[compressor] wat is dit voor onderdeel (ventiel)?

Poster

  • #21
Nou het zit niet mee, maar een pressostaat is gelukkig niet een vreselijk duur onderdeel.

Dat beetje olie kan geen kwaad.
Elke olie gesmeerde compressor lekt wat langs de veren,

Deze Aldi gereedschappen zijn ook niet de duurste, zolang de olie op pijl blijft staan, en de lekkage geen extremen vormen aanneemt, hoeft u zich geen zorgen te maken.

De tank regelmatig aftappen.

Grt.
 

Poster

  • #22
Kenza750 schreef:
De tank komt wel op druk maar dat duurt wat langer omdat vanaf een bar of 4 het "ventiel" vol open gaat staan en bijna alle aangevoerde lucht weer ontsnapt.
Btw
Dit is de juiste quote.


Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #23
Dat ventiel er tussenuit halen en kijken of de motor genoeg vermogen heeft om de compressor normaal te laten aanslaan, doet de motor het goed dan het ventiel niet terug plaatsen.
Er zit ook een beveiliging bij de pressostaat, dubbelop is niet nodig voor de veiligheid.
 

Poster

  • #24
Dat had ik op de vorige pagina ook al voorgesteld.

Staat duidelijk in het topic.

Grt.
 

Poster

  • #25
Poster schreef:
Volgens mij kan dat ventiel ertussen uit, het dient geen duidelijk doel, er zit al een overdrukventiel op.

Grt.
TS
Na plaatsing van een nieuwe pressostaat, en verwijdering/afdoppen van het lastige ventiel, hoor ik graag het resultaat.

Het is ook een optie om het bovengedeelte van het ventiel te verwijderen, de draad meten, en er een klein kogel afsluitertje op te plaatsen.
Even open zetten met starten, en als alles op toeren is, het afsluitertje dicht draaien.

Maar waarschijnlijk is dit niet nodig, en start het machientje gewoon op.
Su6

Grt.
 

Kenza750

  • #26
Dank voor jullie tips. Ik ga een nieuwe pressostaat monteren en zal dan het resultaat posten. (Zal vanwege vakantie pas over een kleine 2 weken zijn)...
 

Poster

  • #27
Fijne vakantie. 🌝

Grt.
 

Kenza750

  • #28
Ik heb zojuist een nieuwe pressostaat geplaatst. Het betreffende ventiel laat nog steeds veel lucht ontsnappen. Die ga ik als vervolgstap (zoals jullie aangaven) afdoppen. Als ik hem namelijk handmatig dichthou, dan werkt de compressor gewoon goed en slaat hij netjes af bij een bar of 8 (zoals het hoort).

Lijkt dus inderdaad een overbodig ding.

Wat ik overigens nog wel merk is dat er lucht ontsnapt bij het drukmetertje wat op de pressostaat zit. Ik heb de oude meter gewoon overgezet op de nieuwe pres., maar ik denk dat dat dingetje gewoon "lek" is. In de oude situatie siste daar ook al wat lucht weg. Zit m niet aan het schroefdraad, maar echt aan de meter zelf (goedkoop plastic dingetje).
 

Poster

  • #29
Ok, als hij goed opstart, dan een nieuw metertje erop en u heeft een prima compressor.

Suc6 ermee.

Grt.
 

Kenza750

  • #30
Yep, altijd handig voor het oppompen van de skelters en het schoonblazen van het dashboard :)

Om het topic nog even aan te vullen met wat close-ups van het irritante nippeltje. Ga er morgen even een passend dopje voor halen:

 

Poster

  • #31
Als hij nu toch eraf is, haal eens de onderdeeltjes eruit, en maak daar eens een foto van.
Ik wil wel eens weten wat er nu inzit.

Grt.
 

Kenza750

  • #32
Vanmorgen even het ventiel open gemaakt en er een foto van gemaakt. Ik kwam er meteen achter dat het rubberen ringetje (transparant) kapot was. Dit verklaart meteen waarom hij lekt.


Ik heb meteen een nieuw ringetje gehaald bij de ijzerhandel. Ga het eerst even uitproberen. Afdoppen kan altijd nog want een passende afsluiting heb ik nog niet gevonden.

Ik koppel het resultaat (met nieuwe ring) terug zodra ik hem heb uitgeprobeerd.
 

Poster

  • #33
Ja, lijkt een overdruk ventieltje.


Grt
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #34
Het is geen overdrukventiel, zoals ik eerder al schreef is het ventiel bedoeld om het starten van de compressor soepeler te laten verlopen.
Een overdrukventiel kan het niet zijn omdat de stift omhoog gaat en het ventiel daarmee afgesloten wordt.

Zorg er voor dat de lekkage bij drukmeter verholpen wordt, die lekkage kan net genoeg zijn om de werking van het ventiel teniet te doen, het ventiel moet dicht klappen bij genoeg druk, als het ergens lekt lukt dat misschien niet.
 

Kenza750

  • #35
Update: ringetje vervangen en het ventiel werkt weer prima.
Inderdaad wat Jan zegt. Het ventiel komt omhoog en sluit de boel af als de compressor aanstaat. Zodra de compressor uitschakelt, gaat het pennetje weer omlaag zodat de achtergebleven druk uit de leiding ontsnapt.

Compressor komt goed op druk en schakelt rond de 8bar uit en slaat weer netjes aan zodra hij de 6bar (ongeveer) bereikt.

Alleen nog de lekkage bij de meter verhelpen, dan ben ik weer helemaal blij :)

Dank voor jullie hulp tot zover!! Ik stuur nog een update zodra de meter ook is vervangen.
 

Poster

  • #36
Goed dat het mechanische aanloop ventiel weer werkt, maar kijk uit voor versnelde uitdroging, volgens insiders zit het erg dichtbij de cilinder, waarbij de hitte een serieuse rol gaat spelen.

Zodra het euvel weer optreed, ring vernieuwen.

Suc6

Grt.
 

Kenza750

  • #37
Wat bedoel je precies met versnelde uitdroging? Uitdroging van het ringetje? Dat ventiel wordt inderdaad loeiheet. Er komt wel wat olie bij dat ringetje want iedere keer als ik hem eraf draai, is de opening wat vettig van de olie. Wellicht dat dat de boel in stand houdt.
 

Poster

  • #38
Eigenlijk zit dat ventiel op een heel verkeerde plaats, en worden ze nooit in deze vorm gebruikt.

Maar zolang hij het volhoud doet hij het 😏

Maar het blijft een (eigenbouwsel)
Standaard wordt dit niet geleverd.

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #39
Poster, je kraamt wel eens vaker onzin uit maar dit lijkt helemaal nergens op.
Wil je ophouden met onzin uit te kramen :!:

Als dit soort ventielen te ver van de cilinder zit gaat het effect verloren, veel van die aanloopventielen zitten zelfs in de cilinderkop, zo'n beetje de heetste plaats van de hele compressor.
Van uitdroging is ook geen sprake, de ringen zijn hittebestendig.
 

Poster

  • #40
Quote @jan,
je kraamt wel eens vaker onzin uit maar dit lijkt helemaal nergens op.
Wil je ophouden met onzin uit te kramen
---------------------------------------

Chapeau

U overtreft uzelf.

Wilt u mij a.u.b. met rust laten, u wordt beledigend, zonder dat u ook maar iets van mij weet.
Met welk recht denkt u dit te kunnen doen.

Een topic goed lezen is wel eens nodig, een cilinder verwijderen/verkeerde quote aanhalen, is niet handig.
Goed lezen is hier het toverwoord.

In een lasverhaal vreemde oplossingen neerzetten, heb ik gelaten voor wat het was, maar u aantijgingen tegen mij gaan steeds verder.

Stop daar eens mee, het treft alleen u doel, maar verder geen.

Concentreer u even op aanloop ventielen, en waar ze horen, en wat er voor hoort te zitten, ook handig om te weten.

Als u me nog verder wilt benaderen, doe het dan in een normale bewoording, iemand afkatten is nergens voor nodig.

NB geen PB's s.v.p. die heb ik al genoeg.

Ik wens u een prettige avond, en richt u pijlen ergens anders op, dit is wederom zinloos.

Grt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu