CV ketel werkt niet meer, storing E0. Ketel Bosch /Junker 24VRC

Wimpie44

  • #1
CV ketel Bosch / Junker 24 VRC.
Storing: geen warm water en geen verwarming
Systeemcode: E0

Resetten van de cv ketel werkt niet. Bij reset komt E0 code terug.

Wat heb ik gedaan.
1. Verwarming op 10 graden gezet
2. Ketel instelling verwarming in de laagste stand
3.Ketel instelling warm water in de laagste stand
4. CV ketel reset. Komt netjes terug met watertemperatuur op display
5. De waterdruk wordt aangegeven met mechanische meter van de ketel: 1bar.
6. Aan- en uitzetten van de CV ketel via hoofdschakelaar:
CV ketel reset zonder storingscode, geeft watertemperatuur op display weer.
7. watertemperatuur loopt wat op en na enige tijd komt systeem weer met foutcode E0.

8. omdat waterdruk op 1 bar staat is mijn aanname te lage waterdruk.
Geprobeerd water bij te vullen met waterslang aan waterkraan en andere uiteinde aan
de vulkraan van de installatie. Slang netjes vol laten lopen met kraanwater, waterkraan
afgesloten en slang aangesloten aan de vulkraan opening.


Opmerking:
er zit boven de vulopening een opening en daarboven een rode knop (foto1 en foto2).
Die knop is denk ik niet om af te sluiten of te openen van het tappunt, maar lijkt
meer op een waterbeveiliging. (zie foto bijgevoegd).


9. waterkraan geopend. Er is geen vulkraan aldaar (denk ik, tenzij rode knop niet beveiliging is).
Waterslang staat nu onder druk. Het vulpunt is in de bijkeuken in de buurt van een
waterkraan. Dit heeft altijd gewerkt.

10. Als de waterkraan via slang gekoppeld is met het vulpunt, met de waterkraan open, dan
loopt de waterdruk in de CV ketel niet op. De CV drukmeter blijft op 1 bar staan. De CV ketel
krijgt geen extra watervulling. Radiatoren zijn ontlucht.

Gevolg: CV foutcode E0 verschijnt.
Ik neem aan dat dit komt door te lage waterdruk.
Deze blijft staan op 1 bar.

Vragen:
1. Moet de slang tussen waterkraan en vulkraan andersom gekoppeld moeten worden om water
bij te vullen ? (zie foto3)

2. De rode knop is (denk ik een veiligheidsknop). Kan de stand daarvan de instroom van vulwater
blokkeren ? (zie foto1 en foto2)

3. Wat kan andere oorzaak zijn dat waterdruk in CV verwarmingssysteem niet hoger wordt ?
Is dit een aannemelijke oorzaak van foutcode E0.


Bijlagen:
3 foto's (ref. tekst).

foto1.jpg foto2.jpg foto3.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wimpie44

  • #2
Bijgaand foto4.

Foutcode: E0
Geen warm water (verwarming) en geen warm kraanwater.

foto4.jpg

4. Kan de rode (beveiligings) knop (foto1 en foto2) bij het vulpunt verkeerd staan of defect zijn
waardoor water bijvullen niet lukt.
 
Laatst bewerkt:

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #3
Die rode kraan is volgens mij het overdruk ventiel. Die speelt geen rol bij het bijvullen.

Ik verwacht dat er aan de onderzijde van het vulpunt nog een kraantje zit om het vulpunt mee open te zetten. Dit kan ook een vierkant knopje zijn.

Zonder een vulpunt open te draaien zul je niet kunnen bijvullen.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #4
Je kan het gekartelde wieltje open draaien, het deel tussen waar de slang zit aan gesloten, en het kettinkje van de dop. Als je dit wiel draait, gaat de vul-aftap kraan open
 
  • Like
  • Informatief
Waarderingen: Wimpie44 en Vonken_trekker

Wimpie44

  • #5
Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik probeer het morgenochtend uit. Ik laat het resultaat weten.
 

Wimpie44

  • #6
Ik heb de vulslang opnieuw aangesloten in de bijkeuken. Netjes lucht uit de slang. Ook de radiatoren allen opnieuw gecontroleerd op lucht. Er komt bijna schoon water uit.

De gekartelde ring kon ik linksom een kwart slag draaien. De slang loopt vol. Bij verschillende standen van de gekartelde ring geen verandering in de waterdruk meterstand in de ketel. De meter blijft op 1 bar staan. (zie foto5). De waterkraan staat open, de vulkraan is linksom een kwart slag gedraaid. Aanname is dat deze kraan dan open staat. (zie foto 7: gekarteld wiel linksom).

Foto6: onderkant van de vul-aftapkraan. Gekartelde ring
in oorspronkelijke stand.

Foto8: dopje van vul-aftap opening gehaald. Gekartelde ring staat in oorspronkelijke stand. Er loopt geen water uit het aansluitpunt waar slang gemoneerd moet worden, ook geen water uit de onderkant van de vul-aftap kraan.

Oorspronkelijke stand is ten tijde van werking en storing.
Na aansluiten waterslang waterkraan open en gekartelde ring een kwart slag naar links gedraaid (tov open aansluiting, of omhoog tov zijaanzicht / tegen de klok in).

Geen enkel effect op waterdruk (blijft 1 bar).
Storing E0 blijft.
Zelfde effect bij CV ketel aan of uit.
De ketel laat soms de watertemperatuur zien als je reset,
daarna op code E0.

Doe ik dit fout, wat kan er aan de hand zijn ?

foto5 - waterdruk meter staat op 1bar.jpeg Foto6 - onderkant van de vulkraan.jpeg foto7 - aansluiting vulkraan onder en overstort bovern.jpeg Foto8 - boven overstort ventiel - onder val-aftapkraan.jpeg
 

Wimpie44

  • #7
De gekartelde ring bleef steken op een vast punt. De kan nu verder opengedraaid worden naar links. Er komt dan tapwater uit het aansluitpunt. Aansluiten van de waterslang geeft nu netjes 2 bar cv keteldruk.

Bij resetten slaat de ketel steeds in E0. De temperatuur instellingen voor verwarming en tapwater ingesteld op bedieningspaneel ketel. Ook thermostaat in huiskamer ingesteld. De ketel slaat na aantal resets niet meer af. De watertemperatuur loopt op. De CV ketel slaat niet meer af.
De verwarming en het tapwater werken weer.

Nog nooit meegemaakt dat dit simpele klusje langer als 10 minuten duurt.
Bedankt voor jullie tips.


Wim
 

Wimpie44

  • #8
Wilibald schreef:
Je kan het gekartelde wieltje open draaien, het deel tussen waar de slang zit aan gesloten, en het kettinkje van de dop. Als je dit wiel draait, gaat de vul-aftap kraan open
Bedankt.
 
  • Like
Waarderingen: Wilibald

Wimpie44

  • #9
We zijn aantal uren verder.
Er wordt water getapt. Water blijft koud.
Foutcode: E0.

Na 2 resets lukt het om te resetten zonder E0 foutcode en warm water te tappen. De verwarming staat op 18 graden ( thermostaat).

Zal kijken wat vanavind gebeurt op 20 graden. De CV moet dan aanslaan.

Wat kan de oorzaak zijn van foutcode E0 bij koud tap water.
Dit is de oorspronkelijke E0 fout die optrad.
Waterdruk in systeem is nu 2 bar.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #10
Foutcode E0 houdt volgens mij in dat de branderautomaat defect is.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #11
E0 is idd defect in printplaat
 

Wimpie44

  • #12
Bedankt voor jullie reactie. Wordt in dat geval de printplaat vervangen of wordt een onderdeel op de printplaat vervangen ?.

Is dit een kostbare vervanging of reparatie ?
of
is het verstandiger om de cv ketel te vervangen (ca 10 jr oud).
(De vorige CV ketel ging veel langer mee....).

Ik heb ervaring met elektrotechniek en elektronica,
ligt eraan of onderdeel los verkrijgbaar is en of vervanging
op de printplaat van het onderdeel mogelijk en verstandig is.

Moet dit uitbesteed worden aan CV installateur / monteur ?

Aanvulling:
vanmiddag eea uitgeprobeerd.
- ketel aanzetten: geen tap-water, geen cv aan.
- eerst geen geluid, daarna wel temp. ketel water loopt op.
- temp. ketel water daalt wat.
- geen E0 code

Tap-water: wordt warm, bad-water wordt warm. Temp.
aanwijzing ketel loopt op Op gegeven moment van warm water snel naar koud water.

Verwarming: thermostaat 18 graden C. Temp. cv ketel stijgt
radiatoren worden lauw warm.
Geen E0 code.

Gisteren dito van 18 naar 20 graden. Temp. cv water loopt op en blijft stijgen (tot rond de 80 graden C). Teruggezet naar 18 graden C (thermostaat).
E0 fout code.

In alle gevallen werkt de CV ketel zoals het hoort (warm tap-water en verwarming OK) na een RESET van de CV ketel.

Bij zowel tap-bedrijf als verwarmen radiatoren treedt E0 code op na oplopende CV ketel temperatuur. De CV ketel slaat af. Code E0. Je hoort nog wel iets draaien. Dat slaat ook later af.
 
Laatst bewerkt:

Wimpie44

  • #13
Ik ga zelf niet aan de gasketel sleutelen.
Wat ik begrijp is dat het een fout op het Interne Board van de ketel is, zoals door jullie aangegeven.

Ik vraag me af of vervanging van dit Interne Board verstandig is ivm kosten (orde van grootte) en de leeftijd van de ketel. Andere optie is een nieuwe ketel.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #14
Zover mij bekend vervang je een branderautomaat in zijn geheel al ken ik jouw toestel niet. Een nieuwe branderautomaat kost doorgaans toch wel een paar honderd euro.

Of je die investering nog wilt doen moet je zelf afwegen. Op zich zou een ketel van 10 jaar oud toch nog wel een aantal jaren mee moeten gaan.
 

Wimpie44

  • #15
Bedankt voor je reactie.

Ik heb naar wat onderdelen gekeken die in de 24 VRC beschikbaar zijn. Over het algemeen zijn dat mechanische onderdelen. De systeem plaat ben ik nog niet tegengekomen.

Ketel werkt op zich goed met radiator verwarming en met warm tap water. Na wat langere tijd schakelt de ketel dan uit met code E0. Na een RESET werkt de boel weer.

De storing steeds kunnen reproduceren. Kost wel tijd. Nu met video bewaking blijft ketel werken. In de opname hoor je per 1-2 sec een klikken en slepend geluid uit iets dat lijkt te draaien.

Ik vraag om offerte en maak dan de afweging.
 

Wimpie44

  • #16
Ik heb de cv-ketel laten vervangen door een nieuwe CV-ketel.
Bedankt voor de reakties en suggesties.

PS:
De CV ketel die vervangen is was geen Bosch / Junkers 24 VRC maar een 28 VRC.
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu