Als ik de kraan van het expansievat openzet om de cv-ketel bij te vullen, slaat hij vrij snel uit naar 3 om vervolgens bij het dichtdraaien naar 1 te gaan. Hoe kan dit?
Ik zie nergens lekkage. Ik heb dit ook nooit eerder gehad, de meter ging altijd langzaam naar de 2.
Als tijdens het bijvullen de druk erg snel omhoog gaat dan is waarschijnlijk het expansievat stuk en moet deze vervangen worden.
Kan je een foto maken van waar je de installatie bijvult, ben wel benieuwd waarom de druk meteen naar 1 bar gaat als je de kraan dicht draait.
Ik heb het expansievat een jaar of 2 geleden vervangen. Foto volgt vrijdag, want ik ben er deze week niet.
Charel
#4
Beste,
Je zegt "als ik de kraan van het expansievat openzet".
Misschien heb ik uw vraag verkeerd geïnterpreteerd maar de vulling gebeurt niet via het expansievat maar via een elders geplaatste vulkraan.
Kees
Vaste Beantwoorder
#5
Een enkele keer zit de vulkraan bovenop het expansievat of er vlak bij...
Ik heb een vraag wat betreft het vullen van de CV via de expansievat. De cv monteur heeft destijds de vulkraan gemonteerd op de expansievat, waar normaal gesproken een ontluchter is (het is niet de hoogste punt). 1. Mijn vraag is; mag dit, is dit niet schadelijk voor de expansievat (schade aan...
www.klusidee.nl
Misschien kan @Timo1960 even een foto plaatsen van de vulopening waar hij de slang aan aansluit. Werkt wat beter dan alleen een foto van de drukmeter (die zullen de meesten hier vast wel eens gezien hebben).
Uiteraard draai ik niet de kraan open van het expansievat, maar ik zal nogmaals vrijdag de foto's plaatsen. Wat mij vooral bevreemdt, is dat ik er nooit eerder problemen mee heb gehad.
De meter stond net onder 1 gisteren, zo laag heeft hij ook niet eerder gestaan.
Ik had de thermostaat op 5 graden gezet, omdat ik een tijdje uit huis was. Vanavond de thermostaat naar 20 graden gedraaid, nog een radiator extra open gezet en vervolgens bijgevuld. Dat heeft geholpen. Ik weet niet of dit de oorzaak was, maar goed.
Voor de volledigheid toch nog even een foto gemaakt.
Kees
Vaste Beantwoorder
#9
Ik denk eerder (toch!) een defect expansievat, waardoor de druk boven de 3 Bar uit ging (omdat het systeem te ver werd gevuld en het expansievat dat niet opving). Vervolgens ging de overstort open om de bovenmatige druk af te voeren. En het komt vaker voor, dat een overstortventiel dat open geweest is, niet meer (geheel) dicht gaat doordat er allerlei vuil tussen het ventiel ervan zit. Gevolg: langzaam leeglopen van het systeem.
Timo1960 schreef:
Als ik de kraan van het expansievat openzet om de cv-ketel bij te vullen...
Dit zit er al 30 jaar zo op. Nooit iemand over gehoord, ook niet van de cv (service) monteur
Vonken_trekker
Specialist Elektra
#18
Risico is dat je de kraan een keer vergeet dicht te draaien met op enig moment een waterballet tot gevolg. Daarom wordt het afgeraden de slang permanent te laten zitten.
Ook lijkt de kraan geen keerklep te hebben dus risico op vuil CV water in je drinkwaterleiding.
Daarom zit er dan ook 2 kraantjes aan, denk ik als leek. Rechts om het water door de slang te laten gaan, en de tweede om hem de leiding te vullen.
En beide kranen draai ik altijd dicht.
Charel
#20
Het is in ieder geval een verboden koppeling !
NIet enkel omdat je inderdaad soms een kraan kunt vergeten (goed) te sluiten maar ook omdat zelfs tijdens het vullen vervuiling stroomopwaarts tot in de drinkwaterleiding kan komen.