Buffervat nodig bij vloerverwarming

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #21
Klopt CH.
Maar dat lost het brommen niet op.
 

Chathanky

  • #22
Klopt maar dit had ik nog niet gelezen, berichten hebben elkaar gekruist.
Dit was enkel nog een reactie op de eigenlijke vraag.
 

Prensel

  • #23
Ok dus als ik het goed begrijp functioneert de ketel normaal (heb nog even mijn twijfels bij het tuba/brom geluid aangezien dat meer voor lijkt te komen bij de intergas ketels heb ik inmiddels gelezen ) ?

Dus nu slaat de ketel om de 10 minuten aan, verwarmt tot de max watertemp is bereikt en gaat dan in de pendelstand voor de volgende 10 minuten.

Kan het verlagen van max vermogen naar de minimale stand van 30% nog helpen ?

En anders een buffervat met 2 circuits waarvan 1 met extra pomp in het vw circuit en de ander op de ketel aangesloten ? Grootte van het buffervat ?
Stel dat ik een zonneboiler wil integreren dan kan ik die aan de cv kant aansluiten op het buffervat ? Als ik dan toch moet gaan aanpassen dan kan ik het maar beter goed doen ;-)
 

Prensel

  • #24
Vwb het brommen staat morgen de servicemonteur op de stoep om co2 af te stellen. Dat is nu net wat ik niet zelf kan aangezien ik (nog) niet een juiste meter daarvoor heb.
 

Chathanky

  • #25
Verlagen van het maximaal vermogen heeft geen zin. De ketel regelt dit zelf. Die zal ook terug moduleren om de 38 graden te handhaven.

De grote van het buffervat moet feitelijk berekend worden. Deze moet de 10 minuten antipendeltijd minimaal kunnen overbruggen. De aan tijd zal dan ook toenemen, het buffervat moet immers ook opgeladen worden.
Met een lage temperatuur zal de buffer groter moeten zijn dan bij een hge cv temperatuur. (in jou geval met enkel vvw)

Normaal werk je met een hogere cv temperatuur zodat de buffer meer vermogen kan opslaan en afgeven. In jou geval is dit niet mogelijk omdat de ketel rechtstreeks is aangesloten op de vloerverwarming.
Beter was geweest om toch in dit geval actieve verdelers toe te passen met een buffervat. Zo had het ketelcircuit op een hogere temperatuur kunnen werken om de buffer echt goed te laden.

Een slecht afgestelde , deffect gasblok kan het brommen veroorzaken. Verder kan het zijn dat de ketel nodig een schoonmaakbeurt nodig heeft.

Goed gezien is je installatie niet goed afgestemt op de situatie.
 

Prensel

  • #26
Ok CH bedankt maar weer voor de zeer informatieve bijdrage !

Dus als ik het goed begrijp kan ik beter de vvw los koppelen van de warmtebon, in dit geval de cv ketel dmv een extra pomp, expansievat en thermostatische regelklep gekoppeld aan een buffervat. Dan kan ik voor de verwarming van het buffervat (op hogere temperatuur dan de vvw uiteraard) 'kiezen' tussen een cv-ketel/zonneboiler/warmtepomp/pelletkachel of combinatie daarvan ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu