Bosch WTE86304nl/17 doet niets meer

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #21
Madmega schreef:
beiden sloegen niet uit
Wat bedoel je daarmee? Gebruik je een analoge multimeter?

Wat bedoel je met "gaf weer 0"?
0 Ohm (echt gemeten met een digitaal instrument) of een analoge meter waarvan de wijzer helemaal links (op 0 Volt) staat?

Ik probeer je op afstand te helpen, maar dat is wel erg lastig zo. Vind je omschrijvingen zoals 'de andere deed niets' en 'de andere 2 weerstanden kan ik wel gewoon meten' erg vaag. Hoe moet ik nu bepalen bij welke weerstanden je wat en op welke manier hebt gemeten?

Misschien is het beter als je je eerst even inleest hoe je een analoge danwel digitale multimeter op Ohmbereik moet gebruiken. Is voldoende over te vinden op het internet. :wink:
 

Madmega

  • #22
Ik heb 2 multimeters, beiden digitaal.

De 1 geef met weerstand meten bij geen waardes een -1 aan, de ander geeft 0 aan.

Met beide meters krijg ik bij 2 weerstanden een waarde, of krijg ik een piepje.




Bij de andere 2 weerstanden.




krijg ik bij de ene meter een 0 en bij de andere meter een -1 alle 2 gemeten op 200 ohm.

De optie die beide meters hebben, als de 2 meetpinnen tegen elkaar worden gehouden, is een piep.
Dat werkt niet bij deze 2 laatst genoemde weerstanden, je hoort dus geen piep.

Bij de eerst genoemde weerstanden hoor je wel een piep.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #23
Ik snap het (als ervaren elektronicus zijnde) eerlijk gezegd nog steeds niet:
"De 1 geef met weerstand meten bij geen waardes een -1 aan, de ander geeft 0 aan.".

Wat bedoel je met "bij geen waardes?" de meetpennen niet tegen elkaar? -1 zou dan kunnen, nul is zeer onwaarschijnlijk (want dat is een kortsluiting = 0 Ohm).
Of bedoel je juist dat je dan de pennen tegen elkaar houdt?

En wat heb ik aan 'een waarde'? Een weerstand kan een waarde hebben van 0,01 Ohm tot meerdere MegaOhms (miljoen Ohms). Dat zijn allemaal waardes! Ik zou willen wten wát er voor waarde gemeten wordt.

Als je wat wilt kopen en je wilt de prijs weten ben je toch ook niet tevreden als de verkoper zegt: het kost "geld"?

Vergeet alsjeblieft de meting in een stand waarbij de meter een piep geeft. Daar heb je niets aan. Die is om kabels makkelijk te checken, niet om exacte weerstandswaardes te meten.

Plaats een wat foto's van de meetinstrumenten, misschien kan ik zo achterhalen wat je aan het doen bent.
 

Madmega

  • #24
De ene meter "Lifetime DMM8900" geeft op stand 200 Ohm bij de eerste foto (2 weerstanden onder elkaar) een waarde van 19.9 bij beide weerstanden.

Bij de andere 2 weerstanden, zie foto 2 en 3 geeft hij waarde 1, of ik de pinnen er tegen aan hou of niet, hij geeft geen waarde op 200 Ohm.


De andere meter "Voltcraft 135"(niet de vc135)

geeft bij dezelfde weerstanden van foto 1 een waarde van 19.9

En bij de andere 2 weerstanden (foto 2 en 3) een 0FL.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #25
OK, duidelijk:

De 'Lifetime DMM8900 geeft een "1" indien de weerstand oneindig hoog is, of in elk geval hoger dan het gekozen bereik.

De Voltkraft Stroomtang geeft in dat geval het "OFL" hetgeen overflow betekent.

Het maakt niet uit of je met het ene instrument "1" of met het andere "OFL" meet, de betekenis is gelijk. Daarom gebruik ik verder "OFL" voor overflow, dat is wat duidelijker dan "1".

Dat betekent dat wanneer je een weerstand wilt meten van 47 Ohm en de meter geeft op het bereik van 200 Ohm "OFL" aan, de weerstand een waarde heeft die in elk geval hoger is dan 47 Ohm. Je mag dan aannemen dat de weerstand kapot is, dus doorgebrand.

De twee weerstanden onder elkaar, die 19,9 Ohm aangeeft, had ik verwacht op 39 Ohm, omdat ik dacht dat de kleuren oranje/grijs/zwart/goud zijn. Dat is dus waarschijnlijk niet het geval, de kleuren zullen bruin/grijs/zwart/goud zijn. Maakt ook verder niet uit: die weerstanden zijn dan in orde.

De weerstand naast het grijze blokje (grijs?/rood/bruin/goud): Indien (zoals ik denk) inderdaad het een weerstand is (en geen spoeltje) en de kleuren zijn inderdaad grijs/rood/bruin/goud, dan is het een weerstand van 820 Ohm. En dat betekent dan dat je niet op het 200 Ohm bereik moet meten maar op 2000 Ohm! Dan zul je waarschijnlijk wel de juiste waarde krijgen. Ik denk namelijk dat die weerstand in serie staat met de condensator (het grijze blokje) en er geen enkele reden is dat die weerstand eruit zou gaan. Als je daar op het 2000 Ohm bereik "OFL" meet is die weerstand toch defect.

De weerstand op de laatste foto (geel/violet/zwart): als je daar (eveneens op het 200 Ohm bereik) OFL meet, is die (zoals al eerder aangegeven) defect. Dat moet een veiligheidsweerstand van 47 Ohm zijn en moet vervangen worden door een gelijkwaardig type. Lastig te krijgen de echte veiligheidsweerstanden. De bedoeling van zo'n veiligheidsweerstand is namelijk dat bij kortsluiting op de printplaat (of de 'chip') de weerstand doorbrandt zonder daarbij brand te veroorzaken.

Links naast die weerstand zit nog (zo te zien) een klein spoeltje (er staat 472 op, dat is 4700 microHenri). Het zou me niets verbazen als dat ook defect is. Kun je (aan de onderkant) ook Ohms meten, moet bijna 0 ohm meten, of bijv 10 ohm. Waarde is niet kritisch, want het is een spoeltje.

Alles bij elkaar heb ik toch het idee, dat het zelf repareren van deze printplaat een tikje te hoog gegrepen is voor je. Misschien doe je er verstandig aan dat ding even naar een elektronicus te brengen, misschien ken je iemand in je omgeving? Of een Radio/TV technicus.

Om die reden wil ik er nu een punt achter zetten: ik heb m'n best gedaan je te helpen, maar vind het nu mooi geweest! :wink:
 

Madmega

  • #26
Hij wordt ook gerepareerd door een electrotechnicus, ik probeer alleen wat meer info hierover te krijgen, zodat ik hem kan vertellen wat er mis is, aangezien hij slecht nederlands spreekt.
Ik ga zelf niets solderen.
Ik wil je in ieder geval bedanken voor je hulp !!!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu