CV-vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Te beginnen met iedereen een warm en gelukkig 2009 toe te wensen,heb ik ook nog wat vragen.
  • 1 wat bereik je door het ketelvermogen hoger of lager in te stellen?
  • 2 wie kan mij vertellen hoe het waterzijdig inregelen werkt?
  • 3 in de legenda van mijn Nefit basic HRC24 staat dat hij beschikt over een driewegklep.Is dit hetzelfde als een bypass?
  • 4 moet/mag er een terugslagklep op de retourleiding van de vloerverwarming bij een hydraulisch neutrale verdeler?
  • 5 is dit een hydraulisch neutraal verdeler?(rechts aanvoer/links retour)
21390_vv1_1.jpg
  • 6 hoe bereken je de warmteafgifte bij vloerverwarming?(slangen hoh15cm)
  • 7 is het bij een nieuwbouwwoning normaal dat je 2 uren moet stoken om een woonkamer van 19 naar 20 graden te verwarmen?(145m3/twee radiatoren van samen 4000watt en vv-h.o.h.15cm)
Graag jullie reacties en bevindingen,CV specialisten
 
Plaats tussen de aanvoer en retour vlak voor de vloerverwarming een kortsluitleiding (bypass) liefst met afsluiter zodat je de leiding kunt knijpen.
en zet de pomp van de vloerverwarming op 3
je zal zien dat dit effect heeft.
 
1 als je het vermogen verlaagt kan je ketel minder heet water maken L/min

2 een radiator heeft een bepaald hoeveelheid water per minuut nodig om zijn maximale vermogen af te geven.
Met waterzijdig inregelen ga je zorgen dat alle radiatoren de voor hun juiste hoeveelheid water krijgen zodat alle ruimes goed op temperatuur komen.

3 een 3wegklep is geen bypass, een drieweg zorgt ervoor dat de ketel kan omschakelen tussen het maken van warmdrinkwater en de cv functie.

4 bij sommige ketels wel, bij anderen hoeft het niet. bij twijfel gewoon plaatsen, kan iig geen kwaad.

5 verdeler is hydraulisch neutraal.

6 geen idee.

7 dat is geheel afhankelijk van het geinstalleerde vermogen, en de verliezen van die ruimte.
Als het goed is is daar een berekening van bij de aannemer.
 
Bedankt voor je antwoorden Headhunter,
heb ik toch nog wat vervolg vragen.
Stelling;als de voetventielen geheel open staan is het altijd goed,alle radiatoren worden goed warm.
Hoe groot is het belang van waterzijdig inregelen van de radiatoren in combinatie met vv bij een hydraulisch neutraal verdeler?Ik heb begrepen uit eerdere topics dat een neutrale verdeler geen invloed heeft op je CV-systeem,maar redeneer wel:hoe meer water in je radiatoren,des te minder in je vloer.
Graag u visie hierop.

Ook bedankt Viru,
maar is er misschien een foto of schets van een bypass,want ik begrijp het niet helemaal.Als je een kortsluitleiding ertussen zet gaat dan het aanvoerwater niet rechtstreeks de retour in?
Mijn pomp staat op 3.
En wat bedoel je met "je zal zien dat dit effect heeft".

René
 
Met invloed op de cv bedoeld men dat een neutrale verdeler geen stroming veroorzaakt in het cv systeem.Het belast het systeem natuurlijk wel want het gebruikt gewoon water uit het systeem.En ook deze moet een bepaalde hoeveelheid hebben om goed te kunnen werken.

Dat alle radiatoren warm worden is geen garantie dat de waterstroom ook goed is.Een indicatie dat het goed is kan je meten de aanvoer zal ca 20 graden heter zijn dan de retour.
Of iig bij alle radiatoren hetzelfde verschil.

Alle ruimtes komen op temperatuur, dan heb je een grote kans dat het wel goed gaat.

Een kortsluitstuk zoals beschreven heeft een weerstand die iets hoger ligt als de rest van het systeem zodat als er een radiator word gesloten de waterstroom van die radiator over de bypass gaat stromen en dus alle radiatoren blijven dezelfde hoeveelheid water krijgen zodat de boel niet ontregeld raakt(ruime warmer dan gewenst).
Ik gebruik dan liever een echte bypass-klep die opent bij een bepaalde druk.
 
Jouw klacht is dat de temperatuur welke ingesteld wordt op de vloerverdeler niet gehaald wordt.
je hebt alle groepen van de vloerverwarming gesloten op 1 na.
dit gaf een duidelijke temperatuursverhoging.
je moet de oorzaak dan ook zoeken bij de dimensie van de aanvoer/retourleidingen en/of het tracé van deze leidingen.
door nu een kortsluitleiding te monteren vlak voor de verdeler krijg je
minder weerstand en dus warm water. de afsluiter in deze kortsluitleiding
dient voor het eventueel naregelen van de temperatuur.
of drastisch, de aanvoer/retourleidingen 22 mm maken.
 
Oké,jullie helpen mij enorm.

Alles nog even op een rij'tje.
Alle radiatoren in de woning goed inregelen met als uitgangspunt 20 graden verschil in aan-en retourleidingen.
Geldt 20 graden ook voor aan-en retour vv?

Omdat de kans bestaat dat alle radiatoren en vv dichtslaan door de thermostaatkranen moet er een bypass worden gemonteerd,zodat ik een gegarandeerde stroming heb.Eventueel voor de vv-verdeler.(Makkelijkste plaats voor mij)

De aanvoer(1)en retourleiding(2) 22mm maken voor meer aanvoer warm water.
Terugslagklep plaatsen in retour vv.(22mm/15mm?)
Is hiervoor al het aansluitmateriaal te krijgen bij bv een bouwmarkt of installatiebedrijf?
21390_vv5_4.jpg

Vanaf CV aanvoer(7)en retour(8)is 22mm geen probleem,maar kan ik ook met 22mm op thermostaatkraan(4)en voetventiel(14)aankomen of krijg ik net voor de aansluiting een verloop van 22/15.
Ook moet ik nummer 10 en 13(75mtr) knijpen t.o.v. nummer 11 en 12(100mtr),om alle groepen gelijkmatig te verwarmen.

Alleen begrijp ik nog niet hoe ik minder weerstand en dus meer warm water in de vv-verdeler krijg doorgebruik van een kortsluitleiding met afsluiter waar Viru over schrijft.
Zou één van u dit nog wat gedetailleerder uit kunnen leggen?

Alvast mijn dank hiervoor,

René
 
Probeer niet in te regelen met een delta van 20 graden per radiator, dat lukt toch nooit (is van te veel variabelen afhankelijk).
Probeer met een tabel van de radiatorkranen leverancier liever de juiste hoeveelheid water in te stellen die nodig is om het maximale vermogen van de radaiator af te geven.

Probeer alle radiatoren zo in te stellen zodat ze allen gelijkmatig van boven naar beneden warm worden.

Wat er ontbreekt op de foto zijn ontluchting van de installatie op het niveau van de vloerverwarming.

Doe op de linkse zijkant van de radiator verdeler een pentec AVDO die zijn daar precies pas voor gemaak.
Dit apparaat zorgd ervoor dat er altijd circulatie is ook als alles dicht staat.

Aan de rechtse zijkant van de radiator verdeler 2 T stukken plaatsen en verleng de buizen daar vandaan naar de vloer unit aanvoer en retour.

Maak op het hoogste punt goede ontluchting en houd alles strak en recht (alles waterpas zowel horizontaal als verticaal)

Retour ventiel op de verdeler geheel open en thermostaatkraan instellen op de gewenste waarde (maximaal 32 graden wat er door de vloer gaat)

Vr Gr en succes ermee
 
De plaats van de avdo kan ook dichter bij de ketel geplaatst worden.

Een 22 mm van verdeler vaar vvw verdeler is niet echt noodzakelijk.
Je gaat namelijk warm cv water mengen met kouder water van je vloerverwarming. Als je cv temperatuur bv 80 graden is en je retour van je vloerverwarming 30 graden stroomt er 2,5x zo weinig water door de voedingsleiding dan bij een radiator van 80/60.
Enkel als je met lage temperaturen gaat stoken is vergroting van je leidingwerk wenselijk bij veel vermogen.

Voorinstellen met een grafiek kan ook maar je moet wel weten wat de restopvoerhoogte van de ketel is.
Een temperatuursmethode kan best goed werken als je wel alle radiatoren open zet en er zeker van bent dat de ketel blijft branden op de ingestelde aanvoertemperatuur. Dat er tijdens normaal gebruik wat radiatoren dicht staan en daardoor de delta T wat kleiner wordt is met elke instelmethode gelijk.

En dan de vraag hoe stel je de advo nu goed in?

Redaro:
Het blijft toch een lastig klusje als je geen ervaring hebt.
Je hebt genoeg tips maar nu de uitvoering nog.
 
Helemaal mee eens

als je de oplossing van cvolieboy toepast heb je waarschijnlijk geen kortsluitleiding meer nodig
 
Ventiel helemaal open (14 op de foto) wordt vaak gedaan maar is niet geheel goed voor het aanwarmen van je woning in het geheel.
Dit zal de aanwarming van de ruimte waar de vloerverwarming opgestelt staat bevorderen, maar als je elders ruimtes hebt die je gelijktijdig wil aanwarmen blijven deze achter.
Je zal dit ventiel een middenweg moeten zoeken tussen vlot opwarmen van de vloer en de rest van je woning.
Er zijn voldoende voorbeelden geweest hier dat de rest van de woning niet goed op temperatuur kwam.
Destijds was het voor mij ook meer een vraag dan een weet maar inmiddels ben ik er achter dat dit een van de problemen kan zijn als overige vertrekken slecht op temperatuur komen.
Dit probleem zet zich de rest van de dag voort als de woonkamer aangewarmd is en de overige kamers dan de kans krijgen om aan te warmen. De ketel springt dan niet zo vaak meer aan met een ruimteregeling.
 
Begin er steeds meer verstand van te krijgen dank zij jullie.

Heb bij de radiatorkranenleverancier op de site gekeken,maar geen tabel of iets dergelijks kunnen vinden.(Danfoss)
Omdat het inregelen van de watertoevoer gebeurt met het voetventiel op het onderblok moet ik misschien in die richting zoeken?Één van u een idee of site waar ik dit kan vinden?

De pentec AVDO is een drukverschilregelaar die rechtsreeks van aanvoer naar retour word aangesloten?(een bypass?)

Krijg ik ook een betere watertoevoer naar mijn vv-verdeelblok als ik het aan de rechtse kant van het radiatorverdeelblok aansluit,omdat het dan direct op de aan-en retour van de ketel komt?
Dit moet dan een T-stuk 22/22/15 worden?(of 22/15/22 ken niet precies de benaming)

Het ontluchten en terugslagklepverhaal is duidelijk.

Nog even een opsomming van alles.
De bedoeling van mij is dat ik met een watertemperatuur van 60 graden ga verwarmen.(radiators en vv)Nu is mijn probleem dat de woonkamer waar de vv ligt,juist het slechts op temperatuur komt.
Daardoor stook ik mij als het ware arm.
Zodoende wil ik alles aan het systeem veranderen/verbeteren/inregelen, zodat ik een zo warm mogelijke aanvoer in de vv-verdeler krijg.
Ook schrijft Chathanky over het instellen van de AVDO,ik hoop dat ook daar wat documentatie over te krijgen is.
Helpen jullie mij nog even verder..............?

René.
 
Aanvoer tot aan verdeler bij voluit draaien van de ketel 80 graden.(gemeten)
Aanvoerblok van 4-groeps verdeler bij 1groep(75mtr) geopend vlot naar de 40/45 graden.Hooguit 10 minuten.
Bij het openen van de tweede groep(100mtr) al zeker een uur.
Bij het openen van groep3(100mtr)en groep4(75mtr)komt de temperatuur in het aanvoerblok na zeker 2 uur stoken gewoon niet boven de 30 graden.Het lijkt erop dat het slangensysteem te lang is en teveel weerstand bied.Vv-pomp staat op 3.
Wat is het probleem?

René.
 
Hoe ver heb je nu je retourventiel(14) open staan dan?
Als je ketel brandt, en je hebt alle groepen van de vv open staan, hoe warm is je aanvoer vanaf je cv dan nog?
De aansluitingen van de vv verplaatsen op de verdelen heeft geen zin.
 
Voetventiel staat geheel open.
Aanvoerleiding tot aan vv-thermostaat is niet vast te houden.Dus behoorlijk heet.(nu geen meetapparatuur tot mijn beschikking)
Hydraulisch neutraal betekend toch dat al het aanvoerwater,weliswaar gemengd met kouder retourwater,door de slangen moet en dus uiteindelijk steeds warmer hoort te worden?
Kan het zo zijn dat de voetventielen van de radiatoren te ver open staan, waardoor de aanvoerleiding naar de vv wel heet word,maar geen goede doorstroming heeft?

Wat uiteindelijk gebeurt is,dat ik na een dag stoken de woonkamer wel op temperatuur heb,maar daar wel een kuub of 20 gas voor verbruik per dag.
Niet geheel ideaal toch..........?

René
 
Die 20 kub is echt niet weg hoor. :mrgreen:
Je zal dit echt wel nodig hebben om je huis op temperatuur te houden.

Dit zal meer iets zeggen over de zuinigheid van je woning zelf.

Over het mengen:
Als je 1 liter van 60graden mengt met 2 liter van 30 graden heb je 40 graden als resultaat.
Dit is wat er gebeurt in je verdeler.
 
Je kunt proberen of je radiatoren te veel wegpakken door ze simpelweg allemaal dicht te draaien, en daarna te kijken of de vloer dan wel sneller opwarmt.
 
Dus die 20m3 is normaal voor deze dagen?
Ik heb een gemiddeld verbruik voor een 2/1 kap gezien van 1850m3.
Nu had ik een jaarafrekening met een verbruik van 3500m3.
Dit was de aanleiding om e.e.a. eens wat verder te bekijken.
Wel moet ik er eerlijk bij zeggen dat het om een nieuwbouwwoning(500m3) gaat,waar ik nu 1 1/2 jaar woon en het eerste jaar het complete verwarmingsverhaal eigenlijk nooit goed heb bekeken.
Toch vind ik een dubbel verbruik t.o.v. het gemiddelde nogal wat.

Ik neem aan dat,als ik alles juist heb ingeregeld en aangesloten,toch wel een iets lager verbruik zal hebben.

Het spelen met de groepen was met alle radiatoren gesloten.

Rest toch altijd nog de vraag,waarom de temperatuur in vv-verdeelblok niet hoger komt dan 30 graden.

René.
 
Voor een woning van dit bouwjaar is het wel een hoog verbruik. 1800 kub moet wel haalbaar zijn.
Zoek eens in de papieren of je iets van een warmteverliesberekening kunt vinden. Met dit gegeven kun je ongeveer achterhalen waar je verbruik op uitkomt met deze koude dagen.

Het huis moet dan wel gebouwd zijn volgens de ontwerpen die toen bekend waren.
Als er tijdens de bouw wijzigingen zijn aangebracht zijn de ontwerpgegevens niet relevant meer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan