Bouten grasmaaiermes losdraaien

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vraag me af in hoeverre de draadeind los wil (als de kop van de bout af is). De spanning is van de bout, maar de draadeind kan dan nog gemeen vastzitten, terwijl je dan nauwelijks meer grip hebt.
 
Dan wordt het dus boren en proberen het restant te verwijderen d.m.v. de door mij omschreven methode.
 
Ja als het bevries spul ook niet werkt kun je ook in het geboorde gaatje een torx bitje slaan kan je een bitje kosten maar is het proberen waard
wij doen dit vaak met doorgedraaide inbus
 
Jan schreef:
Een griptang is het beste middel de koppen kapot te krijgen.

Klopt! Ik ging er gemakshalve van uit dat dit het laatste redmiddel is en dat de bout toch vervangen wordt.

Kopervet is een slimme tip!
 
Een moer erop lassen helpt helaas niet wanneer de bout met een slagmoersleutel niet los te krijgen is.
 
Ik zou toch noch eens proberen er een grote pijpentang (80 cm) op te zetten. Door de lange benen van de tang kan je veel kracht zetten. Een griptang is daar kinderspel bij. Ik heb op deze wijze al menig probleem opgelost.
Je kan ook een lange stalen strip (8 x 50 mm, lengte 50 cm) op de boutkop lassen. Wel zeer goed lassen!!!! De bout is van van staal kwaliteit 5.6 , dus zit er wel koolstof in en dus kans op brosse las.
Als je de boutkop wegslijpt, blijft er erg weinig van de boutsteel staan om er iets aan/op te lassen.
Pigion
 
De bout is van van staal kwaliteit 5.6 , dus zit er wel koolstof in en dus kans op brosse las.
En een brosse bout die afknapt, dan ben je nog verder van huis. :?
 
Voordat ik de kop afslijp, wil ik nog even melden dat de bout geen M10 maat heeft. Een M10 bout wil er maar 1 slag in. Daarna loopt de bout vast. Heeft dit nog consequenties voor een linkse tap?
 
Ik ga met J.pelgrim5 mee, afzagen, moer er op en goed proplassen en zo gauw het gloeien weg is de bout er uit draaien.
Door de hitte van het lassen gaan de meeste bouten wel los hoor.
 
Kan ook een Engelse draad zijn, dan lukt het niet met gewone bouten of tappen.
Vermeld even het merk van de maaier.
 
Ik heb vorig jaar bij mijn auto een dolgedraaide slotbout gehad in mijn velg. Moer erop lassen had geen enkel effect. De moer brak elke keer direct af.
 
Dan zit er waarschijnlijk een bout met engelse draad in, die is fijner dan de mm draad, is gauw te zien wanneer u er een normale bout tegen aan houdt.
 
En dan heb je misschien ook de oorzaak te pakken.
Met een slagsleutel een "gewone" bout in een andere schroefdraad geragd.
En die zit nu lekker vast.
 
Dat is volgens niet het geval, de originele bouten zitten er nog in zo te zien op de foto.

Ik zou het nog eens proberen met een slagmoersleutel, eventueel de werkdruk verhogen, dat helpt soms ook.
Houdt er rekening mee dat het soms minuten kan duren voordat een bout loskomt, ook met een slagmoersleutel.
 
BertPleizier schreef:
Inmiddels is er met de luchtmoersleutel 1 bout losgedraaid. De andere bout heeft een ronde kop. Die zat zo vast dat de luchtmoersleutel er gewoon overheen sloeg.

Wat is nu de volgende stap?

Dat wil dus niet meer.

Ik weet dat doppen voor Snap-on gereedschap ook een moer met ronde hoeken los kan krijgen. De dop grijpt namelijk niet aan op de hoeken van de zeskant maar op de zijkanten van de zijkant.

Dus ga naar een garage wwaar ze zo'n set hebben, misschien lukt het daarmee.
 
Zo'n set heeft iedere zichzelf respecterende garage en reparateur, daar was ik teminste al van uitgegaan.
 
De bouten zijn origineel. Er zitten dus geen andere bouten in met ander schroefdraad. Maar tappen met een linkse tap heeft dus geen zin met een ander schroefdraad? Goed dat ik de kop dan nog niet heb weggeboord.

PS: de garage heeft het met twee slagmoersleutels geprobeerd, maar ook de zware draaide door.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan