CV Houtkachel met vloerverwarming

Joop Dr

  • #1
Wij zitten al een hele tijd met het volgende probleem.

Woning verbouwd, beneden compleet voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming, wel 3 radiatoren laten zitten, + houtkachel( 7 kw).Boven 1 radiator altijd open in badkamer overige kamers niet in gebruik bij normaal weer.
Ketel Vaillet VR, Alles vooraf afgestemd met installateur.
Na eerste jaar V V alleen aan (combi ketel thermostaat geregeld) ca 4500 M3 gasverbruik, a avonds houtkachel aan sfeer en lekker warm, gevolg te warm in de kamer en V V gaat uit. 2e jaar V V aan en radiatoren open, Ook combi ketel thermostaat geregeld, gevolg bij warmtevraag kamer snel warm door radiatoren vloer wordt nagenoeg niet warm. Ook mede als gevolg van houtkachel als we die aan doen. wel terug naar 3000 M3 gas.
Vorig jaar houtkachel vervangen door eentje aangesloten op de cv, 6 kw waterzijdig 4 kw ruimte zijdig, Indien mogelijk stoken we nu nagenoeg allen op de houtkachel gaat prima vorig jaar 300 M3 gas, op advies van installateur minimaal 2 radiatoren open (badkamer en 1 in de verste hoek van de kamer,om oververhitting van kachel te voorkomen.

Kamer lekker op temperatuur (temperatuur geregeld door hoeveelheid hout)alleen al door de kachel.
Maar nu.... kachelpompt water met 55 graden af, is de laagste instelbare temperatuur ivm condenseren vd kachel, tot dit weer te koud wordt stopt de pomp weer, warmt dan weer op tot 55 enz. Maar daardoor wordt de vloer niet warm (in elk geval teweinig warm), komt m.i. omdat er niet constante aanvoer is van warm water bij de pomp vd vloerverwarming.
Proflex verdeler 6 groeps met grundfors pomp. deze wens vooraf ook neergelegd bij leverancier.Hier nadien gereclameerd, probleem bij (duitse leverancier voorgelegd) thuis onze situatie bekeken, moet probleemloos kunnen volgens hem, moet allen een buffervat tussen komen. Nu komt het! advies is buffervat ca 200 liter en aansluiten op 1e afvoer vd kachel, maw ik moet altijd eerst 200 liter water warm verwarmen voordat er maar iets gebeurd. dan gaat er pas water naar de badkamer maar vraag 2 hoekomt het daar, Als de kachel geen warm water wegpomp gebeurd er in de cv leiding ook niets. probleem 2 , ik wil het buffervat eigenlijk in de kruipruimte daar zit ook alle toebehoren van de kachel gemonteerd.
Mijn idee is, als leek, maar daar is hij het niet mee eens (zou niet werken)?? Buffervat plaatsen van ca 40 liter zeg max 2 van 40 dus 80 liter totaal. Aansluiten zodanig dat de houtkachel net als nu als hij warm water afvoert dit eerst naar de badkamer pompt dan het overige water in het buffervat terecht komt, daardoor kan dan uiteraard de radiator in de kamer dicht gedraaid worden. In dit geval kan dan de V V pomp het water direct uit het buffervat zuigen en zo kontinu warm water in de V V pompen. Wel moet er denk ik een of andere thermische schakelaar tussen komen dat als er geen warmte meer aangevoerd word de V V pomp dan ook uitschakeld, want dit komt er mi nog bij als de vloer een beetje op temp is, wordt deze snachts net zo hard weer afgekoeld doordat de pomp 24/24 doorloopt.als de vloer op temp is normaal ca 21 graden is ie smorgens weer ca 17 18 graden,( als ik s avonds de pomp uitschakel loopt de vloertemperatuur max 1 a 1,5 graad terug in ca 18 uur).Het liefst heb ik de vloer nog ca 1 a 2 graden warmer, lost dit op door het buffervat of moet de afvoertemp. van 55 graden hoger gezet worden ?
Wie heeft ervaring met een soortgelijk probleem, en wat te doen ??

P.s alles is zo aangesloten dat als we de houtkachel niet aan hebben de cv gewoon zijn werk kan doen met ventielen/kleppen die de leiding afsluiten naar de houtkachel. maar in de praktijk hebben we de cv niet danwel nooit meer aan, houtgestookt varierend van de ene dag van 6 uur tot s avonds laat, de andere van 12 tot laat of in het slechtste geval van 17 tot laat, maar veelal van smorgensvroeg om de paar uur overdag bijgevuld al naar gelang wie wanneer hoelaat weggaat of thuiskomt tot s avonds laat. Hele woning zeer goed geisoleerd Hr ++ glas bouwjaar 1990.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Degooyer

    Specialist Vloerverwarming
    • #2
    Het hele verhaal gelezen te hebben kom ik al snel tot volgende: u regelt e.e.a. waarschijnlijk met een kamerthermostaat.
    Deze reageert op de (omgevings-)temperatuur in de kamer en zal, bij het bereiken van de ingestelde gewenste waarde af slaan en de toevoer van warm water naar de vloerverwarming afsluiten.
    Daardoor krijgt de vloerverwarming niet de kans om echt goed op temperatuur te komen.
    U kunt m.i. 2 maatregelen nemen:

    1: regelt de temperatuur niet alleen op ruimte temperatuur maar tevens op vloeitemperatuur (met een sensor in de vloer is dat eenvoudig te realiseren: stuur mij een persoonlijk bericht, dan wijs ik u wel op de juiste thermostaat)

    2: plaats een pompschakelaar om de pomp alleen dan te laten lopen als dat ook werkelijk nodig is. Dat os maar een kleine investering, maar bespaart u al snel behoorlijk wat elektriciteit. (alleen toe te passen als er geen label-A pomp is gemonteerd. Bij een Label-A pomp regelt de pomp dat zelf)
    Deze pompschakelaar zal er tevens voor zorgen dat uw vloer niet ongewenst afkoelt

    Deze beide oplossingen zijn m.i. duidelijk voordeliger dat buffervaten te laten installeren (waarvan het effect m.b.t. een gewenste warmere vloer, nog niet 100% duidelijk is)
     

    Monteur Bert

    • #3
    Het geheel lijkt wel erg complex te worden met allerlei mogelijkheden. Nu weer een buffervat met alle bijbehorende extra's..
    Ik zie de installatie in drieën: woning, vloer en ketel met de houtkachel als bron.
    Als basis;
    1: Een pompschakelaar die de aanvoer voor de vloerverdeler aftast en onder de 35 graden vertraagd afschakelt.
    Dan kan een lage aanvoer temp. de vloer niet afkoelen.
    2: De radiatoren in de woonkamer voorzien van thermostaatkranen.
    Deze zo afstellen dat ze alleen werken bij versneld opwarmen en zonodig als bijverwarming.
    Boven bijvoorbeeld 20 graden kamertemperatuur gaan de thermostaatkranen sluiten.
    Daardoor bepaalt primair de vloerverwarming de kamertemperatuur.
    3: De vloerverwarming door het plaatsen van een zone klep de kamertemp. laten regelen.
    Zodat wanneer de temp. bereikt is deze kan uitschakelen.
    De pomp stopt d.m.v. de sensor vanzelf omdat de aanvoer stopt.
    4: Geen nachtverlaging in de kamer(vloer) toepassen.

    Dat alles is allemaal met gangbare apparatuur te verwezenlijken.

    De CV ketel op weersafhankelijk schakelen in combinatie met de houtkachel.
    Deze samen zorgen voor de aanvoer van de juiste temp. afhankelijk van de buitentemp.
    Die zou je eventueel in de nacht wat in temperatuur kunnen verlagen maar bij een goed geïsoleerde woning met thermostaatkranen levert dat weinig op.

    Voor de samenwerking van ketel en houtkachel zal een situatieafhankelijke besturing moeten worden ontworpen.
    Afhankelijk van wat mogelijk is en vanuit oogpunt van veiligheid is toegestaan.
    Hierdoor is de gehele installatie in drie eenheden verdeeld.
    De eerste twee moeten standaard zonder problemen kunnen werken. Beter te overzien en duidelijk.

    De noodzaak van het toepassen van buffervaten met de extra's van onderhoud, isolatie en met ventielen regelen zou ik niet prefereren.
    Wanneer er d.m.v. de houtkachel teveel wordt gestookt en de watertemp. tehoog oploopt moet je bij de houtkachel ingrijpen.
    De mogelijkheden hierbij kan ik niet overzien.

    Dan een aanvulling: bij het stoken van de houtkachel stopt de vloerverwarming wanneer de kamertemperatuur bereikt is. Wil u dan toch extra vloerwarmte dan zal de kamertemperatuur (te-)hoog gaan oplopen.

    Ik hoop dat u hier wat aan heeft.
    Dit is geschreven na uw eerste bericht.
    Het is ongetwijfeld een begin van een discussie... Succes, Bert.
     

    Nono123

    • #4
    Even over transmissieverlies en ketelvermogen.

    Calorischewaarde aardgas = 9kWh/m³
    Calorischewaarde hout = tussen de 4 en 5kWh/kg, dus ik reken hier even met 4,5kWh/kg.
    Soortelijkewarmte water = 4,2kJ/(kg.K)

    Je schrijft dat je gasverbruik 4500m³/jaar was zonder houtstook, met houtstook nog maar 300m³/jaar. ( waarschijnlijk is dat voor koken, warmwater en nog een klein beetje verwarming.)
    Je zou kunnen stellen dat je dus 4500-300=4200m³/jaar niet meer aan aardgas verstookt vanwage de houtkachel.
    In 4200m³ zit (4200m³*9kWh=) 37800kWh aan energie.
    Om 37800kWh met hout op te wekken het je dus 37800kWh/4,5kWh/kg=) 8400kg hout nodig.

    Stel dat je stookseisoen ruim een half jaar (200 dagen) is, dan moet je per dag dus (8400kg/200dagen=) 42kg per dag aan hout verstoken om hetzelfde comfortnivo te halen als je met gasstook deed.

    Stel dat je gemiddeld genomen, de houtkachel om 14:00 uur aan doet en stookt tot 22:00 uur, dan brandt de kachel dus 8 uur.

    Om 42kg hout te verstoken in 8 uur, moet je dus ruim 5 kg/uur hout verstoken.

    Je houtcvkachel doet, 6 kW waterzijdig en 4 kW ruimtezijdig, dat is dus 10kW totaal.
    In deze kachel kan je maar (10kW/4,5kWh/kg)=2,2kg/uur verstoken.
    Dat is dus maar de helft van wat je nodig zou hebben om hetzelfde comfortnivo te halen als je met gasstook deed.

    Om hetzelfde comfortnivo te halen als je met gasstook deed, zou je dus; of langer moeten gaan stoken; of met CV bij stoken; of een zwaardere kachel moeten plaatsen.

    Een buffer plaatsen bij een houtgestookte CVketel vind ik persoonlijk een goed idee, al is het maar om in de ochtend de koud uit je huis te halen zonder gelijk te moeten gaan stoken. Daarbij is 200 niets !!

    Als je een buffer van 200 liter water laad, naar 80°C en ontlaad naar 30°C is de Delta-T 50°C.
    Dan is je nuttige energieinhoud: 200kg*50°C*4.2kWh/kg.K / 3600 = 11,6 kWh. Dat is dus maar 11,6kWh/4,5kWh/kg = 2,6kg hout.

    Kijk eens bij wat schema`s van houtCVketels en zie dat een buffer 500 liter of meer heel normaal is.

    Let op: dit alles is puur theorethische, er is geen rekening gehouden met toestelrendementen, strenge en/of zachte winters, ENZ....


    Het is zoiezo en goed idee om de thermostaat die je pomp schakelt veel lager in te stellen, omdat je dan een constante toevoer naar je installatie hebt; je kachel gelijkmatiger verwarmt wordt en je de restwarmte benut die nu zo de schoorsteen in gaat.

    Edit:
    4500m³ aardgas is overigens best wel veel voor een zeer goed geisoleerde woning.
    Is het een erg groot huis ??
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu