Capaciteit vloerverwarming onvoldoende?

Red

  • #21
Ik ben geen CV hydraulicus maar:
1) Jazeker als hij op de juiste plaats zit en niet te snel opent (doorlaat)
2) Geen idee, maar als het systeem op temperatuur is, heel weinig, maar ik spreek uit ervaring dat het wel zo kan zijn dat indien je CV systeem verkeerd inelkaar zit (niet in balans) en de vloer warmte gaat vragen, het wel zo kan zijn dat de erachter liggende radiatoren amper warm worden, totdat de vloer weer stabiel is en minder water nodig heeft.
3) Die kan niet werken, sorry. Net als mensen, kiest ook water de weg van de minster weerstand en dat is de kortsluitng die je hebt gemaakt
4) dat is niet het probleem lijkt me
5) De statische druk die je ketel aangeeft bv 1.8 bar is wat ander dan de verschil druk die de CV pomp opwekt om het water te laten stromen. Die verschildruk is slechts enkele tienden bar

Ik durf niet 100% zeker te zeggen of een juist ingestelde bypass direct bij de ketel afdoende effect heeft tov dezelfde bypass bij de vloer unit zelf. Ik denk dat het laatste de voorkeur heeft.

COntroleer ook eens de systeem druk, indien deze krap aan is kan het wel eens zijn dat de doorstroming ook niet goed is en je deze foutmeldingen van je ketel krijgt. Bij mijn Nefit Aquapower die op zolder hangt, ca 6-7m boven de begane grond, krijg ik water te kort meldingen en opwarm problemen indien de statische druk onder de ca 1.5-1.6 bar zakt. Je moet wel de maximaal druk van je ketel in de gaten houden en niet overvullen natuurlijk.

Kun je niet ergens een kunstmatige (tijdelijke) Bypass maken door ergens aan het eind van je CV systeem een radiator open te draaien, zodat de CV pomp altijd kan rond pompen. Dan weet je in ieder geval dat je op de goede weg bent.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #22
Het is ook een kwestie van niet al te gek veel waarde hechten aan de waarden die op de thermostaat van de vloerverwarming vermeld staan. Als je er vanuit gaat dat de meter kloppen, dan zou ik gewoon die kraan open draaien totdat de juiste aanvoertemperatuur in de vloer bereikt is. Die bypass zal ervoor zorgen dat de stroming door de ketel gewaarborgd is.
 

Gsm

  • #23
IK heb alleen maar vloerverwarming in mijn 900m3 huis verdeelt over 3 vediepingen en als extra een design radiator in de badkamer.
In de 300m3 kelder zit 15m2 verwarming, vvw zit op de 300m3 begane grond en in de 300m3 verdieping
Ik heb het alsvolgt aangesloten :
Vanaf mijn Vaillant 35C ketel 22mm pijp naar de beiden vvw units
Thermostaat staat op beiden geheel open, stand 6
Op het verste punt vanaf de ketel gezien zit een bypass ventiel
Op de ketel zit een buitenvoeler aangesloten.
Op de units zitten elektrische afsluiters die bediend worden door een kamerthermostaat in elke ruimte.
De huiskamer start om 7 uur en is om 10 uur op temperatuur, het gas verbruik is dan ±5m3. Totaal dag verbruik in de afgelopen dagen is ±18m3
De chronotherm 3 staat voor de nacht ingesteld op 17° en voor de dag op 19°

Zodra de ventielen van de huiskamer openstaan zakt de retour leiding van de ketel behoorlijk (tot lauw) en zodra ze weer dicht gaan is het verschil tussen de aanvoer en retour leiding nihil
Ketel staat ingesteld op 55°, stooklijn staat op 1,5 en de meter op de units geven 50° aan.

Ik ben bezig geweest om te bezuinigen omdat de gasprijzen de pan uit rijzen maar dat is niet gelukt en zeker niet bevallen.
Ik deed dat door de buitenvoeler af te koppelen en de kamerthermostaat direkt aan te sluiten op de ketel, dus de thermostaat de ketel te laten bedienen. Uiteraard heb ik toen de huiskamerventielen zo aangesloten dat die constant open blijven staan.
Maar het duurde langer voordat de huiskamer op temperatuur was en daarna schakelde de ketel uit, dat veroorzaakte dat de vloer en dus het water van de vvw sneller afkoelde en als de ketel weer aanging dan moest eerst alle koude water in de slangen van de vloer opgewarmd worden om daarna pas de vloer te verwarmen en ondertussen zakte de temperatuur in de huiskamer verder.

Ik hoop dat je er wat aan heb.
Succes
 

Red

  • #24
Wat GSM beschrijft is een WA regeling (weer afhankelijk)en dat is in feite de enige juiste manier om een CV installatie bestaande uit vloerverwarming met radiatoren te bedrijven. Radiatoren hebben normaal gesproken een (veel) hogere water temperatuur nodig dan een vloerverwarming en wanneer de vloer de CV domineerd gaat dat niet lekker werken,wanneer je met die radiatoren een ruimte echt op temperatuur moet krijgen. Een vloer die op temperatuur is vraagt weinig warm water. Ik heb de CV pomp ook continue aan staan.
 

Gsm

  • #25
Inderdaad, een WA regeling
Ook mijn pomp staat continu aan.
Maar ik heb ook het verschil tussen dag en nacht temperatuur minimaal zodat de vloer redelijk warm blijft en dus niet veel opgewarmd hoeft te worden en dan heb ik ook niet veel warmte tussendoor nodig.
Wel om denken om de bypass ventiel niet te veel open te zetten.
 

Red

  • #26
Yep, hier een link naar een Bulitin van Nefit over WA regelen weersafhankelijk.pdf

Wat de ideale setting is voor een bypass is mij nog niet geheel duidelijk, hij mag eigenlijk pas open gaan wanneer zo goed als alle radiatoren dicht sturen.....zodat de CV pomp zijn werk kan blijven doen (de CV wil immers zijn temperatuur setpoint behouden en dat gaat niet met stilstaand water (dichte radiatoren)).
 

Gsm

  • #27
Klopt, even wat expirimenteren en het lukt zeker. :D
 

Rene12move

  • #28
Even een terugkoppeling. Zaterdag het drukregelventiel erin gezet, ongeveer op de plaats waar ik de bypass in het voorgaande plaatje heb ingetekend. En wat denk je? HET WERKT :D . De nachttemperatuur had ik inmiddels ook al op 18 graden gezet, waardoor opwarming niet zo lang meer duurt. Ketel komt nu goed op temperatuur, ook bij "gesloten" radiatoren die ik speciaal opengezet had. Het is nu lekker comfortabel. Voor het mooie moet ik eigenlijk ook het gasverbruik registreren, kijken of er veel verschil in zit. Anders zie ik het wel weer bij de jaarafrekening... De temp. op de vvw verdeler heb ik ingesteld op 55 graden. De temp. in de aanvoer loopt op tot max. 44 graden tijdens opwarmen. Retour wordt dan 32-33 graden. Als de boel op gewenste kamertemp is wordt de aanvoer circa 30 graden, retour circa 22-24 graden. Dat zijn de ervaringen van gisteren.
Allemaal bedankt voor de adviezen en tips.
 

Gsm

  • #29
Ik zou voor je eigen gevoel de temp even registreren.
Ik wil mijn verbruik wel hier melden maar mijn huis is 900m3 en ik heb nog een 2e ketel voor onze schuur, al staat die op 10°
Als je het wil weten dan lees ik het wel en plaats ik het wel. Het is een Excel file

Gr. Nol
 

Redaro

  • #30
Rene12move,zou je inderdaad je verbruik voor en na dat je alles hebt veranderd kunnen posten?

René.
 

Chathanky

  • #31
Rene12move schreef:
Even een terugkoppeling. Zaterdag het drukregelventiel erin gezet, ongeveer op de plaats waar ik de bypass in het voorgaande plaatje heb ingetekend. En wat denk je? HET WERKT :D . De nachttemperatuur had ik inmiddels ook al op 18 graden gezet, waardoor opwarming niet zo lang meer duurt. Ketel komt nu goed op temperatuur, ook bij "gesloten" radiatoren die ik speciaal opengezet had. Het is nu lekker comfortabel. Voor het mooie moet ik eigenlijk ook het gasverbruik registreren, kijken of er veel verschil in zit. Anders zie ik het wel weer bij de jaarafrekening... De temp. op de vvw verdeler heb ik ingesteld op 55 graden. De temp. in de aanvoer loopt op tot max. 44 graden tijdens opwarmen. Retour wordt dan 32-33 graden. Als de boel op gewenste kamertemp is wordt de aanvoer circa 30 graden, retour circa 22-24 graden. Dat zijn de ervaringen van gisteren.
Allemaal bedankt voor de adviezen en tips.
Je verbruik zal zeker wat stijgen, je huis komt nu tenminste op temperatuur en dat kost natuurlijk wat gas meer dan dat je het met 2 graden minder moet doen.
Mooi dat het gelukt is veel succes met de volgende "koudegolf" :mrgreen:
 

Rene12move

  • #32
Tja, ik kan meterstanden posten, maar om eerlijk te zijn ben ik niet zo'n registratiefreak. Ik registreer het voor Eneco, maar verder niet heel frequent. Misschien zal het gasverbruik meevallen omdat de ketel anders heel de avond stond te stoken voor jan met de korte achternaam. Nu is het tenminste warm en stopt de ketel ermee. Zo nu en dan gaat hij weer even aan om het op temperatuur te houden, da's wel een verschil. Maar andere kant van de medaille is dat hij nu doorstookt tot 70 graden, wat hij anders niet deed. En dat kost ook weer gas. Elk voordeel...
En euh, de temperaturen van afgelopen dagen zijn niet bepaald een representatief gemiddelde voor de stookkosten van afgelopen jaren. Al met al zou het een appels met peren vergelijking worden. Overigens heb ik net wel even de standen genoteerd. Als ik de periode van de laatste keer dat ik heb genoteerd (4 september) en nu doorreken op jaarbasis, dan kom ik op een gemiddelde van 2144 m3 uit. 2007-2008 heb ik 1617 m3 verstookt. Maar gelukkig hoeft de schoorsteen in de zomer niet te roken...
Wat chathanky zegt: op naar de volgende koudeperiode (maar liever niet, ik zit in de grond,- weg- en waterbouw)
 

Gsm

  • #33
Je heb toch alleen maar vloerverwarming ? Of heb je ook radiatoren er bij ?
Als je alleen vvw heb dan zou ik de ketel thermostaat verlagen naar ±55° aangezien de vvw unit maximaal 50° de vloer in laat gaan.
Heb je ook nog radiatoren er bij draaien dan is die 70° nodig
 

Rene12move

  • #34
Beneden in huis alleen vloerverwarming. In garage en boven heb ik wel radiatoren. Ik zou 'm inderdaad wel op 60 kunnen zetten, dat is voor boven ook warm zat. Bedankt voor de tip.
 

Red

  • #35
Helaas bepalen de ruimten, bij mij de slecht geïsoleerde garage die vorstvrij moet blijven en de badkamer met een hogere ruimte temperatuur, de hoogte van de stooklijn. De overige radiatoren in huis, vooral op de slaapkamers worden bij strenge vorst net lauw vanwege de verbeterde islolatie in huis.
 

Gsm

  • #36
Hoi Red

De stooklijn van mijn WA regeling heb ik ingesteld op 1,5 maar ik heb geen radiatoren alleen een disign radiator in de badkamer en die wordt goed warm met ±55° water.
Ik snap alleen niet hoe het kan dat de radiators in de slaapkamer bij strenge vorst lauw worden vanwege de verbeterde isolatie.
Volgens mij heeft de isolatie niets te maken met de lauwe radiatoren en ook de strenge vorst niet als de andere radiatoren wel warm worden.
Maar misschien dat ik iets mis in het geheel.
 

Rene12move

  • #37
In mijn garage wordt het een graad of 8 als ik een beetje bijstook... Is dus vrijwel niet geïsoleerd. Met cv ingesteld op 60 graden worden de radiatoren wel heet hoor! Zelfs boven met een eenpijpsysteem met 5 radiatoren in serie waarvan de laatste twee open staan. Radiatoren moeten ook bij 55 graden warmer worden dan lauw. Dat klinkt alsof er iets niet klopt.
 

Red

  • #38
Ja ik bedoel dat sinds de verbeterde isolatie in huis, de radiatoren op de slaapkamers amper nog hoeven te stoken .....

Alleen op de badkamer waar ik een temperatuur van ca 20grc wil en de slecht geïsoleerde garage met slechts één schamele radiatior, hebben relatief veel energie nodig. Ik ga nog eens bekijken of ik die garage met beperkte middelen kan isoleren. Dan kan de stooklijn bij mij ook terug van 70grc (-10) naar 55-60grc(-10).
 

Gsm

  • #39
Vergeet niet dat radiatoren een hogere temp nodig hebben om de gewenste temp te kunnen halen. Tenzij de berekening zo is gemaakt dat er rekening mee is gehouden dat de aanvoer temp lager is zoals bij mijn vakantiewoning waar ik maar 50° aanvoer temp heb en de radiatoren daarop berekend zijn (2 x zo groot zijn ze nu).
Goed isoleren is een voordeel dat er minder warmteverlies optreed maar om het op temp te brengen is toch genoeg warmwater nodig.
Maar ook dat staat los van de lauw aanvoelende radiatoren. Als de andere radiatoren heet worden dan moet ook deze heet worden tenzij er thermostatische kranen op zitten en die al snel dicht gaan waardoor de radiator al aan het afkoelen is en de andere nog an het verwarmen zijn, dan kan het zo aanvoelen alsof ze lauw zijn. Maar als je dan de gewenste temp niet haalt dan moet je ze verder open zetten.
 

Red

  • #40
Kennelijk krijgt danfoss in de gaten dat het voor partikulieren niet zo mee valt een CV systeem goed werkend te krijgen. Ze hebben sindskort een "Inregelgids Voor CV installaties en convectoren" . Daarin staat stap voor stap omschreven hoe je de pomp capaciteit van je CV ketel kan beperken en hoe je de circulatie op gang houd, als thermostaatkranen dichtsturen. Inregelgids.

Suces
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu