[compressor] wat is dit voor onderdeel (ventiel)?

Kenza750

  • #1
Hoi,

Ik heb laatst een compressor op de kop getikt die het opzich prima doet. Er lekte wat lucht bij een van de drukmetertjes maar dat is relatief eenvoudig op te lossen. Ik heb daarvoor de pressostaat losgedraaid, lek verholpen, pressostaat terug geplaatst.

Als ik de compressor nu aanzet, dan ontsnapt er veel lucht bij een soort ventiel die op de cilinderdeksel zit (zie foto).

Wat is dit voor onderdeel? En waarom spuit daar nu ineens lucht uit terwijl er voordat ik de pressostaat eraf had, niks uitkwam?

 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Als het een ventiel is hoort er een ontlast slang op te zitten welke verbonden is met de pressorstaat.

Deze slang zorgt ervoor dat de cilinder ontlast word en daardoor makkelijker start als de gewenste druk bereikt is.
 

Kenza750

  • #3
Het is niet echt een ventiel denk ik. Er zit bovenop een soort pennetje die onder druk omhoog komt waardoor lucht ontsnapt. Lijkt dus alsof die er zit om ervoor te zorgen dat de druk terug niet te hoog wordt ofzo. Als de compressor aangezet wordt, sist hij een klein beetje. Zodra de druk in het vat hoger wordt, begint hij steeds harder te sissen. Tot een bar of 4 en dan komt het pennetje helemaal omhoog en laat hij alle lucht vrij. Beetje het idee van een overdruk-beveiliging denk ik. Maar het vreemde is dat hij het goed deed totdat ik met m'n tengels aan die pressostaat heb gezeten :-(

Ik zie overigens bij de meeste compressors dat op die plek gewoon een 90-graden knietje zit; zonder "ventiel" (of hoe dat ook heet). Kan via Google ook niet echt achterhalen hoe dit dingetje heet.....

Er kan/hoort dus geen slang op.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Dit is een overdrukventiel, die zitten vrijwel altijd op de pressostaat i.p.v, op de compressorkop, maakt op zich niets uit.
Waar loopt de leiding van het ontlastventiel ?

Plaats even een paar foto's eentje van de hele compressor van dezelfde kant als hier boven en een foto van de pressostaat.
 

Kenza750

  • #5
Jan, overdrukventiel zit er bij mij ook op aan de pressostaat. Het ventiel waar lucht ontsnapt, gaat al open zodra ik de compressor inschakel en gaat steeds verder open. Hier wat meer foto's:

 

Poster

  • #6
Heeft u een type/model nummer

grt.
 

Kenza750

  • #7
In het kader van 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden....

 

Poster

  • #8
Ik kom het bij geen enkele machine tegen, volgens mij is het een eigen constructie, wat zit er achter de leiding in de uitsparing van de plastic kap op de cilinder.

Haal dat koperen nippeltje eens uit elkaar, misschien zit er wat vuil tussen de pen.
let op want er zal een veertje inzitten.

grt.
 

Kenza750

  • #9
Zou kunnen dat het een eigen constructie is geweest van de vorige eigenaar, alhoewel ik die persoon niet inschat om zoiets zelf te bedenken.:)

De leiding zit direct op de cilinderkop. Ik zal er vanmiddag wel een foto van maken zonder kap.
 

Poster

  • #10
Ok, dan is het vulleiding naar de tank, met een extra beveiliging, die opengaat omdat hij zijn druk niet volledig kwijt kan, of dat er vuil tussen zit.

Wat heeft u gedaan/veranderd i.v.m. de lekkage aan de pressostaat.

Grt.
 

Kenza750

  • #11
Ik heb de pressostaat van de tank afgedraaid (eerst grote moer losgedraaid, daarna de pressostaat erafgedraaid). Vervolgens heb ik het schroefdraad omwikkeld met teflontape en de pres. er weer opgedraaid. Als laatste de moer weer tegen de pressostaat aangedraaid. Verder niks eigenlijk.

Oja, en ik heb er een nieuw luchtfilter opgedraaid. Die miste namelijk. Maar ook zonder dat luchtfilter ontsnapt de lucht uit dat ventiel, dus daar ligt het ook niet aan.

Nog wat extra info: het ventieltje bevat in het midden een pennetje die omhoogkomt om lucht te laten ontsnappen. In rusttoestand (compressor uit, tank 0 bar), dan zit dat pennetje dus in het ventieltje, bij opbouwende druk komt het pennetje omhoog en verliest hij lucht. Ventieltje zit dus niet vast van vuil of iets dergelijks.
 

Poster

  • #12
Komt de tank wel op druk, en stopt dan de pomp, correct bij 8/10 ato.

Grt.
 

Kenza750

  • #13
De tank komt wel op druk maar dat duurt wat langer omdat vanaf een bar of 4 het "ventiel" vol open gaat staan en bijna alle aangevoerde lucht weer ontsnapt.
 

Poster

  • #14
Volgens mij kan dat ventiel ertussen uit, het dient geen duidelijk doel, er zit al een overdrukventiel op.

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Dit ventiel zit er om de motor van de compressor eerst op toeren te laten komen, het ventiel hoort te sluiten als de motor op toeren is en z'n volle kracht heeft.
Misschien dat er vuil in zit of de compressor levert te weinig druk om het ventiel te sluiten.
Controleer eerst of het ventiel vrij is van vuil en of de pen niet blijft kleven.
Als het ventiel schoon is dan controleren of de bouten/moeren van de cilinderkop goed vast zitten, vast is vast.
Zitten de bouten/moeren goed vast dan de zuigerveren controleren, kan weinig mee gebeuren als u voorzichtig bent, draai de bouten/moeren iets los en tik met een houten hamer tegen de cilinder, vrijwel altijd blijven de pakkingen dan heel en zijn gewoon opnieuw te gebruiken, eventueel met een minieme hoeveelheid vloeibare pakking.

De gegevens op het plaatje horen bij de tank en niet bij de compressor zelf.
 

Poster

  • #16
Alles werkt goed, het systeem komt gewoon op druk.

Alleen het ventiel gaat nu ineens te vroeg open, na het overnieuw verpakken.

Zuigerveren doen dus netjes hun werk, is ook niets mee gebeurd.

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Tot een bar of 4 en dan komt het pennetje helemaal omhoog en laat hij alle lucht vrij.
En het systeem komt op druk ?
Leg eens uit hoe dat kan.
 

Poster

  • #18
Dus druk genoeg !

Voor de verpakking kwam alles gewoon op druk, aan de cilinder is niets gedaan,

Het euvel zit dus ergens anders.

Zoal ik al stelde, ventiel reinigen, en dan verder kijken.


Grt.
 

Kenza750

  • #19
Ventieltje heb ik gereinigd. Die zit nergens vast. Het is een vrij los pennetje dat juit door oplopende druk omhoog komt waardoor lucht ontsnapt.

Aangezien ik toch aan het schoonmaken ben geslagen, heb ik ook het overdrukventiel op de pressostaat losgehaald en schoongemaakt (hier lekte een minimale hoeveelheid lucht uit; zacht sissend). Bij het terugdraaien van deze overdrukbeveiliging brak een stukje van het alu-schroefdraad van de pressostaat af....sh#t! Nu kan ik dus een hele nieuwe pressostaat gaan kopen omdat het overdrukventiel niet meer vastgedraaid kan worden. heb ik weer......

Voordat ik aan de pressostaat ging klooien, deed het systeem het prima. Ketel kwam netjes op druk en de compressor sloeg rond 8bar af. alleen lekte de lucht uit de tank dus weg.
Na het opnieuw vastdraaien van de pressostaat begon het gelazer met dat ventieltje bovenop.

Wel balen nu, want straks koop ik een nieuwe pressostaat en blijft de compressor lucht lekken bij het beruchte ventieltje....

@Jan: ik heb geen ander type-plaatje. Het is een Topcraft-ding, dus waarschijnlijk komt hij bij de Aldi vandaan. Ik heb hem via iemand gekregen.
 

Kenza750

  • #20
Nog even wat extra info:

ik heb het top-ventieltje dus gisteren losgedraaid om te reinigen. Wat me wel opviel, is dat er wat olie in de koppeling zit. Zou het kunnen zijn dat er olie via de zuiger/cilinder uitgespuugd wordt waardoor het systeem in de war raakt? Of hoort dat zo?

Olieniveau is overigens goed, niet te hoog, niet te laag. Ik heb de compressor wel op z'n kant gehad bij het loshalen van de pressostaat. Wellicht dat er toen olie naar de leiding is gelopen??
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu