CV verkeerd aangesloten.

Michiel023

  • #1
Ik heb op een veiling site een verticale radiator gekocht. Geen gebruiks aanwijzing erbij... Vier aansluitpunten onder. De aansluiting links en rechts waren open, de twee in het midden dicht met een schroefdop. Ik heb een onderblok in het midden geplaatst, met de aanvoer links. Buitenkanten afgesloten. Hij doet helaas helemaal niets, blijft ijskoud. Had ik de midden aansluiting niet moeten verbruiken? Of zit de aanvoer aan de verkeerde kant? Als ik de zijkanten moet gebruiken, welke kant is de aanvoer? Hoop dat iemand mij kan helpen. Want een radiator is wel nodig in deze tijd!
Grt Michiel

20221115_210018.jpg 20221115_210007.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zit er een ontluchter aan de bovenkant?
En zo ja: komt daar lucht en daarna water uit?
 

Michiel023

  • #3
Ja, ontluchter zit erop, die geeft water.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dan heb je in ieder geval een deel goed gedaan.
Heb je iets van een merk gezien? (misschien zijn er dan tekeningen te vinden)
Een detail foto van het onderblok kan misschien iemand op een idee brengen.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #5
zaten er geen breekplaatjes in de 1 van de onderaansluiting, want 1 van de aansluitingen zal ook voorzien zijn van een stijgbuis
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
Bij een onderaansluiting heb je nooit een stijgbuis nodig.
 

Auto-Geen

  • #7
Staat de aanvoer of retour van het onderblok niet dicht?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #8
ts geeft aan dat er meerdere aansluitmogelijkheden zijn, daarom kan het zo zijn dat er in 1 van de aansluitingen een stijgbuis is gemonteerd en of voorzien van breekplaatjes
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #9
Dan heb je inderdaad gelijk.
Bij onder aansluiting moet je altijd de stijgbuis verwijderen en uiteraard moeten er geen breekplaatjes in zitten.
 

Michiel023

  • #10
Dank voor de reacties. Het onderblok staat open, inbus is uitgedraaid. Hoe herken ik een breekplaatje? Ik ken dat niet... En de stijgbuis, waar vind ik die en hoe verwijder ik die? Klopt dan de aansluiting wel aanvoer links?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
Aanvoer maakt bij deze radiatoren normaal niets uit.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #12
Naar het plaatje kijkend, zou dit wel eens een Henrad Alto Line kunnen zijn.
Als dat zo is, dan zijn er tekening te vinden van het binnenwerk en ook hoe ze aan te sluiten.

Als dit hem is en ik lees de tekening goed, dan zit er aan kant waar de aanvoer op hoort te zitten een verdikking tussen de platen.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #13
Michiel, ik geef geen antwoord op privé berichten.
Dit is een forum waar iedereen iets moet kunnen leren.
 

Michiel023

  • #14
Ja, heb je een punt mee, realiseerde mij dat niet. Dacht om verder niemand lastig te vallen met mijn probleem. Verkeerd ingeschat.
 

Michiel023

  • #15
Jack ik denk dat je gelijk hebt, het is de henrad alto. De aanvoer zit goed.. zit het probleem in de doorvoer vergrendeling? Moet je daar iets aan doen?
Screenshot_20221117-172931_Samsung Internet.jpg
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #16
Welk onderblok heb je gebruikt en staat die toevallig niet op één pijp ingesteld?
(bij één pijp blijft het onderblok warm, ook als de kraan dicht staat)

Een andere mogelijkheid is dat je een demo/showroom uitvoering hebt die ergens in de productie
is dichtgelast. Fabrikanten doen dat wel eens om te voorkomen dat ze worden doorverkocht.
 

Michiel023

  • #17
Onderblok word ook niet warm, er gebeurt helemaal niets! Onderblok is van Hornbach. Bij de badkamer radiator ook gebruikt, werkt daar prima. Radiator is van bva veiling, zijn retourgoederen. Daar zullen ze toch geen dichtgelaste bij doen mag ik hopen?
 

Michiel023

  • #18
Denk niet dat het een demo was. Hij zat in de doos. Deukje aan de zijkant, waarschijnlijk de reden van retour!
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #19
draai de rest van de radiatoren eens dicht en probeer dan eens weer.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #20
Als wat Marcn zegt niet werkt:
Draai één kan van het onderblok dicht: kijk of er water uit de ontluchter blijft komt.
Draai de tweede kant dicht en de eerste weer open en kijk weer.
Als zowel de toevoer als de afvoer in verbinding zijn met de ontluchter dan kan er water rond stromen.

Daarna wordt het tijd om de radiator er weer vanaf te halen en te testen met bijvoorbeeld een tuinslang.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu