Condensvorming dakkapel/boeideel

Julle01

  • #1
Goedemiddag,

Graag wil ik jullie advies voor het volgende. Ik heb enige jaren geleden een dakkapel geplaatst. Het plafond had ik destijds opgebouwd met (op volgorde) gips, tengels, glaswol, dakbeschot (bitumen). Het gevolg was dat bij kouder weer enorme condensvorming optrad. Geadviseerd werd om polystyreen platen op dak te plaatsen. Het probleem werd er niet minder op. Vervolgens het advies gekregen om het glaswol weg te halen. Dit had wel het gewenste effect. De al redelijk beschimmelde houten plaat droogde keurig op.
Nu blijf ik echter met het probleem zitten dat mijn boeideel nog steeds condenseert bij temperaturen rond of onder het vriespunt. Ook heb ik een ventilatiegleuf geplaatst (onder het boeideel). Het keurig geschilderde hout begint te blaasjes te vertonen(van de zomer geschilderd. Ik krijg veel tegenstrijdige adviezen. Hoe kan ik nu het beste mijn dakkapel isoleren? Omgekeerd dakisolatie of van binnen isoleren? Dampremmers wel of niet? Moet de gleuf voor de ventilatie worden verwijderd? Moet de gehele boeideel gezien de huidige blaasjes worden verwijderd of kan ik deze schilderen bij een droge periode (mits het vochtprobleem weg is uiteraard). Ik wil het nu graag goed geïsoleerd Graag jullie deskundig advies?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Die polystyreenplaten op het dak hebben die een kleurtje?

Aan de onderzijde van het boeideel heb je ventilatie gemaakt. Hoe zit het aan de bovenzijde. In dit voorbeeld is geen damprem geplaatst omdat de ruimte boven de isolatie en de onderzijde van het dakbeschot met buitenlucht wordt geventileerd.
 

Julle01

  • #3
Beste WGB,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik zal voor de volledigheid enkele foto's toevoegen.

De platen zijn lichtblauw.

Jouw tekening vergelijkend met mijn constructie valt mij al op dat ik een "open" verbinding (door de ventilatiegleuf) heb met buiten.
In jouw tekening heb je boven je kozijn nog een "balk" die volgens mij een afsluitende functie heeft? Deze balk heb ik dus niet!

De bovenzijde is dicht en hier heb ik geen ventilatiegleuf.

Aanvankelijk had ik ook de constructie: gips, tengels, glaswol, vrije lucht van zo'n 10 cm en daarna het dakbeschot met bitumen. Later heb ik dus nog de polystyreenplaten op de bitumen gelegd.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Bij isoleren aan de binnenzijde hoort ook een dampremmende laag aan de warme zijde. De isolatie moet tot strak tegen het dakbeschot zitten, en aan de warme zijde een dampremmer hebben die rondom goed dicht is. Dit voorkomt dat warme lucht vochtige lucht van binnen gaat condenseren tegen het koude / afkoelende dakbeschot.

Bij een warm dak (dus isolatie met een goede Rd-waarde op het dakbeschot) is de bitumenlaag de dampremmer. Wel is het dan belangrijk dat geen koudebruggen zijn, en de dampremmer + isolatie doorloopt tot aan het kozijn.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Van jouw dak is een omgekeerd dak gemaakt. Op zich een prima constructie.
Echter er wordt nu aan de onderzijde van de dakvloer met buitenlucht geventileerd. Dat is behoorlijk verkeerd begrepen.

De oude situatie.
Kan er buitenlucht tussen de isolatie en de dakvloer stromen en er ontstaat toch condens is er waarschijnlijk te weinig ventilatie.
Het is ook lastig om die ruimte, balklaag en dakvloer, te ventileren tenzij de conctructie goed is uitgevoerd. Dat betekend dat de lucht tussen de isolatie en de dakvloer in alle vakken rondom en vrij kan bewegen. Aan de bovenzijde van de balken zouden gaten of een ruimte moeten zitten waardoor de lucht ook alle kanten opkan.

Met een zinkendeklijst op de bovenkant van het boeideel is over het wel algemeen iets van ventilatie.
 
  • Like
Waarderingen: JanJ85

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Je kan het aanpassen aan het getoonde detail. De ruimte boven de isolatie eventueel zwak ventileren via het boeiboord. Achter het gips doe je het beste klimaatfolie.
 

Julle01

  • #7
Dus toch is het beste om de platen op dak weg te halen.
Dan van binnen isoleren tot aan het dakbeschot, dampremmer strak aanleggen en dan gips.
Moet ik dan ook isoleren in de overhangende constructie?
Is klimaatfolie hetzelfde als een dampremmende folie?
 

Julle01

  • #8
Beste IJkenhout en Walker,

Ik twijfel nog over de isolatie.
Moet ik deze tot aan het dakbeschot strak aanbrengen of toch enige ruimte vrij laten?
En de (ventilatiegleuf) bij het overhangende deel open laten?
In dit gedeelte (wat dus er buiten steekt) dus ook geen isolatie?


Graag nog even jullie reactie voordat ik het ga aanpassen en het effect ervan nooit meer zie.
 

Bernhard

  • #9
De platen op het dak moet je niet weghalen.
Je zal de ruimte in het plafond moeten afscheiden van de
dakoverstek. Dat kan met dezelfde iso-platen die op het dak liggen. De isolatie tussen het plafond en de dakoverstek moet je afkitten en voorzien van een dampremmende folie.
De overstek moet je een aantal ventilatie gaten maken.
De isolatie op het dak moeten zover mogelijk doorlopen tot aan de rand. De platen op het dak kan je ook 2x zo dik maken.
bernhard
 

Julle01

  • #10
Dag Bernard,

Bedankt voor je reactie.
Nog 1 vraag voordat ik aan de slag ga.
Moet ik ook een dampremmer aanbrengen tussen het gips en het rachelwerk of juist niet? Het wordt namelijk wel erg vochtig in de ruimte omdat het de badkamer betreft.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu