles opnieuw inregelt dus opnieuw begint dan dienen ze wel allemaal niet een voorinstelling te hebben.

De delta T in het filmpje is rond de 10 graden, dit heeft te maken omdat het in het filmpje om een ltv verwarming gaat. Ontworpen voor lage temperaturen.
 

Hvdk

  • #14
Ik kan de beschermdop van deze thermostaatkranen:
- wel draaien
- meten
- er af halen en de ring instellen
- en de knop er weer opdraaien.

Probleempje: Bij ± 3 x draaien is de knop al geheel open of dicht.

Lijk me moeilijk in te stellen
Plus dat ze dan niet overeenkomen met de instelling van de niet thermostaatkranen.

Is het misschien een idee, om ze wel open te zetten, maar de ring 1 t/m 7 bijvoorbeeld bij aanvang op bijvoorbeeld op 2 te zetten?
 

Hvdk

  • #15
Je hebt ook de inregelmethode van Danfoss. Berekening ahv vermogens radiatoren. Leek me ook geen onaardige methode, maar de temperatuurmethode was het nauwkeurigst las ik.
 

Kacheltje

  • #16
Blijft altijd wel behelpen als het niet te meten is.
Enige methode om te meten is met een ultrasoon meting. Het debiet kun je per radiator meten.

Het mag best wel wat afwijken hoor.
Als je zo nu en dan radiatoren dicht zet loopt de inregeling ook in het honderd. De inregeling is alleen in orde als bij gebruik altijd alle radiatoren open staan.
 

Hvdk

  • #17
Ga ik toch de temperatuur methode doen.

Openzetten van de radiatorkranen?
Tussen de 80% en de 100% open zetten geeft niet zoveel verschil meer. Zeker niet als je bedenkt dat de kranen van radiatoren een grote doorlaat hebben tov wat ze aan water moeten doorlaten.
Gewoon allemaal maar vol open zetten en dan gaan meten volgens onderstaande methode?

1) Alle retourtemp. meten en delen door het aantal radiatoren= gemiddelde retour.
2) De te hoge knijpen. De te lage nemen dan waarschijnlijk toe in retourtemperatuur?
3) Net zo lang tot dat alle retour temperaturen gelijk zijn.
4) Klaar?

* Ik hoef dus niet te letten op een bepaald temperatuurverschil, als het maar overal gelijk is?
* Pompsnelheid eventueel verlagen als ik geruis ga horen, anders niet?

Het lager stellen van de ketel hoef ik niet te doen? Ik heb daar verscheidene malen over gelezen dat als de je dat doet je een extra energiebesparing krijgt.

Maar de ene zegt dit en de ander dat.
Ook logisch een verschil van inzichten.
Maar daar wordt het voor een leek als ik wel moeilijker door.
 

Kacheltje

  • #18
Klopt in lijnen zeker.
Hou wel rekening dat de aanvoer tijdens de meting gelijk blijft en bij opnieuw meten dat de radiatoren zeker een kwartier de tijd hebben om zich aan te passen aan veranderingen van de retour temperatuur.
 

Kacheltje

  • #19
Voor een optimale werking van het cv-toestel en energiezuinig gebruik is
inregelen van de cv-installatie noodzakelijk.
▶ Activeer het schoorsteenvegerbedrijf ( § 7.4, pag. 23).
▶ Stel het cv-vermogen op een lage waarde in.
▶ Regel de cv-installatie in.
▶ Deactiveer het schoorsteenbedrijf.

Tijdens het schoorsteenvegerbedrijf geldt de maximale cv-watertemperatuur
zoals ingesteld in het instelmenu ( § 6.6, pag. 19).
▶ Stel de cv-watertemperatuur in op maximaal, zodat het cv-toestel niet
te snel uitgaat.
Tijdens het schoorsteenvegerbedrijf is warmwaterbedrijf niet mogelijk.
Ga voor het activeren van het schoorsteenvegerbedrijf als volgt te werk:
▶ Open tenminste 2 radiatorafsluiters.
▶ Activeer het schoorsteenvegerbedrijf door de schoorsteenvegertoets
d 5 seconden ingedrukt te houden, totdat het schoorsteenvegersymbool
C [1] in de display verschijnt. Het schoorsteenvegerbedrijf
is nu gedurende 30 minuten actief op 100 % cv-vermogen.
▶ Wacht tot de brander ontsteekt. Het vlamsymbool B [2] wordt op het
display weergegeven.
▶ Voer de gewenste meting uit.
▶ Deactiveer het schoorsteenvegerbedrijf door de schoorsteenvegertoets
d in te drukken.

Bovenstaande is wat Nefit aangeeft in haar documentatie waar je de ketel op moet instellen bij het cv zijdig inregelen.
 

Hvdk

  • #20
Hou wel rekening dat de aanvoer tijdens de meting gelijk blijft
Als deze veranderd maakt dat toch verder niets uit qua meting retourtemperatuur.Ik moet daar toch steeds het gemiddelde van de retourtemperaturen nemen?

Of vergis ik mij!!!!!
Moet ik niet het verschil aanvoer en retour meten: delta T ?
En daar het gemiddelde van nemen?

Ik heb daar een mooi exceldocumentje van gevonden op internet.
Daar gaan ze van delta T gemiddeld uit.



Nog iets anders het waterzijdig inregelen wil ik niet voor alle radiatoren doen in het huis.
Bij de cv-ketel in het souterrain zijn 2 aftakkingen gemaakt:
2 radiatoren in het souterrain
1 radiator in de douche

Het lijkt mij niet verstandig om deze te betrekken in het inregelen:
2 radiatoren in het souterrain hoeven niet heel erg warm te worden , als de kou er maar uit is. Dit geld ook voor de douche.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu