Goedemiddag allen,
In ons nieuwe huis merken wij een CV drukverlies van gem. 0.1 bar per 24u, waardoor we de ketel wekelijks bijvullen (van ongv. 0.7 naar 1.5 bar). Het gaat hier om de Nefit Topline Compact HRC 30/CW5.
We zien geen zichtbare lekkage-sporen, vochtplekken, of kalkaanslag.
De CV monteur is inmiddels twee keer langs geweest, waarbij de ketel, koppelingen, en leidingen gecontroleerd zijn op lekkages. Daarnaast sluit een pH test een lekke warmtewisselaar uit. Uiteindelijk concludeert de monteur dat het waarschijnlijk om een lekkage onder de vloer gaat.
Wij hebben vervolgens enkele lekdetectie-specialisten benaderd. Deze geven aan dat het drukverlies te minimaal is voor een gedegen lekdetectie onderzoek (middels traceergas).
Hierdoor zijn wij tussen wal en schip gevallen. Het voelt niet goed om simpelweg te wachten totdat het drukverlies groter wordt, met het risico dat de lekkage(gevolgen) ook groter worden.
Nu is mijn vraag; zien jullie nog zaken welke ik zou kunnen controleren en/of proberen, zodat we weer een stap verder komen om de lekkage te identificeren/verhelpen?
Wellicht nog een aantal relevante punten:
1. We hebben gedeeltelijk vloerverwarming.
2. De vorige bewoner gaf aan de ketel meer dan 3 keer per jaar bij te vullen. Daarnaast had hij via Nefit vorig jaar december het (lekkende) hydroblok vervangen. Hierbij is blijkbaar de ketel leeggepompt. Verder is het expansievat eind 2019 vervangen.
3. Een wasbak borrelt wanneer water wegloopt (maar loopt goed weg).
4. Hoofdkraan onder de deurmat is erg vochtig.
5. De vorige bewoners hebben in 2018 een extra radiator laten plaatsten, en een afgesloten radiator weer aangesloten op het CV netwerk. Hierbij zijn de leidingen gecontroleerd, een lekkage gesignaleerd en verholpen.
In ons nieuwe huis merken wij een CV drukverlies van gem. 0.1 bar per 24u, waardoor we de ketel wekelijks bijvullen (van ongv. 0.7 naar 1.5 bar). Het gaat hier om de Nefit Topline Compact HRC 30/CW5.
We zien geen zichtbare lekkage-sporen, vochtplekken, of kalkaanslag.
De CV monteur is inmiddels twee keer langs geweest, waarbij de ketel, koppelingen, en leidingen gecontroleerd zijn op lekkages. Daarnaast sluit een pH test een lekke warmtewisselaar uit. Uiteindelijk concludeert de monteur dat het waarschijnlijk om een lekkage onder de vloer gaat.
Wij hebben vervolgens enkele lekdetectie-specialisten benaderd. Deze geven aan dat het drukverlies te minimaal is voor een gedegen lekdetectie onderzoek (middels traceergas).
Hierdoor zijn wij tussen wal en schip gevallen. Het voelt niet goed om simpelweg te wachten totdat het drukverlies groter wordt, met het risico dat de lekkage(gevolgen) ook groter worden.
Nu is mijn vraag; zien jullie nog zaken welke ik zou kunnen controleren en/of proberen, zodat we weer een stap verder komen om de lekkage te identificeren/verhelpen?
Wellicht nog een aantal relevante punten:
1. We hebben gedeeltelijk vloerverwarming.
2. De vorige bewoner gaf aan de ketel meer dan 3 keer per jaar bij te vullen. Daarnaast had hij via Nefit vorig jaar december het (lekkende) hydroblok vervangen. Hierbij is blijkbaar de ketel leeggepompt. Verder is het expansievat eind 2019 vervangen.
3. Een wasbak borrelt wanneer water wegloopt (maar loopt goed weg).
4. Hoofdkraan onder de deurmat is erg vochtig.
5. De vorige bewoners hebben in 2018 een extra radiator laten plaatsten, en een afgesloten radiator weer aangesloten op het CV netwerk. Hierbij zijn de leidingen gecontroleerd, een lekkage gesignaleerd en verholpen.