Condensprobleem bij (koud) plat zinkdakkapel

Ruud1987

  • #1
Dag allemaal,

Bij het renoveren van onze dakkapel ben ik erachter gekomen dat onze dakkapel een probleem met condens heeft. Het betreft een dakkapel met zinkwerk en een houtenconstructie met balken. Het zinkwerk ligt op houten planken. Deze houten planken zijn klam/vochtig en zwart door schimmel. Het zinkwerk zelf ziet er keurig uit. Het probleem met de condens is na het lezen van diverse topics geen verrassing, want van binnen was de dakkapel direct tegen het houten dakbeschot geïsoleerd met steenwol en is een (normale) dampremmende folie aangebracht (en geen klimaatfolie). De folie is bovendien door een lichtbak (waar geen folie achter zat) nooit goed afgesloten, ook overal doorheen geniet en naden niet met tape afgesloten. Er is ook geen luchtspouw of andere vorm van ventilatie aangebracht.

Inmiddels heb ik het internet afgestruind en heb ik de meest voorkomende tips en adviezen al gevonden, namelijk het creëren van een luchtspouw tussen constructie en isolatie en ventilatieopeningen te maken naar luchtspouw die direct in verbinding staan met de buitenlucht, zodat de houten constructie kan ventileren. Bovendien aanbrengen van een klimaatfolie aan de warme zijde die 100% dicht is. Dit ga ik allemaal doen.

Mijn vraag is het volgende. Ik wil als isolatie glaswol plaatsen. Is het verstandig om aan de ventilatiekant tussen isolatie en de houten planken ook een damp openfolie te plaatsen? Ik lees namelijk dat dit een waterkering heeft, zodat de isolatie niet vochtig kan worden, terwijl eventuele warmte die van binnenuit komt wel nog wordt doorgelaten. Of zou dit juist averechts werken ten opzichte van de natuurlijke ventilatie? Of heeft het om andere reden geen zin?

Tips en adviezen zijn welkom. Mijn dank alvast.

Groeten,
Ruud
 
Laatst bewerkt:

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ruud1987 schreef:
Mijn vraag is het volgende. Ik wil als isolatie glaswol plaatsen. Is het verstandig om aan de ventilatiekant tussen isolatie en de houten planken ook een damp openfolie te plaatsen? Ik lees namelijk dat dit een waterkering heeft, zodat de isolatie niet vochtig kan worden, terwijl eventuele warmte die van binnenuit komt wel nog wordt doorgelaten. Of zou dit juist averechts werken ten opzichte van de natuurlijke ventilatie? Of heeft het om andere reden geen zin?
De constructie moet dusdanig met lucht van buiten geventileerd worden, tussen onderzijde houten planken bovenzijde isolatie, dat deze ongeveer gelijk is aan de buiten temperatuur.
Zodoende kan er geen condens ontstaan.
Waarom wil jij glaswol?

Balklaag isolatie muur en plafond.jpg
 

Ruud1987

  • #3
Dank. Dat snap ik. Dit ga ook zo realiseren.

1. De vraag blijft echter staan: moet ik aan de ventilatiekant van de isolatie een damp openfolie plaatsen?

2. Ik was voornemens glaswol te plaatsen, omdat Link verwijderd, zie forumregels - mod een mineraal wordt geadviseerd. Of is het verstandig om op het platte dak pir te plaatsen (dat gaan we namelijk wel doen op het hellende gedeelte).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Breng je PIR/PUR met een cachering van aluminiumfolie aan krijg je door het isolatie materiaal zelf geen transport van vocht omdat de cachering van aluminium dampdicht is.
Blijft over de aandacht van de aansluitingen en naden van de platen.
Puur nieuwsgierigheid waar komt de drang vandaan om in deze situatie een dampopen folie te plaatsen.
 

Ruud1987

  • #5
Ok, helder. Maar waarom volgens jou PIR/PUR en niet een mineraal zoals op die site wordt geadviseerd?

Geen drang, maar ik zie nu dat er condensproblemen zijn en lees overal dat je ventilatie moet toepassen, maar de vraag of er nog een folie aan de ventilatiekant geplaatst moet worden, kwam daarbij bij mij op. Ik wil vooral voorkomen dat ik in de toekomst weer condensproblemen heb en alles weer moet openbreken.
 
Laatst bewerkt:

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ruud1987 schreef:
Ok, helder. Maar waarom volgens jouw PIR/PUR en niet een mineraal zoals op die site wordt geadviseerd?
Ook voor een dak van zink?
Bij een isolatie van wol gaat door het hele oppervlak van de plaat warme vochtige lucht van warm naar koud. Dus naar de onderzijde van het zink, de ventilatie met lucht van buiten zal dat moeten voorkomen.
Ruud1987 schreef:
Ik wil vooral voorkomen dat ik in de toekomst weer condensproblemen heb en alles weer moet openbreken.
Problemen met condens ga je met een dampopenfolie niet voorkomen. Dan is er een fout in de uitvoering gemaakt.
Dampopenfolie, deze kan ook waterdicht zijn, moet of kan je gebruiken om te voorkomen dat er water van buiten in je isolatie kan dringen. Denk aan daken met pannen. Zou er veel wind in een isolatie van wol kunnen komen wordt dit ook met deze folie voorkomen.
Ja, bouwen is niet zo simpel.
 

Ruud1987

  • #7
Maar met het gebruik van PIR met alu cachering die volledig wordt getaped en dicht wordt gemaakt met pur heeft een klimaatfolie ook geen zin meer, toch? Want de alu is aan de warme kant dan toch al dampdicht dus dan heeft een extra folie geen zin meer. Correct?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Inderdaad.
Zorg dat het dak via de achter zijde van de 3 boeiborden kan ventileren.
Kijk of inspecteer nog even omdat de dakvloer op de balklaag is aangebracht kunnen vakken ontstaan.
De lucht moet rondom volledig onder de dakvloer door kunnen stromen/ventileren.
Denk even aan de truuk met ventilatie latten.
 

Ruud1987

  • #9
Top! Erg bedankt voor het meedenken.
 

Charel

  • #10
Ik ga toch ook nog even meedenken.
Wat Wgb aanraadt is (was) zeker niet slecht, het is het oude beproefde systeem om condensatie te vermijden tegen de onderkant van de dakvloer.
Dat systeem is ondertussen wel voorbijgestreefd omdat hiermee de isolatie veel van zijn effectiviteit verliest. In vroegere jaren werd daar niet zo veel belang aan gehecht als nu.
Algemeen wordt nu aangeraden om de volledige ruimte tussen de binnenafwerking en dakvloer te vullen met isolatie zoals bijvoorbeeld glaswol op een manier zodat er zeker geen luchtruimtes in de opbouw blijven. Luchtcirculatie over of langs isolatiemateriaal moet vermeden worden. De dakopbouw moet dan ook luchtdicht worden afgewerkt.
En dan moet je aan de onderkant een klimaat folie voorzien zodat eventuele waterdamp tijdens warme dagen met opwarming van de dakbedekking terug kan uitdampen naar binnen toe.
Hetzelfde systeem dus als bij een plat dak met roofing of epdm.
 

Ruud1987

  • #11
Dus jij zegt eigenlijk helemaal geen ventilatie, maar volstoppen met glaswol en vervolgens afwerken met klimaatfolie? Ontstaat er dan geen condens meer tegen het houten gedeelte aan?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Charel schreef:
Algemeen wordt nu aangeraden om de volledige ruimte tussen de binnenafwerking en dakvloer te vullen met isolatie zoals bijvoorbeeld glaswol op een manier zodat er zeker geen luchtruimtes in de opbouw blijven.
Geld dit advies ook voor daken van zink.
 

Charel

  • #13
Het gaat er om dat de dakbedekking dampdicht is, in die zin is er geen verschil tussen roofing, epdm, zink of koper.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Er is wel verschil omdat je bij deze daken corrosie aan de onderzijde van het zink moet voorkomen.
 

Charel

  • #15
Ruud1987 schreef:
Dus jij zegt eigenlijk helemaal geen ventilatie, maar volstoppen met glaswol en vervolgens afwerken met klimaatfolie? Ontstaat er dan geen condens meer tegen het houten gedeelte aan?
Inderdaad geen ventilatie binnen de dakopbouw.
Men spreekt hier over het systeem "compact dak":
Dat is naast omkeerdak, warm dak en koud dak een vierde type.
De damprem (klimaatfolie) wordt aangebracht onder de balken en de ruimte tussen die folie en de dakvloer wordt volledig met isolatie gevuld.
In de winter kan er iets van waterdamp worden opgenomen door de isolatie terwijl dat weinige er in de zomer weer kan uitdampen naar binnen toe.
Ideaal is het om dan een vochtregulerend isolatiemateriaal te nemen zoals bijvoorbeeld houtwol of cellulose
 

Charel

  • #16
Wgb schreef:
Er is wel verschil omdat je bij deze daken corrosie aan de onderzijde van het zink moet voorkomen.
Dat is inderdaad een aandachtspunt, maar dan wel in het geval er condensatie zou optreden tegen de onderkant van het zink waarbij die onderkant dan ook niet voldoende beschermd zou zijn door bijvoorbeeld een natuurlijke patine die het na jaren heeft gekregen.
Maar je moet er van uitgaan dat er geen condensatie kan optreden, dat de weinige, eventueel binnendringende, waterdamp wordt opgenomen en terug afgestaan door de isolatie.
Ik weet ook niet over wat voor ruimte het gaat en of er soms een abnormaal grote vochtproductie is zoals bijvoorbeeld bij een slecht of niet geventileerde badkamer.
Voldoende ventilatie is ook hier een must.
 

Ruud1987

  • #17
Dank voor de toelichting. Het betreft een dakkapel op zolder met een, naar ik inschat, normale vochtproductie.

Ik ga het concept van 'compact dak' nader bestuderen, maar dat ziet er hoopvol uit.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #18
"Wat Wgb aanraadt is (was) zeker niet slecht, het is het oude beproefde systeem om condensatie te vermijden tegen de onderkant van de dakvloer.
Dat systeem is ondertussen wel voorbijgestreefd omdat hiermee de isolatie veel van zijn effectiviteit verliest. In vroegere jaren werd daar niet zo veel belang aan gehecht als nu. "

PIR verliest helemaal niks van van zijn effectiviteit in het advies van Wgb.
Er gaat alleen wat verloren als een open isolatiemateriaal (zoals glaswol) direct in verbinding is met de geventileerde spouw, dat is ook op te vangen met een dampopen folie.

Ik weet niet hoeveel ruimte er beschikbaar is, maar bij minder dan 10 cm geeft PIR met een spouw een veel hogere isolatiewaarde dan o.a. glaswol.
(bij meer dan 10 cm geeft PIR natuurlijk ook een betere isolatie, alleen dan zou er uit kostenoogpunt voor een dik pakket glaswol gekozen kunnen worden om een best goeie isolatiewaarde te krijgen)

Daarnaast is er in dit geval nog een ander punt. Er is zwarte schimmel. Er zijn landen waarbij je dan de boel mag (moet) slopen. Neem dit niet te licht op, de hele winter zal er vocht de isolatie in komen, dat gaat pas in de zomer weer het huis in, inclusief de giftige stoffen van de schimmel.
 

Ruud1987

  • #19
Neem dit niet te licht op, de hele winter zal er vocht de isolatie in komen, dat gaat pas in de zomer weer het huis in, inclusief de giftige stoffen van de schimmel.
Ok, maar wordt met de werkwijze van Charel (nieuwe) zwarte schimmel (ook) niet voorkomen? Het idee is toch dan dat klimaatfolie vocht tegenhoudt en eventuele vocht eruit wordt geventileerd naar de warme kant?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #20
In mijn ogen ga je de bestaande schimmel opsluiten en voeden met vocht.
Dat het vocht een paar maanden later weer terug het huis in kan, gaat misschien goed in een nieuwe situatie (wat ik ook betwijfel bij zink) maar als er al schimmel is, verdwijnt dat niet zomaar.

Let op dat als je online gaat zoeken, je specifiek zoekt op het isoleren van een zinken dak.
Een plat dak (zoals in de link in je 2e post) is niet gelijk aan een zinken plat dak.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu